A webanalitika kalauz első cikkében az elemzési folyamat megtervezésével foglalkoztunk. A mai cikkben továbblépünk a technikai kivitelezés irányába és bemutatom a Google Analytics rendszer legfontosabb beállításait. Érdemes elolvasni az első cikket mielőtt a technikai kérdésekkel foglalkoznál, hiszen a gondos tervezést nagyon nehéz – gyakran lehetetlen – utólag bepótolni!
Regisztráció a Google Analytics rendszerbe
Az első lépés a regisztráció, amit a Google Analytics kezdőlapján lehet elérni. Szerencsés esetben korábban is foglalkoztál már Google szolgáltatásokkal, így elképzelhető, hogy be tudsz lépni más alkalmazásokban használt Google azonosítóval és jelszóval (például a Gmail adataiddal). Az Analytics az új felhasználókat első belépéskor végigvezeti a legfontosabb beállításokon: először el kell dönteni, hogy milyen típusú eszközt szeretnél mérni: mobilalkalmazást vagy weblapot. Ebben a cikkben kizárólag a weblap implementációval foglalkozunk, de ha mobilapp méréshez szeretnél segítséget kérni, érdemes ellátogatnod erre az oldalra.
Ha egy weboldalt szeretnél elemezni, akkor a Google elkészít egy JavaScript kódot, ami az oldaladról fogja gyűjteni az adatokat. A kódot ezután be kell illeszteni a weblapod összes (!) oldalára és bejegyzéséhez. Javasolt a kódot közvetlenül a </head> tag előtt szerepeltetni. Nagy munkától kímélheted meg magad, ha használsz valamilyen CMS (Content Management System) rendszert. A WordPress például több olyan alkalmazást is kínál, ami elhelyezni az oldalad minden lapján a Google követőkódját. Néha nehéz kiválasztani a számtalan bővítmény közül a legjobbat, ezért érdemes utánaolvasni az egyes programok előnyeinek és hátulütőinek. Ebben a cikkben a 2016-os év legjobb Analytics bővítményeit gyűjtöttem össze, így könnyen ki tudod választani az igényeidnek leginkább megfelelőt.
A követőkód beágyazása után azonnal érkezni kezdenek az adatoknak. A legtöbb weblaptulajdonos ilyenkor nyugodtan hátradől abban a tudatban, hogy kész a profi webanalitika. Hatalmas tévedés azonban azt hinni, hogy speciális beállítások nélkül minőségi adatokhoz lehet jutni. A beállítások élesítése előtt meg kell érteni az Analytics felépítését is.
Érdekel az online marketing? Vegyél részt marketing konzultáción!
Jelentkezés
Az Analytics felépítése
A programban összesen három hierarchiaszintet különböztetünk meg, amelyek az alábbi sorrendben követik egymást:
- Fiók (Account)
- Tulajdon (Property)
- Megjelenítés (View)
Az egyes hierarchia szinteken más-más beállításokat lehet végrehajtani. A Fiók (Account) a bejelentkezési adatokhoz köthető és a felhasználói beállításoknak és a hozzáférési engedélyeknek ad otthont. Ha például engedéllyel rendelkezel a céges Analytics adatokhoz, akkor valószínű, hogy azt egy külön fiókban szeretnéd látni, mint a személyes honlapodat. Egy-egy fiókhoz több Tulajdont (Property) is társíthatsz: például, ha a céges fiókodban mérni szeretnél különálló, más-más projektekhez köthető weboldalakat (vagy a céges mobilappot is), akkor különálló tulajdonokat kell beállítani. A tulajdon mindig ahhoz a weblaphoz/mobilapphoz köthető, amit mérni szeretnél. A követési kódokat a tulajdon hierarchia szinten lehet megtalálni, valamint számos további beállítás is itt végezhető el. A leggyakrabban használt funkció itt az összekapcsolás, ahol további Google szolgáltatásokat lehet társítani a tulajdonhoz (pl: Search Console, Adwords). Az összekapcsolások előnye, hogy az Analytics automatikusan beolvassa a többi programból érkező adatokat. A tulajdon lapon adhatod meg továbbá a közönségdefiníciókat és a közösségi beállításokat is.
Egy-egy tulajdonon belül több megjelenítési nézettel is rendelkezhetsz. Alapértelmezett létrejön minden tulajdon alatt a Minden webhelyadat nézet, azonban ehhez nem tanácsos hozzányúlni. A Minden webhelyadat egy általános biztonsági mentésként fogható fel, ami a gyári beállítások szerint gyűjti az adatokat, azonban nem ezt a nézetet érdemes elemzéshez használni. A Google hivatalosan azt javasolja, hogy legalább további két nézetet hozz létre: egy Teszt megjelenítést és egy Mester nézetet. Előbbit az új beállítások tesztelésére, utóbbit pedig az éles elemzésre lehet használni. Amennyiben más-más személyek elemzik a honlap különböző részeit, érdemes beállítani olyan szűrt nézeteket is, amelyek csak a honlap egy meghatározott szegletét elemzik.
Nem véletlen, hogy szerkesztés nélküli formában kell meghagyni a Minden webhelyadat nézetet. Az egyes nézetek létrehozásakor újrakezdi az adatgyűjtést a Google Analytics és nem kerülnek bele a korábbi látogatók. Amennyiben a gyári nézetet szerkesztenéd, fontos adatokat tüntethetnél el akaratlanul vagy megtörne az Analytics adatfeldolgozás egységessége (például egy új szűrő beállítása után értelemszerűen csökkenne a mért látogatószám, miközben csak az adatfeldolgozás módja változott).
A Google Analytics legfontosabb alapbeállításai
Az elemzés szempontjából a Mester nézet a legfontosabb. Itt olyan beállításokat kell alkalmazni, amelyek az adatokat a legjobban használható formába öntik. Az alábbi három beállítást szinte minden alkalommal érdemes mérlegelni:
- Saját és céges IP címek kizárása: Kizárólag az ügyfélforgalmat akarjuk mérni. Az elemzés szempontjából nem érdekes, hogy a fejlesztők hány alkalommal kattintottak az oldalra tesztelés közben.
- A célterületen kívül található felhasználói forgalom szűrése: ha egy webshop Magyarország területén szállít ki, érdemes kiszűrni a külföldi felhasználókat (ezek többségében úgyis robotok, vagy a honlapot feltérképező keresőmotorok valójában).
- Konverziós célok beállítása: a honlaphoz kapcsolódó célok méréséhez nélkülözhetetlen a konverzió beállítása. Például ha az a cél, hogy minél több látogató eljusson a vásárlásig, akkor beállítható célnak a „Köszönjük a megrendelést!” oldal URL-je. Ezután a program azokat a felhasználókat fogja konvertáltnak tekinteni, akik eljutottak erre az oldalra (érdemes olyan oldalt választani, amire csak a célteljesülés útján lehet eljutni).
Számos további beállítás is a nézet menüben érhető el. Érdemes alaposan megtervezni, majd tesztelni a bevezetés előtt minden olyan változtatást a Megjelenítés menüben, amiről úgy gondoljuk, hogy hatással lehet az adatokra. Ne feledjük, az itt elvégzett módosításokat már nem lehet visszaállítani a későbbiekben, így az adataink összehasonlíthatósága sérülhet.
A sikeres beállítások eredménye
Ha sikerült beállítani a fiókot az elemzési tervnek megfelelően, akkor hatalmas előnyöd lesz a versenytársakkal szemben. Megfigyeléseim alapján a hazai Analytics felhasználók 90 százaléka nem hajtja végre a telepítéskor kötelező alapvető beállításokat, így a fejlesztéseket is hibás adatokra alapozza! A webananalitika kalauz következő részében újabb trükköket mutatok: ezúttal azokkal az alapvető szegmentálási lehetőségekkel és mérési egységekkel fogunk foglalkozni, amik a legtöbbet elárulják egy honlap minőségéről és értékéről.