Honlaptulajdonosok és az online üzletelésbe éppen belekezdő vállalkozók gyakran kérdezik tőlem, hogy egy hónap elegendő idő lesz-e ahhoz, hogy az új honlapjuk első legyen a Google-ben? Ilyenkor természetesen nem tudok mit válaszolni, hiszen a kérdés ennél jóval összetettebb. Ennek a bejegyzésnek a célja, hogy megpróbáljam rávezetni az érdeklődőket a keresőoptimalizálás logikájára.

Milyen keresőszavakra és milyen területen?

Magától értetődő, hogy képtelenség egy honlapot minden keresőszó esetében Google első helyre feltornázni. A keresőoptimalizálás előtt el kell dönteni, hogy melyek azok a szavak és kifejezések, amelyek relevánsak a cég céljai szempontjából. Például egy marketinggel foglalkozó cég nem sokra megy azzal, ha a “rotációs kapa” keresőszó első találati oldalán szerepel.

A Google ráadásul felhasználja a helyadatokat is annak érdekében, hogy minél relevánsabb találatokat mutasson a látogatóknak. Közel sem biztos, hogy ugyanaz az oldal lesz első helyen Debrecenben és Budapesten egyazon keresőszóra. A keresőoptimalizálást tehát itt is a cég stratégiájához kell igazítani. Egy budapesti pizzakiszállítással foglalkozó cég nem ér el semmit azzal, ha első helyen szerepel Békéscsabán.

A régi SEO és az új SEO

Néhány évvel ezelőtt még egyetlen út vezetett a sikeres keresőoptimalizáláshoz: kiválasztani 5-10 keresőszót, ami releváns az oldal tartalmára, majd azokra ráépíteni a keresőoptimalizálást. Ma már ez a logika se teljesen működőképes: az emberek egyre összetettebb keresőkifejezéseket, vagy akár teljes mondatokat használnak a kutatások szerint. Ennek az az eredménye, hogy rengeteg hasznos találat elmaradhat, ha kizárólag néhány egyszerű keresőszóra koncentrál a keresőoptimalizálás. Ráadásul a népszerű szavak esetében rendkívül nagy versennyel kell számolni: például ha a marketing keresőszóval kell első oldalra kerülnie egy honlapnak, akkor jóval nagyobb munkát kell elvégezni, mintha az “online marketing ügynökség” lenne a fókuszban. A befektetett energia ráadásul nem is biztos, hogy megtérül a marketing keresőszó esetében, hiszen sokkal több olyan ember keres rá, aki nem ügynökséget, hanem tananyagot, definíciót vagy más irreleváns fogalomra kíváncsi. Gyakran a kisebb verseny és a konkrétabb kifejezések felé érdemes inkább elmenni.

A keresőoptimalizálás megtérülése - Marketing21

Érdekel a keresőoptimalizálás? Kérj ajánlatot a Marketing21-től!

Ajánlatkérés

Helyes kérdés a keresőoptimalizálás kapcsán: mikor kezd el működni?

Ha nem szeretnéd azt a választ kapni az ügynökségedtől, hogy “attól függ”, akkor érdemes a helyes kérdéseket feltenni. Jogos kérdés lehet például, hogy “mennyi időbe fog telni, amíg a keresőoptimalizálásnak köszönhetően nőni fog azoknak a látogatóknak a száma a honlapon, akik organikus keresés révén jutottak oda?” De érdemes megkérdezni azt is, hogy mennyi időbe telik, amíg az organikus keresésnek hála több lead-et generál a honlap vagy magasabb lesz a konvertált felhasználók mennyisége.

*Mit jelent az organikus találat? 

A keresőoldalak azon találatai, amelyekért nem kell fizetni.

A válaszokról bővebben

A keresőoptimalizálás egy folyamat, méghozzá nem is egy rövid tevékenység. Számtalan cég adja fel ezt a marketingeszközt arra hivatkozva, hogy nem sikerült olyan gyorsan eredményeket elérni mint más hirdetési megoldásokkal. Ennek az az oka, hogy túl magas elvárásokkal közelítettek a SEO eszközhöz és a technikai lehetőségekkel nem voltak tisztában. A sikerhez ugyanis idő és kitartás kell, de a befektetett energia szinte mindig megtérül. A folyamat átláthatósága végett álljanak itt a keresőoptimalizálás mérföldkövei:

  1. hónap: kutatás, weboldal audit, kulcsszó stratégia kidolgozása. Szerencsés esetben a technikai változtatások beépítése is elkezdődhet.
  2. hónap: jó esetben a technikai változtatások elkezdenek működni, de elképzelhető az is, hogy a weblap teljes rendszerét jobban megéri lecserélni, mint toldozgatni. Ebben az esetben sajnos a folyamat tovább fog tartani, honlaptól függően akár 1-3 hónappal is.
  3. hónap: végre elkezdődhet a nagyüzemi tartalomkreálás. Működni kezd a Blog, felépül a Gyakran Ismételt Kérdések, bővül a statikus oldalak száma, kibővített vállalati és termék/szolgáltatás információk kerülnek fel a weblapra. Ideális esetben a tartalomkreálás már korábban elkezdődött, így a folyamat tarthat rövidebb és hosszabb ideig is. Ha kész a jó alapanyag, a SEO szakember sokkal gyorsabban tud dolgozni.
  4. hónap: folytatódik a tartalomkreálás és elindul a linkgenerálás is. Kimennek az első linkeket tartalmazó közlemények, elindul a vendégblogolás. A technikai változtatásoknak és bővülő tartalomnak hála megmutatkoznak a SEO pozitív hatásai – növekszik a látogatók és konverziók száma. Az eredmény ugyanakkor még elmarad attól, amit néhány hónappal később lehet tapasztalni.
  5. hónap: a közösségi média megosztásoknak köszönhetően egyre egészségesebb a linkhálózata a weblapnak. Ha közösségi média hirdetések is futnak, akkor különösen előnyösen értékeli a Google a bejegyzéseket. Érdemes PR és egyéb hírportál tartalmakat is vásárolni. Igazán jó eredményeket lehet ilyenkor már elérni.
  6. hónap: a jó eredmények már jönnek, de nem szabad abbahagyni a keresőoptimalizálásra szánt erőfeszítéseket! Ha a folyamat leáll, könnyen gyors visszaesés lehet a vége. Továbbra is tartalmakat kell generálni, erősíteni a közösségi médiát és tovább javítani a linkszerkezetet.

A keresőoptimalizálás ezután is állandó munkát igényel: nem szabad abbahagyni az erőfeszítéseket. Érdemes továbbá rendszeres SEO auditot is tartani legalább évente, hogy a technikai változások és a linkszerkezet egészségessége ismert legyen. Várhatóan az első év végén lesznek igazán csúcson az eredmények. Ekkor már kevésbé az új fejlesztésre kell koncentrálni, elegendő az eddigi eredmények és rendszerek fenntartása is.

Érdekel a keresőoptimalizálás? Kérj ajánlatot a Marketing21-től!

Ajánlatkérés