Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Az online marketing szakmában az év első hónapja gyakran stratégiai tervezéssel telik, hiszen a Google számtalan újdonságot tartogat a PPC és SEO szakértők számára is. Bejegyzésünkben 10 olyan lehetőséget és kihívást gyűjtöttünk össze, melyek meghatározóan alakítják idén a digitális marketinget. Lássuk, mik lesznek a meghatározó trendek 2020-ban!
A legnagyobb kényelem és az egyik legnagyobb átok egy PPC menedzser számára az okos licitálási stratégiák, avagy a smart bidding alkalmazása. Rengeteg időt lehet ezzel megtakarítani, hiszen sok bíbelődéssel járó feladatot kiválthat egy smart bidding-et alkalmazó kampánystruktúra. A Smart rendszerek viszont kiveszik a kontroll jelentős részét a PPC-sek kezéből, így ha valami nem működik megfelelően, nehezebb lesz azonosítani a probléma okát. A nagy költségvetéssel működő és így sok adatot szerző kampányoknál viszont a smart bidding fantasztikus időmegtakarítást jelent, ami egy kedvező marketing trend a kampánymenedzser kollégáknak.
A Google az optimalizálási feladatok minimálisra csökkentésével a hosszú távú stratégiai tervezésre szeretné rávenni a szakembereket. A PPC-s hirdetéskezelésnek ezért alkalmazkodnia kell az automatizációhoz, de érdemes sokkal jobban odafigyelni a továbbra is állítható funkciókra.
Hosszú évekig vártuk a Google Shopping hirdetések megjelenését Magyarországon és a régiónkban. 2019 júliusában még bétaként, az ősz közepétől viszont teljes funkcionalitással kezdte meg a Shopping hirdetési típus a hódítását Magyarországon. A marketing trendek között a Shopping így már nem újdonság, viszont a professzionális szintre emelt használata az ügyfelek jogos elvárása.
Hazánkban más hasonló országokhoz képest még mindig átlagon aluli a Shopping kampányokat is futtató Ads fiókok száma, de egyre növekvő dominanciája még így is érezhető a hazai hirdetéskezelésben.
Aki webshoppal rendelkezik, az nem nagyon várhat tovább a Shopping kampányok bevezetésével, hiszen értékes megjelenési lehetőséget veszít minden lekérdezésnél.
Az e-commerce ágazatnak pedig a webshopok fejlesztésére is gondolnia kell: minőségibb termékképek, pontosabb címek és leírások szükségesek ahhoz, hogy egy-egy termék ki tudjon emelkedni a tucatnyi versenytárs közül.
A Google már évek óta szeretné elérni, hogy a mikromenedzsment kisebb hányadot tegyen ki a Google Ads rendszerében. A Smart bidingek és az AI funkciók bevezetése és a manuális megoldások háttérbe szorítása is ezt mutatja. Az automatizált megoldásokkal arányosan az egyedi kódolás, az adatmenedzsment és a statisztikai elemzés iránti igények viszont növekednek.
A Google folyamatosan fejlődő rendszerei megfelelők az iparági átlag KPI-k elérésében, de a versenyelőny megszerzése sokkal magasabb tudásszintet fog igényelni az online marketing szakértők részéről 2020-ban. A napi munkavégzés egyre specializáltabb a marketing szakemberek számára: a SEA és SEO feladatok informatikai, matematikai, valamint közgazdaságtani eszközök integrálásával is járnak.
A marketing trendek sorában mindenképp meg kell említeni a vásárlási posztokat is.
Mind a Google, mind a Facebook hirdetési rendszerei egyre inkább arra törekszenek, hogy a felületeiken megjelenő hirdetések a lehető leginkább hasonlítsanak az organikus tálálatokra, tartalmakra. Minél természetesebbnek érződik egy hirdetésszöveg vagy kép, annál inkább belesimul a keresőmotor vagy a közösségi média felületek felhasználók által készített tartalmaiba.
A Facebook újításai közül érdemes megemlíteni a vásárlási bejegyzéseket (Shoppable Posts), melyek Instagram posztokra hajazó termék kiemelésként jellemezhetők. Itt kiemelt pozícióban szerepel egy vagy több termék és már a képen megjelenik valamilyen fontos információ (USP, ár, technikai paraméter), ami kívánatossá teheti a terméket.
Mivel ez a hirdetésvariáció nagyon hasonlít azokra a megosztásokra, melyeket az átlagos felhasználók tesznek közzé, ezért 2020-ban ezekkel lehet a legjobb eredményeket elérni.
A Google keresőmotorjában tavaly aktiválta a BERT nevű algoritmusát, ami folytatja a pár éve meghatározott irányt: a felhasználóbarát content előtérbe helyezését. Az algoritmus ugyan még távolról sem tökéletes, de a Google botnak írt és optimalizált tartalmakat fokozatosan el kell hagyni. A BERT esetében nem beszélhetünk hatalmas változtatásról, inkább kisebb lépésekben próbálja meg kiküszöbölni a pozíciók befolyásolására irányuló technikákat.
Az algoritmusfrissítés tavaly december óta magyar nyelven is érezteti a hatását, így ebben az évben érdemes még nagyobb hangsúlyt fektetni a minőségi tartalomra. A SEO szövegírás során pedig még magasabb minőségi feltételek, már-már újságírói szintű kvalitatív elvárások lesznek.
Pár éven belül azok az oldalak lesznek csak legelöl a keresési lekérdezések során, amelyek hasznos információt adnak át a felhasználóiknak. Így a BERT a korábbi nagy Google frissítésekhez képest inkább tekinthető reform folyamatnak, mint forradalomnak.
A konverziós arány optimalizálás (CRO – Conversion Rating Optimalisation) egy évek óta emlegetett marketing trend. Népszerűsége már-már az előző évtized közepén unalomig ismételt mobil lesz a király mondathoz mérhető.
2020-ban a többcsatornás útvonalak elterjedése és a várhatóan növekvő CPC mellett ez lesz az a pont, ahol az összes marketing eszközünket egyszerre javíthatjuk a legkisebb energiabefektetéssel.
Azonban nem elegendő egy-egy ad hoc jelleggel elvégzett A/B tesz. Sokkal inkább a szisztematikusan, célirányosan és stratégiába integráltan történő CRO fog sikerre vezetni. A CRO így minden bizonnyal egyre gyakrabban fog találkozni a UI és UX design technikákkal is. Egy biztos: az egyre nehezebben és egyre drágábban megszerezhető webhely forgalmat nem lehet elengedni.
A márkaépítés nem új a marketing trendek sorában, de évről évre ki kell emelni, hisz még mindig sokan hajlamosak félvállról venni.
Az online marketing terjedése évek óta töretlen. Ma már gyakorlatilag a mikrovállalkozások is alkalmaznak egy-egy eszközt, a multik pedig óriási büdzsével fognak bele a kampánytervezésbe. A szoros versenyhelyzet mind a PPC, mind a SEO területén növekvő költséghez és CPA-hoz vezet. A már megszerzett fogyasztó megtartásának relatív költségei így fokozatosan csökkennek.
Már sok cégnél elindult egy folyamat a márkaépítés és a márkahűség kialakítás irányába. A tucatwebáruházak és honlapok korszaka leáldozóban van. Ha egy potenciális vásárló két ugyanolyan terméket néz meg két különböző oldalon, akkor a szimpatikusabb, biztonságosabb oldalról fog rendelni.
A brandépítés a SEO-nál is hosszabb távú folyamat: egy régi és biztos eszköz a sikerhez, azonban sajnos sokan elhanyagolták a ’10-es években az új trendek javára.
Ha a legtöbbet akarjuk kihozni az online marketingünkből, akkor az eszközöket egymással összehangolva kell alkalmazni. Stratégiai szintű tervezésre lesz szükség, ami rengeteg mindent foglal magába: célcsoport szegmentálás, multi-channel marketing, adatorientált elemzés és döntéshozatal, csak hogy párat említsünk.
Az elmúlt évtizedben az online marketing előretörését és fejlődését inkább dominálta a technikai tudás megszerzése és alkalmazása. 2020-ban azonban egyre jobban elterjednek majd az automatizált megoldások és fokozatosan eltűnnek a mindennapi manuális beállítások. Egyúttal szükség lesz a hatékonyabb tervezésre és a felhasznált online és offline eszközök összhangolására.
A fiatal felnőttek új generációja, a „Z” most kezd el belépni a munkaerőpiacra és ezzel együtt a fizetőképes fogyasztói szegmensben is növelik arányukat.
A korábbi Y-generáció hatalmas digitális affinitásával olyan fogyasztási megoldásokat jelenített meg a 10-es években, mint a közösségi szolgáltatások (Airbnb, Uber), okostelefon elterjedése (és használata) és maga az online tartalomfogyasztás.
A Z-generáció digitális bennszülöttként még nagyobb kavalkádot okozhat. A széles korosztályú célcsoporotokkal rendelkező vállalatoknak el kell kezdeniük a fiatalokra pozicionált termékek és szolgáltatások kialakítását.
Aki sikeresen méri fel ezt az új, gyorsan növekvő fogyasztói csoportot, az fog a legsikeresebb lenni az évtized végére.
Évek óta lebegnek felettünk Damoklész kardjaként az új generációs információs technológiai megoldások, viszont továbbra is 1-2 év kérdése, mire megkezdjük az áttálást az 5G-s hálózatokra. A folyamat elhozza majd az „Internet of Things korát” és hatalmas „Big Data” adatbázisokból fogunk dolgozni. Nagy kérdések és általános kíváncsiság övezi azt, hogy miben is fognak ezek változtatni a mindennapi életünkkön. Marketinges szempontból azonban a következő dolgok a legérdekesebbek:
2020 rengeteg izgalmat tartogat az online marketing számára. A specializált ismeretek egyre inkább abba az irányba mutatnak, hogy az eddigi szakterületek még tovább fognak bomlani, hiszen csak így lehet kihozni a maximumot egy-egy eszközből. Mindez egy decentralizáltabb megközelítéshez vezet majd a vállalatoknál is, hiszen egyre nehezebb lesz fenntartani házon belül egy mindenre alkalmas marketing csapatot.
Erdődi Balázs, online marketing szakértő