Vond be a felhasználókat a tartalomgyártásba!

Szerző:

A tartalommarketing fontos, sőt, megkerülhetetlen eszköz manapság, ha sikerre szeretnéd vinni a vállalkozásodat. Nagyon hatékony fegyver lehet a kezedben, de csak akkor, ha tudod, hogyan használd.

Az elmélet egyszerű: gyárts tartalmakat, és töltsd fel őket a megfelelő felületekre. Persze ha ez valóban ilyen könnyű lenne, akkor nem is lenne annyira hatékony, hiszen mindenki tudna élni vele. A hatékonyságát éppen az adja, hogy nem mindenki tudja kiaknázni a lehetőségeit.

Ennek fő oka, hogy a tartalommarketing sikere sok tényezőn múlik, amiket legalább nagyjából ismerned kell ahhoz, hogy elérd a várt eredményeket. A lista elég hosszú, mondhatni, végtelen, lehetetlen vállalkozás lenne az összes tényezőt felsorolni, ezért most csak egy részével fogunk foglalkozni: a tartalommarketing és a SEO kapcsolatával, illetve néhány alapszabállyal, amik betartása nélkül nem lehet sikeres a stratégiád.

Mi is a tartalommarketing?

A tartalommarketing egy stratégia, melynek lényege, hogy tartalmakat osztunk meg az emberekkel, annak érdekében, hogy minél többekhez eljussunk, minél nagyobb számú vásárlást elérve. Elég tág kategória, hiszen gyakorlatilag bármi belefér, ami tartalom: képek, videók, szövegek, utóbbin belül blogok, weboldalszövegezések, PR-cikkek, termékleírások, kategórialeírások stb. Gyakorlatilag minden, ami megjelenhet az interneten.

Ha nagy hangsúlyt fektetsz a tartalmaidra, annak hosszútávon lesznek előnyei. Ez nem az a módszer, amivel azonnal duplázhatod a bevételedet, inkább a „lassú víz partot mos” elven működik: idő, míg megtérül, de stabil növekedést hozhat, ezért megéri foglalkozni vele.

Tartalom, de milyen?

A recept tehát látszólag nem bonyolult: legyenek az oldaladon, a közösségi médiában tartalmaid. A dolog nehéz része az, hogy ezek a tartalmak milyenek legyenek. Ugyanis ez nagyon nem mindegy.

Sokan gondolják azt, hogy elég, ha rendszeresen posztolnak ’valamit’, a blogra rendszeresen kerül akármilyen új bejegyzés, a weboldalra sok szöveges tartalom kerül. Nos, ez még édeskevés. A kulcs a minőség, vagyis nagyonis számít, hogy ezek a tartalmak milyenek.

A tartalommarketinged akkor lesz sikeres, ha értékes tartalmakat gyártasz. Azaz releváns, hasznos információkat kell megosztanod, megfelelő köntösbe bújtatva. A keresőmotorok már egyre jobban ki tudják szűrni a nem minőségi tartalmakat, ezért erre nagyon fontos odafigyelni. És még egy dolog kell a sikerhez: a SEO.

A SEO nem csak kulcsszavakból áll

Pár évvel ezelőtt, ha a SEO-t emlegettük, egyből a kulcsszavak fontossága jutott eszünkbe: minél többször szerepeljenek a szövegben, hogy a Google biztosan megtalálja. Mára tudjuk, hogy ez teljesen rossz taktika: a kulcsszóhalmozás kifejezetten káros, a Google bünteti, a felhasználói élményt pedig nagymértékben rontja, hiszen szinte élvezhetetlenné válik a szöveg a sűrűn szerepeltetett kulcsszavaktól.

A kulcsszavak mindazonáltal fontosak, de ésszel kell őket használni. Nem kell indokolatlan mennyiségben halmozni, ugyanis nem ez az egyetlen szempont, ami alapján rangsorol a kereső. Figyelembe veszi ráadásul a szinonimákat is, ezért teljesen fölösleges szóismétlésekkel elrontani a szöveget.

Ehelyett érdemesebb például arra koncentrálni, hogy a metákban megjelenjenek a megfelelő kifejezések, valamint arra, hogy a szöveg értékes, releváns információkat tartalmazzon – ez is egy olyan szempont ugyanis, aminek segítségével előrébb lehet jutni a találati listán.

Nagy előnyt jelent, ha más oldalak hivatkoznak a tiedre, főleg, ha ezek olyan oldalak, amik maguk is nagyon látogatottak, népszerűek. Ha értékesek a tartalmaid, ezt nem olyan nehéz elérni, de célszerű figyelmet szentelni a kapcsolatépítésre ebből a szempontból.

A SEO tehát bonyolultabb annál, hogy kulcsszavakat kell használni, ugyanakkor elválaszthatatlanul hozzátartozik a tartalommarketinghez – legalábbis, ha azt akarod, hogy a tartalmaid elérjék a kívánt célt. Ha a keresőoptimalizálásra nem figyelsz, hiába gyártod a tartalmakat, nem fogják beváltani a hozzájuk fűzött reményeket.

Új trendek, új lehetőségek

Ahogy minden, úgy természetesen a tartalommarketing is fejlődik. A fejlődéssel lépést kell tartani, ha nem akarsz lemaradni a versenyben. A jó hír az, hogy ha naprakész maradsz, új lehetőségeid is lesznek, amiket kiaknázva még közelebb kerülhetsz a marketingcéljaid megvalósításához.

Az új trendek esetében nagyon fontos, hogy minél hamarabb kezdd el alkalmazni őket, így ugyanis jelentős előnyt szerezhetsz.

Felsorolunk néhány új irányt, ami segíthet abban, hogy még hatékonyabb legyél a tartalommarketingben:

  • Interaktivitás. Már az utóbbi években is előtérbe került az interaktivitás a neten, mostanra azonban szinte elvárás lett. A felhasználókra ma már nem igazán jellemző a passzív magatartás. A tartalommarketinged akkor lesz jó, ha ezt szem előtt tartod. Vond be őket, legyen lehetőség kommentelésre, szavazásra, játékra! Így nagyobb aktivitást érhetsz el, jobban elterjednek a tartalmaid.
  • Hangalapú keresés. Egyre jobban elterjed az internet hangalapú használata, ami természetesen a keresésekre is hatással van/lesz. A netezők már nem bepötyögik a keresőszavakat a Google-ba, hanem diktálják. Az élőbeszéd viszont kicsit más, mint az írott, ezért érdemes olyan kulcsszavakat alkalmaznod, amik jobban igazodnak a beszélt nyelv szóhasználatához. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a címszavak helyett eljöhet az egész mondatos kulcsszavak kora. A „top tartalommarketing eszközök” helyett például „melyek a legjobb tartalommarketing eszközök” keresés lehet befutó.
  • Adj teret a felhasználóknak! Kutatások szerint a netezők sokszor hitelesebbnek, értékesebbnek gondolják azokat a tartalmakat, melyeket nem maga a márka, hanem a felhasználói készítenek. Egy szálloda esetében például nagyon is sokat adnak az érdeklődők a korábbi vendégek véleményére, tapasztalataira. Éppen ezért, fontos, hogy ennek teret adj, és ösztönzd a vásárlóidat a tapasztalatik megosztására, akár értékelések, ügyfélvélemények, akár külön posztok, vagy egyéb formában.
  • Újabb és újabb felületek. A közösségi média alatt még mindig szinte mindenki a Facebookot érti, de terjednek az újabb felületek, ami lehetőséget nyújt még több ember elérésére. Instagram, TikTok, a már nem új YouTube, üzenetküldő alkalmazások, hogy mást ne említsünk. Mind olyan felület, ahol bővítheted az elérések számát. Igen, ezek mások, mint a Facebook, más megoldásokat kívánnak, de ez a jövő, lépést kell tartani, ha nem akarsz lemaradni.

A tartalommarketing a következő években is komoly fegyver lehet az üzleti életben, de csak akkor lesz hatékony, ha ismered a benne rejlő lehetőségeket, és ki tudod azokat használni. Ne félj újítani, maradj naprakész – ez sokszor már félsiker!

Szerző:
Tóth Róbert
Platform Manager, WhitePress