Régebben a felugró ablakok vagy más néven popup-ok idegesítő tényezőként voltak jelen a weboldalon, ráadásul sok esetben be sem lehetett zárni ezeket. Ma már ízlésesen bekúszó vagy megjelenő modal ablakok látják el ugyanazt a funkciót. Ráadásul a bennük rejlő lehetőségek is igen sokat változtak: korábban jellemzően egy-egy új weboldalra vittek át (sokszor a megnyitott ablak mögött, a háttérbe megnyitva), ma már promóciós eszközként tekintünk rájuk és saját szolgáltatásainkat, márkanevünket vagy termékeinket népszerűsítik.

A felugró ablakok ugyanis rendkívül hatékonyak: egy tanulmány rávilágított, hogy egy felugró ablak közel 320%-kal képes javítani a feliratkozási arányt. Nem csoda, hogy a tengerentúlon is nagy sikernek örvendenek ezek a „call to action” jellegű popup-ok. A felugró ablakoknak nagy szerepe van a konverziós arány növelésében.

Felugró ablak típusok

Ma már úgynevezett modal ablakok biztosítják a gyönyörű, ízléses megjelenést, amelyek különböző stílusban, méretben és effektekkel harmonizálnak a weboldallal. Egyes popup-ok akciók megerősítése miatt ugornak fel (például egy képgalériába feltöltött képünk törlése előtt: – Biztos törölni szeretné a kijelölt képet?), de vannak amelyek információkat kérnek be tőlünk feliratkozáshoz vagy, regisztrációhoz. Igazából rengeteg féle popup létezik. Viselkedésük alapján viszont az alábbiakat különböztetjük meg:

Kilépési popup

Ezzel a fajta felugró ablakkal leginkább webshopoknál találkozhatunk. Akkor aktiválódik, amikor érzékeli, hogy a látogató el akarja hagyni az oldalt.
Ez a „legszolidabb” popup, hiszen nem zavarja a látogatót. Nyugodtan görgethet az oldalon, olvashatja a tartalmat. Nincs ami megzavarja a felhasználó élményt. Még akkor sem, ha a weboldalon belül egy másik oldalra navigál.

Amikor viszont a felhasználó az egeret kihúzza az oldalról, akkor működésbe lép. Ez egy tökéletes pillanat arra, hogy maradásra bírjuk. Ajánljunk fel valamit. Esetleg egy másik hasonló terméket vagy szolgáltatást.

Ha jól csináljuk, akkor nemcsak nem veszítjük el a látogatónkat, hanem akár vásárlásra is ösztönözhetjük.
Webshoppal rendelkezel? Ha igen, akkor ezt a fajta felugró ablakot szinte kötelező használnod.

Értesítő sáv

Ez nem a klasszikus felugró ablak, de mégis ide kell sorolni. Ilyenkor egy értesítő sávot látunk, ami folyamatosan megjelenik a weboldal aljára vagy a tetejére tapadva.
Tökéletes választás időszakos értesítések megjelenítésre. Pl.: wellness részleg jelenleg nincs nyitva.

Időalapú felugró ablak

Itt egy meghatározott idő után automatikusan feljön egy újabb ablak. Nem nézi, hogy éppen mit csinál a látogató. Ez kifejezetten zavaró lehet, de néha elengedhetetlen a használata.
Biztos te is találkoztál már a koronavírus alatt ilyennel. Olyan fontos üzenetek közlésére használható, amivel mindenképpen találkozniuk kell a látogatóknak.

Ha viszont meggyőzni szeretnénk egy termékről a felhasználót vagy eladni valamilyen szolgáltatást, akkor inkább használjuk a következő fajta popup-ot.

Görgetés hatására aktiváló modal

Ilyenkor a felhasználó viselkedése alapján dől el, hogy mikor aktiválódik a popup. Ha a látogató elér egy bizonyos részt az oldalon, akkor megjelenik a felugró ablak.
Ezzel a típussal nagyon óvatosan kell bánni. Könnyen zavaróvá válhat. Ha viszont ügyesen csináljuk, akkor növelhetjük a konverziós arányt.

Gondoljuk végig, hogy pontosan mit várunk a látogatótól és kicsit gondolkodjunk az ő fejével. Érdekli a tartalom, ami az adott oldalon van, hiszen görget lefelé és olvassa a tartalmat az oldalon, hogy minél több információhoz jusson. Használjuk a megfelelő helyen az adott tartalommal megegyező popupot, ami a felhasználónak is értékes lehet és a mi célunkat is elősegíteni.

Kattintással aktiválodó felugró ablak

Itt a felhasználó viselkedésétől függ az adott popup aktiválása. Addig egyáltalán nem jelenik meg, amíg a látogató egy linkre vagy gombra nem kattint. Minimálisan megszakítják az felhasználói élményt a weblapon.

Használhatjuk egy művelet elfogadására is, email cím bekérésre, de akár egy akcióra való felhívásra is.

Mi kell egy jó felugróhoz?

Ahhoz, hogy igazán minőségi felugró ablakot jeleníthessünk meg, tisztában kell lennünk a felhasználóink igényeivel. Egy jó marketing szöveggel megszólíthatjuk őket valamilyen döntési helyzet közben. Hasznos lehet például a weboldal elhagyáskor, hosszú ideig való böngészéskor vagy egy-egy termékkategória termékeinek nézegetésekor valamilyen ajánlattal vásárlásra ösztönözni webáruházunk látogatóit.

A felugró ablakban is gondolnunk kell a márkaépítésre, hogy tudják kitől származik az ajánlat és ne higgyék azt, hogy egy külső oldal hirdetését látják. Ezt különböző képekkel és vizuális elemekkel érhetjük el, valamint úgy, hogy a felugró ablak stílusa tökéletes összhangban van az weblapunk kinézetével. A célt pedig ne felejtsük el, mert a felugró ablak mindig valamilyen célból születik. Mindig legyen valamilyen akció amit elvárunk, hogy mérhetővé váljon az online marketing eszköz hatékonysága. Cél lehet a vásárlásra való ösztönzés (kuponkód, kedvezmény stb.), hírlevélre való feliratkozás vagy közösségi portálunkra való csábítás, hogy később is elérhessük az adott látogatót valamilyen csatornán keresztül.

Felugró ablak esetén kiemelkedően fontos a megfelelő a weboldal kinézetéhez igazodó megjelenés. Ha egyszerűbb weboldalunk van, akkor a megjelenő modalnak is egyszerűnek kell lennie. Ebben az esetben kerüljük a csilli-villi, látványos megjelenést. Törekedjünk az egyszerűségre.

Jó döntés lehet a felugró ablakban képet elhelyezni. Könnyebben megragadja a figyelmet és egyszerre több információt is tud közvetíteni, hiszen mint mindannyian tudjuk egy kép többet ér ezer szónál.
Használjuk a Google képkeresőt erre a célra, ami a legtöbb képpel rendelkezik. Ennek a használatával viszont vigyázzunk. Csak jogtiszta újrafelhasználható képet válasszunk, amit a saját weboldalunknál is felhasználhatunk. A kép alapú keresés használatával pedig egy már meglévő rosszabb minőségű képünk helyett tudunk jobbat keresni.

A lényeg, hogy próbáljunk olyan képet keresni, ami egyből cselekvésre készteti a látogatót és kerüljük a gyenge minőségű semmitmondó képeket.

Ami pedig nem maradhat el az egy tökéletes Call to action gomb. Ez nem más, mint az a gomb, amire szeretnénk, ha a látogató rákattintana. Egyszerű, rövid, tömör és figyelemfelhívó gombnak kell lennie. Ne bonyolítsuk túl.

10 tipp a tökéletes felugró ablakhoz

  • Legyen reszponzív, hogy ne csak számítógépen, hanem táblagépen és okostelefonon is jól mutasson
  • Legyen ízléses, stílusában illeszkedjen a weboldalunk színvilágához, grafikai megjelenéséhez
  • Ne legyen tolakodó vagy idegesítő, mert ellenkező hatást érhetünk el vele
  • A szövegezése rövid, lényegre törő és csábító legyen
  • Ha adatokat kérünk be, akkor 1 perc alatt kitölthető űrlap (lehetőleg 1-2 mező) szerepeljen benne!
  • A bezárás jól látható és azonnal elérhető legyen a megjelenéstől kezdve
  • Ne kérjünk lájkolást, feliratkozást vagy mást a felugró ablak bezárásáért cserébe
  • Ne indítsuk felugró ablakkal a böngészést, csak akkor jelenítsük meg, ha szükséges (pl. akciót kínálunk oldal elhagyásának kísérletekor)
  • Tartsuk be a Google irányelveit és ne takarjuk el a tartalom jelentős részét felugró ablakunkkal (ez különösen mobiltelefonoknál fontos!)
  • Állítsuk be a késleltetést minél nagyobbra és az ismétlődés számot minél kisebbre

Tipp: Ha tökéletes felugrót szeretnénk, akkor érdemes az Optimonk weboldalára ellátogatni. A weboldalukon számos előre elkészített felugró ablak közül válogathatunk. Ha személyre akarjuk szabni, akkor is rengeteg lehetőség közül választhatunk. Jó hír, hogy van ingyenes verziója is.

Mikor használjunk felugró ablakokat?

A felugró ablakokat érdemes adatgyűjtéskor, információ átadáskor, figyelem felkeltési célból vagy döntési helyzetekben alkalmazni. Fontos, hogy ne legyen zavaró, tökéletesen illeszkedjen az oldalunkhoz és megfelelően szólítsa meg a célközönségünket. Ehhez jó marketing szövegre és stílusos megjelenésre van szükségünk. Bátran használjunk képeket, videókat vagy akár más beágyazott tartalmakat, hogy meggyőzzük a látogatóinkat. Ezeket pedig megfelelő akciókra „ültessük rá”, például kilépéskor felugró, időzítetten megjelenő vagy helyhez/kattintáshoz kapcsolódóan. Arra pedig ügyeljünk, hogy ne takarja el az érdemi tartalmat, legyen reszponzív és könnyen bezárható.

A siker pedig garantált lesz, ha jól alkalmazzuk ezeket a modal ablakokat!

Szerző: Kovács András, weboldal készítéssel foglalkozó szakember. A creativesite.hu tulajdonosa és bloggere.