Az online marketing kampány kis és nagyvállalatok számára egyaránt kiváló lehetőséget rejt a kattintásalapú marketinghirdetések területén (pl. Google AdWords, Facebook Business). A kisvállalatok sokkal nagyobb részét érhetik el célközönségüknek, míg a nagyobb cégeknek lassan nélkülözhetetlen eszközzé válik, ha nem akarnak versenyhátrányba kerülni.

Azonban ezek a kampányok igen gyorsan költségessé válhatnak, ha nem figyelünk megfelelően, vagy ha rosszak az alapbeállításaink. Érdemes a marketingcsatornánk egészét áttekintenünk és részekre bontanunk. Most az 5 legfontosabb tényezőt vizsgáljuk meg alaposabban.

1. Egy szuper érkezési oldal (landing page)

Ez lesz az a hely, ahol a potenciális vásárlóink megismerkednek a hirdetett termékeinkkel és szolgáltatásainkkal. Ez sokszor nem a kezdőoldala honlapunknak, hanem már kifejezetten kategória aloldalakat takar. Miért van erre a módszerre szükség?

  • A fizetett kattintásokból érkező érdeklődők a hirdetések üzenetének folytatását találják meg. Itt pótolhatjuk azokat az információkat, amelyeket a hirdetésben helyhiány miatt nem tudtunk közölni.
  • Mivel az érdeklődést a hirdetésre való kattintással már felkeltettük, itt már másfajta cselekvésre ösztönözhetjük a látogatót. (pl. vásárlás, foglalás, regisztráció stb.)
  • A landing page-ek kiváló segítséget adnak a látogatók magatartásának követésére.

Egy szuper érkezési oldal felépítése sok tényezőtől függ, de mindenképpen érdemes figyelni pár kritikus részletre, amik elengedhetetlenek céljaink eléréséhez.

Az első ilyen a cselekvésre ösztönző felhívás (call-to-action). Mondjuk meg a látogatóknak, hogy mit várunk el tőlük az oldalunkon egy látványosan kiemelt gombbal. Ez fogja adni az érkezési oldalunk végső célját (vásárlás, letöltés stb.), ezért úgy építsük fel a lapot, hogy minél több látogató hajtsa végre a konverziós műveletet. Ezt számtalan tényezővel elérhetőjük, de fontos például a releváns tartalom, a könnyű navigálhatóság, a felesleges és zavaró tartalom ritkítása és a gyors betöltési sebesség is.

A másik fontos tényező az oldal folyamatos javítása. Ezt A/B tesztekkel érhetjük el. A kísérletekből látni fogjuk, hogy milyen változtatások hoznak több konverziót.

Szeretnél többet tudni a landing page-ek kialakításáról? Korábbi cikkünkben 9 hasznos tippet is olvashatsz!

2. A hirdetési szolgáltatók alapos ismerete

Magyarországon a lakosság döntő többségét a két legnagyobb online hirdetési szolgáltatóval – a Google-lel és a Facebook-kal – könnyedén elérhetjük. Az alternatív lehetőségek mint a Bing, Yahoo, LinkedIn hasznosak lehetnek bizonyos esetekben, de inkább kiegészítésként szolgálhatnak egy nagyobb online marketing kampány mellett. Épp ezért csak a két legnagyobb szolgáltatóra térünk ki.

A Google Adwords akkor lesz számunkra hasznos, ha a potenciális vásárlóink már valamilyen létező problémájukra keresnek megoldást. Egy adott termékkategória közül a számukra legjobb ár/érték aránnyal rendelkezőt akarják megszerezni. Az AdWords ma fél tucat alapkampány típust kínál nekünk. A Facebok hirdetései egyszerre jelenítik meg a képes és szöveges tartalmat valamint rendkívül pontos célzási lehetőségeket is kínálnak számunkra. A célunk itt, hogy a hirdetések mindig illeszkedjenek a célközönségünk hírfolyamába, szinte természetes bejegyzésként beleolvadva. Később célcsoportjaink pontosabb megismerésével már agresszívebben célozhatunk.

3. Nyomkövetés beállítása a honlapon

Minden igyekezetünk hiábavaló lesz a kampány beállítása során, ha nem tudjuk adatokkal alátámasztani megérzéseinket. Az Analytics (vagy Adwords) és Facebook Pixel követőkódok hozzáadása oldalainkhoz létfontosságú az online marketing világában. Képesek leszünk követni az eredményeket, melyek szinte azonnal meg is jelennek a rendszerünkben. Segítségükkel pontosan tudni fogjuk, hogy a hirdetésekből érkező látogatók mit is csináltak oldalunkon.

A Google Analytics az egyik legelterjedtebb eszköz hazánkban, mellyel szinte minden felhasználói cselekvést megvizsgálhatunk a honlapunkon. A marketing szakemberek számára a legfontosabbak az oldallátogatók demográfiai adatai, érdeklődési köre és az oldalon végrehajtott cselekedetei. Ezekből az adatokból már egy elég jó célcsoportot tudunk rajzolni és a módosítási igényekre is következtetni lehet. Fontos továbbá az értékesítési csatorna működésének vizsgálata is. Ha valamelyik lépésnél a folyamatban (pl. kosárba rakás, fizetési információk megadása) nagy a lemorzsolódás, akkor tudhatjuk, hogy felhasználóbarátabbá kell tennünk az adott felületet. Az Analytics-ben fogjuk látni hirdetésekből érkező látogatók eloszlását is. Ha sok eltérő típusú kampányt is futtatunk egyszerre, akkor érdemes paraméterezést is használni a kampányok megkülönböztetése érdekben.

4. Ha AdWords keresőhirdetés, akkor long tail kulcsszavak!

Egy keresőmarketing kampány hagyományos kulcsszavakkal (head keywords) gyorsan beállítható, de ezek általánosan válaszolják meg a kereső felhasználók problémáját, valamint nagyobb is rájuk a megjelenítési és licitálási verseny. Végső soron pedig kevesebb konverziót fognak hozni, mintha long tail kulcsszavak felkutatására is áldoznánk az időnkből. Itt azokat a keresési kifejezéseket kell megtalálnunk, amelyek a vállalkozásunk megkülönböztető jellegét összeegyeztetik a részletesebb keresésekkel. Ezek a kifejezések teszik ki a netes keresések döntő többségét, de összetettségük révén nem egyszerű a felkutatásuk. Alkalmazásukkal javulni fog a költség/konverzió arányunk, hiszen csak az igazán releváns kulcsszavakra licitálunk.

5. Mérési eredmények alapján változtatások

Rendszeresen figyeljük a kampány eredményeit a követési rendszerekben. A kampányok indítását követően figyeljük meg az első pár napban a komolyabb hibákat (kizáró kulcsszavak hozzáadása, visszautasított hirdetések, gyenge relevancia/minőségi mutató), majd hagyjuk magára a kampányt. Érdemes időt adni a kampányoknak arra, hogy megfelelő mennyiségű adat álljon rendelkezésre. Kiforrott kampányoknál pedig elegendő lesz a hosszabb távú trendeket vizsgálni, és kizárólag a rendszeres feladatokat elvégezni. Tartja itt is magát a régi mondás: nyertes taktikán ne változtass! Koncentráljunk a konverziókra és változtassuk úgy kampányainkat, hirdetéseinket, licitünket, hogy minél többet érjünk el a rendelkezésre álló költségkeretből.

+1 Online marketing kampány zárógondolatok

Ezektől az alapbeállításoktól ne várjunk csodát elsőre. Nemcsak a hirdetési lehetőségek, eszközök változnak, de az emberek mentalitása is. Ami egy éve fantasztikusan működött, az most lehet hogy nem hoz majd szép eredményeket. Törekedjünk egy minél pontosabb előkészítésre, majd a folyamatos javítással optimalizáljuk kampányainkat. Ez az egyetlen út, amivel eredményeket lehet elérni.