Online marketingesként gyakran kapok olyan árajánlat kérést, ami “online marketing eszközökről” szól. A feltett kérdések általában egyből árulkodnak arról, hogy az ajánlatkérő milyen mélységig szakértője a területnek. Néha tovább mennek a kapcsolattartók és egészen részletes marketing terv megvalósítására kérnek ajánlatot, máskor azonban a tervek kidolgozásával érdemes elkezdeni a közös munkát. Épp ezért dolgoztam ki két típusú megközelítést: egy online marketing tanácsadással és egy árajánlat kéréssel induló szolgáltatást. A cél mindkét esetben az, hogy olyan eszközök használatában tudjunk megállapodni, amelyek hatékonyan támogatják a vállalati célokat.

Az online marketing ára

“Reklámozni drága” – gyakran hallom a vállalkozóktól. Sok cég pedig legyint is egyet és inkább feladja a növekedési álmait. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a reklámozásnál egyetlen dolog drágább hosszútávon: ha nem reklámozol. Egy új gyártósor telepítése, egy új üzlethelyiség megnyitása vagy egy új szakértő alkalmazása is mind-mind nagyon drága, azonban ezen soha nem spórolnak a cégek, mert befektetésnek tekintik. Az igazság az, hogy a marketing is egy befektetés: pénzt kell költeni azért, hogy később még több ügyfelünk és bevételünk legyen. Ráadásul – ahogy azt korábbi bejegyzésemben is leírtam – az interneten sokkal olcsóbban lehet megszólítani a célcsoportunkat, mint bármilyen más eszközön. A marketing ára tehát attól függ hogyan számoljuk: mezei kiadási tételként tekintünk rá, vagy számba vesszük a realizált bevételeket is.

A marketinget azért tartják még ma is sokan kiadási tételnek befektetés helyett, mert korábban nem lehetett olyan jól számszerűsíteni a megtérülését. Ha egy gyártósor elindításának a hatására 10 százalékkal nő a termelés, akkor gyors fejszámolással elmondható, hogy 10 százalékkal fog nőni a bevétel is. A marketingkampányok eredményeit az online technológiák térnyerése előtt nem lehetett ilyen szoros összefüggésben kimutatni. Szerencsére ma már olyan hatékony webanalitika eszköztár érhető el, hogy azonnal látni lehet egy-egy kampány eredményességét. Érdemes tehát a marketinghez fűződő elvárásokon is változtatni: adatokkal alátámasztott bevételtermelő rendszert kell kialakítani.

A marketing rendszer összefüggő elemekből áll

Az egyes marketingeszközök ráadásul össze is függnek egymással: nem érdemes például kizárólag keresőmarketingre vagy közösségi médiára épülő marketinget kivitelezni, mivel az egyes eszközök egymás hatását erősítik, vagy gyengíthetik. Az online marketing egy bevételtermelő gépezet. Ha jól sikerül kialakítani, akkor az eszközök együttesen visznek a célok felé, azonban ha nincs meg az összhang, akkor számolatlanul folyik el a pénz. A keresőhirdetés előfeltétele például egy jó honlap, a céloldali tartalom kidolgozása és keresőoptimalizálása. Nincs tehát értelme annak, ha egy cég kizárólag a legjobban árazott terméket veszi meg az ügynökségétől, másra pedig nem hajlandó költeni. Először le kell fektetni az online marketing alapjait például webfejlesztés és keresőoptimalizálás szolgáltatásokkal, ezután pedig meg kell valósítani az iparági sajátosságokhoz leginkább illő marketing eszközöket.

Milyen tételekkel kell számolni az online marketingben?

Reklámelhelyezési költség ára

A marketing kampány árának számításakor első a reklámelhelyezési költség. Ezt az összeget kell a hirdetés közreadójának – vagy annak az ügynökének – kifizetni. Ha egy cég például Adwords keresőmarketing és Display hálózaton szeretne hirdetni, akkor reklámelhelyezési költségnek tekinthető az a díj, amit a Google-nek kell fizetni. A Google ebben az esetben egy közvetítő, mivel a hirdetések többsége olyan honlapokon jelenik meg, amelyek nem az ő tulajdonukban állnak. Természetesen elképzelhetőek olyan esetek is, amikor a reklám közvetlenül egy meghatározott weboldalon fog futni, így a weblap tulajdonosának is lehet fizetni.Az online marketing költsége és eredményei összefüggnek

A reklámelhelyezési költség mérete gyakorlatilag bármekkora lehet: ha egy cégnek csak napi 1000 forint hirdetési költségkerete van, akkor a megfelelő beállításokkal ez is kivitelezhető. Várhatóan nem lesz akkora a siker természetesen, mintha többet költene, de a kampány nem lesz eredménytelen.

Ügynökségi díjak: tervezés, előkészítés és menedzsment

Számos olyan szolgáltatás és hirdetési stratégia is létezik, amikor nem szükséges reklámelhelyezésre költeni. Az e-mail marketing, a keresőoptimalizálás és a content marketing például tipikusan olyan szolgáltatás, amikor nincs reklámelhelyező fél. Ezen szolgáltatások igénybevételekor a marketing ára egyedül az ügynökség megbízási díját, vagy belső megvalósítás esetében a szakemberek bérét jelenti (néha pedig a szoftverek használata is előfizetéshez kötött).

Az ügynökségi díjak általában három részre oszthatóak: tervezésre, előkészítésre és menedzsmentre:

  • A kampányok tervezésekor az ügynökségek többsége tanácsadási díjat számol fel az ügyfélnek (a Marketing21 ebben kivétel, hiszen új ügyfeleknek az előzetes konzultáció ingyenes, amennyiben szerződéskötésre kerül sor), ami a tervezési díjat tartalmazza. A tanácsadás több mint egy egyszerű beszélgetés: a marketing szakértőnek fel kell készülnie előtte és a megszerzett tapasztalatait kamatoztatva kialakít egy javaslatcsomagot.
  • A kampányok előkészítése számos tevékenységet magában foglalhat: szükség lehet a honlap vagy webshop átalakítására, új landing oldalak létrehozására, vagy az egész weblap lecserélésére. A Facebook, AdWords és más hirdetési hálózatok is komoly elvárásokat támasztanak a weboldalakkal szemben. Ezeknek meg kell felelni, máskülönben esély se lesz arra, hogy hatékonyan hasznosuljanak a reklámköltések. A hirdetések indítása előtt így egy nagyobb összegű fejlesztési költséggel is számolni lehet, amennyiben korábban nem végezte el ezeket a cég. A kampányindítás közvetlen költségei szintén nem elhanyagolhatóak: magában foglalják a grafikai munkát, a hirdetésszövegek megírását, a kulcsszókutatást és számos további feladatot. Általában a kampányok indítása előtt egy nagyobb összegű előkészítési díjjal kell számolni, azonban ez mindig a hirdető marketing gépezetének felkészültségétől függ.
  • Végül a kampánymenedzsment költségek következnek. Ezek azok a díjak, amit az ügynökség a reklámok karbantartásáért számol fel rendszeresen. Az online reklámok többsége nem ér véget az indításánál: folyamatosan figyelni kell a Google hirdetésaukciós rendszert és a kulcsszavakat, le kell cserélni a rosszul teljesítő hirdetéseket vagy a jobban teljesítő kampányokra kell átcsoportosítani az erőforrásokat. Az időszaki kampányok (például karácsony, black friday, stb.) díjai is beletartozhatnak, azonban elképzelhető olyan együttműködés is, amikor ezek egyedi megrendelés tárgyai.

Jól látható, hogy az együttműködés előtt nem lehet pontosan megadni a marketing árat. A a tervezés munkaszakaszban alakítja ki a marketing gépezetet az ügynökség és az ügyfél közösen. Előzetes egyeztetés nélkül legfeljebb akkor lehet árajánlatot adni, ha a marketingstratégiát már megírta az ügyfél és pontosan lehatárolta a szükséges eszközöket és erőforrásokat. Szerencsésebbnek tartom azonban, ha az ügynökség szakértelmét már a tervezés szakaszában bevonják a folyamatba.Az online marketing ára és az időráfordítás

Az ügynökségi díj és a reklámelhelyezési költség összefüggése

Érdemes megjegyezni, hogy az ügynökségi díj és a reklámelhelyezési költség között nem mindig van összefüggés. Egy-egy kampány elkészítése ugyanannyi idő akkor is, ha napi 1000 forint vagy 25000 forint a költségkeret, a menedzsmentre fordított idő azonban valóban jóval nagyobb, ha egy összetettebb és drágább kampányról beszélhetünk. Az árazási modellek így ügynökségenként változóak, de az alábbi három kombinációja a jellemző:

  1. Fix díj: a hirdető mindenképp fizet egy meghatározott összeget kampánymenedzsmentre a hirdetési költségkerettől függetlenül
  2. Marketing költségvetéshez kötött díjazás: az ügynökség a reklámelhelyezésre fordított összeg meghatározott százalékát számítja fel
  3. Sikerdíjas modell: az értékesítés számaiban tapasztalható változásokhoz kötött díjazás

A Marketing21 a fix díj és a marketing költségvetéshez kötött díjazás modelleket alkalmazza rendszeresen. Ennek az oka, hogy a harmadik esetben marketingesként olyan számokért kellene felelősséget vállalni, amelyek nem 100 százalékban tudunk befolyásolni. A harmadik modell iparági szinten is inkább a nagyvállalatoknál elterjedt, valamint olyankor, ha nagyon jól mérhető adatokkal és megfelelő méretű költségvetéssel rendelkezik az ügyfél.

A fenti leírásokból is jól látszik, hogy az online marketing ára egyedi és cégenként eltérő. Ettől függetlenül nem akarok csak a levegőbe beszélni. Az alábbi két példából jól lehet látni, hogy milyen nagyságrendekkel érdemes számolni. Alább két valós árajánlat szerepel a cégek megnevezése nélkül.

Első számítás: mennyibe kerül egy lead generáló weblap és a hirdetése a Marketing21-nél?

Az alábbi példában szereplő cég célja a lead generálás volt. A Marketing21-hez hasonlóan ők se tudnak közvetlenül értékesíteni, mivel az ügyfeleknek először árajánlatot kell kérni. Gyakori megoldás ilyenkor a lead generáló oldal. Itt az érdeklődők információt gyűjthetnek a cégről és a szolgáltatásokról, valamint felvehetik a kapcsolatot. A lead (esetünkben az ajánlatkérő) ezután bekerül a cég CRM rendszerébe és megkezdődik az értékesítési folyamat.

A marketing konzultáció ingyenes volt a Marketing21 üzletpolitikájának megfelelően. Az előkészítő munka díja 323.800 forintba került, a menedzsmentre pedig 64.800 forintot költenek havonta. A reklámelhelyezési költséget pedig 100.000 forintban maximalizáltuk.

Típus Tétel Ár
Tervezés Marketing konzultációs INGYENES /alkalom
Előkészítés Lead generáló weblap elkészítése insite technikai SEO-val 259 000 Ft /weboldal
Keresőhirdetés kampánytervezés 39.900 Ft /kampány
Közösségi média kampánytervezés 39.900 Ft /kampány
Menedzsment Keresőhirdetés kampánymenedzsment 34.900 Ft /hó
Közösségi média kampánymenedzsment 29.900 Ft /hó
Webforgalmat mérő analitika GRÁTISZ /hó
Reklámelhelyezés Reklámelhelyezési költségkeret (Facebook és Google) 100 000 Ft /hó

Második számítás: mennyibe kerül egy webshop és a reklámkampányok a Marketing21-nél?

A második példában szereplő cég közvetlen online értékesítést folytat egy webshop segítségével. Az online bolt technikai előkészítését végeztük el, ami a termékkategóriák, landing oldalak elkészítésével zárult le. A termékek feltöltését az ügyfél saját magának végezte el.

Az előkészítés összesen 422.800 forintba került, a havi menedzsment díj 129.600 forint, a reklámelhelyezési költségkeretet pedig 160.000 forintban maximálták.

Típus Tétel Ár
Tervezés Marketing konzultációs INGYENES /alkalom
Előkészítés Webshop elkészítése és termékkategóriák feltöltése 399.000 Ft /weboldal
Keresőhirdetés kampánytervezés 39.900 Ft /kampány
Adwords Display kampánytervezés 59.000 Ft /kampány
Közösségi média kampánytervezés 39.900 Ft /kampány
Menedzsment Keresőhirdetés kampánymenedzsment 34.900 Ft /hó
Adwords Display kampánymenedzsment 34.900 Ft /hó
Közösségi média kampánymenedzsment 29.900 Ft /hó
Webshop üzemeltetés 29.900 Ft /hó
Webforgalmat mérő analitika GRÁTISZ /hó
Reklámelhelyezés Reklámelhelyezési költségkeret (Facebook és Google) 160 000 Ft /hó

*A marketing árakat a 2016.12.01-én érvényes listaárakat tartalmazzák. Az árak az eltelt idő függvényében változhatnak.

Felkeltette érdeklődését az online marketing?

Kérjen ajánlatot itt!