10 meghatározó online marketing trend 2020-ban
Cikk tartalma:
1. Okos licitálási stratégiák elterjedése a Google Ads-ben
2. Shopping előretörése
3. Technikai beállítások mélyülése
4. Vásárlási posztok és organikusan terjedő hirdetések
5. BERT, az okosabb SEO ellenőr
6. A CRO nem ajánlott, hanem szükséges lesz
7. Egyre fontosabb a márka az élesedő versenyben
8. Stratégiai és hosszú távú tervezés
9. A Z generáció betörése a fizetőképes fogyasztói szegmensbe
10. Új generációs IT megoldások: 5G, IoT, Big Data
Az online marketing szakmában az év első hónapja gyakran stratégiai tervezéssel telik, hiszen a Google számtalan újdonságot tartogat a PPC és SEO szakértők számára is. Bejegyzésünkben 10 olyan lehetőséget és kihívást gyűjtöttünk össze, melyek meghatározóan alakítják idén a digitális marketinget. Lássuk, mik lesznek a meghatározó trendek 2020-ban!
Online Marketing Trendek 2020
1. Okos licitálási stratégiák elterjedése a Google Ads-ben
A legnagyobb kényelem és az egyik legnagyobb átok egy PPC menedzser számára az okos licitálási stratégiák, avagy a smart bidding alkalmazása. Rengeteg időt lehet ezzel megtakarítani, hiszen sok bíbelődéssel járó feladatot kiválthat egy smart bidding-et alkalmazó kampánystruktúra. A Smart rendszerek viszont kiveszik a kontroll jelentős részét a PPC-sek kezéből, így ha valami nem működik megfelelően, nehezebb lesz azonosítani a probléma okát. A nagy költségvetéssel működő és így sok adatot szerző kampányoknál viszont a smart bidding fantasztikus időmegtakarítást jelent, ami egy kedvező marketing trend a kampánymenedzser kollégáknak.
A Google az optimalizálási feladatok minimálisra csökkentésével a hosszú távú stratégiai tervezésre szeretné rávenni a szakembereket. A PPC-s hirdetéskezelésnek ezért alkalmazkodnia kell az automatizációhoz, de érdemes sokkal jobban odafigyelni a továbbra is állítható funkciókra.

Marketing trendek 2020
2. Shopping előretörése az online marketingben
Hosszú évekig vártuk a Google Shopping hirdetések megjelenését Magyarországon és a régiónkban. 2019 júliusában még bétaként, az ősz közepétől viszont teljes funkcionalitással kezdte meg a Shopping hirdetési típus a hódítását Magyarországon. A marketing trendek között a Shopping így már nem újdonság, viszont a professzionális szintre emelt használata az ügyfelek jogos elvárása.
Hazánkban más hasonló országokhoz képest még mindig átlagon aluli a Shopping kampányokat is futtató Ads fiókok száma, de egyre növekvő dominanciája még így is érezhető a hazai hirdetéskezelésben.
Aki webshoppal rendelkezik, az nem nagyon várhat tovább a Shopping kampányok bevezetésével, hiszen értékes megjelenési lehetőséget veszít minden lekérdezésnél.
Az e-commerce ágazatnak pedig a webshopok fejlesztésére is gondolnia kell: minőségibb termékképek, pontosabb címek és leírások szükségesek ahhoz, hogy egy-egy termék ki tudjon emelkedni a tucatnyi versenytárs közül.
3. Technikai beállítások mélyülése
A Google már évek óta szeretné elérni, hogy a mikromenedzsment kisebb hányadot tegyen ki a Google Ads rendszerében. A Smart bidingek és az AI funkciók bevezetése és a manuális megoldások háttérbe szorítása is ezt mutatja. Az automatizált megoldásokkal arányosan az egyedi kódolás, az adatmenedzsment és a statisztikai elemzés iránti igények viszont növekednek.
A Google folyamatosan fejlődő rendszerei megfelelők az iparági átlag KPI-k elérésében, de a versenyelőny megszerzése sokkal magasabb tudásszintet fog igényelni az online marketing szakértők részéről 2020-ban. A napi munkavégzés egyre specializáltabb a marketing szakemberek számára: a SEA és SEO feladatok informatikai, matematikai, valamint közgazdaságtani eszközök integrálásával is járnak.
Szeretnél lépést tartani az online marketing trendek változásaival?
Meglepő új marketing trendek
4. Vásárlási posztok és organikusan terjedő hirdetések
A marketing trendek sorában mindenképp meg kell említeni a vásárlási posztokat is.
Mind a Google, mind a Facebook hirdetési rendszerei egyre inkább arra törekszenek, hogy a felületeiken megjelenő hirdetések a lehető leginkább hasonlítsanak az organikus tálálatokra, tartalmakra. Minél természetesebbnek érződik egy hirdetésszöveg vagy kép, annál inkább belesimul a keresőmotor vagy a közösségi média felületek felhasználók által készített tartalmaiba.
A Facebook újításai közül érdemes megemlíteni a vásárlási bejegyzéseket (Shoppable Posts), melyek Instagram posztokra hajazó termék kiemelésként jellemezhetők. Itt kiemelt pozícióban szerepel egy vagy több termék és már a képen megjelenik valamilyen fontos információ (USP, ár, technikai paraméter), ami kívánatossá teheti a terméket.
Mivel ez a hirdetésvariáció nagyon hasonlít azokra a megosztásokra, melyeket az átlagos felhasználók tesznek közzé, ezért 2020-ban ezekkel lehet a legjobb eredményeket elérni.
5. BERT, az okosabb SEO ellenőr
A Google keresőmotorjában tavaly aktiválta a BERT nevű algoritmusát, ami folytatja a pár éve meghatározott irányt: a felhasználóbarát content előtérbe helyezését. Az algoritmus ugyan még távolról sem tökéletes, de a Google botnak írt és optimalizált tartalmakat fokozatosan el kell hagyni. A BERT esetében nem beszélhetünk hatalmas változtatásról, inkább kisebb lépésekben próbálja meg kiküszöbölni a pozíciók befolyásolására irányuló technikákat.
Az algoritmusfrissítés tavaly december óta magyar nyelven is érezteti a hatását, így ebben az évben érdemes még nagyobb hangsúlyt fektetni a minőségi tartalomra. A SEO szövegírás során pedig még magasabb minőségi feltételek, már-már újságírói szintű kvalitatív elvárások lesznek.
Pár éven belül azok az oldalak lesznek csak legelöl a keresési lekérdezések során, amelyek hasznos információt adnak át a felhasználóiknak. Így a BERT a korábbi nagy Google frissítésekhez képest inkább tekinthető reform folyamatnak, mint forradalomnak.
6. A CRO nem ajánlott, hanem szükséges lesz
A konverziós arány optimalizálás (CRO – Conversion Rating Optimalisation) egy évek óta emlegetett marketing trend. Népszerűsége már-már az előző évtized közepén unalomig ismételt mobil lesz a király mondathoz mérhető.
2020-ban a többcsatornás útvonalak elterjedése és a várhatóan növekvő CPC mellett ez lesz az a pont, ahol az összes marketing eszközünket egyszerre javíthatjuk a legkisebb energiabefektetéssel.
Azonban nem elegendő egy-egy ad hoc jelleggel elvégzett A/B tesz. Sokkal inkább a szisztematikusan, célirányosan és stratégiába integráltan történő CRO fog sikerre vezetni. A CRO így minden bizonnyal egyre gyakrabban fog találkozni a UI és UX design technikákkal is. Egy biztos: az egyre nehezebben és egyre drágábban megszerezhető webhely forgalmat nem lehet elengedni.
7. Egyre fontosabb a márka az élesedő versenyben
A márkaépítés nem új a marketing trendek sorában, de évről évre ki kell emelni, hisz még mindig sokan hajlamosak félvállról venni.
Az online marketing terjedése évek óta töretlen. Ma már gyakorlatilag a mikrovállalkozások is alkalmaznak egy-egy eszközt, a multik pedig óriási büdzsével fognak bele a kampánytervezésbe. A szoros versenyhelyzet mind a PPC, mind a SEO területén növekvő költséghez és CPA-hoz vezet. A már megszerzett fogyasztó megtartásának relatív költségei így fokozatosan csökkennek.
Már sok cégnél elindult egy folyamat a márkaépítés és a márkahűség kialakítás irányába. A tucatwebáruházak és honlapok korszaka leáldozóban van. Ha egy potenciális vásárló két ugyanolyan terméket néz meg két különböző oldalon, akkor a szimpatikusabb, biztonságosabb oldalról fog rendelni.
A brandépítés a SEO-nál is hosszabb távú folyamat: egy régi és biztos eszköz a sikerhez, azonban sajnos sokan elhanyagolták a ’10-es években az új trendek javára.
8. Stratégiai és hosszú távú tervezés
Ha a legtöbbet akarjuk kihozni az online marketingünkből, akkor az eszközöket egymással összehangolva kell alkalmazni. Stratégiai szintű tervezésre lesz szükség, ami rengeteg mindent foglal magába: célcsoport szegmentálás, multi-channel marketing, adatorientált elemzés és döntéshozatal, csak hogy párat említsünk.
Az elmúlt évtizedben az online marketing előretörését és fejlődését inkább dominálta a technikai tudás megszerzése és alkalmazása. 2020-ban azonban egyre jobban elterjednek majd az automatizált megoldások és fokozatosan eltűnnek a mindennapi manuális beállítások. Egyúttal szükség lesz a hatékonyabb tervezésre és a felhasznált online és offline eszközök összhangolására.
9. A Z generáció betörése a fizetőképes fogyasztói szegmensbe
A fiatal felnőttek új generációja, a „Z” most kezd el belépni a munkaerőpiacra és ezzel együtt a fizetőképes fogyasztói szegmensben is növelik arányukat.
A korábbi Y-generáció hatalmas digitális affinitásával olyan fogyasztási megoldásokat jelenített meg a 10-es években, mint a közösségi szolgáltatások (Airbnb, Uber), okostelefon elterjedése (és használata) és maga az online tartalomfogyasztás.
A Z-generáció digitális bennszülöttként még nagyobb kavalkádot okozhat. A széles korosztályú célcsoporotokkal rendelkező vállalatoknak el kell kezdeniük a fiatalokra pozicionált termékek és szolgáltatások kialakítását.
Aki sikeresen méri fel ezt az új, gyorsan növekvő fogyasztói csoportot, az fog a legsikeresebb lenni az évtized végére.
10. Új generációs IT marketing trendek: 5G, IoT, Big Data
Évek óta lebegnek felettünk Damoklész kardjaként az új generációs információs technológiai megoldások, viszont továbbra is 1-2 év kérdése, mire megkezdjük az áttálást az 5G-s hálózatokra. A folyamat elhozza majd az „Internet of Things korát” és hatalmas „Big Data” adatbázisokból fogunk dolgozni. Nagy kérdések és általános kíváncsiság övezi azt, hogy miben is fognak ezek változtatni a mindennapi életünkkön. Marketinges szempontból azonban a következő dolgok a legérdekesebbek:
- Nagyobb tartalomméret: zene, videó, honlap. Szinte minden körülbelül tízszer nagyobb lesz kiterjedését tekintve, vagy éppen ennyivel gyorsabban lesz elérhető az 5G miatt.
- Tökéletes célcsoport szegmentálás: az IoT megteremti majd az elképesztően jól definiált fogyasztói csoportok felismerését. A szétválasztás kedvez majd niche termékeknek és szolgáltatóknak is, akiknek kis költségvetéssel vagy éppen szuper pontosan kell megoldaniuk a hirdetést.
- Gyorsabban elfogadható hipotézisek: a nagyobb adatmennyiség, nagyobb lehetőségeket is tartogat egy-egy feltételezés kipróbálásában, ráadásul hasznos lesz a fogyasztóknak is, hiszen kevesebb ideig találkoznak nekik nem tetsző hirdetésekkel.
- Elterjed a beszéd alapú keresés: ez alapjaiban változtatja majd meg, hogy miképpen indexáljuk oldalainkat. Elképzelhető, hogy a mobilra optimalizált honlapok mellett megjelennek a beszédfelismerésre optimalizált weboldalak is.
2020-as marketing trendek zárógondolat
2020 rengeteg izgalmat tartogat az online marketing számára. A specializált ismeretek egyre inkább abba az irányba mutatnak, hogy az eddigi szakterületek még tovább fognak bomlani, hiszen csak így lehet kihozni a maximumot egy-egy eszközből. Mindez egy decentralizáltabb megközelítéshez vezet majd a vállalatoknál is, hiszen egyre nehezebb lesz fenntartani házon belül egy mindenre alkalmas marketing csapatot.
Erdődi Balázs, online marketing szakértő