Pénztárcabarát versenytárs elemzés eszközök

Vendégbejegyzés

A versenytárs elemzés a hatékony marketing stratégia szerves része. Segítségével feltérképezheted, hogy kik a konkurenseid, mit és hogyan csinálnak, valamint te is gyűjthetsz ötleteket, hogy miben kell még fejlesztened magad. Cikkemben bemutatom azokat az eszközöket, amelyekkel jócskán faraghatsz a kutatás és elemzés idejéből. Az egészben a legjobb, hogy mindegyik szoftver ingyenesen vagy ingyenes próbaverzióval is használható.

Mi a versenytárs elemzés?

A versenytárs elemzés során a konkurens cégek helyzetét, stratégiáját, termékeit és szolgáltatásait vizsgálod.
Ahhoz, hogy az elemzés valóban hasznos legyen, négy szempontot szükséges észben tartanod:

  • A megfelelő versenytársakat válaszd ki az elemzéshez
  • Milyen üzleti szempontok szerint érdemes vizsgálódnod
  • Hol keresd az elemzéshez szükséges adatokat
  • Hogyan építsd be az eredményt az üzleted fejlesztésébe

Mit kell tudnod a versenytársaidról?

A versenytársaid lehetnek közvetlen és közvetett versenytársak.

A közvetlen versenytársak ugyanazt a problémát próbálják megoldani, ugyanannak a célcsoportnak, ugyanolyan vagy nagyon hasonló megoldással, mint te. A legjobb és legegyszerűbb példa erre a McDonalds és a Burger King összehasonlítása.

A közvetett versenytársak három csoportra bonthatók:

  • Célcsoport-megoldás versenytársak: Ugyanannak a célcsoportnak nyújtanak hasonló megoldást, de más problémára. Például Uber és UberEats.
  • Probléma-célcsoport versenytársak: Ugyanazt a problémát próbálják megoldani, ugyanannak a célcsoportnak, mint te, de más módon. Például klasszikus könyvek vs. Kindle.
  • Probléma-megoldás versenytársak: Ugyanazt a problémát próbálják megoldani hasonló módon, mint te, de egy másik célcsoportnak. Például Pepsi vs. Kókuszvíz.

Miért fontos a versenytárs elemzés?

A jól kivitelezett és alapos versenytárs elemzés értékes adatokkal támogatja az üzleti döntéseidet.
A versenytárs elemzés segítségével több fronton is fejlesztheted marketingtudásod:

  • Megfogalmazhatod vagy validálhatod az egyedi értékajánlatodat
  • A versenytársak gyengeségeit megfigyelve javíthatsz a termékeden vagy szolgáltatásodon
  • Új piaci réseket fedezhetsz fel
  • Referencia számokat határozhatsz meg, amik segítenek pontosabb marketing KPI-okat kijelölni
  • Bevezethetsz új kínálati elemeket, amik a versenytársak kínálata és a fogyasztók igénye közötti rést célozzák
  • Összeállíthatod a tartalommarketing stratégiádat

Legjobb ingyen használható versenytárs elemző eszközök

Builtwith

Mire használhatod: weboldal, technológiaelemzés

Versenytárs Elemzés

A Builtwith segítségével elsősorban a versenytársaid technológiai hátterét vizsgálhatod. Megtudhatod, hogy a konkurenciád weboldala milyen módon épül fel (pl. egyedi fejlesztés vagy CMS rendszer), ki a domain szolgáltatója, vagy milyen analitikai eszközöket használ az oldalán. Sőt, a WordPress alapú oldalak esetén a használt bővítményekről is találhatsz infót.

A használata pedig nem is lehetne egyszerűbb: a Chrome böngésző kiegészítőjével közvetlenül a versenytársad oldalán meg tudod nézni a fenti adatokat.

Miért jó neked, ha ismered a konkurenciád technológiáját? Például felfedezhetsz olyan analitikai vagy lead generáló eszközöket, amelyekkel a versenytársad is sikereket ér el. Ezeket te magad is implementálhatod a weboldaladra, és kipróbálhatod, mennyire válik be a saját célközönséged esetében.

Ubersuggest

Mire használhatod: tartalom, backlink, kulcsszavak, SEO tevékenység elemzése

Az Ubersuggest használata mondhatni pofonegyszerű: csak add meg a versenytársad weboldalának hivatkozását, futtasd le az elemzést és minden fontos SEO adat a rendelkezésedre áll.

Így néz ki például az organikus havi forgalom, domain autoritás, backlinkek száma Neil Patel alkalmazásában:

Versenytárs Elemzés - Neil Patel

A használt kulcsszavak, azok helyezései és a kulcsszavakból generált forgalom:

Backlinkek száma és forrása:

Legjobban teljesítő oldalak, a forgalom, amit generálnak, és hogy hányan osztották meg őket:

Tipp: Ha komolyan tervezel tartalommarketinggel és SEO-val foglalkozni, akkor érdemes lehet profibb SEO eszközökbe is befektetni, mint az Ahrefs vagy a SEMRush.

Rival IQ

Mire használhatod: közösségi média tevékenység elemzése

A Rival IQ egy olyan eszköz, amely a versenytársak közösségi média teljesítményét segít összehasonlítani. Érdemes kipróbálnod a 14 napos ingyenes verzióját, de vannak olyan regisztráció nélkül is elérhető eszközei, mint pl. az Instagram Head-to-Head Snapshot, ami alapján fejlesztheted a közösségi média oldalad.

A Head-to-Head Snapshot-tal két versenytársat tudsz összehasonlítani több különböző szempont szerint:

  • Követők száma
  • Naponta hányszor posztolnak
  • Milyen elköteleződés van a posztok irányába
  • Hány komment érkezik átlagosan egy posztra
  • Mit posztolnak
  • Mennyi hashtaget tesznek egy poszthoz

A Head-To-Head Snapshot rendszer természetesen más népszerű közösségi oldalak, így a Facebook és Twitter esetében is működik. Segítségével kiderítheted, hogy milyen közösségi tartalmak hoznak nagyobb elköteleződést, milyen hashtagek működnek a célközönségednél, vagy hányszor érdemes posztolni egy nap. A begyűjtött információk alapján te magad is átalakíthatod a social media stratégiádat, és hosszú távon olyan eredményeket érhetsz el, amelyekkel a konkurenciádat is megelőzheted.

Mailcharts

Mire használhatod: email marketing elemzése

A Mailcharts programmal email marketing kampányokat vizsgálhatsz. Olyan adatokat szűrhetsz ki a segítségével, mint az emailek tárgya, küldési gyakoriság vagy időzítés. Mindezt pedig összehasonlíthatod a saját adataiddal is.

A Mailchartson ráadásul egy minta email gyűjteményt is átböngészhetsz, ahol tippeket kaphatsz a jó email íráshoz. Véleményem, hogy a tanácsaik elsősorban nemzetközi márkáknál működnek, de így hasznos kis eszköz, például inspirációszerzéshez.

Tipp: Ha igazán rá akarsz látni a versenytársak email stratégiájára, érdemes feliratkozni a hírleveleikre, így első kézből láthatod, miként kommunikálnak a célcsoportjukkal.

iSpionage

Mire használhatod: PPC tevékenység elemzése

Ha a konkurencia hirdetési stratégiájára vagy kíváncsi, az iSpionage az egyik legjobb eszköz, amit kipróbálhatsz. A programmal több különböző szempont alapján is megvizsgálhatod a versenytársaidat.

Először is, kiindulhatsz a kulcsszavakból, azaz, hogy a kiválasztott konkurens márka milyen kifejezéseket céloz, és azokat milyen mennyiségben használja fel a Google Ads hirdetéseinél. De az iSpionage-nak fordítva is hasznát veheted: ha egyetlen kulcsszó érdekel, akkor kiderítheted, ki versenyeznek az adott keresési kifejezésért.

Emellett, ha keresőhirdetésekben gondolkozol, a várható költségeket is elég jól meg becsülheted a megszerzett adatok alapján.

A program ingyenes verziójával 10 versenytárs riportot és 3 versenytárs értesítést elemezhetsz, de további online marketing tippeket is kapsz, amelyeket tesztelhetsz a gyakorlatban is.

Az iSpionage ugyan csak angol kulcsszavakkal működik, de ha magyar piacon szeretnél sikereket elérni, akkor a SEMRush egy igazán jó, de előfizetős alternatíva lehet. A versenytárs elemzésen kívül használhatod még például az organikus helyezéseid nyomon követésére, bármilyen domain backlink profiljának feltérképezésére, technikai SEO auditálásra, és olyan alapvető feladatok ellátására is, mint kulcsszótervezés.

Auction Insights a Google Ads Kampányban

Mire használhatod: Google Ads tevékenység elemzése

Az Auction Insights (magyarul Aukcióstatisztika) segítségével összevetheted saját hirdetéseidet a konkurencia adataival. Konkrét kampánybeállításokhoz nyilván nem férhetsz hozzá, de egy-egy kulcsszó függvényében kiderítheted, hogy például mekkora az átfedési arány a saját és a versenytárs hirdetése között ugyanabban az aukcióban (= hogy mekkora arányban jelentek meg egyszerre adott keresési kifejezésre). Vagy azt is, hogy mikor jelent meg első helyen vagy egy pozícióval a te hirdetésed fölött a konkurens hirdetés.

Azt is megnézheted, hogy kikkel versenyzel, milyen eszközökön mekkora az árverseny és még sok mást. Ha elmélyülnél az eszköz használatában, ezt a cikket ajánlom.

Moat Ad Search

Mire használhatod: display hirdetések elemzése

Az oldal kilistázza a versenytárs aktuálisan futó Google Display hirdetéseit.

Talán nem kell túlmagyarázni, mit kezdj a Moat Ad Search-ből szerzett tudással: képbe kerülhetsz az aktuális ajánlatokkal valamint megismerheted a versenytárs értékajánlatait is.

Facebook Ad Library

Mire használhatod: facebook hirdetések elemzése

A versenytársak aktuális Facebook hirdetéseit a Facebook Ad Library mutatja meg.

Írd be a versenytárs Facebook fiókjának a nevét a keresőbe, és voilá. Már látod is az aktuálisan futó összes hirdetést.

Facebook Ad Library - Versenytárs elemezés

Az Ad Library-ben kifejezetten hasznos funkció, hiszen láthatod a különböző hirdetés verziókat. Ha tüzetesebben megvizsgálod őket, akkor megtudhatod, hogy a versenytársaid milyen értékajánlatokkal szeretnék meggyőzni a célcsoportjukat. Te is gyűjthetsz belőle nemcsak szöveges vagy képi inspirációt, de taktikát is. A konkurens márka videós hirdetéseket is alkalmaz? Akkor itt az ideje, hogy te is kipróbáld!

Versenytárs FB hirdetések

SimilarWeb

Mire használhatod: weboldal forgalom, forgalom források elemzése

A SimilarWeb az egyik leghasznosabb versenytárs elemző eszköz, amit ingyenes felhasználóval is kipróbálhatsz, de hosszú távon érdemes legalább a Search Marketing Package-re előfizetni.

Hogy működik? Egyszerűen csak add meg a versenytárs weboldalának linkjét az oldalon, és mehet is az elemzés. Íme, a leghasznosabb forgalomra vonatkozó funkciók a szoftverben:

Weboldal havi átlag forgalma

Az első szekcióban a havi átlagos látogatószámot, a visszapattanási arányt és az oldalon eltöltött időt látod.

Forgalom lokáció alapján

Tudd meg a Traffic by countries alapján, milyen országokból érkezik a legtöbb látogató a weboldalra. Ebből következtethetsz, melyik piacokat célozza a versenytárs is.

Weboldal forgalma forrás alapján

Ha tovább görgetsz a forgalom típusáról kapsz információt.

A forgalom lehet:

  • Direkt: közvetlen forgalom, például amikor a weboldal linkjét írják be a keresőbe
  • Referral: a más oldalakról érkező forgalom
  • Search: a valamilyen kulcsszóra történő keresés alapján érkező látogatók
  • Social: a közösségi platformokon keresztül érkező forgalom
  • Mail: emailből származó látogatók
  • Display: display hirdetésekből megszerzett forgalom

Hogyan segít ez neked? Megtudhatod, hogy melyik marketing csatornákban erős a versenytárs, és a marketing tevékenységével kapcsolatban is vonhatsz le következtetéseket.

Például, ha a direct forgalom magas, az jelentheti, hogy erős a márka, sokan ismerik a versenytársat. Ha a search forgalom dominál, akkor a konkurens valószínűleg hatékony SEO stratégiát és színvonalas tartalommarketinget alkalmaz.

Az eszköz a következő szekciókban a különböző forgalom forrásokat részletezi.

  • Referrals

Megmutatja, melyik külső (azaz referral) oldalak küldik a legtöbb forgalmat a versenytársnak.

Ezeket az oldalakat akár te is megkörnyékezheted majd tartalommal a linkjépítési vagy PR stratégiád során.

  • Search

Felsorolja a top kulcsszavakat. Ezek a kulcsszavak neked is fontosak, érdemes ezekre tartalmat készítened vagy optimalizálni a kapcsolódó oldaladat.

Tipp: Ha a top kulcsszavak között a márkanév dominál, akkor az szintén erős márkaismertségre utal.

  • Social

A közösségi forgalmat mutatja, közösségi média csatornákra lebontva.

Láthatod, hogy a versenytársak milyen közösségi platformon próbálkoznak, és mi hozza a legtöbb forgalmat számukra. Velem előfordult már, hogy olyan potenciális közösségi csatornára találtam rá, amiről korábban nem is hallottam. Szóval, érdemes ezt a funkciót is kipróbálni.

  • Display Advertising

Kilistázza, milyen platformokon hirdet a versenytárs. Ezeket felveheted a listádra, mint potenciális hirdetési felület. Ha azt látod, hogy a versenytárs elsősorban Facebookon találta meg a célközönségét, de neked még nincs aktív kampányod ezen a közösségi média felületen, akkor érdemes nagyobb figyelmet fordítanod rá.

A Similarweb egyetlen szépséghibája, hogy ha alacsony a weboldal látogatottsága nem vagy csak kevés adatot mutat, de mindig érdemes kipróbálni. Ha nem működik, alternatíva lehet a SEMRush vagy az Alexa.

+1 Tipp

Az eszközök használata mellett legalább olyan hasznos, ha felhasználóként is megfigyeled, mit is csinál a versenytárs. Iratkozz fel a hírlevelükre, kövesd őket közösségi médián, hagyj egy terméket a kosaradban vagy akár vásárolj valamit. Első kézből tapasztalod meg a folyamatokat, ha aktívan figyeled a konkurenciát külső szemmel is, így megértheted a kommunikációt és marketing aktivitást, amivel szemben állsz.

Összefoglalás

A versenytárs elemzés során igazi információ gyémántokra bukkanhatsz. Ehhez persze idő és türelem kell, de a megfelelő eszközökkel megkönnyítheted a dolgod.

A jól megválasztott programok segítségével jelentősen lerövidítheted a kutatás idejét, így több idő marad az adatok elemzésére és a stratégiába történő beépítésére.

Szerző: Varga Daniella, Online marketing szakértő, Modern Marketing Blog