Google Shopping hirdetések beállítása és optimalizálása

Szerző:

Ma már nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Google Shopping teljesen felforgatta a hazai online marketing piacot 2019 második felében. Nincs egyetlen PPC konferencia se Shopping előadás nélkül. Nem véletlen a felfordulás: sokan vártuk már, hogy a Google végre Magyarországon is elérhetővé tegye a Shopping hirdetéseket és az ahhoz szükséges Merchant Center platformot. Az biztos, hogy új lehetőséget nyitott meg a hirdetőknek, hiszen az eddigi szöveges hirdetésekkel ellentétben a keresési kifejezésekre immár egyedi termékajánlatokkal jelenhetünk meg a termék nevével, képpel, árral és a forgalmazó márkanevével.

Mire jó a Google Shopping hirdetés és mik a legfontosabb előnyei?

Google Shopping kép

A képek és az árak könnyebben magukra vonják a vásárlók figyelmét, mint a szöveges hirdetések, így nagyobb az esélye, hogy ezek közül választják ki a vásárlók a számukra legszimpatikusabb ajánlatot. A legjobb, hogy akár több termékünkkel egyszerre is megjelenhetünk, így növelve a versenyelőnyünket. Végül pedig mivel a vásárlók már kattintás előtt releváns információkat szereznek a termékünkről, így a weboldalra érkezés után sokkal nagyobb a valószínűsége a vásárlásnak.

Kik használhatják a Google Shopping kampányokat?

  • A Shopping kampányokat elsősorban online kereskedők használják. Akkor lehet jó eredményeket elérni ezekkel a hirdetésekkel, ha e-kereskedelmi tevékenységet folytat egy vállalat.
  • A Shopping hirdetések nem érhetők el minden országban, Magyarországon például 2019 nyarán indult csak el. Nemzetközi kereskedelem esetében érdemes tájékozódni az aktuális országlistáról a Merchant Center-ben.
  • Számos technikai feltételt is teljesíteni kell a Shopping hirdetések indítása előtt, ezért fel kell venni a kapcsolatot a webshop fejlesztőjével is. A technikai beállítások elvégzése után lehet elindítani a kampányokat.

Milyen eredményeket hozhat a Google Shopping?

A Shopping nagyon jó hirdetési eszköz, hiszen releváns forgalmat terelhetünk segítségével az oldalunkra. Aki rákeres a termékeink nevére, jó eséllyel hamarosan vásárolni is fog. Ettől függetlenül a Shopping hirdetés se egy csodafegyver: bizonyos termékek és webshopok esetében hihetetlen hatékony lesz, másoknál pedig alacsonyabb hatásfokkal üzemel.

A megtérülésre ezért sajnos nincs egységes válasz. A beállítás csak az első lépés, ezután következik az igazi kihívást jelentő optimalizálási munka. A Marketing21 fiókjai között is hatalmas eltérések vannak: a legjobb kampányaink képesek 20 feletti ROAS-t is hozni, de vannak fiókok, ahol a 4 feletti Shopping ROAS is jó eredménynek számít.

Profi segítségre van szükséged a kampányok beállításában és optimalizálásában?

Ismerd meg Google hirdetés kezelés szolgáltatásunkat!

Google Shopping hirdetés beállítása lépéről lépésre

Ha eldöntötted, hogy belevágsz a Shopping hirdetésbe, akkor számos beállítást kell végig csinálnod. Először egy Merchant Center fiókra lesz szükséged, ahol a termékkatalógusod (product feed) fel tudod tölteni. Ha jártas vagy a Facebook katalógus hirdetések világában, akkor ismerős lehet a folyamat néhány állomása.

Merchant Center alap beállítások

  1. Online marketingesként az első feladat a Merchant Center regisztráció lesz. Ehhez a https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/ linket kell megnyitni, majd a Get started gombra kell kattintani.
  2. Ezután be kell jelentkezni egy Google fiókkal a megszokott módon.
  3. A regisztráció első lapján ki kell választani a hirdetések megjelenítésének megfelelően az országot. Ha a cégedet Szlovákiában jegyezted be, de hirdetni Magyarországon szeretnél, akkor utóbbit kell kiválasztani.
  4. Ezután a céged márkanevét érdemes beírni a Business display name mezőbe. Nem érdemes felesleges Kft. és egyéb kiegészítő infót írni, mert a hirdetésekben is megjelenik az itt megadott információ.
  5. A következő ablakban a felhasználási feltételeket és a kapcsolattartási szabályokat kell jóváhagyni.
  6. Majd a programokat, amiben részt szeretnél venni. A mi esetünkben a Shopping ads checkbox kipipálása kötelező. Egyébként később is módosíthatók az itt megadott értékek, amire szükség is lesz például akkor, ha dinamikus Display hirdetésekhez is használni szeretnéd a Merchant Center-t.

Ezután három kötelező beállítást kell elvégezni ahhoz, hogy Shopping hirdetést indíthassunk. Mindhárom beállítást a „Shopping Ads Setup” menüpontból érhetjük el.

  1. Weboldal ellenőrzés: a Merchant Center fióknak hitelesítenie kell a webshopunkat. Először megadjuk a domain nevünket (a domain jelentéséről bővebben itt), majd három hitelesítési opcióból válaszhatunk. Ellenőrizhetjük a jogosultságunkat Google Analytics vagy Google Tag Manager fiókkal. Ez akkor fog működni, ha a Google fiókunknak szerkesztői jogosultsága van a webshop GA vagy GTM fiókjához. Ennek hiányában marad a Search Console felhasználóknak ismerős HTML címke vagy HTML fájl feltöltési opció.

Megjegyzés: a Merchant Center-nek folyamatosan hitelesítve kell lennie. Ha valamilyen okból megszűnik a hitelesítés, kampányaink nem fognak működni.

  1. Termékek feltöltése: először egy úgynevezett primary feed-et kell feltölteni, ami ideális esetben az összes elérhető terméket tartalmazza a webshopon. Négy feed típus használható: Google Sheet, egyedi egyszeri feltöltés fájlból, Content API és a leggyakrabban használt időzített feltöltés (Scheduled fetch). A legtöbb webshop rendszer az utóbbit támogatja. Ilyenkor a webshop automatikusan generál egy terméklistát tartalmazó fájlt a szükséges adatokkal, majd az aktuális készlet és elérhetőség információkkal frissíti is azt. Ez a fájl állandóan elérhető weboldalunkon, így csak az URL-t kell megani a Merchant Center-ben. Érdemes úgy beállítani, hogy napi rendszerességgel olvassa be a fájlt, így biztosíthatjuk a katalógus frissességét.

Megjegyzés: a termékkatalógus feltöltése után néhány perccel a technikai hibákról már láthatunk egy összeállítást és javíthatjuk azokat. Az egyes termékek jóváhagyása viszont hosszabb folyamat, általában 2-3 nap múlva látjuk az eredményeket. A sikeres feltöltéshez érdemes átolvasni a Google Shopping feed követelményeket is, hiszen néhány apróságnak tűnő hiba miatt is elutasíthatja a Google a termékeinket.

  1. Merchant Center és Google Ads összekötése: az utolsó feladat az MC és a Google Ads fiók összekapcsolása. Ehhez először nézzük meg a tízszámjegyű Google Ads fiókazonosító kódunkat, majd az MC-ben kattintsunk a beállítások ikonra, ahol válasszuk ki a Linked Accounts menüpontot. Meg kell adnunk a fiókazonosító kódot, ezután a rendszer kiküld egy kérést a Google Ads irányába. A kérést már a Google Ads rendszerében kell jóváhagynunk. A kérést itt találjuk: Eszközök és Beállítások / Kapcsolt fiókok (Linked Accounts) / Google Merchant Center.

Shopping kampány létrehozása

A kampányokat a Google Ads rendszerében hozhatjuk létre és Shopping esetében választhatunk intelligens vagy normál kampánytípus között. Intelligens vagy angolul smart kampány esetén teljesen a rendszerre bízzuk magunkat, nincs lehetőségünk sok beállításra, még az eszközkorrekcióra sem. Érdemes kísérletezni azonban intelligens kampányokkal is, mert jó eredményeket hozhatnak. A rendszer azt javasolja azonban, hogy a gépi tanulás érdekében más kampányokban ne hirdessük ugyanazokat a termékeket, mint ami az intelligens kampányban szerepel.

Hogyan érdemes felépíteni a Shopping kampányokat?

Normál Shopping hirdetés esetében többféle taktikával is felépíthetjük a kampányainkat. Nálunk jelenleg egy három kampányból kialakított struktúra hozza a legjobb eredményeket nagy fiókok esetében. Mindegyiknek megadhatunk egy prioritási szintet alacsony, közepes vagy magas értékek szerint. Így, ha egy termék több kampányban is szerepel, az fog elsőbbséget élvezni, ami magasabb prioritással rendelkezik. Ha a kampányok azonos szinttel rendelkeznek, akkor viszont a magasabb licitértékkel rendelkező terméket fogja a rendszer megjeleníteni. Az általunk javasolt három kampánybeállítás:

  • Best seller (magas prioritás): érdemes a legtöbb bevételt hozó és a legtöbb vásárlást eredményező termékeket külön egy best seller kampányba tenni magas prioritási szinttel. Így a legjobb termékeink, termékcsoportjaink kiemelt előnyt élveznek és gyakran megjelenhetnek.
  • Termékkategóriák szerint szegmentált kampány (normál prioritás): létrehozhatunk egy termékkategóriákra bontott közepes prioritású kampányt is. Ebből kihagyhatjuk az alacsony megtérülést hozó termékeinket, mint például a kiegészítők és alkatrészek. A szegmentálásnak köszönhetően teljes kontrollt kapunk a max CPC tekintetében.
  • Összes egyéb termék (alacsony prioritás): célszerű lehet hagyni egy kampányt alacsony prioritáson egy hirdetéscsoporttal, mely az összes terméket tartalmazza alacsony CPC-vel, így minden egyéb termékünk megjelenhet a versenyben. Később ha sikeressé válik itt egy termék vagy termékcsoport, át lehet vinni a magasabb prioritást élvező kampányokba.

Google Shopping kampányok optimalizálása

Bár a felsorolást még bőven lehet folytatni, jöjjön 6 pont, amire mindenképp érdemes fókuszálni a Shopping kampányok optimalizálása során.

  1. Hirdetéscsoportokra és termékcsoportokra való lebontás

A megfelelő optimalizáláshoz első körben hozzunk létre kategória hirdetéscsoportokat, azon belül pedig termékcsoportokat. Ha egymáshoz szorosan kapcsolódó, homogén termékeket teszünk egy csoportba, akkor az optimalizálás is könnyebb lesz számunkra a későbbiekben. Amennyiben egy termékcsoporton belül csak bizonyos termékeket szeretnénk aktiválni, akkor Elemazonosító vagy angolul Item ID alapján vegyük fel a termékeket. Ebben az esetben figyeljünk oda, hogy a fennmaradó termékeket zárjuk ki a csoportból.

  1. Keresési kifejezések kizárása

A nem releváns keresési kifejezések kizárása az egyik kulcs a sikeres shopping kampányokhoz. Ha a csoportosítást megfelelően elvégeztük, akkor pontosan tudjuk, milyen termékek vannak a hirdetéscsoportunkban, ami megkönnyíti számunkra a kizárásokat. Ha rozsdamentes munkaasztalokat kínálunk például, akkor az olyan általános szavak, mint a rozsda mindenképp kerüljenek kizárásra. Az alacsony átkattintási aránnyal rendelkező vagy a legtöbbet költő, de konverziót nem hozó kifejezéseket is javasolt kizárni. Egyszerű szűrők segítségével könnyedén megállapíthatjuk ezeket, célszerű azonban minimum egy hónapnyi adatot elemezni hozzá, hogy biztos döntést tudjunk hozni.

  1. A jó eredményeket hozó termékek licitértékének emelése

Termékcsoporton belül a már említett Item ID vagy Elemazonosító szerinti felbontással jól látható, mely termékek konvertálnak a megfelelő célértékek elérése mellett és mely termékek azok, amik nem hozzák az eredményeket. Emeljük azoknak a termékeknek a licitértékét, amik jól teljesítenek.

Ha egy termék sokat költ, de nem hozza a számokat, a licitértékeit csökkenthetjük vagy teljesen ki is zárhatjuk a termékcsoportból.

  1. Hirdetésütemezés és lokális optimalizálás

Egyszerű, de annál fontosabb optimalizálási folyamatokkal is jelentős összegeket takaríthatunk meg. Ha azt látjuk az adatok alapján, hogy bizonyos lokációkon jobb eredményeket érünk el, akkor pozitív ajánlatkorrekciót tehetünk rájuk. Ugyanígy a rosszul teljesítő helyekre negatív ajánlatkorrekciót adhatunk vagy teljesen ki is zárhatjuk őket.

Hasonlóan az előzőhöz a hirdetésütemezésnél is menjünk végig legalább havonta egyszer, hogy mely napokon és órákban jobbak vagy rosszabbak az eredményeink. Ha azt látjuk például, hogy a hétvégéken nincsenek vagy csak elenyésző számban konverziók, akkor a szombati és vasárnapi napokat kizárhatjuk, vagy negatív ajánlatkorrekcióval láthatjuk el őket. Ugyanígy, ha az éjszakai órákban csak a pénzt költjük, vagy ha azt látjuk, hogy az eredményeink jelentős része délelőttönként érkezik, akkor ezek alapján alakítsuk a licitértékeket.

  1. Eszköz alapú ajánlatkorrekció

A webáruházak konverziós rátája nagyon eltérő lehet eszközkategóriák szerint. Érdemes beállítani az eszköz alapú ajánlatkorrekciót a megtérülési számok figyelembe vételével: például ha alacsonyabb a konverziós ráta mobil eszközön, ajánlatkorrekcióval módosíthatjuk a max CPC értéket.

  1. A termék feed optimalizálása

Mivel a shopping kampányok estében nem kulcsszavak alapján jelennek meg a hirdetéseink, hanem a Merchant Centerbe feltöltött adattáblázat vagy angolul product data feed adatai alapján húzza be a Google a keresési kifejezésekre legrelevánsabb termékeket, így elsődleges fontosságú az adattábla optimalizálása. Például a nem megfelelő és eléggé informatív cím esetében megjelenéseket veszíthetünk. Ennek elkerülése érdekében a címben pontos és releváns információt érdemes feltüntetni. Ugyanígy a termékleírások és a megfelelő minőségű képek is meghatározzák a kampányaink sikerességét. A product data feed optimalizálása bár hosszabb feladat, de ha körültekintően van kitöltve minden, akkor jelentős eredményeket érhetünk el.

A Shopping kampányok optimalizálására érdemes tehát időt szánni, hiszen egy-egy egyszerűbb változtatással is komoly összegeket spórolhatunk meg és jelentősen hozzájárulhatunk kampányaink sikerességéhez.

Csillag Orsolya, PPC szakértő

 

Profi segítségre van szükséged a kampányok beállításában és optimalizálásában?

Ismerd meg Google hirdetés kezelés szolgáltatásunkat!