Digitális marketing alapjai, típusai és globális trendek

Szerző:

A digitális marketing hihetetlenül gyors fejlődésen ment át az utóbbi évtizedekben, így a vállalkozások sikerének egyik kulcsává vált. Jól mutatja ezt, hogy tavaly a teljes globális reklámköltés több mint 50 százaléka már digitális csatornákon realizálódott a Dentsu Aegis Network kutatása szerint. 2021 lélektani határ volt ugyan, de a növekedés nem áll meg: az előrejelzések szerint 2022-ben 55,5, 2024-re pedig 59,4 százalékra fog növekedni a digitális részesedés a reklámtortán belül.

Digitális marketing alapjai

Mit jelent a digitális marketing?

Digitális marketing fogalma: a digitális marketing a marketing azon részterülete, amely az internet és az online technológiák segítségével népszerűsít termékeket vagy szolgáltatásokat.

A digitális marketing mellett a cégek gyakran használnak egyéb eszközöket is: telemarketing, print, RTV (rádió-tv), event, outdoor, direkt marketing eszközökkel is népszerűsítik termékeiket. A digitális reklámok térnyerése ezeknek a csatornáknak a visszaesésével járt.

Az online hirdetések előnyei

A globális reklámtorta növekedett ugyan az utóbbi évtizedekben, de a konvencionális eszközök összességében visszaesést szenvedtek el. Ennek pedig az az oka, hogy az internetfelhasználók száma és az online eltöltött idő is növekedett az utóbbi években. A marketing alapszabálya pedig az, hogy a hirdetéseknek ott kell lennie, ahol a fogyasztók elérhetők.

Az internethasználat erősödése ugyanakkor nem indokolna önmagában ekkora átrendeződést a piacon. Ehhez számos további innováció is kellett:

  • Alacsony belépési korlát: már kis költségvetéssel is el lehet indulni az online marketingben
  • Mérhető eredmények: a webanalitika könnyen mérhetővé teszi a kampányokat
  • Jó célzási beállítások: könnyen lehet szűkíteni a digitális kampányok célközönségét, így nem kell tömegeket elérő reklámokért fizetni
  • Magas megtérülési ráta
  • Rugalmasság: az online térben nem kell hónapokra vagy évekre kötelezettségeket vállalni. A kampányok percek alatt bekapcsolhatók, a költéseket gyorsan át lehet csoportosítani.
  • Kétirányú kommunikáció: a tradicionális marketingben a vállalat kommunikál a fogyasztóhoz, tehát egyirányú a kommunikáció. A közösségi média ezt végleg megváltoztatta: a vásárlók kapcsolatba tudnak lépni a márkákkal, és a cégek is be tudják vonni a fogyasztókat a kampányokba.

A digitális marketing típusai

Végül pedig nézzük meg, hogy milyen szerteágazó területei vannak a digitális marketingnek a leggyakrabban használt online marketing típusok listájával:

Keresőmarketing

A keresőmarketing célja, hogy a weboldalak a keresőmotorok találati listáin könnyen megtalálhatók legyenek és minél nagyobb forgalmat szerezzenek. Két részterülete van: a keresőhirdetés fizetett hirdetés útján juttatja a honlapokat kiemelt pozícióba; a keresőoptimalizálás pedig abban segít, hogy organikusan előre kerüljön egy-egy weboldal.

Keresőhirdetés

A keresőhirdetés a PPC (pay-per-click) hirdetések egy típusa is amellett, hogy a keresőmarketing részterülete. Mivel a keresők piacán a legnagyobb részesedéssel a Google rendelkezik, így a keresőhirdetésre fordított büdzsé többségét a Google Ads rendszerében költik el a hirdetők. Ezek azok a keresési találatok, amelyek a lista elején láthatók kiemelten, „Hirdetés” jelöléssel.

Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás legnagyobb előnye, hogy úgy lehet a honlapokra organikus forgalmat terelni, hogy nem kell kattintás alapon fizetni a hirdetésért. Nehézsége, hogy egy-egy SEO projekt jóval hosszabb, legalább 6-12 hónap. A keresőoptimalizálás lépéseiről részletesen ebben a cikkben lehet olvasni.

Közösségi média marketing

A SMM (social media marketing) célja, hogy a közösségi platformok segítségével növelje a weboldalak látogatóinak számát és a konverziók mennyiségét (vásárlás, ajánlatkérés, regisztráció, stb.). A legnagyobb hirdetési platform jelenleg a Facebook, amelynek része az Instagram is, de gyakran hirdetünk például a LinkedIn vagy újabban a TikTok rendszereiben is.

PPC hirdetés

Pay-Per-Click Advertising, másnéven PPC hirdetés. Minden olyan hirdetési platform ide sorolható, ahol kattintási alapon számol el a hirdető. Általában valamilyen hirdetésaukciós rendszer határozza meg, hogy mennyit kell fizetni egy-egy kattintásért. A legnagyobb hirdetési hálózat a Google Ads és a Facebook, de gyakran hirdetünk például a Taboola hálózatán is.

Email marketing

Email címlisták segítségével eljuttatott marketing üzenetek a fogyasztókhoz. Számos típusa van a tömeges marketingtől a személyre szabott ajánlatokig és értékesítési tölcsérekig. Sokan azonosítják a gyenge minőségű tömeges SPAM email kampányokkal, de rendkívül hatékony márkaéptő hatású formái is vannak.

Tartalom marketing

Azt a marketing stratégiát nevezzük tartalommarketingnek, amikor értékes, érdekes és releváns tartalmak segítségével érünk el egy jól körülhatárolt célközönséget. Része lehet például a céges blogolás, a közösségi média kommunikáció, de egy infografika vagy egy kutatás elkészítése is.

Összefoglalás

A digitális marketing rendkívül sokat fejlődött az utóbbi években és hihetetlen sok részterülete van. Cikkünkben bemutattuk a digitális marketing fogalmát és fejlődési irányát, valamint a leggyakrabban használt típusait is. A digitális marketing eszközök tárháza ugyanakkor jóval szélesebb (például magában foglalja a céges weboldalt és annak fejlesztését is).

Ahogy a digitális marketing fejlődik, egyre többrétű tudást igényel. Az online marketing ügynökségek csapatában emiatt több részterület szakértője dolgozik együtt egy-egy projekten: webdesigner felel a honlap felépítéséért, tartalom marketing szakértő írja a webszövegeket, PPC hirdetéskezelő állítja be a hirdetéseket, grafikus készíti el a hirdetések és a közösségi média kommunikáció kreatív képeit és animációit. A digitális marketing láthatóan egyre bonyolultabb és évről évre nőnek ki az újabb szakmák ezen a területen.

Online marketing szakértőkkel, profi csapattal

Segítünk eléreni az üzleti célokat: vegye fel velünk a kapcsolatot!