Napjainkban gyakran halljuk a PR kifejezést. Sokan még sincsenek tisztában azzal, hogy a rövidítés pontosan milyen mögöttes tartalommal bír. A PR jelentése angolul Public Relations, így akár egy mondatban is megfogalmazható lenne, azonban a fogalom rengeteg tevékenységet felölel, így nem csoda a körülötte uralkodó rejtély. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a témában.

A PR jelentése

Ahogy Bill Gates már évekkel ezelőtt kijelentette: „Ha csak egy dollárom lenne, azt PR-re költeném.” Ez a mondat még egy olyan emberben is felkelti a kíváncsiságot a Public Relations iránt, aki nem szakmabeli. A részletek előtt azonban kezdjük az alapokkal!

A PR jelentése: egy olyan előre megtervezett és nyilvános stratégiai tevékenység, amivel az adott vállalat vagy szervezet a nyilvánosság felé kommunikál.

PR jelentése - mit takar a rövidítés

Milyen céljai vannak a PR tevékenységnek?

Egy cégnek tudatosan kell felépítenie hírnevét, hogy partnerei, üzletfelei számára jó benyomást keltsen és hosszútávú kapcsolatot építhessen ki velük. A PR jelentése tehát egy cég vagy szervezet azon tevékenységét foglalja magában, amely hozzájárul pozitív imázsának építéséhez és megőrzéséhez különféle eljárások felhasználásával. Vagyis a PR egy roppant fontos vállalati tevékenység.

A PR-nak több célja is lehet, a legfontosabbak az alábbiak:

  • minél szélesebb körben ismertséget, hírnevet szerezni
  • bizalomépítés és ápolás
  • márkaépítés (branding), megtartás és fejlesztés
  • folyamatosan növelni a versenyképességet és ezáltal a vállalat nyereségét
  • a megcélzott területen a legjobbak közé kerülni, illetve a legjobbá válni
  • fejleszteni a cég belső szerkezetét, struktúráját
  • sajtókapcsolatok kiépítése

PR jelentése útmutató: milyen eszközei vannak?

A PR jelentése kapcsán mindenképp meg kell említeni az eszközöket: ide számos online és offline módszer és technika sorolható, amelyek segítségével a vállalat kapcsolatba léphet környezetével.

Az utóbbi évtizedekben az internetnek köszönhetően sokkal fontosabb lett a PR eszközök alkalmazása: ennek okra, hogy gyors, költséghatékony és határtalan megoldást kínál. Természetesen azonban az offline PR stratégiákat továbbra is széles körben érdemes használni, hogy a cég a legszélesebb körben kapcsolatba léphessen a környezetével.

Offline PR eszközök:

  • Sajtóközlemények publikálása vásárolt és saját felületeken
  • Sajtóeseményeken való részvétel és ezek szervezése (sajtótájékoztató, sajtóreggeli stb.)
  • Televíziós, rádiós megjelenések és hirdetések szervezése
  • Nyomtatványok, hírlevelek, hír jellegű reklámmegjelenések
  • Felmérések, kutatások és esettanulmányok gyártása és megjelentetése
  • Szakmai konferenciákon, előadásokon, kiállításokon és rendezvényeken való részvétel, szervezés és szponzoráció
  • Vállalati szponzor termékek hirdetése, értékesítése

Online PR eszközök:

  • PR cikkek publikálása online hírportálokon, magazinokon, blogokon és más weboldalakon
  • Közösségi média kommunikáció (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter stb.)
  • Online PR megjelenések: online rádió, podcast, web bannerek
  • Márkaépítő online marketing tevékenység
  • Közösségi média együttműködések szervezése, például influencerek bevonása a vállalati üzenetek kommunikációjába

A PR jelentése és társterületei

Amikor megkérdezünk egy laikust arról, hogy szerinte pontosan mi a PR jelentése, gyakran hangzanak el olyan kifejezések, mint marketing, reklám vagy kommunikáció. Tény, hogy teljesen nem lehet ezeket a fogalmakat elválasztani egymástól, azonban mégsem szabad őket felváltva használni. Alább listába szedjük a legfőbb társ- és határterületeket.

PR kontra marketing

Egyszerűen megfogalmazva a PR a nagyobb marketing kalap alá sorolható, tehát a marketingnek egy alegysége. Amíg a marketing egy adott termék reklámozására és értékesítésére helyezi a hangsúlyt, addig a PR a jó hírnév egészének a megőrzésére törekszik.

A marketing elsősorban a figyelemfelkeltésre összpontosít, hogy fogyasztóközpontú technikák alkalmazásával (pl. termékelhelyezés, reklámozás, hirdetések, promóciók stb.) ösztönözze egy termék vagy szolgáltatás megvásárlását.

A PR az energiát egy márka jelenlétének és ismertségének növelésére és pozitív imázsának kialakítására fordítja. Vagyis nem termékekkel vagy szolgáltatásokkal törekszik kiszolgálni az ügyfeleket, célja ugyanis a nyilvánosság és a vállalat közti kapcsolat elősegítése. Másként fogalmazva: a hosszútávú pozitív kapcsolatokat helyezi előtérbe, amelyek közvetetten hozzájárulnak ugyan az eladások fellendítéséhez és a célpiac kielégítéséhez, de nem szolgál közvetlen értékesítést.

A reklám és a PR jelentése

reklámozás a marketing egyik részhalmaza, amely részben átfedésben van a PR-al is. A reklámok direkt módon kommunikálnak az ügyfelekkel és hívják fel a figyelmet egy adott termékre vagy szolgáltatásra és főként fizetett megjelenéseket tartalmaznak.

A PR jelentése azonban inkább egy stratégiai, mintsem pénzzel előmozdított kommunikációs folyamatot foglal magába. Emellett a reklámozással szemben a Public Relations kommunikációja kétirányú, amely során a partnereket meggyőzi arról, hogy az adott cég miért méltó az együttműködésre.

A fő motivációja ugyanis párbeszédet nyitni, majd kialakítani egy kölcsönösen előnyös kontaktust a vállalat és a nyilvánosság között. A reklám ezzel szemben általában egyirányú kommunikációt takar. Példaként érdemes megemlíteni például azokat az eseteket, amikor a PR osztályok reagálnak egy-egy sajtóban elhangzó információra közleménnyel vagy nyilvános megszólalással.

PR kontra kommunikáció

A kommunikáció és a PR jelentése szintén gyakran összemosódik – előbbit sokszor szokták gyűjtőfogalomként használni az utóbbira. A kettő között azonban van egy lényeges különbség: a kommunikáció taktikai, míg a Public Relations stratégiai.

A PR elsősorban a márka létrehozására és menedzselésére összpontosít, miután számára a kötelék kiépítése a legfontosabb az érdekelt felekkel, legyen az média, ügyfél, befektető vagy akár alkalmazott. A kommunikáció fő mozgatórugója az üzenet átadása.

A PR létfontosságú szerepet játszik az üzleti életben. A segítségével az adott cég vagy szervezet nagymértékben növelheti az eladásait, valamint minőségi és hosszútávú partnerségeket alakíthat ki. Emellett lehetővé teszi a vállalkozás számára, hogy mérsékelje egy-egy válság okozta károkat és kihasználja a váratlan lehetőségeket. Napjaink felgyorsult, modern és összekapcsolt világában pedig mindezen előnyök értéke felbecsülhetetlen.

A Marketing21 például egy online marketing ügynökség, így elsősorban a cégek digitális reklámozásával foglalkozunk. Nem jellemző, hogy komplex PR stratégiákat hoznánk létre az ügyfeleinknek, ugyanis az elsősorban a PR ügynökségek és ügyféloldali munkatársak feladata. A munkánk viszont szorosan összefonódik a PR részlegekkel: az a feladatunk, hogy a kialakított PR stratégiát alkalmazzuk a gyakorlatban és összedolgozzunk a PR-os kollégákkal. Ügyfeleink nyugodtan fordulhatnak hozzánk PR kérdésekkel, de jellemzően ilyenkor a PR ügynökségi partnereinkhez irányítjuk őket, akiktől stratégiai kommunikáció vagy válságkommunikáció terén segítséget kaphatnak.

PR jelentése és céljai

Mi a szerepe egy PR szakembernek?

Egy PR szakértő elsődleges feladata, hogy kedvező képet alakítson ki az adott vállalatról vagy szervezetről. Ezt többféleképp is elérheti az on- vagy offline PR eszközök segítségével: sajtótájékoztatók szervezésével és lebonyolításával, dokumentumokat (nyomtatványok, hírlevelek, esettanulmányok stb.) jelentet meg, vállalati szponzor termékeket hirdet és így tovább.

Mindez azonban nem elég, hogy egy PR szakember munkája valóban sikeres legyen és elérje a kitűzött célt. A rendelkezésre álló PR eszköztár alkalmazása mellett ugyanis számos egyén készséggel, ismerettel is rendelkeznie kell.

Mi kell ahhoz, hogy valaki jó PR-os legyen?

Ahhoz, hogy egy PR specialista sikeres legyen a szakterületén, az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie:

  • Jó kommunikációs készség
  • Legyen magabiztos, lelkes és megértő
  • Nagyfokú mobilitás, rugalmasság
  • Jó ítélőképesség
  • Extrovertált habitus
  • Kreativitás
PR jelentése és eszközei

Milyen tényezőket kell figyelembe vennie egy PR-osnak munkája során?

Közösségi média

Manapság hatalmas szerepet tölt be az emberek életében a közösségi média, az okoskészülékek elterjedésével pedig a mindennapok szerves részévé vált. Egy szakembernek ezért feltétlenül tisztában kell lennie azzal, hogy mi a PR jelentése ezeken a kommunikációs felületeken.

Tanulmányozni kell a legfontosabb tudnivalókat az alap technikai dolgoktól a különböző trendekig, platformokig és felhasználói szokásokig, majd mindezt hatékonyan át kell ültetnie a gyakorlatba.

A SEO és a PR

Előnyt jelent az is, ha egy PR szakértő behatóbb ismeretekkel rendelkezik a keresőoptimalizálás működésével kapcsolatban. Napjainkban elengedhetetlen valamilyen céges weboldal megléte ahhoz, hogy egy vállalkozás (legyen az egy kis autószerviz, egy nemzetközi ügyvédi iroda vagy egy milliárdos webshop) széleskörű ismeretségre és látványos eredményekre tegyen szert. A SEO nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy egy márka különösebb anyagi befektetés nélkül érhesse el ügyfeleit és partnereit. A PR szakértőnek és a vállalat SEO csapatának ezért szorosan együtt kell dolgoznia, különösen az off-site SEO területén.

Alkalmazkodás a felgyorsult információáramláshoz

Rohanó, technológiailag fejlett világunkban számtalan csatornán keresztül ömlik az információ, így az emberek figyelmét egyre nehezebb lekötni. A felhasználói szokások megváltozása ezért másfajta megközelítést vár el egy PR szakembertől, amikor a cég hírnevének felépítéséről van szó.

A márkáról tömör, ütős és könnyen emészthető üzeneteket kell közvetíteni, amely gyorsan, hatékonyan feldolgozható a kívánt hatás elérése érdekében. Ráadásul napjainkban a hírek is rendkívül gyorsan terjednek, így a vállalatot érintő kommunikációs kihívásokra is azonnal kell reagálnia a PR munkatársaknak.

Az egyediség fontossága

Egy partner vagy ügyfél számára olyan képet kell mutatni a vállalatról, hogy az maradandó benyomást és bizalmat ébresszen. Ezért mindenképp egyedi szimbólumokat és stílust érdemes közvetíteni a márkáról a megfelelő csatornákon, a kellő időben. Ide sorolhatók többek között a kreatív céglogók, a sajátos arculat, a kommunikáció stílusa és az egyedi márkaüzenetek is.

Napjainkban a képvezérelt tartalomra nagyobb a kereslet, miután olvasási kényszerrel közvetíti a szükséges információkat – egy profi PR szakértő tisztában van mindezek jelentőségével.

Globális megközelítés

A PR jelentése egy cég márkaépítése számára nem csupán lokálisan lényeges. A piaci igények komplett megértéséhez egy Public Relations szakértőnek globálisabb spektrumokban is szükséges gondolkoznia. A célközönség felismerése előtt tanulmányokat és kutatásokat kell végezni, hogy mind a kulturális, mind a földrajzi különbségekkel összhangban alakíthassa ki a PR tevékenységét.

Szerző: Boda István, content marketing szakértő