A célközönség jelentése és meghatározása

Szerző:

A marketing kampányok legfontosabb célja, hogy a vállalkozás üzeneteit eljuttassuk a célközönséghez. A célközönségnek így kiemelt szerepe van a tervezés során: ez biztosítja a kampányok hatékonyságát és segít kiválasztani a megfelelő marketing eszközöket. Elsőre talán jó ötletnek tűnhet például egy tévéreklámot megrendelni főműsoridőben, hogy minél többen találkozzanak a márkával, de ha az elért fogyasztók 95 százaléka nem tartozik a célközönségbe, akkor valószínűleg olcsóbb és hatékonyabb eszközt is lehetett volna választani.

A célközönség jelentése és meghatározása

Célközönség jelentése a marketingben

A célközönség egy hirdetés, vagy más kommunikációs üzenet célcsoportja. A marketingben a célközönség a fogyasztók egy előre meghatározott csoportját jelenti a célpiacon belül, akiket a reklám vagy más marketing üzenet címzettjeként azonosítunk.

A célközönség azonosításához tudnunk kell, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkeznek azok a fogyasztók, akik a legnagyobb valószínűség szerint lesznek a termékünk vagy szolgáltatásunk vásárlói. Gyakran szokták a célközönség meghatározása során használni a Buyer Persona módszert is: ilyenkor a célközönség egy kitalált, konkrét képviselőjét írjuk le, ezzel segítve a célközönség körülírását.

Széles és szűk célcsoport

Általában két célközönség típusról beszélhetünk annak függvényében, hogy a vállalkozás mit árul: egyes cégeknek széles közönséget kell megszólítani (például FMCG termékek: üdítőitalok, csokik, borotvahab, stb.), más vállalkozások viszont csak egy nagyon szűk, niche piacon dolgoznak (például a hozzánk hasonló marketing ügynökség vagy egy drón versenyzőknek termékeket értékesítő webshop).

A célközönség lehetséges ismertető jegyei

Bármely típusról beszéljünk, a célközönségnek mindig lesznek különleges ismertető jegyei. Például az alábbi karakterisztikákat érdemes végig gondolni marketing terv megírása során.

Tipikus B2C célközönség tulajdonságok:

  • Lakóhely vagy tartózkodási hely (lokáció): például, ha helyben szolgáljuk ki a vásárlókat, különösen fontos a lokáció. Érdemes átgondolni, hogy tapasztalataink alapján honnan érkezik a vásárlóink többsége.
  • Életkor: mielőtt beleírjuk a marketing tervbe, érdemes átgondolni, hogy valóban releváns tulajdonság-e az életkor. Gyakran túlzottan hagyatkozunk a tervezés során a megérzéseinkre, miközben a valóság megcáfolhat.
  • Nem: a vásárlók neme is tipikus olyan tulajdonság, amit hajlamosan vagyunk túl fontosnak értékelni. Nem ritka jelenség, hogy férfiaknak szóló termékeket remekül lehet értékesíteni nőnek is ajándékként (vagy női termékeket férfiaknak).
  • A vásárló munkája
  • Jövedelmi helyzet
  • Végzettség
  • Családi állapot, illetve van-e már gyermeke
  • Érdeklődési kör: tapasztalataink alapján az online marketingben a legfontosabb tulajdonság az érdeklődési kör. A Google és a Facebook hirdetések során is remek érdeklődési kör alapú célközönségeket lehet használni, ezért gyakran felesleges túlszűkíteni a célpiacot más, kevésbé pontos tulajdonságok alapján.

Gyakori B2B célközönség ismertető jegyek:

  • A vállalkozás mérete
  • Iparág
  • Árbevétel és profitabilitás
  • Fejlettség és fejlődési pálya (feltörekvő, stagnáló, hanyatló)

Gyakran találkozunk marketingesként azzal a hibával, hogy egy-egy marketing terv lelkiismeretes írói minden demográfiai adatot belefoglalnak a célközönség leírásába a megérzéseik alapján. Emiatt úgy tűnhet, hogy alapos munkát végeztek, de gyakran csak azt érik el, hogy a fontos karakterisztikák helyett a lényegtelen jellemzőket emelték ki. A célközönség meghatározásánál mindig a legfontosabb jellemző felől kell kiindulni, és ugyanúgy kerülendő a túl általános közönség, ahogy a felesleges szűkítés is.

Mi a Marketing21 ügynökségnél gyakran számításba veszünk még egy változót a közönség leírásánál: a marketing büdzsét. A rendelkezésre álló költségkeret ugyanis meghatározza azt is, hogy kinek érdemes reklámozni. Ha szűkebb a költségkeret, akkor jobban leszűkítjük a közönséget, de ha tágabb a keret, bátrabban lehet megszólítani szélesebb csoportokat is. A cél az – mint a gazdaságban mindig -, hogy elérjük az egyensúlyi pontot.

Felhasznált források:

Facebook kampánykezelés
senior szakértőkkel, profi csapattal

Segítünk eléreni az üzleti célokat: vegye fel velünk a kapcsolatot!