A Google Adwords szolgáltatás rendkívül összetett ajánlattételi rendszert működtet, aminek a megértésére időt kell szánni. Egy rosszul megtervezett Adwords kampány nem csak hatékonyságában marad el az elvárásoktól, de jelentős elpazarolt összegekhez is vezethet.
A legfontosabb paraméter, amit a kampány létrehozásakor be kell állítani, a napi költségkeret. A költségkeret nem egy szigorúan meghúzott limit. A Google maximum 20 százalékkal megemelheti napi szinten ezt az összeget, amennyiben úgy érzékeli, hogy a kiválasztott keresőszavunkra megnövekedett az érdeklődés. Nem kell azonban megijedni ettől, hiszen a túlköltést a hó végére korrigálja a rendszer. A számlán garantáltan nem fog többletköltség keletkezni.
Érdekel a Google AdWords kereshirdetés? Ismerd meg a szolgáltatásunkat!
Google AdWords keresőhirdetés
Az Adwords fizetett hirdetései se garantálják azonban, hogy a Google megjeleníti a reklámunkat. A hirdetésünk pozíciója a felajánlott összegen kívül számos további szemponttól függ:
- Más hirdetők ajánlatai (aukciós rendszer)
- A céloldal minősége (landing page)
- A hirdetésünk relevanciája a keresőszó szempontjából
- Esetleges automatikus és manuálisan beállított hirdetésbővítmények
A Google a másodperc tört része alatt lefuttatja algoritmust és kiszámolja, hogy mely hirdetőket érdemes előre sorolni (ad rank). Igazságtalannak tűnhet, hogy hiába vagyunk hajlandóak fizetni, a rendszer mégsem mindig ad lehetőséget reklámozni. Jobban belegondolva azonban a Google korrekt abból a szempontból, hogy egyszerre foglalkozik a hirdetők és a felhasználó internetböngészők érdekeivel. Mindenki közös célja, hogy csak releváns hirdetések jelenjenek meg, hiszen nem nyerne a hirdető se azzal, ha olyan kereséseknél kerülne előre, ahol a felhasználót hidegen hagyják a termékei és szolgáltatásai. A Google használójának szintén az az érdeke, hogy olyan eredményeke kapjon, amilyet keresett. A hirdetések minőségi mutatójáról itt olvashatsz bővebben.
Google Adwords ajánlattételi stratégiák
A napi költségkeret meghatározásán túl ajánlattételi stratégiát is választania kell a hirdetőnek. A hirdetésre fordított összeget jelenleg négy különböző stratégia szerint költhetjük el. Az Adwords stratégiák kiválasztásakor figyelembe kell venni a hirdetés célját és módszerét egyaránt.
- CPC (cost per click): ebben az esetben akkor kell fizetni, ha rákattintanak a hirdetésünkre, tehát a hirdetők kattintásra licitálnak. A ténylegesen fizetendő díj alacsonyabb mint az általunk manuálisan megajánlott maximum licit, mivel mindössze annyit von le a Google, amennyibe a sorrendben mögöttünk álló licitáló legyőzéséhez szükség. Kezdő felhasználók beállíthatnak automatikus licitálást is, amivel a napi limitbe beleférő maximális kattintásszámra tesz ajánlatot az Adwords rendszer, azonban a gépi automatika nem ajánlott hosszú távon, mivel manuálisan jobb eredményeket lehet elérni.
- CPM (cost-per-thousand impressions): CPM hirdetés esetén ezer megjelenésre licitálunk. Hasznos lehet, ha nem feltétlen az a cél, hogy a honlapunkra látogatókat csábítsunk, hanem a márkánk és termékeink ismertségét akarjuk növelni.
- CPA (cost per action): konverzióhoz kötött fizetési módszer. Az ajánlattételi árban azt határozzuk meg, hogy mennyit vagyunk hajlandóak fizetni a Google-nek egy-egy meghatározott konverziós cél eléréséért (például termék megvásárlása, feliratkozás hírlevélre, tanulmány letöltése, stb.). Kezdő felhasználóknak nem ajánlott ezzel a módszerrel indítani, hiszen csak akkor működik, ha honlapunkon beállítottuk a konverziókövetés funkciót. Érdemes akkor próbálkozni ezzel, ha már jelentős forgalom és konverzió mérhető egy honlapon.
- CPV (cost per view): megtekintésenkénti költség, amit videóhirdetések és a videókhoz kapcsolódó egyéb felhasználói műveletek kapcsán kell fizetni (például call to action)
A stratégia kiválasztása után már csak meg kell adnunk a maximális licitálási összeget, amit a piaci versenyhez és saját lehetőségeinkhez érdemes igazítani. Például ha egy konverzió 1000 forint hasznot hoz és 5 látogatóból átlagosan egyet lehet konvertálni, akkor a kattintásonkénti fizetendő költség semmiképp nem lehet 200 forint felett. Ha a hirdetési költség elégeti a profitot, akkor nagy gondban lehet a cég.
Összefoglalva az Adwords költségek meghatározásakor három beállításra kell figyelmet szentelni: a napi költségkeretre, az ajánlattételi stratégiára és a licitálási összegre. A megfelelő kombináció és árazás kiválasztása pedig mindig a stratégiai céltól és üzletpolitikától függ.