A leggyakrabban elkövetett SEO hibák

Vendégbejegyzés

Az újabbnál újabb algoritmus frissítések és a SEO trendek nyomon követése nem egyszerű feladat. Azonban vállalkozóként elengedhetetlen, hogy minden platformon elérhető légy és megtaláljanak a potenciális ügyfeleid vagy vásárlóid. A weboldalad keresőoptimalizálása csak egy a sok online marketing csatornád mellett, ezért könnyen elkövethetsz egy olyan ártatlannak tűnő módosítást, ami végzetes katasztrófához vezet, és az oldalad organikus teljesítményét és helyezéseit is lerontja.

Most összegyűjtöttük Neked azokat a gyakran elkövetett SEO hibákat, amibe számtalan vállalkozásnak beletört már a bicskája – még a legnagyobb, legismertebb weboldalaknak is.

Cikkünkben az alábbi SEO hibákat fogjuk részletesen kifejteni:

  1. Betöltési sebesség helytelen optimalizálása
  2. Releváns kulcsszavak figyelmen kívül hagyása
  3. Duplikációk megjelenése és kezelése
  4. Gyenge minőségű linkek építése
  5. Nem biztonságos oldalak hátrányai
  6. Strukturált adatok hiánya
  7. Mérések hiánya

1. Nincs optimalizálva a betöltési sebesség

A Google legfrissebb bejelentése (Core Web Vitals) a felhasználói élményt befolyásoló tényezőket érintette, melynek egyik alapköve az oldal betöltési sebessége. A keresőóriás felmérése szerint, ha 1 mp helyett 3 mp a weboldalad betöltése ideje, az 32%-kal növeli a visszafordulási arányt, azonban, ami még ennél is félelmetesebb, hogy 5 mp-nél ez a szám már 90%-ra emelkedik. A vállalkozások többsége még ma sem fordít kellő figyelmet a felhasználói élményre. Azonban hiába szerepel előkelő helyen az oldaluk, ha a látogatók jelentős része lepattan az oldal betöltése előtt. Ahhoz, hogy radikális változásokat érj el az oldal betöltési idejét tekintve, optimalizálnod kell a képek méretét és felbontását, be kell állítanod az oldalad gyorsítótárazását, valamint a CSS és JavaScript fájlokat is érdemes tömörítened.

2. Nincsenek kulcsszóra optimalizálva az aloldalak

A tartalommarketing és az on-page SEO egyik alapkövetelménye, hogy olyan kulcsszavakat használj fel, amire egyrészt jelentős a havi keresési mennyiség, másrészt releváns a vállalkozásod számára. Emellett természetesen figyelembe kell venned a keresési szándékot is, valamint az on-page SEO legfontosabb kritériumait. Sok vállalkozás vezet heti rendszerességgel blogot, azonban számtalanszor előfordul, hogy a tartalomgyártást nem előzi meg sem kulcsszókutatás, sem tudatos tartalomstratégia, ezért nagyon alacsony a blog látogatottsága. Ahhoz, hogy jelentős organikus forgalmat terelj az oldaladra kiemelten fontos, hogy figyelembe vedd a számodra fontos kifejezések keresési volumenét, szándékát és relevanciáját.

3. Nincsenek megfelelően kezelve az oldalon belüli duplikációk

A webáruházak egyik leggyakrabban elkövetett SEO hibái közé tartozik a termék és kategória oldalak helytelen kezelése. Keresőoptimalizálási szempontból komoly problémát tudnak okozni az oldaladon belüli duplikált tartalmak, hiszen a kereső is nehezen tud kiigazodni egy olyan struktúrán, amelyben bizonyos tartalmak több URL alatt is elérhetőek. Fontos, hogy a termékoldalaid minden esetben egyedi termék leírással rendelkezzenek, és megfelelően legyenek kezelve a canonical címkéket tekintve. Ha egy termék több színben is elérhető, és mindegyik szín külön URL alatt jelenik meg, nagyrészt ugyanazzal a leírással, akkor a duplikáció elkerülése érdekében fel kell tüntetned, hogy melyik az eredeti, azaz a kanonikus verziót. Emellett webshop tulajdonosként a kategória oldalakra is célszerű figyelned, hiszen a különböző (név / ár / népszerűség ) szűrők szintén tudják befolyásolni az URL szerkezetet.

4. Gyenge minőségű linkek

A SEO másik fontos eleme a backlinkprofil minősége, amely sokszor a jó organikus eredmények kulcsa. Az oldaladra hivatkozó domainek száma, minősége, és hitelessége nagyobb szerepet játszik a kulcsszóhelyezésekben, mint azt gondolnád. A Google évekkel ezelőtt még azokat az oldalakat sorolta előre, amelyek a legtöbb külső hivatkozással rendelkeztek, éppen ezért a legtöbb vállalkozás számos olyan backlinket is szerzett, amelyek ma már nem állják meg a helyüket. A kereső algoritmus számára ma már sokkal fontosabb a hivatkozások minősége, mint azok mennyisége. Éppen ezért, a PBN-eket (privát bloghálózatokat), linkfarmokat, és minden olyan gyenge menőségű linket, ami a helyezések manipulációjára szolgált, figyelmen kívül hagyja a rangsor kialakításánál. Ahhoz, hogy SEO-val hosszútávon kimagasló eredményeket érj el, kerüld el ezeket a linkszerzési lehetőségeket és mindig hiteles forrásból építkezz.

5. SSL tanúsítvány hiánya

A felhasználói élmény mellett a Google számára az is lényeges, hogy biztonságban legyenek azoknak a felhasználóknak a személyes adatai, akik az oldaladat látogatják és használják. A HTTPS protokoll, azaz az SSL tanúsítvány megléte biztosítja, hogy a felhasználók által megadott személyes adatok, például email címek, jelszavak, bankkártya adatok, stb., biztonságban és titkosítva jussanak el a célszerverhez. Ha nem rendelkezel ilyen tanúsítvánnyal, akkor a böngésző figyelmeztetni fogja a látogatóidat, hogy “ez a webhely nem biztonságos”. Az ilyen üzenetek jelentősen rombolni tudják a konverziós arányodat, ezért SSL-re mindenképp szükséged van. A tanúsítvány telepítése nem igényel webfejlesztőt, ezért akár te magad is pár perc alatt beállítható.

6. Strukturált adatok hiánya

Bár a strukturált adatok hiánya miatt közvetlenül nem fogsz rosszabb helyezéseket elérni a keresőben, mégis hatalmas előnyre tehetsz szert azáltal, hogy plusz információt jelenítesz meg a találati listában az oldaladdal kapcsolatban. A strukturált adatok olyan extra információkat képesek feltüntetni a már jól ismert cím és meta leírás mellett, mint például a terméked értékelései, aktuális ára, specifikációi, de akár még a készleten lévő áru mennyiségét is kiírhatod. Ha kiemelkedsz a versenytársak közül a találati listában, akkor már megérte, hiszen felhívod magadra a figyelmet. A felhasználók sokkal gyakrabban kattintanak egy olyan találatra, amit érdekesebbnek és vonzóbbnak találnak, ezért a megfelelő mikro adatok beépítésével fokozhatod az organikus elérésed, ezáltal pedig a vásárlóid számát is. A termék oldalak kiegészítése mellett a bejegyzéseidet is feltúrbózhatod a leggyakrabban feltett kérdések megjelenítésével és megválaszolásával. A GYIK SERP megjelenése közel kétszer akkora helyet biztosít az oldaladnak, amivel nem csak kiemelkedsz, de a versenytársaidat is lejjebb nyomod a találati listában.

7. Nincsenek adatok

Bármennyire is meglepő, a 2020-as nagy webáruház felmérés során a megkérdezettek 40%-a nem tudta megmondani, hogy mekkora a webáruházának a havi forgalma. Márpedig ha ezekkel az alapvető adatokkal nem rendelkezünk, akkor nincs mire támaszkodnunk, nem tudunk semmi alapján fejlesztéseket és optimalizálási javaslatokat megfogalmazni. Ahhoz, hogy pontos mérőszámokat kapj az oldaladat illetően, a Google két ingyenes eszközére – az Analytics-re, valamint a Search Console-ra – mindenképpen szükséged lesz. Ezek az eszközök olyan SEO szempontból elengedhetetlen adatokat biztosítanak számodra, mint például, hogy milyen kulcsszavakra hányadik helyen jelenik meg a keresőben az oldalad, és ennek megfelelően hányan kattintanak rá. Emellett kiértékelheted a visszafordulási arányt, a konverziós arányod, vagy akár azt is, hogy a forgalom hány százaléka milyen forrásból érkezett. Adatok nélkül tehát olyan nehéz dolgod van, mintha a sivatagban keresnél egy porszemet: meg lehet csinálni, de nem érdemes.

Összegzés

Összegezve elmondhatjuk, hogy a SEO 3 legfontosabb alapelve – technikai SEO, on-page SEO, és az off-page SEO – számtalan hibázási lehetőséget hordoz magában, ami meggátolhatja az oldalad folyamatos növekedését. Azonban a fenti hibák elkerülése már remek alapot biztosíthat ahhoz, hogy a Google szemében értékes legyen az oldalad. Mindamellett fontos kiemelni, hogy a keresőoptimalizálás egy hosszú távú online marketing befektetés, ezért nem szabad azonnali eredményeket várnunk néhány apró elem módosításával. Azonban a folytonos és kitartó munka mindig meghozza a gyümölcsét, nincs ez másképp a keresőoptimalizálás területén sem.

Szerző: Szesztay Péter, CEO & Co-Founder, BP Digital