A CPM egy olyan mérőszám, amelyet az online hirdetések árazására használunk. A CPM jelentése 1000 megjelenésre jutó költség (Cost Per Mille, vagy másnéven CPT Cost Per Thousand). A mille latin eredetű, jelentése 1000.

Tehát, ha egy megjelenés alapú árazást használó cégtől ajánlatot kapunk 1200 Ft CPM/CPT-re, akkor minden ezer hirdetés (például banner) megjelenés után ennyit kell fizetnünk. A CPM nagyon jól használható a különböző hirdetési módszerek összehasonlítására. Például, ha egy hirdetési hálózat 500 Ft CPM-el dolgozik, míg egy másik 1500 Ft CPM-el áraz, akkor ugyanabból a keretből háromszor annyi megjelenést lehet vásárolni az első ajánlatnál.

Természetesenen a CPM nem az egyetlen faktor, amit figyelembe kell venni online hirdetések vásárlása során. Nem mindegy, hogy kik látják a hirdetést, és az se, hogy hányan kattintanak rá. Vannak azonban olyan kampányok, amikor kifejezetten ajánlott a CPM alapú árazást használni. Máskor viszont érdemes inkább CPC (cost-per-click) vagy CPA (cost-per-action) árakat összehasonlítani. Ez mindig a kampánycéltól függ.

CPM jelentése az online marketing kampányok során

Márkaépítő kampány: ha az a célunk, hogy minél több potenciális vásárlóval ismertessük meg a márkánkat, akkor érdemes CPM alapú árazást használni. Ezeknél a kampányoknál nem törekszünk arra, hogy rákattintsanak a hirdetésünkre, így a megjelenésszám fontosabb.

Ha a kattintás nem jelent üzleti értéket: a legtöbb online marketing kampányban fontos, hogy rá is kattintsanak a hirdetésre, de vannak esetek, amikor erre nincs szükség. Ilyenkor is jó a CPM.

A CPM haszna a médiában

A CPM jelentése alapján (cost=költség) joggal gondolhatnánk, hogy a hirdetésvásárlóknak szól, pedig nagyon jól használható a publikálók (hirdetést megjelenítők) oldalán is. A mérőszám segítségével ugyanis meg tudják állapítani, hogy mennyit ér nekik egy banner felület, milyen hasznot tud hozni az ott megjelenített reklám.

A médiatulajdonosok ugyanis leszerződhetnek egyszerre több hirdetési hálózattal (avagy sales house-al) is. Ha egy banner felületükre 300 Ft CPM ajánlatot kapnak az egyik hirdetésközvetítőtől, de 400 Ft-ot egy másiktól, akkor jobban megéri nekik a másodikkal szerződni.

További hirdetés árképzési módszerek és a javasolt kampánycélok

  1. CPM: márkaépítés, márkaismertség növelés
  2. CPC / PPC: forgalomterelés, weboldal látogatottság növelése
  3. CPA: konverzió szerzés (például lead generálás vagy tranzakciók)