A Google évente többször is frissíti a keresési algoritmusát, a módosítások pedig a keresőoptimalizálásra is jelentős hatással bírnak. Bár a változtatásokat soha nem ismerjük pontosan, de sejteni lehet, hogy merre mozdul el a SEO szakma 2021-ben: az egyre minőségibb és relevánsabb tartalmak irányába. Cikkünkben összegyűjtöttük azokat a 2021-es trendeket, amelyeket a hozzánk hasonló SEO ügynökségek kiemelten figyelnek.

1. SEO trend: jobb felhasználói élmény = jobb organikus pozíció

A Google 2020 májusában vezette be a Core Web Vitals néven ismertté vált nagy algoritmus frissítését, amelyben három új, a felhasználói élmény méréséért felelős mutató is helyet kapott. A metrikák mind az oldalsebességről szólnak, azaz, hogy milyen gyors, mennyire stabil és milyen mértékben interaktív egy oldal a betöltéskor. Név szerint az alábbiak:

  • LCP vagyis Largest Contentful Paint, magyarul legnagyobb vizuális tartalomválasz: milyen gyorsan jelenik meg a legnagyobb vizuális elem az oldalon.
  • FID vagyis First Input Delay, magyarul első interakciótól számított válaszkésés: milyen gyorsan reagál az oldal a felhasználó első interakciójára.
  • CLS vagyis Cumulative Layout Shift, magyarul elrendezés összmozgása: az oldalad vizuális stabilitását méri.

Ez a három mutató egy jelentés formájában a Google Search Console-ban is helyet kapott, ahol te is nyomon tudod követni az oldalad teljesítményét. Érdemes egyre nagyobb figyelmet szentelni neki, mert a Google nemrégiben bejelentette, hogy a májusi változtatások 2021-től hivatalosan is ranking tényezőkké válnak. Ezt a valóságban úgy kell elképzelni, hogy két hasonló minőségű és hosszúságú tartalommal rendelkező találat közül az algoritmus azt fogja előbbre sorolni, amely jobban megfelel a UX irányelveknek.

Mivel az oldalad UX-teljesítménye egyre nagyobb piros pontot jelent a Google-nél, ezért nem árt rendszeresen fejlesztened a tudásod ezen a területen. Szerencsére, számos olyan tool létezik, amelyek tippeket is adnak, hogy miket változtass az oldaladon: a Search Console mellett például a PageSpeed Insights is segítségedre lesz a folyamatos optimalizálásban.

2. Mobile-first indexing: lassan, de biztosan

A mobile-first indexing 2016-ban vette kezdetét; vagyis, hogy a botok egy weboldal feltérképezésénél az asztali verziója helyett a mobilos megjelenést vizsgálják elsősorban. A Google ezzel közvetítette azt a trendet a weboldal tulajdonosok és a marketing szakértők felé, ami egy ideje már zajlik a digitális térben: többet böngészünk mobilunkon, mint a laptopunk mellett ülve.

Az elmúlt négy évben a Google apránként váltott át a honlapok esetében mobil-indexre az alapján, hogy az adott oldal megfelelt-e a mobilbarát teszten. A végleges átállás kitűzött dátuma 2021 májusa: nyártól azoknak a régivágású weboldalaknak is a mobilos verziója fog számítani a rankolásnál, amelyek nem feltétlenül alkalmasak még mobilos böngészésre. Épp ezért a reszponzivitás alapkövetelmény az új weboldalak tervezésekor.

3. Az egyre okosabb BERT

2019-ben a BERT mesterséges intelligencia bevezetésével a Google hatalmas lépést tett a keresési szándékok értelmezése felé. A BERT értelmezi például a lexikális kétértelműséget, képes felismerni a szinonimákat, és figyelembe veszi az úgynevezett STOP-kifejezéseket is.

Hogy ez mit jelent például a SEO szövegírásban? 2020-ban és 2021-ben már nem a keresőmotoroknak kell címezni a tartalmakat elsősorban, hanem a valós felhasználóknak. A weboldal szövegek optimalizálásakor a tűhegynyi pontossággal belőtt kulcsszó sűrűség helyett egyre jobban számít a természetes nyelvhasználat, magyarul is bátrabban alkalmazhatunk kulcsszóváltozatokat, toldalékokat, de akár szinonimákat is.

De vajon mikorra tart ott az algoritmus finomhangolása, hogy teljes írói szabadságot élvezhessenek a content marketing szakértők? Míg angol nyelvterületeken már nem tűnik túl távolinak ez az elképzelés, Magyarországon egyelőre a hagyományos SEO trükköket is érdemes alkalmazni, hogy sikereket érj el organikusan a keresőben.

4. Az E-A-T faktorok fontos SEO trend lehetnek 2021-ben

Az angol Expertise, Authoritativeness és Trustworthiness szavak rövidítéséből összegyúrt kifejezés a Google minőségellenőri útmutatóját jelöli. Az E-A-T szempontok szerint egy tartalom akkor számít igazán jó minőségűnek, ha szakértelemről árulkodik, ezáltal pedig hiteles és megbízható a szöveg.

Az E-A-T igen megosztó téma a SEO közösségben: ugyan a minőségellenőri rendszer közvetlenül nem befolyásolja a helyezéseket (hiszen ahhoz olyan jelnek kellene lennie, amit egy program is megért és értékelni tud), mégis hatással van az algoritmus rangsorolására.

Például: az algoritmus nem tudja értelmezni, hogy a szövegben olvasható információk mennyire tudományosak. De ha az író neve megalapozott az interneten és megjelenik más, hasonló értékkel bíró oldalakkal, akkor a szerző valószínűleg szakértő, a szöveg pedig hiteles.

Az E-A-T alapján minden oldalhoz egy minőségi mutató társul, hogy az adott találat mennyire hasznos. Ha a weboldalad tartamai megfelelnek az E-A-T-nek, akkor az útmutató alapján magasabb értékelést kapsz. Ami pedig megfelel egy Google minőségellenőrnek, az valószínűleg megfelel a felhasználóknak is, így az algoritmus is nagyobb eséllyel sorol előbbre.

Hogy milyen más jelek számítanak még az E-A-T-értékelés során? Például, egy jó backlink profil, vagy a weboldalad biztonsági beállításai is megbízhatóságra utalnak.

5. Miért fektess energiát lokális SEO-ba?

A marketing szakértőknek egyre nagyobb mozgástere van a helyi rangsorok befolyásolásakor is. Neked is tanácsos időt szánnod a Google My Business (Google Cégem) fiókod fejlesztésére, ha a lokális keresőoptimalizálásban is jeleskedni szeretnél. A GMB felületén már nemcsak olyan alapinfókat tudsz megadni, mint a cím és a nyitvatartási idő: szolgáltatásokat, termékeket, különleges ajánlatokat tehetsz közzé, kérdésekre válaszolhatsz és még sorolhatnánk.

Érdekesség, hogy a koronavírus járvány több iparág működését is fenekestül felforgatta. A Google a Cégem felület további beállításaival igyekezett megkönnyíteni a vállalkozások helyzetét: biztonságos fizetési opciókat tüntethetsz fel, maszkhasználatra vonatkozó utasításokat, és nyitvatartási attribútumokat adhatsz hozzá a fiókodhoz (pl. helyben fogyasztás szüneteltetése).

A lokális SEO a magyar piacon is dübörög: ha még nem tetted meg, akkor ideje felfedezned a My Business fiókban rejlő lehetőségeket. Ami pedig talán még fontosabb, hogy figyelj oda a vásárlóidra, és mindig válaszolj időben az értékeléseidre.

6. A hosszabb tartalmak háromszor jobban rankolnak

Az utóbbi évek tendenciája alapján a hosszabb szövegek sokkal jobban teljesítenek a keresőben, mint a rövidek. Szám szerint az 1500-3000 szavas cikkek háromszor jobban rankolnak és több backlinket szereznek, mint a pár száz szavas anyagok. Hogy miért?

A felhasználók nem rövid információmorzsákat keresnek, mivel akkor további oldalakról kell összegyűjteniük minden olyan adatot, amire kíváncsiak. A hosszabb, teljeskörűbb szövegek általában felkarolják azokat a területeket, amelyek egy adott téma kapcsán felmerülhetnek. Ráadásul az oldalon eltöltött idő is egyre fontosabb szempont, így egy hosszabb tartalomnál kielégítőbb, mint egy rövidebbnél. Ebből arra lehet következtetni, hogy az olvasó megtalálta a számítását, azaz a szöveg releváns és értékes.

A hiteles és hasznos írásokra pedig mások is szívesen hivatkoznak, tehát egy minőségi tartalommal minőségi backlinkeket és közösségi média megosztást szerezhetsz.

Vigyázz, a hosszú szövegek alatt nem terjengősséget kell értened! A semmitmondó több ezer szavas oldalakról ugyanúgy elkattintanak az emberek, mint a rövid, haszontalan írásokról. Találd meg az arany középutat: megfelelően optimalizált, kellő hosszúságú, minőségi tartalommal és jó linképítés stratégiával tartósan vezető organikus pozíciót szerezhetsz.

7. Strukturált adatok – egy fontos SEO trend 2021-ben

A strukturált adatok elsősorban a keresőmotoroknak szólnak. A strukturált adatok kódját a weboldalad forráskódjában kell elhelyezni, amelyek úgynevezett bővített találatokat eredményeznek. Ilyenkor a title és meta description mellett extra információk is megjelennek a találat listázásakor.

Jó példa erre, ha rákeresünk egy receptre. Ahogy a képen is látszik, a Nosalty egyik zserbó receptjénél megjelenik az elkészítési idő és a sütemény kalória értéke is. Attól függően, hogy mit jelölsz meg strukturált adatként, más és más infókat emel ki a kereső. A recept példánál maradva, lehetnek akár hozzávalók, vagy a recept értékelése is.

A strukturált adatokat lokális keresőoptimalizálásnál is fel tudod használni. A Schema.org LocalBusiness markup-jával megjelölhetsz olyan adatokat a vállalkozásodról (például a pontos cím, elérhetőség), amelyek alapján a keresőmotorok nagyobb eséllyel jelenítik meg az oldaladat a helyi találatok között.

A „kódolás” sokakat elrettent, talán ezért sem annyira népszerű SEO taktika a strukturált adatok megjelölése. Ha lépést akarsz tartani a 2021-es SEO trendekkel, akkor viszont vágj bele a weboldalad kiválasztott adatainak megjelölésébe, így gyorsan a versenytársak elé kerülhetsz.

8. Fókuszálj többet a szemantikailag kapcsolódó kulcsszavakra!

A SEO szakemberek hajlamosak kizárólag az elsődleges kulcsszavakra összpontosítani, pedig a másodlagos kifejezések legalább annyira értékesek.

Például: ha a legnagyobb volumenű kulcsszavad az, hogy cukorbetegség, akkor szemantikailag kapcsolódó kifejezés lehet a vércukor mérés, az inzulinrezisztencia vagy a glikémiás index is.

Hogy miért fontos SEO trend 2021-ben másodlagos és harmadlagos kulcsszavakat is keresned? A Google motorok már nemcsak szavakat keresnek, hanem a lekérdezések kontextusát is értelmezik. Az algoritmus számára a szemantikailag kapcsolódó kulcsszavak azt jelentik, hogy a weboldalad kontextuális háttérrel rendelkezik egy témában. Ez végső soron jobb pozíciót is jelenthet a keresőben (E-A-T), ráadásul a minőségi másodlagos tartalmakkal további organikus forgalmat szerezhetsz.

Így csináld: amikor a kulcsszókutatásból tartalomstratégiát állítasz össze, akkor hierarchizáld a kulcsszavakat. Az elsődleges kulcsszavak azok, amelyek legszorosabban kapcsolódnak a tevékenységedhez. Ezeket a főoldalon, a szolgáltatás oldalakon, főkategória, termékkategória oldalakon használhatod fel. A másodlagos kifejezésekből viszont szuper blogbejegyzéseket, FAQ tartalmakat készíthetsz, amelyek arra is jók, hogy a belső linkszerkezetet erősítsd.

9. Milyen a jó linképítés 2021-ben?

2021-ben igényes backlink profil nélkül nem lehet labdába rúgni a SEO-ban. Összegyűjtöttük, melyek azok linképítési taktikák, amelyekkel hasznos és természetes, az oldaladra mutató hivatkozásokat szerezhetsz:

  • Vendégblogolás: ma Magyarországon a legolcsóbb módja a linképítésnek a vendégblogolás. Vendégcikkek szerzésén keresztül jó partnerkapcsolatokat építhetsz (ezzel egyébként a hitelességedet is erősíted, hiszen mások is a nevüket adják a tartalmaidhoz), és releváns célközönséghez juthat el a szolgáltatásod, terméked.
  • Említések: a minőségi tartalmakat szívesen említik meg más szakértők (esetleg influencerek) is az írásaikban, ez a legtermészetesebb módja a backlinkek szerzésének. Erre jó módszer, ha néhány havonta rákeresel saját magadra. Ha belebotlasz ilyen tartalomba, akkor felveheted a kapcsolatot a tartalom szerzőjével, hogy helyezze el az általad küldött URL-t az írásában.
  • PR tevékenység: a PR tevékenységnek igen sok módja létezik, de egyelőre még kevés ügynökség veszi figyelembe a SEO szempontokat. Pedig a szakmai oldalakon megszerzett említéseket nagyon jól lehet használni a keresőoptimalizálásban. Ha korábban megjelent a céged a médiában, érdemes felkeresni a sajtósokat és megkérni őket egy-egy link elhelyezésére. Gyakran ezért fizetni kell, de néhány erős link bőven megtérül hosszútávon.

Tipp: a linképítésnél még ma is lényeges szempont, hogy magas DA/PA értékkel rendelkező oldalról mutasson hivatkozás weboldaladra. Ezt ingyenes domain authority checkerrel te magad is ellenőrizni tudod, például a MOZ Free Domain SEO Analysis Tool és a Website SEO Checker eszközökkel.

10. Változatlan SEO trend 2021-ben is: még több adat és elemzés

Az eredményeid nyomon követése nélkül a hatékony keresőoptimalizálás lehetetlen kihívás lesz. A Search Console és an Analytics bújása szerepeljen a napi feladataid között. Ellenőrizheted, ha feltérképezési hiba van az oldaladon, csekkolhatod a visszafordulási arányt, a betöltési sebességet, a hivatkozások forrásait és a Core Web Vital mutatókat is.

Emellett a versenytársak figyelése és a pozícióváltozások nyomon követése sem elhanyagolható: erre kiváló szoftver például a SEO PowerSuite 4 programból álló csomagja, ami a magyar piac szükségleteit figyelembe véve kedvezőbb ár-érték arányú megoldás, mint az Ahrefs vagy az SEMRush.

Összegzés

A SEO egyre összetettebb tevékenység: a jó keresőoptimalizálás alapja a minőségi tartalom, de nem elég többé a kulcsszavakra, és az egyszerű title és meta beállításokra koncentrálni. A cél egy intelligens SEO stratégia kialakítása, amelynek köszönhetően tartósan az organikus találatok élén tudsz maradni. Ehhez pedig sokrétű SEO tudásra kell szert tenned, valamint folyamatosan képben kell lenni a Google újításaival.

Szerző: Somogyi Zsófia, content marketing szakértő