A local SEO (helyi keresőoptimalizálás) hatékony bevételnövelési stratégia. Segítségével vállalatod több helyi, releváns keresés találatai között jelenhet meg, méghozzá előkelő helyen. Cikkünkből megtudhatod, milyen további előnyei vannak, milyen eszközöket használhatsz hozzá, és mi kell ahhoz, hogy sikereket érj el.

A local SEO-ról általánosságban

Kinek lehet hasznos?

Erre a kérdésre a rövid válasz annyi, hogy bárkinek – de különösen azoknak, akiknek a földrajzi elhelyezkedésük üzleti szempontból értékes információ. Egyértelműen ilyenek a helyszínhez kötött üzletek (pl. élelmiszerboltok, gyógyszertárak, ruhaboltok), a vendéglátóhelyek, és a szolgáltatások többsége (pl. nyomdák, magánorvosi rendelők, könyvelőirodák).

A fenti, kézenfekvő példák mellett ugyanakkor azok is előnyhöz juthatnak a local SEO eszközök segítségével, akik a virtuális térben működnek, és azok is, akiknek a szolgáltatása alapvetően mobilis (például villanyszerelés kiszállással, étel házhoz szállítás).

Hogy néz ki a local SEO a gyakorlatban, felhasználói szemszögből?

Ha egy vállalkozás sikeres a lokális keresőoptimalizálásban, annak két fő jele van. Amikor a Google-ben rákeresünk a „cukrászda 9. kerület” kifejezésre (vagy egy ferencvárosi utcában sétálva a „cukrászda” szót pötyögjük be a telefonba), az első találati oldal jellemzően két nagy egységre oszlik.

Először a Google Térkép részletét látjuk majd, alatta pedig 3 üzletet értékelésekkel, pontos távolsággal, címmel, nyitva tartással, árkategóriával és még egy sor hasznos információval. Ez az úgynevezett local pack, azaz „helyi csomag”, vagy a vendéglátóhelyekre optimalizált snack pack: a top három találatot a Google a saját „uzsonnásdobozában” tálalja nekünk. Egy sikerrel keresőoptimalizáló cég nagy valószínűséggel benne is lesz a kínálatban.

Fontos megemlíteni ugyanakkor, hogy a local pack/snack pack szép lassan a második helyre szorul a helyi kereséseknél is: ma a legtöbb esetben a legfelső sávban, a Knowledge Graph panelben először a rich snippet találatok, azaz a bővített eredmények jelennek meg. Hogy ezek mire valók, és mi a titkuk, arra később még kitérek.

Tovább görgetve jönnek a más jellegű kereséseknél jól megszokott organikus találatok, ahol az első helyeket ez esetben is a legrelevánsabb találatok foglalják el. Amikor egy üzlet, márka a térképes local pack mellett itt is szerepel, az biztos jele annak, hogy valamit jól csinálnak helyi keresőoptimalizálás terén.

Local SEO alapszinten: ezeket semmiképp ne hagyd ki!

Mobil-és felhasználóbarát weboldal

A helyi keresőoptimalizálás trükkjeibe bele lehet vágni amolyan mindent-bele-majd-lesz-valahogy módon is, de a kezdeti rock’n’roll érzést sajnos gyorsan lerombolja az alapok hiánya. Érdemes tehát először stabil bázist teremteni, ami a local SEO esetében nem más, mint a mobileszközökre – és általánosságban a felhasználókra – optimalizált weboldal. Hogy a saját weboldalad technikai szempontból mobilbarátnak számít-e, azt a Google saját tesztjével könnyen ellenőrizheted. A felhasználóbarát kialakítás ennél komplexebb dolog: legalapvetőbb mércéje, hogy telefonról megnyitjuk az oldalunkat, és kegyetlenül őszinték vagyunk magunkhoz. Ennél még biztosabb megoldás, ha webfejlesztő segítségét kérjük.

Miért fontos ez?

A Google statisztikái szerint az Egyesült Államok felhasználóinak 94%-a mobileszközeit használja, amikor helyi jellegű információt keres. Saját szokásaink alapján pedig nem elrugaszkodott dolog arra tippelni, hogy ez az arány itthon is hasonló lehet. Nemcsak a Google tartja számon kiemelt rangsorolási szempontként a mobilbarát működést, hanem maguk a felhasználók is! Hiába lennél első helyen az organikus találatok között, ha az oldaladon hosszú percekbe telne kibogarászni bármilyen használható információt.

Három bűvös szó: név, cím, telefonszám

Egy vállalkozás neve, címe és telefonszáma alapvető adatok: az viszont önmagában nem elég, hogy több helyen is megtalálhatók a neten. Arra is ügyelned kell, hogy ez a három információ mindenhol pontosan ugyanolyan formában jelenjen meg. Jó példa erre, amikor egy üzlet weboldalán a footerben, vagyis az oldal láblécén még így szerepel a telefonszám:

06 10 123 4567,

a Kapcsolat aloldalon viszont már így:

+36 (10) 1234567.

Egy felhasználónak általában fel sem tűnik a különbség – mindkét formátum láttán gond nélkül tárcsázni tud, ha úgy dönt. A Google algoritmusának azonban közel sem ennyire egyértelmű, hogy a „Minta körút 24, 1. emelet 2. ajtó” ugyanazt a címet jelenti, mint a „Minta krt. 24. I/2”. Ezért elengedhetetlen, hogy a nevet, a címet és a telefonszámot

  • weboldalunkon több helyen is jelöld, és
  • mindig, mindenhová pontosan ugyanúgy írd.

Hidd el, nagyon megéri a weboldalon túl is átnézni minden online felületet, ahol csak szerepelnek a vállalkozásod alapadatai, és egységesíteni ezeket az infókat! Ne feledkezz meg a közösségi média fiókokról és különféle helyi adatbázisokról, tudakozókról sem.

Google Cégem – a local SEO motorja

Ha már megvannak az alapok, jöhet egy igazán egyszerű, de kulcsfontosságú lépés: a Google Cégem fiók beállítása és optimalizálása.

Mi az a Google Cégem, és miért van rá szükséged?

A Google Cégem (angolul Google My Business néven találkozhatsz vele) egy ingyenes eszköz, amelynek segítségével a vállalatok könnyedén kézben tarthatják online jelenlétük számos elemét.

Emlékszel még a pár bekezdéssel korábban említett top 3 találatra? Ebbe az értékes kategóriába, azaz a Google uzsonnásdobozába kizárólag akkor van esélye bárkinek bekerülni, ha megfelelően kitöltött, rendszeresen kezelt Google Cégem fiókja van. A Moz.com kutatása szerint ráadásul a Google Cégemnek a „helyi csomag” előnyei mellett jelentős szerepe van az organikus találatok rangsorolásában is.

Hogyan lesz a Google Cégem a helyi keresőoptimalizálás hatékony eszköze?

Önmagában az, hogy valaki szerepel az adatbázisban, még nem elég ahhoz, hogy a vállalata mérhető előnyökre tegyen szert. A jó hír azonban az, hogy nem profi technikai tudás, hanem csak egy kis odafigyelés kell ahhoz, hogy a Google Cégem fiók valóban a bevételnövekedést szolgálja. Nézzük lépésről lépésre, mi a teendő!

Regisztráció

Pofonegyszerű: csak be kell lépned a Google fiókodba, felkeresni a Google Cégem honlapját, és megadni az alapvető adatokat. (Kivéve, ha valaki már megtette helyetted – könnyen előfordulhat, hogy a Google már felvett az adatbázis a publikus céginformációid alapján, vagy egy segítőkész felhasználó hozzáadott. Ez esetben egy gombnyomással jelezheted a Google felé, hogy ez a te céged.)

Lényeges, hogy a regisztrációnál úgy járj el, mintha csak nyomtatott névjegykártyát készítenél! Itt nem működik a „ha már SEO, legyen kövér” mottó. A legfontosabb kulcsszónak mindenképp szerepelnie kell a névben, de itt húzd meg a határt: ne próbálj a név rubrikába beleerőszakolni egy Barázda Lemezbolt Bakelit Hanglemez Record Vinyl CD Budapest Akció típusú szövegszörnyeteget. (A rendszer jó eséllyel egyébként sem engedné át a szűrőn, de ha meg is jelenne így, csak összezavarná a felhasználókat.) Ha tehát lemezboltod van, és a céged neve Barázda Kft., az ideális Google Cégem név a Barázda Lemezbolt lesz.

Az üzleti kategória menüpontban első körben válaszd azt, ami a legrelevánsabb: később többet is adhatsz hozzá. Lemezbolt kategóriában a Google Cégem opciói közül én még a „CD-üzlet” és a „Zenebolt” kategóriákat adnám hozzá.

A név után meg kell adnod a címet is. Ügyelj arra, hogy az előzőleg már egységesített név-cím-telefonszám formátumot itt is kövesd! Amennyiben a címed nem publikus (mert például virtuális szolgáltatást nyújtasz), nem kötelező nyilvános címet megadnod. Ha a telephelyed ugyan nem titok, de nem is releváns, hiszen nem ott szolgálod ki az ügyfeleidet (mert mondjuk a kiszállítás a fő profilod, vagy egy adott környéken kiszállsz az ügyfeleidhez), a cím mellett/helyett megjelölheted a szolgáltatási területet is – akár a kerületeket, ahová hívhatnak.

Hitelesítés

Ahhoz, hogy a Google hiteles találatnak minősítse a vállalkozásod Google Cégem profilját, meg kell győződniük arról, hogy a megadott címen tényleg egy valós cég működik. Ennek módja a postai úton történő hitelesítés.

Miután megadtad a címedet, a Google képeslapot fog küldeni neked – de nem „Üdvözlet a Szilícium-völgyből” felirat lesz rajta, hanem egy 5 számjegyű kód, amit a profilodban meg kell majd adnod.

Ha valamilyen oknál fogva a képeslap nem érkezik meg, bármennyiszer próbálkozhatsz újra – de ha meguntad a várakozást, inkább ajánlott felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal a manuális hitelesítési folyamat elindításához. Ez esetben képekkel kell majd igazolnod, hogy valóban te vagy a vállalkozás tulajdonosa és a vállalkozás megtalálható a megadott címen.

Google Cégem fiók optimalizálása local SEO szempontból

Hatalmas előrelépés, ha fotókat is feltöltesz a profilodba! Készítésük során viszont alapszabály, hogy próbáld beleképzelni magad a leendő ügyfeleid, vásárlóid helyébe. Mire kíváncsiak, amikor a kategóriádban vállalatokat keresnek? Biztosan nem az irodában található szobanövényre hét különböző szögből. Ha üzlethelyiségen működsz, mindenképp legyen kép az utcafrontról, hogy az érdeklődők könnyen felismerjék! Amennyiben termékeket árulsz, az állandó választékról is tehetsz fel néhány fotót. Figyelj arra is, hogy a lehetőségeidhez mérten a legjobb minőségű képeket készítsd.

Ne feledkezz meg a nyitvatartásról sem: ez nemcsak akkor kihagyhatatlan, ha boltot üzemeltetsz, hanem szolgáltatás esetén is jelöli az időintervallumot, amikor elérhető vagy. Frissítsd rendszeresen, és munkaszüneti napokon adj meg rendkívüli nyitvatartást is (erre külön menüpontban van lehetőséged, a nyitvatartás alatt)!

Kulcsfontosságú részlet még a szolgáltatások hozzáadása menüpont: itt jól áttekinthetően pontokba szedve listázhatod mindazt, amit a hozzád fordulóknak ajánlasz. Az egyes szolgáltatásokhoz rövid (max. 300 karakteres) leírást is megadhatsz.

Szintén nem ajánlott kihagyni a vállalkozás leírását, amely lehetőséget ad arra, hogy maximum 750 karakterben bemutatkozz. Itt már lehet, sőt ajánlott is plusz kulcsszavakat használni, de ügyelj arra, hogy értelmes mondatokba ágyazd őket, helyes nyelvhasználattal.

Értékelések, vélemények

Kiemelten fontos még, hogy folyamatosan tartsd szemmel a felhasználók által feltett kérdéseket, és próbálj mihamarabb válaszolni rájuk! Ugyanez vonatkozik az értékelésekre, véleményekre is. Két szélsőséges példával élve:

  • Ha valaki 5 csillagot ad azzal a leírással kísérve, hogy a lemezboltod a legjobb hely a világon, ne csak ülj a babérjaidon: rövid válaszban köszönd meg, hogy értékelést adott!
  • Ha egy felhasználó lepontozza a helyet, és leírja, hogy hiába kereste a néhány hete megjelent legújabb The Black Keys-albumot, udvarias hangnemben kérj elnézést. Biztosítsd arról, hogy bár ez esetben késett a szállítás, kiemelten odafigyeltek a választékra, és reméled, hogy legközelebb pozitív élményekkel távozik majd. Amellett, hogy jó benyomást teszel a vélemény írójára, a többi felhasználó is látni fogja, hogy a Te üzletedben első a vásárló, és még a tulajdonos is jó fej.

Kevesen tudják, de a Google Cégem arra is lehetőséget ad, hogy posztolj. Bár ezek a bejegyzések csak egy hétig elérhetőek, hatásukra a Google szívesebben rangsorolja előre a profilodat, és az érdeklődők is értékelni fogják a friss, releváns infókat.

Klasszikus SEO eszközök a helyi keresőoptimalizálás sikeréért

A local SEO kulcsszavai

A Google Cégem beállításával és optimalizálásával már rengeteget tettél azért, hogy a helyi keresésekben előkelő helyen jelenj meg, de ha van honlapod, néhány egyszerű lépéssel ennél tovább is mehetsz. Az Ahrefs blogjának (angol nyelvű) bejegyzése a következő 5 klasszikus SEO tippet ajánlja:

  • Foglald kulcsszavaidat a címsorba (H1)!
  • Az aktuálisan kiválasztott kulcsszó legyen benne az úgynevezett title tag-ben is (a kékkel aláhúzott kattintható cím, ami megjelenik a találatok között)!
  • Ugyanez vonatkozik az URL-re is: ne hagyd ki a kulcsszót!
  • Maga az URL legyen rövid és lényegre törő!
  • Írj olyan meta leírást, ami felkelti az érdeklődést (ez lesz a kék cím alatti néhány sor, ami a keresőben megjelenik)!

Kérdés természetesen, hogy melyek legyenek azok a bizonyos kulcsszavak. A legpontosabb választ egy kulcsszókutatás adja majd meg. Figyelj arra, hogy a Google Ads Kulcsszótervezőjét használva szűkítsd a célterületet helyi szintre, és a kifejezések közül is azokat részesítsd előnyben, amelyekben van utalás a földrajzi elhelyezkedésre (pl. „kávézó Palotanegyed”, „autószerelő Kazincbarcika”).

Linképítés

Ez az a téma a SEO-ban, amiről vaskos könyveket lehetne írni – sokan meg is tették. Ebben a bekezdésben csak néhány rövid, lényegre törő tanácsot találsz – de ha megfogadod őket, messzire juthatsz velük.

A legegyszerűbb stratégia a következő: ha egy helyi érdekeltségű weblap (pl. megyei hírlap, helyi blog) megemlíti a márkánkat, kérjük meg őket, hogy ha már ilyen kedvesek, szúrják mellé a weboldalunk linkjét is!

  • Persze nem kell ölbe tett kézzel várni, hogy valaki végre írjon rólad. Helyi érdekeltségű, értékes linkeket szerezhetsz az alábbi módszerekkel is:
  • Írj vendégcikket egy népszerű helyi oldalra, a vállalkozásod szempontjából releváns témában!
  • Vásárolj szponzorált megjelenéseket minőségi, olvasott, helyi érdekeltségű portálokon (a relevanciára itt is odafigyelve)!
  • Szponzorálj helyi jótékonysági szervezeteket!
  • Szervezz eseményeket (pl. kávékóstoló workshop, autófényezés bemutató, lemezbolti beszélgetés egy Beatles-kutatóval, stb.)! Amellett, hogy offline érdeklődést generálsz az üzleteknek, az ilyen események remek alkalmak, arra, hogy élménybeszámoló keretében megemlítsenek más oldalakon is.

Local SEO felsőfokon: tanítsd a keresőmotort!

Emlékszel még az első bekezdésben említett rich snippet találatokra? Ezek azok a kis „kártyák”, amelyek szokásos link+leírás kombináción kívül általában más információkat is tartalmaznak. Általában a Knowledge Graph panelnek is nevezett legfelső sorban láthatjuk őket, de gyakran előfordulnak elszórtan, a sima találatok között is, vagy a felület oldalsó részén (ilyenek a már említett top 3-as helyi és Google Cégem találatok is).

A rich snippet titka

A rich snippet találatok kulcsa a következő: azért tudja őket ilyen formában megjeleníteni a kereső, mert strukturált adatokat tartalmaznak. Vagyis a weboldal kódjában, ahová a snippet mutat, olyan módon vannak megadva a szükséges információk, hogy a keresőmotor felismerje őket.

Hétköznapi példák erre a receptek: ha az alább bemutatott formában jelennek meg, az azért van, mert a keresőmotor pontosan be tudja azonosítani, hogy melyik sor jelenti az elkészítési időt, és melyik információhalmaz jelöli a felhasználók szavazatain alapuló értékelést. Ezeket a strukturált adatokat úgynevezett markup segítségével tudjuk felismerhetővé tenni a kereső számára – ennek a legnépszerűbb és legkönnyebb módja pedig schema.org weboldalon elérhető formátumok használata.

Schema markup: mikor hasznos és hogyan használd?

Local SEO szempontjából jó ötlet schema markupot készíteni például általad szervezett eseményekhez, a kínálatodban elérhető termékekhez, vagy ha van blogod, az ott megjelenő cikkekhez.

A schema.org-on készített markupot többféle kódtípus segítségével is hozzáadhatjuk a weboldalhoz (pl. HTML-kód, WordPress-plugin). Tapasztalataink szerint a legegyszerűbb, és a keresők által legjobban kedvelt módszer a Google Tag Manager használata.

Kezded elveszíteni a fonalat? Ne aggódj: ha csak most vágsz bele a helyi keresőoptimalizálásba, nyugodtan tekinthetsz úgy a strukturált adatokra, mint a cseresznyére a hab tetején. Inkább koncentrálj az alapokra, hiszen az előbb részletezett lépések nélkül a schema markupok sem fognak működni.

Szerző: Barta Eszter, content marketing szakértő