A logó az arculat ékköve. Elsődleges célja a brand, vállalkozás azonosítása. Túl sok információval találkozunk nap mint nap, ezért rövid időnk van felismerni a dolgokat. Minél erősebb egy cég megjelenése, annál eredményesebben tud kommunikálni vásárlói és partnerei felé. Még egy sarki kisboltnak is szüksége van minőségi logóra és arculatra, egy komoly vállalat esetében pedig a hosszútávú sikeres működés elengedhetetlen kelléke. Lássuk most a logótervezés legfontosabb ismérveit.

A legfontosabb alapelv a logótervezésnél: gyorsan felismerhető, ugyanakkor egyedi, megkülönböztethető legyen.

Minden iparág és terület rendelkezik saját trendekkel és igényekkel, amire a grafikusnak érdemes figyelni. A logó és arculattervezés így együtt jár a piac megismerésével is.

• Például a ruhamárkák gyakran alkalmaznak egyedi tipográfiát és absztrakt szimbólumokat
• A gyorséttermek esetén a vörös szín használata közkedvelt
• A techóriások az utóbbi években maximális letisztultságra törekednek

Az Adidas és a Nike is absztrakt szimbólumot használ

Az Adidas és a Nike is absztrakt szimbólumot használ

Természetesen el lehet térni az aktuális populáris stílustól, de csak megfelelő ismeretek és átgondolt tervezés birtokában. Gyakran próbálkoznak ezzel az egyediségre törekvő cégek, de a kockázatok ilyenkor átlag felettiek. A grafikussal érdemes már a tervezés előtt egyeztetni, hogy konzervatív vagy progresszív megoldásra törekszünk. Mi a Marketing21-nél a megfontolt lépések hívei vagyunk, de minden vállalkozás és élethelyzet egyedi, így az úttörő gondolatokra is nyitottnak kell lenni.

A 7 fő logótípus

Rengeteg vállalkozás létezik, ezért megszámlálhatatlan mennyiségű logó is. Szerkezetileg 7 fő logótípust különböztethetünk meg:

– Monogram: tipográfiai logó, amely a monogramot jeleníti meg egyedi módon
– Szöveges: a legelterjedtebb logótípus, szintén tipográfiai elemeket használ fel, általában a vállalkozás, márkanév kiírva egyszerűen, minimális grafikai változtatásokkal
– Absztrakt: nem feltétlenül egységes jelentéssel bíró grafikai elemeket megjelenítő logó
– Szimbólum: egy olyan grafikai elemet használ, amely létező tárgyra vagy eszmére utal. Gyakran a vállalkozás tevékenységét jeleníti meg.
– Kombinált: szöveget és szimbólumot együttesen használ, szinte elválaszthatatlanul
– Embléma: szerkezetében a kombinálthoz hasonló, tradicionálisabb megoldás, gyakran pecsét vagy pajzs alakkal
– Kabala: karaktert megjelenítő szimbólum, amelynek marketing és branding értéke is van

Amennyiben van egy konkrét elképzelésünk a logóról, előre eldönthető, hogy mely logótípus a legalkalmasabb. Az arculattervezés során segítünk kiválasztani a megfelelő motívumokat is ügyfeleinknek.

Logótervezés alapszabályok

A logók általában több felületen jelennek meg különböző méretekben. Emiatt nagyon fontos, hogy a logóból készüljön egy vektoros verzió. A vektorgrafikus képek, a rasztergrafikusokkal (pixel) szemben, méretváltoztatáskor nem veszítenek a minőségükből. Így akár egy óriásplakát méretében is kinyomtatható lesz a grafika anélkül, hogy homályos pixeles lenne. Általában .PDF .EPS .AI .CDR fájlokban tárolnak vektoros grafikákat és logókat.

Raszteres és vektorgrafikus logó nagyítva

Raszteres és vektorgrafikus logó nagyítva

A különböző méretek egy rosszul megtervezett logó esetében másik irányból is visszaüthetnek. Egy túlbonyolított, komplikált logó nagyban akár jól is nézhet ki, viszont kicsiben elvesznek a részletei és nehezebben felismerhető lesz. Nem kerülhet a logóra túl sok szöveg vagy túlzottan kidolgozott illusztráció. Ettől a szabálytól abban az esetben lehet eltérni, ha a logó formavilágát megőrizve tervezünk kizárólag nagy felületen alkalmazott változatot is.

A különböző felületek azt is jelentik, hogy más-más színvilágok mellett is meg kell állnia a helyét a logónak. Ez csak úgy érhető el, ha készül egy fekete-fehér és egy inverz változat is. A szín nélküli, fekete-fehér változat költséghatékony nyomtatásra lehet alkalmas. Az inverz változatban pedig fehér a logó, így különböző háttérszíneken is meg tudja állni a helyét. Például a sötétebb ruhákon gyakran jelenik meg inverz logó.
Ha azt tervezzük, hogy az internet világában is elérhető lesz a vállalkozás, érdemes olyan logóváltozatban is gondolkodni, amely négyzetes formában jelenik meg. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül négyzetesnek kell lennie a logónak, hanem hogy bizonyos mértékig egyszerűsíthető legyen. Például a weboldalak ikonja (favicon) nagyon kis méretben, négyzetes formában jelenik meg. Amennyiben indítanánk egy Facebook oldalt, a profilképet négyzetes formában kell feltölteni, ráadásul gyakran kör alakú körbevágást is megjelenít a legnagyobb közösségi média.

Az ideális logó több felületen is jól működik, valamint kis- és nagyméretben is könnyen beazonosítható. A szerkezetileg kiváló logó pedig ezen felül dinamikus, több változatban is felismerhető.

További logótervezés szempontok

Az alapszabályok ismerete elengedhetetlen a jó logó elkészítéséhez, de ezeken felül is van néhány elméleti szempont, amit át kell gondolni. Ezek közül a legfontosabb, hogy a logót nem saját magunknak, nem a családtagjainknak és végképp nem Facebook csoportok ismeretlen véleményezőinek készítjük. A logó egy eszköz az üzleti céljaink megvalósításához: a vásárlóknak, partnereknek és munkatársainknak készül.
A legfontosabb tehát az úgynevezett „buyer persona” meghatározása. Ők az átlagos vásárlóink, akik végső soron pénzt adnak termékeinkért és szolgáltatásainkért. Az átlagos vásárló lehet például:
– fiatalok, felnőttek, idősek
– férfiak, nők
– végfelhasználók (B2C), vállalkozások (B2B)
– populáris vagy szubkulturális személyek

Következő szempont, hogy mennyire szeretnénk egyszerűen beazonosítható vagy egyedi logót. Fodrászüzletek esetében gyakran megjelenik a fésű a logóban, így bárki rájön a vállalkozás tevékenységére a szimbólum segítségével. Ez hasznos lehet, mert sok emberhez, gyorsan eljut az információ. Viszont ha több fodrászüzlet is van a közvetlen közelben, nem fogunk kitűnni a tömegből. Az utóbbi években a legtöbb internetes vállalkozás (Google, Facebook, Ebay stb.) leegyszerűsítette annyira a logóját, hogy nagyon hasonlóak lett a tipográfia kialakításuk. Ezzel úgymond elvesztették a jellegzetességüket – ezt a szakmában sokan kritizálták is – viszont szerkezetileg jobban működnek a különböző felületeken.

Egyedi, extrém esetekre is találhatunk példát. A filmek és videók elején gyakran animált, erőteljes és az átlagtól rendkívül eltérő logómegoldásokat láthatunk. Ezek általában nem vektorgrafikusan készülnek, hanem 3D technológiát vagy valós képi elemeket felhasználva. Ilyen a Warner Brother, a Paramount Pictures filmek előtt megjelenő logó is. Ugyanakkor ezek is rendelkeznek leegyszerűsített vektorgrafikus változattal, amelyek a logótervezési szabályoknak megfelelnek. A filmplakátok és online megjelenések tervezéshez használhatóak fel az egyszerűbb változatok.

Warner Brothers logó vektorosan / képernyőn

Warner Brothers logó vektorosan / képernyőn

Érdemes alaposan megfontolni, hogy egyszerűbb vagy jellegzetesebb logót szeretnénk-e. Láthatóan mindkét típusnak megvannak az előnyei és hátrányai is.

Tökéletes logó nem létezik

Érdeme kiemelni, hogy minden logóban lehet találni valamilyen hibát, hiszen a minden ember ízlése egyedi, így sok múlik a személyes véleményen. A tervezéskor érdemes a következő checklist-et követni:
• a logó alapján beazonosítható a vállalkozás?
• működik a logó változatos felületeken, méretben és háttéren?
• illeszkedik-e a logó a buyer persona feltételezett – vagy kutatásokkal alátámasztott – igényeihez?

A logótervezés trendek folyamatosan változnak, ezért egy logó se időtálló. Az arculat időnként frissítésre szorul, de ha az alapszabályokat betartjuk, akkor az embléma legalább 5-10 évig méltón képviselheti a márkánkat.

Ha tetszett a cikkünk, akkor érdemes elolvasni összefoglalónkat a tipográfiáról is!