Google Cégem kisokos: így hozd ki profilodból a legtöbbet
Mi az a Google Cégem, és miért éri meg foglalkozni vele?
A Google legnagyobb előnye, hogy rendkívül kényelmes. Ha csak kósza gondolatként felmerül benned például, hogy a várható hétvégi melegrekordot egy budapesti strandon vészeld át, másodperceken belül azon kapod magad, hogy a nyitvatartástól a parkolási lehetőségeken át egészen a vendégvéleményekig már mindent tudsz a három legközelebbi opcióról. A jó öreg telefonkönyvek korában legalább egy órádba telt volna, hogy ennyi információt összegyűjts…
Éppen ezért a kényelemért éri meg energiát fektetni a Google Cégem fiókod optimalizálásába: hogy a Te céged is másodpercek alatt feltérképezhető legyen, és hogy potenciális vásárlóid, ügyfeleid gombnyomásra megtudhassák rólad azokat az infókat, amelyekre a leginkább kíváncsiak. Ha már a Google tálcán kínál egy ilyen hatékony eszközt a helyi keresőoptimalizálásra, miért ne használnád ki?
A Google Cégem igazi win-win megoldás: a Google értékesebb szolgáltatást tud nyújtani, ha a felhasználók hiteles és friss adatokat szolgáltatnak a Térképen megjelenő cégekről, a vállalkozók pedig közvetlen kapcsolatot tudnak teremteni leendő vásárlóikkal, ügyfeleikkel.
Kerülj a környéked legjobbjai közé!
Biztosan észrevetted már, hogy ha olyan termékre, szolgáltatásra keresel rá, amely fizikai üzletben érhető el (például cukrászda, kozmetika), a Google olyan találatokat dob fel, amelyek közel vannak a pillanatnyi tartózkodási helyedhez. Jellemzően a Google Térkép részletét látod meg először, a találatok helyének megjelölésével, közvetlenül alatta pedig az úgynevezett local pack található. Ez a „helyi csomag” a top 3 helyi találatot tartalmazza névvel, pontos távolsággal, címmel, értékelésekkel, árkategóriával – ha pedig lenyitjuk valamelyiket, legtöbbször nyitva tartással, képekkel, leírásokkal is találkozhatunk. Ebbe a bizonyos top 3-ba a kereső algoritmusa által a legrelevánsabbnak, leghitelesebbnek ítélt Google Cégem fiókok kerülnek. Hogy Te is megtett a kezdő lépést a Google helyi dobogója felé, regisztrálnod kell ebbe az adatbázisba!

Budapesten tartózkodom, így a strand keresőkifejezésre ez a 3 Google Cégem fiók alkotja a „helyi csomagot”.
Első lépés: Google Cégem létrehozása
A legegyszerűbb módja Google Cégem fiók létrehozásának, ha a Google fiókodba belépve meglátogatod a Google My Business oldalát, és végighaladsz a lépéseken.
A vállalatom már szerepel az adatbázisban, de nem tudom szerkeszteni: mit tegyek?
Semmi pánik! Előfordulhat, hogy a cégedet valaki már hozzáadta a rendszerhez: ezt bármelyik Google fiókkal rendelkező felhasználó (tehát „járókelő”) megteheti a Térkép felületen, a „Hiányzó hely hozzáadása” gomb segítségével. Ha ez a helyzet áll fenn, az „Ön a tulajdonosa ennek a vállalkozásnak?” lehetőségre kattintva néhány egyszerű lépésben hozzáférést kérhetsz, és el is kezdheted az optimalizálást!

A Cégem profil tulajdonjoga egyszerűen és gyorsan igényelhető.
A Google My Business regisztráció helyes lépései
A Google szolgáltatásaira jellemző felhasználóbarát folyamatoknak köszönhetően a regisztráció már-már banálisan egyszerű: az egyik lépés következik a másikból, technikai értelemben véve elronthatatlan. Vannak azonban bevált tippek és trükkök, hogy az alapokon túl kézzel fogható előnyre tegyél szert – ezeket osztom most meg Veled!
Így add meg a nevet!
A vállalkozásnév megadása a legegyszerűbb lépésnek tűnik, mégis sokan elbuknak már itt, az elején. A leggyakrabban elkövetett hiba, hogy a cégjegyzésben szereplő nevet írják ebbe a rubrikába – pedig a Koffeinfüggő Kft. elnevezésből nem derül ki, hogy kávézóról, kávészaküzletről, pörkölő üzemről, netán leszokást segítő tanácsadásról van szó. A lényeg, hogy a nevedben mindenképp szerepeljen a funkció, amit a vállalkozásod betölt, vagyis az a szó, amit a szolgáltatásoddal kapcsolatban az emberek a leggyakrabban beírnak a keresőbe.

Tedd egyértelművé, ki vagy és mit kínálsz!
Kategória: egy nem elég!
A regisztrációnál első lépésben csak egy kategória megadására ad lehetőséget a felület, de a folyamat végén ez kiegészíthető. Adj meg minden kategóriát, amely releváns a vállalkozásod szempontjából!
Cím megadása: figyelj a részletekre
A vállalkozásod címét mindig meg kell adnod: akkor is, ha mozgó szolgáltatást nyújtasz, vagy online a vállalkozásod. Ebben az esetben választhatod, hogy a Google Cégem profilodban ne legyen látható a cím, de mindenképp olyat adj meg, ahol hozzáférsz a postához, hiszen ide fog majd érkezni az azonosító kód.
Az utca, házszám pontosan olyan formában legyen megadva, ahogy a weboldaladon is szerepel! A felhasználóknak egyértelmű, hogy “Minta körút 24, 1. emelet 2. ajtó” pontosan ugyanaz, mint a “Minta krt. 24. I/2”, a keresőmotornak azonban nem. Ugyanez a helyzet a névvel és a telefonszámmal is!

Légy következetes, amikor megadod az alapvető adatokat!
Második lépés: Google My Business fiók hitelesítése
Ahhoz, hogy a Google Cégem szolgáltatás minden előnyével élhess, igazolnod kell a Google felé, hogy a vállalkozásod valós, és tényleg Te vagy a tulajdonosa. Ennek leggyakoribb módja a postai úton történő hitelesítés, amely során – a gyerekkori nyári táborok hangulatát megidézve – képeslapot küld neked a Google. A hitelesítéshez a benne található 5 számjegyű kódot kell megadnod a fiókodban. Ha ez teljesült, ezt a lépést ki is pipálhatod!
Nem érkezik meg a képeslap? Korlátlan alkalommal újrapróbálkozhatsz, de ha valami oknál fogva sehogy nem jön össze, inkább vedd fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal!
Harmadik lépés: Google Cégem profil tökéletesítése
Az alapok után jöhet a finomhangolás: ezek azok a lépések, amelyekkel elérheted, hogy a Te vállalkozásodra irányuljon a Google találati oldal reflektorfénye.
Nyitvatartás
Ne csak akkor add meg, ha boltot üzemeltetsz: egy online szolgáltatásnál is hasznos információ, hogy mikor vagy elérhető. Fontos, hogy rendszeresen frissítsd – különösen ünnepek, munkaszüneti napok, esetleg korlátozások esetén.
Vállalkozás leírása: mutatkozz be!
Ebben a rubrikában mindent elmondhatsz, amit a vállalkozásodról tudni érdemes, de csak 750 karaktered van rá. Hogy kimaxold ezt a lehetőséget, két szabályt érdemes betartanod:
- Hagyd a modoros beköszönéseket és a hosszadalmas körmondatokat! Tekints erre a részre úgy, mintha a híres elevator pitch koncepció írott formája lenne: a bemutatkozás megfogalmazása közben képzeld azt, hogy csak néhány emeletnyi lift-út áll rendelkezésre, hogy elmondd a lényeget.
- Ügyesen csempészd bele a szövegedbe a vállalkozásodhoz kapcsolódó releváns kulcsszavakat! Természetesen nem kell túlzásba esni, de két-három kifejezést ajánlott beleszőni a vállalkozás leírásába. Ha hirtelen azt sem tudod, hogyan kezdj hozzá, olvasd el kulcsszókutatásról szóló bejegyzésünket!

Ne hagyd ki a kulcsszavakat a vállalkozás leírásából!
Attribútumok hozzáadása
A profilod szerkesztésekor nézd át alaposan, és használd ki az „Attribútumok” menüpontot! Itt számos hasznos tudnivalót jól láthatóan feltüntethetsz az érdeklődőknek a kiszolgálás módjától a fizetési lehetőségeken át a parkolásig.

Adj hozzá minden olyan attribútumot, amely számodra releváns!
Google Cégem-kompatibilis fotók készítése
Egy jól működő Google Cégem galériára két dolog jellemző: informatív és hívogató.
- Ha üzletet működtetsz, az első képed legyen egy jó minőségű fotó az utcafrontról, hogy a Cégem profilod alapján hozzád igyekvők tudják, mit kell keresni. Hasznos még, ha a logódat/cégéredet is feltöltöd.
- A legfontosabb képes tartalmak kipipálása után jöhetnek az extrák: szép, világos, éles képek a belső térről, plusz a népszerű, állandó termékekről.
Weboldal készítése a Google Cégem segítségével
Ha nincs weboldalad, ne a vállalatod Facebook vagy Instagram oldalának linkjét add meg a profilodban! Ennél fényévekkel jobb megoldás, ha a Google Cégem ingyenes weboldal készítő funkcióját használod. Ezen a felületen letisztult, látványos és informatív, .business.site végződésű honlapot hozhatsz létre. Ne feledd azonban, hogy a business Google platformon ily módon létrehozott webhely jogilag nem a tiéd! Bár ez ok nélkül nem valószínű, hogy megtörténik, de a Google bármikor módosíthatja, vagy el is távolíthatja azt.
A nulláról indulva tehát ez a funkció egy remek ideiglenes webhely alternatíva – idővel azonban érdemes teljes értékű, saját honlapra váltani.

A Google Cégem webhely szolgáltatása jó kiindulópont, de ne csak erre építs!
Google Cégem fiók kezelése hosszú távon
Google Cégem vélemények
A Google Cégem legnagyobb előnye és hátránya egy és ugyanaz: a nyilvánosság ereje. Bárki írhat véleményt egy business Google profilra, mindenféle előszűrés nélkül – a vállalkozás jó hírnevét azonban jelentősen befolyásolja a felhasználók értékeléseinek átlaga.
Megijedni azért nincs okod: tapasztalataink szerint a funkció előnyei még mindig túlsúlyban vannak! De nézzük először, mi a teendő, ha bekövetkezik, amitől mindenki tart: mi lesz, ha negatív értékelést kapok?
Így kezeld a negatív értékeléseket!
A negatív vélemények kezelésére alapvetően egy fő szabály van: mindig válaszolj!
- Ha részletesen megfogalmazott negatív kritikát olvasol egy konkrét termékedről/szolgáltatásodról/a kiszolgálásról, kezeld udvariasan, és biztosítsd a vevőt teljes megértésedről! A válasz nélkül hagyott negatív véleményeknél csak a cinikus, vásárlót hibáztató tulajdonosi komment a rosszabb – itt is él az ősi szabály, hogy a vevőnek mindig igaza van. Pár mondat bőven elég: biztosítsd a vélemény íróját arról, hogy a vevők legnagyobb elégedettségére törekszel, és reméled, hogy legközelebb pozitívabb élményekkel távozik. Ha van konkrét felvetés (pl. a kávézódban épp elfogyott a laktózmentes tej, és nem tudtak alternatívát kínálni a csalódott vevőnek), reagálj rá érdemben! (A példánál maradva írd meg, hogy elnézést kérsz a kellemetlenségért, hiszen a helyed célja, hogy mindenkire odafigyeljen, és arra törekedtek, hogy többé ne fordulhasson elő hasonló fennakadás.) Ezzel eléred, hogy a profilodat olvasók szemében a negatív vélemény tartalmát ellensúlyozza a szimpatikus hozzáállásod!
- Ha szöveg nélkül hagyott 1-2-3 csillagos értékeléssel találkozol, vagy az alacsony csillagozáshoz indoklás helyett csak egy „szörnyű hely” típusú kommentet hagy az olvasó, a legjobb, amit tehetsz, ha udvariasan megkérdezed, mi az, amivel nem elégedett, hiszen szeretnél segíteni. Ha sosem kapsz választ, a többi látogató akkor is látni fogja, hogy valóban törődsz a szolgáltatásod minőségével, és megint csak te leszel a szimpatikusabb.

Az építő kritikák mellett olykor előfordulnak indokolatlan negatív értékelések is – de ha megfelelően kezeled őket, nem tesznek kárt a hírnevedben.
Amikor a válasz már nem segít
- Sértő, obszcén véleményt kaptál? Ebben az esetben lehetséges a Google Cégem vélemény törlése! Gombnyomásra ezt ugyan nem teheted meg, de ha az érintett véleménynél a „jelentés” lehetőséget választva kitöltesz egy űrlapot, a Google – ha a komment valóban ütközik az irányelvekkel – törölni fogja azt.
- Mindenki legrosszabb rémálma a tömeges támadás, amikor napok leforgása alatt 1-2 csillagos értékelések lepik el a Google My Business profilt. Szerencsére ez elég ritkán fordul elő – a Magyarországon látott példák egy-egy közéleti botrány hatására következtek be. Ha esetleg valami miatt veled is megtörténne hasonló, felveheted a kapcsolatot a Google ügyfélszolgálatával, hogy minimalizáld a károkat.
Így kezeld a pozitív értékeléseket!
Jól olvasod, a kedvező véleményekkel is foglalkozni kell! Itt azonban csak annyi a dolgod, hogy egy rövid mondatban megköszönd az értékelést. Ha egy alapvetően pozitív véleménybe némi kritika is vegyül (például egy kedvező, 4 csillagos vélemény, ahol az értékelő x és y ok miatt nem adott teljes pontszámot), köszönd meg az építő jellegű véleményt! Biztosítsd továbbá a felhasználót arról, hogy ezentúl az általa írtakra is jobban odafigyelsz.
Google Cégem vélemények kikapcsolása
Erre sajnos nincs lehetőség, hiszen a véleményezés lehetősége nem választható funkció: így garantálja a Google az átláthatóságot, a rendszer megbízhatóságát a felhasználók felé. Egyedül azoknál a cégeknél tiltja a véleményezést a Térkép, amelyek „végleg bezárt” jelöléssel vannak ellátva.
Kérdések és válaszok
A Google Cégem egyik fontos, a felhasználók számára nagyon hasznos funkciója a kérdezés lehetősége. Ezekre azonban bárki válaszolhat – ezért ügyelj arra, hogy te legyél az első! Ha irányelvekkel ütköző tartalomba botlanál, ugyanaz a teendő, mint a vélemények esetében. Itt egyetlen aranyszabály van: minden kérdés fontos, és választ érdemel!

Szimpatikus gesztus, ha a látogatók minden felmerülő kérdésére készséggel válaszolsz.
Posztolj a Cégem közönségednek!
Kevesen tudják, de a posztolás nem csak a közösségi média felületeken jó lehetőség, hanem a Google Cégem fiókban is rendelkezésre áll. Ne hagyd ki ezt a lehetőséget: a rendszeres posztolás jelzi, hogy aktív vagy, a profil folyamatosan frissül, így a Google szívesebben sorol előre. Az is megfelelő lehet, ha az aktuális Facebook tartalmaid mintájára készíted őket, de figyelni kell a felület sajátosságaira is.
A Google Cégem bejegyzések egy hétig elérhetőek, ezért érdemes hetente legalább egyszer posztolni, hogy mindig legyen friss hír a profilodon! Érdemes az aktualitásokra koncentrálni: akciók, események mindig jó lehetőséget adnak a posztolásra.
Statisztikák
Ez az a funkció, amely a Google Cégem profilt a vállalkozók marketing asszisztensévé teszi. A Statisztika funkció látványos, áttekinthető diagramjaiból megtudhatsz egy sor hasznos információt: például, hogy hányan és milyen kifejezésekkel kerestek rá a cégedre, hányan tekintették meg a weboldaladat, vagy épp hányan terveztek hozzád útvonalat.
Google Cégem törlése
Ha bármilyen oknál fogva törölni szeretnéd Google My Business profilodat, egyszerűen megteheted: bejelentkezve kattints az „Információ” gombra, majd válaszd az „Adatlap lezárása vagy eltávolítása” lehetőséget. Jól gondold át – a törlés végleges! Ha újra fiókot szeretnél nyitni, újra végig kell menned a hitelesítési procedúrán. Ezért is fontos, hogy vigyázz a Google fiókod biztonságára: ne hagyd, hogy rossz kezekbe kerüljön, és odavesszen a fáradságos munkád!
A Google Cégem megfelelő kitöltése és rendszeres kezelése önmagában nagy lépés lehet az online marketing tevékenységedben. Ha azonban szeretnél szintet lépni, szakértők segítségére lesz szükséged – a Marketing21 csapata örömmel áll rendelkezésedre!
Szerző: Barta Eszter, content marketing szakértő
A keresőoptimalizálás segít, hogy céged a gazdaság állandó kihívásai közepette is talpon maradjon. Ha pedig szeretnéd, hogy SEO szolgáltatásunkkal hozzájáruljunk vállalatod sikeréhez, vedd fel velünk a kapcsolatot!