A Google a világ legnagyobb piaci részesedéssel működő keresője, jelenleg több mint 86 százalékot hasít ki az online keresések piacából. Ez a teljesítmény pedig abból ered, hogy nincs még egy olyan kereső, amely megközelítené a találatok minőségében. Függetlenül attól, hogy éppen egy receptre keresel, vagy a kedvenc előadót zenéjének szövege érdekel, a Google biztosan meg fogja találni a megfelelő weboldalakat.

Laikus felhasználóként azt hihetjük, hogy a Google semmit nem változott az elmúlt években (évtizedben?). Ugyanaz a kezdőlap felépítés, ugyanaz a találati lista arculat fogad minket. A háttérben viszont rengeteg olyan fejlesztés történik, amelynek célja, hogy még pontosabb találati listát nyújtsanak a felhasználóknak. Az online marketing szakmában Google algoritmus frissítésnek nevezik azokat az eseményeket, amikor élesben szabadjára engednek egy-egy ilyen fejlesztést.

A Google algoritmus frissítés hatására mindig megborul a találati sorrend: aki korábban első volt egy-egy keresési kifejezésre, könnyen lehet, hogy visszacsúszik a második oldalra vagy meg se jelenik az első 100 találatban. Mások viszont hirtelen erőre kapnak és megjelennek a top pozíciók között. Emiatt az online marketing szakemberek és a honlap tulajdonosok is árgus tekintettel figyelik a Google algoritmus frissítés bejelentéseit (feltéve, hogy bejelentik egyáltalán azt). A weboldalak forgalma nagyban azon múlik, hogy milyen könnyen található meg a Google keresési listáján.

Egy-egy ilyen Google algoritmus frissítés eltérő mértékű és hatású lehet: általában nem beszélhetünk földindulás méretű elmozdulásról a pozíciókban, de persze előfordulnak nagyobb, mindent átíró módosítások is. Ilyenkor a honlap tulajdonosok kénytelenek alkalmazkodni a változó elvárásokhoz, különben elveszítik az olvasóik vagy vásárlóik jelentős részét. Emellett vannak olyan algoritmusok is, amelyek csak egy-egy szűk szegmenst érintenek (például a 2018-as MEDIC alap algoritmus frissítés az egészségügyi honlapokat célozta – ott viszont radikális változásokat hozott).

Nézzünk meg néhány példát a 2021-es legnagyobb Google algoritmus frissítésekről: ha honlapod van, ezeket mindenképp érdemes figyelembe venned 2022-ben.

Google algoritmus frissítés lista – 2021

2021. november 17. alap algoritmus frissítés

2019. augusztusa óta a legjelentősebb frissítés volt a külföldi beszámolók szerint. Nehéz pontosan meghatározni, hogy min változtattak, de majdnem minden módosult miatta. SEO ügynökségként mi is rengeteg változást láttunk a pozíciókban. Összességében azt lehet mondani, hogy a minőségi tartalommal és egészséges linkszerkezettel rendelkező weboldalak inkább nyertesei voltak, de sajnos voltak kivételes esetek is, amikor nem tudtuk megmondani, miért csúszott vissza egy-egy ügyfelünk.

Mivel nagyon gyorsan éreztette a hatását magyar weboldalakon is, erős visszhangot váltott ki a hazai SEO közösségben. Tény, hogy az időzítés meglepő volt a Google részéről, mivel pont a karácsonyi vásárlási roham és a nagy marketing kampányok közepén futott le a frissítés.

2021. november 3. Google spam frissítés

Az úgynevezett spam frissítések kevésbé érintik azokat az oldalakat, ahol minőségi tartalommal és trükkök nélküli (úgynevezett white hat) SEO-val dolgoznak. Ezek a speciális Google algoritmus frissítések kizárólag azokra a káros oldalakra szakosodtak, amelyek elhasalnak a Google szigorú spam szabályzatán. A legtöbb ilyen oldal alacsony minőségű, a felhasználói adatok megszerzésére szolgál, esetleg valamilyen vírust terjeszt, de az egészen biztos, hogy egy rosszindulatú szándék húzódik meg mögöttük (malicious intent).

Ezek a frissítések viszonylag gyakoriak, de általában nincs negatív hatásuk a tisztességes vállalkozások és hírportálok weboldalaira. Ellenben néhány pozíciót lehet nyerni a segítségükkel, mivel a káros weboldalakat kiüthetik előlünk a találati listáról.

2021. július 26. link spam frissítés

Ez az algoritmus frissítés is egy speciális kategóriába sorolható: a célja az volt, hogy a lenullázza azoknak a linkeknek a rangsorolásra gyakorolt hatását, amelyeket feltehetően linképítési céllal készítettek a weboldalak tulajdonosai. Angol nyelvterületen elsősorban a szponzorált tartalmak, a vendégposztok és az affiliate linkek kerültek célkeresztbe a beszámolók szerint.

2021. július 1-jei Google algoritmus frissítés

A júliusi algoritmus frissítés is a nagyobb, alapalgoritmus frissítések közé tartozott. A beszámolók szerint a júniusi frissítés tapasztalatainak a leszűrése után végeztek ismét módosításokat, tehát a júniusi frissítés kiegészítéséről beszélhetünk.

2021. június 23. Spam frissítés

A káros szándékú oldalakat célzó frissítést élesítettek ezen a napon.

2021. június 15. Page Experience Google algoritmus frissítés

Nagyon ritkák azok az alap algoritmus frissítések, amikor a Google ennyire nyíltan fogalmaz. Többszöri halasztás után ekkor indították útjára a Page Experience mutatók alkalmazását a találati listákon. Véleményünk szerint ez egy nagyon korrekt eljárás volt, mivel a honlap tulajdonosoknak adtak időt az alkalmazkodásra.

A frissítés középpontjában a weboldalak felhasználói élménye állt, amelyhez egy pontszámot társítanak. A Page Experience mutató részét képezi a weboldal sebessége, a mobilbarát megjelenés és a biztonság (SSL – https). Érdekesség, hogy az oldalélmény mutatót már a honlap tulajdonosok is meg tudják nézni a Google Search Console fiókjukban, így tudnak tenni a javítása érdekében.

2021. június 1. alap algoritmus frissítés

Danny Sullivan, a Google Search szóvivője jelentette be, hogy elindul az alap algoritmus frissítés és már előre jelezte, hogy az első frissítési kört egy második fogja követni júliusban. Innentől tudhattuk, hogy ez egy mozgalmas nyár lesz a SEO szakmának.

2021. április 8. termékértékelés frissítés

Ebben a frissítésben a Google arra tett kísérletet, hogy a minőségi és megbízható termékértékeléseket jutalmazza; viszont a gyenge, például manipulált értékeléseket hátra sorolja. Nagy hatást nem érzékeltünk itthon, de az irány egyértelmű: a webshopoknak lehetőséget kell biztosítania arra, hogy a vásárlók értékeljék a termékeket. A spam jellegű, megtévesztő vagy manipulált értékeléseket pedig el kell felejteni, ha organikus látogatókat is szeretnénk látni a weboldalon.

Így használd a Google algoritmus frissítéseket az online marketingben

Természetesen az említett frissítések mellett is hajt végre a Google rendszeresen kisebb algoritmus finomhangolásokat. Ráadásul gyakran egy-egy frissítés csak angol nyelvterületen érhető el. Weboldal frissítéssel mindet pontosan lekövetni nem lehet és nem is életszerű, de az irányokra egyértelműen lehet következtetni. A Google algoritmus frissítések megmutatják, hogy merre tart a SEM (Search Engine Marketing), így a weboldalak készítése és karbantartása során figyelembe vehetjük a Google elvárásait.

Minden bizonnyal 2022 is mozgalmas év lesz és rengeteg új Google algoritmus frissítésre készülhetünk. Ezeket a nemzetközi SEO közösség szerencsére mindig alaposan értékeli, így érdemes követni a szakmai írásokat. Nekünk például a Search Engine Journal az egyik kedvenc szakmai magazinunk, ha algoritmus frissítésekről gyűjtünk adatokat.