Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Sokan azt gondolják, a szövegírás nem egy bonyolult feladat, hiszen csak szavakat és mondatokat kell egymás után tenni, és pár bekezdés után már kész is a tartalom. Valójában a szövegírás ennél sokkal komolyabb és összetettebb munka: kell hozzá stílusérzék, kreativitás, megfelelő szókincs, egyedi gondolkodásmód, és nem árt, ha néha ihlete is van az embernek. Egy olyan elmélyült szellemi tevékenység ez, amelyet nem lehet siettetni, a jó tartalmakhoz ugyanis idő kell, no meg némi gyakorlat. Ezek hiánya számtalan szövegírási hibához vezethet. Cikkünkből megtudhatod, miért olyan fontos manapság a szövegírás, és melyek a leggyakoribb hibák, amelyeket elkövethetsz tartalomgyártáskor.
Ahogy a hétköznapi életben, úgy a marketing és a kommunikáció világában is elengedhetetlen a mondanivalónk, vagyis üzeneteink megfogalmazása. Szövegíráskor pontosan ezt tesszük, és ez az, ami nélkül elképzelhetetlen egy marketingkampány. A szöveg felkelti a célközönség érdeklődését, informálja őket az aktualitásokról, és finoman rávezeti az embereket a cselekvésre, a kattintásra vagy magára a vásárlásra. Legyen szó egy honlapról, Facebook vagy Instagram oldalról, hírlevélről, offline vagy online hirdetéskezelésről, tartalom nélkül egyik sem tud megfelelően működni. A sikeres eredményekhez mindenképp szükség van releváns és jól megírt szövegekre. Emellett természetesen az is fontos, hogy mindezeket a megfelelő kommunikációs csatornákon közvetítsük a felhasználóknak.
Valószínűleg te is tapasztaltad már, hogy mennyire zavaró tud lenni, ha egy dizájnos honlap, egy jól összeállított Facebook poszt vagy egy szép plakát szövegében több hibát is fellelsz. Feltételezhetően el is ment a kedved attól, hogy tovább olvass vagy bármi mást csinálj az adott felületen. Ez teljesen érthető, hiszen ezeknek az elírásoknak és fogalmazási bakiknak márkaromboló hatásuk van. Egy jól átgondolt, igényesen megírt szöveggel viszont ilyen nem történhet meg. Épp ellenkezőleg: növelni fogja az emberekben a bizalmat és a márkahűséget, amely létfontosságú egy-egy vállalkozás vagy szolgáltatás működtetésekor. Ebből is látszik, hogy igaz a mondás, a tartalom a király!
Hibázni emberi dolog, szokták mondani. Ez igaz is, hiszen nem lehet mindig minden tökéletes, az ember elfáradhat, kimerülhet a sok szellemi munkától. Ilyenkor jelentősen megnő a hibák gyakorisága, nagyobb eséllyel írunk el egy-egy szót vagy fogalmazunk zavarosan a szövegben. De az időhiány is befolyásoló tényező lehet: ha az írásnak szűk határidőre kell elkészülnie, a ránk nehezedő nyomás miatt kevésbé tudunk az anyag minőségére figyelni. Leginkább arra koncentrálunk, hogy meglegyen az adott karakterszám, és kipipáljuk a feladatot. Ugyanakkor a megfelelő források hiánya, valamint a tájékozatlanság is számos melléfogáshoz vezethet. Ha az olvasó nem kap választ a kérdéseire és nem jut plusz információkhoz, akkor elégedetlen lesz, így biztosan nem a mi szolgáltatásunkat fogja választani.
Az egyik legnagyobb hiba, amit szövegíráskor elkövethetsz, ha olyan témát dolgozol ki, amely nem releváns a célközönséged és a követőid számára. Ha a felhasználók nem tudnak azonosulni a tartalommal és nem érzik hasznosnak azt, akkor keresnek más helyet, ahol megfelelő ismeretekhez jutnak. Az idejétmúlt, aktualitását vesztett cikkek, illetve témák hasonló hatást keltenek. Ezért szükséges mindig megvizsgálnod, melyek azok a témakörök, amelyek érdekelhetik a célközönséget, illetve, milyen aktualitásokkal tudsz szolgálni nekik annak érdekében, hogy még inkább felkeltsd a figyelmüket. A téma mindig legyen érdekfeszítő, időszerű, és kapcsolódjon a vállalkozásodhoz, illetve a szolgáltatásodhoz.
Ahhoz, hogy minél több olvasót tudj bevonzani, a címnek és a bevezető résznek kellően ígéretesnek és izgalmasnak kell lennie. Egy lapos címre nem szívesen kattintanak az emberek, és ha már az első soroknál nem tudod őket meggyőzni arról, hogy a te írásod az egyik legjobb, amiből informálódhatnak és tanulhatnak, akkor nem fogják azt végigolvasni. A lead legyen lényegre törő, tartalmazza a legfontosabb tudnivalókat, és mutasson egy kis ízelítőt abból, hogy mire számíthat a felhasználó, ha rászánja az idejét a teljes szöveg elolvasására. A cím pedig legyen frappáns, kreatív és kecsegtessen érdekes információkkal. Itt gondolkodhatsz hatásvadász címekben is, csak arra vigyázz, hogy ne ess túlzásokba: a címnek kapcsolódnia kell a szöveg tartalmához, és nem ígérhet mást, mint amit valójában ad.
A felhasználók szeretik a rövidebb és tömörebb tartalmakat, mivel így gyorsan hozzájuthatnak a szükséges hírekhez, tényekhez és adatokhoz. Ha többoldalas szöveget írsz nekik, amiben felesleges magyarázásokba bonyolódsz, biztos lehetsz afelől, hogy nem érnek a cikked végére. A töltelékmondatok, amellett, hogy hosszúra nyújtják a szöveged, csökkentik az üzeneted átadásának hatékonyságát is. Ugyanez igaz az oda nem illő tartalmakra is. Ha valami olyanról írsz, ami nem kapcsolódik szorosan a témádhoz, akkor a felhasználó elveszíti a fonalat, összezavarodik, és inkább felhagy a szöveg olvasásával.
Ahhoz, hogy át tudd adni az olvasónak az üzeneted, érthetően és összefüggően kell fogalmaznod. Gyakori hiba, hogy egy szövegen belül többféle megszólítási mód (tegező és magázó) keveredik egymással, sokszor az egyes és többes szám sem egységesen jelenik meg benne. Ilyenkor fontos, hogy következetesen fogalmazz: ha tegező módban kezdted az írást, akkor így is fejezd be, és figyelj közben a szóalakokra, jelzős szerkezetekre is. Emellett igyekezz megtartani azt a hangnemet, amit már a bevezetőben is megütöttél, így biztos követhető lesz a tartalmad.
Egy másik hiba lehet, ha a szövegben túl sűrűn használsz bizonyos szakkifejezéseket. Itt figyelembe kell venned, hogy ezeket a szavakat elsősorban a szakemberek ismerik és használják napi szinten, ezért a nagyközönség számára nem mondanak sokat. Egy tudományos szaklapban helyénvaló lenne így fogalmazni, de egy weboldalon vagy a közösségi média marketingben nem ajánlott túlzásba vinni ezeknek a használatát. Ha meg is említesz közülük néhányat, fejtsd ki, hogy pontosan mit jelentenek. Így az olvasó is sokkal jobban tudja majd értelmezni a leírtakat.
Más szellemi alkotásával visszaélni nemcsak etikátlan dolog, de törvényszegő cselekedet is. Lemásolni valakinek az írását és a sajátodként feltüntetni azt, súlyos bűn, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani a plágiumgyanúra. Ha fel szeretnél használni egy részletet valakinek az írásából, természetesen megteheted, ha idézel belőle és jelzed, hogy kitől származnak az adott szavak. De a legideálisabb, ha teljes egészében egyedi tartalmat állítasz elő, a te szavaiddal, a te stílusodban és a te elképzeléseid szerint. A saját írás az olvasók és a keresőmotorok szemében is nagy értéknek számít.
Szövegírás során visszatérő hiba szokott lenni a kötőszavak, a számok és dátumok, egybeírt és különírt szavak, valamint a vesszők helytelen használata. Ilyenkor jó, ha ezeknek utánanézel a helyesírási szabályzatban, de beállíthatod a Word helyesírás ellenőrzőjét is, mert általában ez is jelezni szokta az elírásokat.
A szövegírók másik nagy mumusa a szóismétlés, amit a szinonima szótár segítségével te is könnyen ki tudsz küszöbölni. A lényeg, hogy ha bizonytalan vagy egy-egy kifejezés, egy összetett vagy idegen szó írása, esetleg a központozás kapcsán, mindig nézz utána a helyes változatnak.
Nincs is annál rosszabb, mint amikor szárazra és élettelenre sikeredik egy szöveg. A beszámolók és a statisztikai kimutatások megírásához tökéletesen megfelel ez a stílus, de egy honlapszöveg vagy egy Facebook poszt esetében pezsgőbb és élénkebb tartalomra van szükség. A figyelem felkeltése érdekében használj szenzoros szavakat. Ezek azok a kifejezések, amelyek több érzékszervünkre hatnak, így biztosan megragadnak az ember fejében. Ilyen a tűzrőlpattant, perzselő, mardosó, fejbekólintó jelző. De ha biztosra akarsz menni, meg is szólíthatod az olvasót és kérdéseket is feltehetsz neki, így jobban magáénak fogja érezni a szöveget.
Egy szövegnek nem csak tartalmilag kell jónak lennie, struktúra szempontjából is meg kell felelnie az elvárásoknak. Egy jól átlátható írást sokkal szívesebben olvas el az ember, mint egy ömlesztett, egybefolyó szöveget. Ezért fontos, hogy helyenként alcímeket és kiemeléseket alkalmazz, mert ezek egyből megragadják a tekintetet, és további olvasásra ösztönzik a felhasználót. Használhatsz felsorolásokat a szövegedben, de pontokba is szedheted a mondanivalódat. Ezek a módszerek SEO szempontjából is nagyon hasznosak, mivel a robotok könnyebben be tudják azonosítani a tartalmadat, és ezáltal jobb értékeléseket is adnak rá.
A szövegírás másik aranyszabálya, hogy legyen a tartalomnak lezáró, befejező része. Itt összegezni tudod a cikk legfontosabb tudnivalóit, tanulságait, és rávezetheted a felhasználót a cselekvésre. Emellett jó benyomást kelthetsz vele az olvasóban, a befejezés miatt nem lesz hiányérzete, és elégedetten fog a márkádra, valamint a tartalmadra visszagondolni. Ha néha keretbe helyezed az írásod, az csak még jobb: a szöveg végén utalhatsz a bevezetőben említett információkra, ezzel is kerekké téve a cikked.
A fentiekből is látszik, hogy a szövegírás komoly alkotói folyamat. A tartalom elkészítésekor sok mindenre kell figyelni, de ha az ember a szívét-lelkét beleteszi a feladatba, akkor ez a végeredményen is érződni fog.
Szerző: Vadas Henrietta, content marketing szakértő