Logótervezés: szempontok, szabályok

Szerző:

A logó az arculat ékköve. Elsődleges célja a brand, vállalkozás azonosítása. Túl sok információval találkozunk nap mint nap, ezért rövid időnk van felismerni a dolgokat. Minél erősebb egy cég megjelenése, annál eredményesebben tud kommunikálni vásárlói és partnerei felé. Még egy sarki kisboltnak is szüksége lehet minőségi logóra, amivel kitűnhet a környéken. Egy komoly vállalat esetében pedig a hosszútávú sikeres működés elengedhetetlen kelléke a profi arculat. Lássuk most a logótervezés legfontosabb ismérveit.

A legfontosabb alapelv a logótervezésnél: gyorsan felismerhető, ugyanakkor egyedi, megkülönböztethető legyen.

Minden iparág és terület rendelkezik saját trendekkel és igényekkel, amire a grafikusnak érdemes figyelni. A logó és arculattervezés így együtt jár a piac megismerésével is.

  • Például a ruhamárkák gyakran alkalmaznak egyedi tipográfiát és absztrakt szimbólumokat
  • A gyorséttermek esetén a vörös szín használata közkedvelt
  • A techóriások az utóbbi években maximális letisztultságra törekednek

Adidas & Nike - Absztrakt logók

Az Adidas és a Nike is absztrakt szimbólumot használ

Természetesen el lehet térni az aktuális populáris stílustól, de csak megfelelő ismeretek és átgondolt tervezés birtokában. Gyakran próbálkoznak ezzel az egyediségre törekvő cégek, de a kockázatok ilyenkor átlag felettiek. A grafikussal érdemes már a tervezés előtt egyeztetni, hogy konzervatív vagy progresszív megoldásra törekszünk. Mi a Marketing21-nél a megfontolt lépések hívei vagyunk, de minden vállalkozás és élethelyzet egyedi, így az úttörő gondolatokra is nyitottnak kell lenni.

A 7 fő logótípus

Rengeteg vállalkozás létezik, ezért megszámlálhatatlan mennyiségű logó is. Szerkezetileg 7 fő logótípust különböztethetünk meg:

  • Monogram: tipográfiai logó, amely a monogramot jeleníti meg egyedi módon
  • Szöveges: a legelterjedtebb logótípus, szintén tipográfiai elemeket használ fel, általában a vállalkozás, márkanév kiírva egyszerűen, minimális grafikai változtatásokkal
  • Absztrakt: nem feltétlenül egységes jelentéssel bíró grafikai elemeket megjelenítő logó
  • Szimbólum: olyan grafikai elemet használ, amely létező tárgyra vagy eszmére utal. Gyakran a vállalkozás tevékenységét jeleníti meg.
  • Kombinált: szöveget és szimbólumot együttesen használ, szinte elválaszthatatlanul
  • Embléma: szerkezetében a kombinálthoz hasonló, tradicionálisabb megoldás, gyakran pecsét vagy pajzs alakkal
  • Kabala: karaktert megjelenítő szimbólum, amelynek marketing és branding értéke is van

Amennyiben van egy konkrét elképzelésünk a logóról, előre eldönthető, hogy mely logótípus a legalkalmasabb. Az arculattervezés szolgáltatásunk során segítünk kiválasztani a megfelelő motívumokat is ügyfeleinknek.

Logótervezés alapszabályok

A logó több különböző felületen jelenhet meg változó méretekben. Emiatt nagyon fontos, hogy a logóból készüljön egy vektoros verzió. A vektorgrafikus képek, a rasztergrafikusokkal (pixel) szemben, méretváltoztatáskor nem veszítenek a minőségükből. Így akár egy óriásplakát méretében is kinyomtatható lesz a grafika anélkül, hogy homályos (pixeles) lenne. Általában .PDF .EPS .AI .CDR fájlokban tárolnak vektoros grafikákat és logókat.

Raszteres és vektoros logó

Raszteres és vektorgrafikus logó nagyítva

A különböző méretek egy rosszul megtervezett logó esetében másik irányból is visszaüthetnek. Egy túlbonyolított, komplikált logó nagyban akár jól is nézhet ki, viszont kicsiben elvesznek a részletei és nehezebben felismerhető lesz. Nem kerülhet a logóra túl sok szöveg vagy túlzottan kidolgozott illusztráció. Ettől a szabálytól abban az esetben lehet eltérni, ha a logó formavilágát megőrizve tervezünk kizárólag nagy felületen alkalmazott változatot is.

A különböző felületek azt is jelentik, hogy más-más színvilágok mellett is meg kell állnia a helyét a logónak. Ez csak úgy érhető el, ha készül egy fekete-fehér és egy inverz változat is. A szín nélküli, fekete-fehér változat költséghatékony nyomtatásra is alkalmas. Az inverz változatban pedig fehér a logó, így különböző háttérszíneken is meg tudja állni a helyét. Például a sötétebb ruhákon gyakran jelenik meg inverz logó.

Ha azt tervezzük, hogy az internet világában is elérhető lesz a vállalkozás, érdemes olyan logóváltozatban is gondolkodni, amely négyzetes formában jelenik meg. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül négyzetesnek kell lennie a logónak, hanem hogy bizonyos mértékig egyszerűsíthető legyen. Például a weboldalak ikonja (favicon) nagyon kis méretben, négyzetes formában jelenik meg. Amennyiben indítanánk egy Facebook vagy Instagram oldalt, a profilképet négyzetes formában kell feltölteni, ráadásul az előnézeti kép kör alakban vágja ki a képet, így a szélekre is érdemes odafigyelni.

Az ideális logó különböző felületeken is jól működik, valamint kis- és nagyméretben is könnyen beazonosítható. A szerkezetileg kiváló logó pedig ezen felül dinamikus, több változatban is felismerhető.

További logótervezés szempontok

Az alapszabályok ismerete elengedhetetlen a jó logó elkészítéséhez, de ezeken felül is van néhány elméleti szempont, amit át kell gondolni. Ezek közül a legfontosabb, hogy a logót nem saját magunknak, nem a családtagjainknak és végképp nem Facebook csoportok ismeretlen véleményezőinek készítjük. A logó egy eszköz az üzleti céljaink megvalósításához: a vásárlóknak, partnereknek és munkatársainknak készül.
A legfontosabb tehát az úgynevezett „buyer persona” meghatározása. Ők az átlagos vásárlóink, akik végső soron pénzt adnak termékeinkért és szolgáltatásainkért. Az átlagos vásárló lehet például:

  • fiatalok, felnőttek, idősek
  • férfiak, nők
  • végfelhasználók (B2C), vállalkozások (B2B)
  • hétköznapi vagy szubkulturális személyek

Következő szempont, hogy mennyire szeretnénk egyszerűen beazonosítható vagy egyedi logót. Fodrászüzletek esetében gyakran megjelenik a fésű a logóban, így bárki rájön a vállalkozás tevékenységére a szimbólum segítségével. Ez hasznos lehet, mert sok emberhez, gyorsan eljut az információ. Viszont ha több fodrászüzlet is van a közvetlen közelben, nem fog kitűnni a tömegből. Az utóbbi években a legtöbb világhálón tevékenykedő globális cég (Google, Facebook, Ebay stb.) leegyszerűsítette annyira a logóját, hogy tipográfiai szempontból nagyon hasonló lett a megjelenésűk. Ezzel úgymond elvesztették a jellegzetességüket – ezt a szakmában sokan kritizálták is – viszont szerkezetileg jobban működnek a különböző online felületeken.

Egyedi, extrém esetekre is találhatunk példát. A filmek és videók elején gyakran animált, erőteljes és az átlagtól rendkívül eltérő logómegoldásokat láthatunk. Ezek általában nem vektorgrafikusan készülnek, hanem 3D technológiát vagy valós képi elemeket felhasználva. Ilyen a Warner Brothers, a Paramount Pictures filmek előtt megjelenő logó is. Ugyanakkor ezek is rendelkeznek leegyszerűsített vektorgrafikus változattal, amelyek a logótervezési szabályoknak megfelelnek. A filmplakátok és online megjelenések tervezéshez használhatóak fel az egyszerűbb változatok.

Warner Brothers - Logó képernyőn és vektorosan

Warner Brothers logó képernyőn és vektorosan
(A cikk megjelenése után a Warner Brothers teljesen megújította az arculatát, amelynek prezentációját itt lehet megtekinteni)

Érdemes alaposan megfontolni, hogy egyszerűbb vagy jellegzetesebb logót szeretnénk-e. Láthatóan mindkét típusnak megvannak az előnyei és hátrányai is.

Tökéletes logó nem létezik

Logónk nem feltétlenül lesz mindenki kedvence, de ez egyáltalán nem probléma. Minden ügyfélnek, vásárlónak egyedi az ízlése, így a szubjektív véleményeknek való megfelelés helyett jobb objektív célokat felállítani és az alapján kiválasztani a végső változatot.

A tervezéskor érdemes a következő checklist-et követni:

  • A logó alapján beazonosítható a vállalkozás?
  • Működik a logó változatos felületeken, méretben és háttéren?
  • Illeszkedik-e a logó a buyer persona feltételezett – vagy kutatásokkal alátámasztott – igényeihez?

A logótervezés trendek folyamatosan változnak, ezért egy logó se időtálló. Az arculat időnként frissítésre szorul, de ha az alapszabályokat betartjuk, akkor az embléma legalább 5-10 évig méltón képviselheti a márkánkat.

Ha tetszett a cikkünk, akkor érdemes elolvasni összefoglalónkat a tipográfiáról is!

Fucsku Dávid, designer

Szeretnéd profi arculattal erősíteni a céged márkaértékét?

Ismerd meg az arculattervezés szolgáltatásunkat!