A könyvesboltokban számtalan szemléletformáló és vállalkozó életmódot népszerűsítő könyv kapható. Ezek többsége kifejti, hogy milyen gondolkodásmód kell ahhoz, hogy valaki sikeres vállalkozó legyen, azonban nagyon kevés helyen elemzik azt, ami a modern piacgazdaságban igazán fontos: a szuper termék és a profi marketingeszközök. Ha egy vállalkozásnak bármelyik lába gyenge, a bukás biztosra vehető.

Hiába találja ki valaki a legjobb terméket/szolgáltatást, ha az emberekhez nem jut el az üzenet. Az üzleti tervben hiába van egy remek USP (unique selling proposition), ami megkülönbözteti a cég ajánlatát a versenytársaktól, ha a bőséges erőforrásokkal rendelkező konkurencia éri el hatékonyan a vásárlókat. Marketing nélkül a legjobb termék is eladhatatlan.

Számtalan olyan kis- és középvállalkozóval találkoztam, aki hamar elakadt az értékesítés és a marketing kivitelezése során: belekezdtek egy egyszerű szórólap reklámba, de hiába várták a komolyabb eredményeket. Nekilendültek egy-egy kuponos kampánynak és fellelkesültek az olcsó termék címszóra érkező vásárlói tömegtől. Nagy volt azonban a csalódás, amikor az akció végén az árérzékeny fogyasztók egytől egyik eltűntek. A vállalkozók ilyenkor jutnak arra a következtetésre, hogy vagy be kell zárni a boltot, vagy segítségül kell hívni egy marketinges céget. Nem véletlenül javaslom azt minden vállalkozónak, hogy azzal foglalkozzon, amihez igazán ért: ha remek szolgáltatásokat tud nyújtani, akkor foglalkozzon annak a fejlesztésével. Ha kreatív és egyedi termékeket tud megálmodni, akkor foglalkozzon annak a tökéletesítésével.

Egy vállalkozás sikeréhez legalább annyira kell a minőségi marketing, mint egy jó könyvelő vagy jogász

Sokan azért nem veszik igénybe a marketing cégek szolgáltatásait, mert felesleges pénzkidobásnak gondolják. Érdekes megközelítés, hogy az adminisztratív üzleti szolgáltatások – például a könyvelés vagy jogi tanácsadás – esetében automatikus a külsős szakember felkeresése, miközben a bevételszerzésre fókuszáló marketinget saját megoldásokra építik. Nem állítom, hogy jogászra és könyvelőre nincs szükség, azonban abban egészen biztos vagyok, hogy a cégek sikerességét a bevételek határozzák meg leginkább. A bevételek és ügyfelek megszerzéséért felelős üzleti szolgáltatást a vállalkozók többsége mégis elhanyagolja.

A kis- és középvállalkozások többségének jobban megéri a kiszervezett marketing

Nem kötelező külsős vállalkozást megbízni a marketinggel, azonban a kis és közepes cégeknek szinte mindig jobban megéri. Az online marketing ráadásul olyan lehetőségeket tár fel a KKV-k előtt, amire semmilyen más házilag kitalált megoldás nem alkalmas. Ha a cél a piaci bevételek erősítése, akkor garantáltan szakértőre kell bízni a feladatot. Ellenkező esetben a marketing költségek nem fognak megtérülni és a büdzsé minden tervezés nélkül fog elégni.

A vállalkozó és a bizalom

A legtöbb jelenlegi ügyfelem a marketing konzultáció előtt szkeptikusan érkezett. Sokan annyit csalódtak már a marketingben, hogy jogosan féltek attól, hogy segítséget kérjenek. A jelenlegi magyarországi marketinges piac tehet erről, hiszen számtalan cég kínálja szolgáltatásait úgy, hogy nem biztos az eszközök hatékonyságában. Az ügynökségi kiszervezés azért egy remek megoldás, mert nem csak a hirdetési paletta egy-egy szűk szegletét képes átlátni, hanem egymásra épülő, piramisszerűen felépülő eszközöket kínál.

A bizalom kulcsfontosságú tényezője a sikeres együttműködésnek, amit az első pillanattól szem előtt tartok. A célom mindig az, hogy az ügyfelek kockázatait mérsékeljem. A legtöbb cégvezető ugyanis túl sokat csalódott már, ezért biztosítékot szeretne. A Marketing21-et választó ügyfelek épp ezt kapják: egy ingyenes konzultációt, ahol megtaláljuk az iparághoz leginkább illő eszközöket; ingyenes webanalitikát, hogy a fizetős kampányok eredményei mérhetőek legyenek; valamint két hónap együttműködési próbaidőt, amikor korlátozások nélkül felmondható az együttműködés.

Ha egy vállalkozó marketingfejlesztésben gondolkozik, azt javaslom, hogy ne kísérletezzen tovább: vágjon bele az online marketingbe szakember segítségével. Ezt nem csak azért mondom, hogy a Marketing21-nek több ügyfele legyen, hanem azért, hogy a vállalkozó kultúra fejlődjön, és a marketingbe vetett bizalom is erősödjön. Egyszerűen rossz látni, ha egy vállalkozás a hibás marketingdöntések miatt megy tönkre. A cégek bukásakor gyakran elvész a családok megtakarítására, tönkremegy a vállalkozó idegrendszerere és megszűnik a munkavállalók megélhetése is. A marketingcégek legfontosabb küldetésének éppen azt tartom, hogy ezeket a szomorú eseményeket minél nagyobb arányban segítsük elkerülni.