Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A keresőoptimalizálás, vagy ahogyan a legtöbben ismerik, SEO, egyre jelentősebb szerepet tölt be a vállalkozások és webshopok életében. Éppen ezért fontos, hogy mind a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek, mind pedig a SEO szolgáltatást igénybe vevők naprakész tudással rendelkezzenek a témában.
Cikkünkben 2023 legfőbb SEO változásait, valamint a jövő évre vonatkozó trendeket vesszük górcső alá.
Először 2021-ben jelent meg a Google úgynevezett Helpful Content frissítése, amelynek a célja, hogy a tartalmakat ne csak a keresőmotoroknak írják a weboldal tulajdonosok, hanem a felhasználókat állítsák a középpontba. A Google azóta egy teljesen új algoritmussal figyeli, hogy az adott tartalom mennyire hasznos a felhasználók számára, akik választ keresnek kérdéseikre és megoldást problémáikra.
2023-ban a Helpful Content Update kisebb változásokon esett át, aminek a legjelentősebb része az AI-hoz kapcsolódik. És ezzel át is térhetünk a 2023-as SEO trendek következő pontjára, a mesterséges intelligencia és a SEO kapcsolatára.
A ChatGPT megjelenése a SEO szakmát is nagyban befolyásolta, ugyanis kézenfekvő volt, hogy besegíthet a tartalom gyártásba, és ezzel időt spórol a SEO-sok számára. Csak hogy ezzel együtt mindenki fejében ott motoszkált a kérdés: a Google tudni fogja, hogy robot írta a szöveget? És ami még fontosabb: büntetésből hátrébb sorolja majd a tartalmat?
Eleinte a Google egyértelműen előnyben részesítette az ember által gyártott egyedi, minőségi tartalmakat. A 2023-as Helpful Content Update frissítés része volt azonban, hogy enyhített ezen, és elkezdett kevésbé szigorúan tekinteni az AI által generált szövegekre. Persze csak azzal a feltétellel, hogy az megfelel a Helpful Content lényegének, vagyis, hogy a tartalom továbbra is értékkel szolgál a felhasználók számára.
A jövő tehát az AI és a szövegíró összefogására épül, ezért a mesterséges intelligenciát és a nyelvi modelleket már használni kell a SEO szakmában is.
Tapasztalataink szerint gyakori vita tárgyát képezik SEO-s és ügyfél között az úgynevezett long-tail kulcsszavak, és az azokra optimalizált blog cikkek. A long-tail kulcsszavak olyan kifejezések, amelyek általában hosszabbak, mint egy szó és specifikusabb témára utalnak. Például a “SEO” egy sima kulcsszó, ami rengeteg mindent foglalhat magában. Az viszont, hogy “SEO jelentése és alapjai” már long-tail kulcsszónak számít, és egyértelmű belőle, hogy milyen mélységű információ érdekli a felhasználót, aki erre keres.
Az ügyfelek általában szeretnének az általuk kínált termékekhez vagy szolgáltatásokhoz kapcsolódó legfontosabb, legpontosabb és legnagyobb keresési gyakorisággal rendelkező kulcsszavakra előre kerülni. Az igény jogos és érthető, ugyanakkor SEO szempontból nem elég csak azzal az egy-két kulcsszóval foglalkozni. Arról nem is beszélve, hogy nagy verseny esetén ez egy igen nehéz feladat is lenne.
Érdemes megcélozni a speciálisabb kulcsszavakat és azokra optimalizálni blog cikkeket. Ezek bővíteni fogják a weboldalon található, témához kapcsolódó tartalmak mennyiségét, és a Helpful Content algoritmusnak köszönhetően erősíteni fogják a kinézett “szent grál” kulcsszó pozícióját is.
A jövőt természetesen sosem lehet biztosra megjósolni, valamint az algoritmus frissítések is folyamatos kihívást jelentenek. Megfigyelhetők azonban olyan tendenciák, amelyek alapján sejthetjük, hogyan alakul majd a SEO 2024-ben.
Megint az AI
Az AI már most is nagy szerepet tölt be a keresőoptimalizálásban, és ez a jövőben sem lesz másként, sőt. A mesterséges intelligencia fejlődésével várhatóan egyre nagyobb segítség lesz a SEO szakemberek számára. Szinte biztos, hogy a jövőben az AI alapvető együttműködő partner lesz a SEO tartalmak generálásában az egyéni felhasználói preferenciák és igények szerint. Emellett pedig biztosak vagyunk benne, hogy a technikai SEO területein is hasznát fogja venni a szakma.
Mi például már több alkalommal írattuk meg a szükséges kódrészleteket AI eszközökkel, és mint kiderült – minimális módosításokkal – tökéletesen használhatók voltak.
Minőség vs. mennyiség
Az, hogy a Google a minőségi tartalmakat sorolja előre, évek óta evidencia, és érthető cél a tech óriástól. Viszont az már jelentősebb változás, hogy a kevesebb minőségi tartalommal rendelkező weboldalak a jövőben még többet fognak érni, és nagyobb eséllyel kerülnek előre a Google találati listájában, mint egy olyan, ami tele van ugyan hosszú SEO tartalommal, de a felhasználók számára nem hasznos, nem értékes.
Mobilra optimalizálás
A weboldalak többségét már Magyarországon is mobiltelefonról nézik gyakrabban. Ez egyértelműen látszódik a mi ügyfeleinknél is. Ráadásul a konverziók nagy része is mobilon történik. Ez a szám várhatóan tovább nő majd, emiatt elengedhetetlen, hogy a weboldalak mobilra is megfelelően legyenek optimalizálva. Ez ma már nem kitörési lehetőség, hanem egy szükséges minimum.
A Marketing21 SEO csapata nemrégiben részt vett az első globális SEO Vibes Konferencián, ahol a világ számos pontjáról érkeztek SEO szakemberek, akik örömmel osztották meg tapasztalataikat. Az alábbiakban kiemeljük azt a három tanulságot, amelyeket mi magunk is kiemelkedően fontosnak tartunk mindennapi munkánk során.
Az ügyfél tehermentesítése
SEO-sként biztosan többen is belefutottunk már abba a hibába, hogy az audit során rázúdítottuk az ügyfélre az összes problémát, ami a weboldalán található. Natalia Witczyk nemzetközi SEO szakértő és a Mosquita.Digital ügyvezetője elmondta, hogy paradox módon ezzel nem azt érjük el, hogy az ügyfél jó szakembernek tekint, sokkal inkább túlterhelődik. Nagyon fontos tehát, hogy – habár látjuk a legapróbb technikai hibákat is – elsőkörben az ügyféllel elegendő a 2-3 legnagyobb, legfontosabb problémát átbeszélni, így nem zavarjuk össze, tisztán láthatja, hogy mely főbb gondokkal kell foglalkozni. A prioritás sorrend pedig abban is segít, hogy a fejlesztők valóban azzal foglalkozzanak, ami a leggyorsabb eredményeket fogja hozni.
Duplikált tartalmak
Az egyik leggyakoribb SEO hiba – különösen a webshopok esetében – a többszörösen duplikált tartalmak jelenléte egy oldalon. Gaetano Romeo SEO szakértő részletesen beszélt arról, hogyan orvosolható a probléma. A duplikált tartalmak típusától függően megoldást jelenthet a 301 átirányítás, a megfelelő canonical tagek, vagy a noindex beállítása. Ahol pedig lehetséges, a legjobb, ha egyedi tartalom készül a különböző termék oldalakra.
Egy több ezer termékes webshopnál ez különösen nagy munkaterhet jelenthet, de sajnos nem lehet megúszni. Egy jó szövegíró viszont ilyenkor is segítségül hívhatja az AI technológiát, így sokrszorosára gyorsíthatja a munkáját.
A felbecsülhetetlen Google review-k
A tartalomgyártás és a technikai beállítások mellett alig gondolunk olyan “mellékes”, vagy inkább nagyon is jelentős dolgokra, mint a Google review-k. Szintén Gaetano Romeo előadásában hangzott el, hogy a felhasználók 61%-a ellenőrzi a Google-ben adott értékeléseket és véleményeket, mielőtt végigviszi a vásárlást.
A cégeknek így nagyobb figyelmet kell fordítania arra, hogy értékelésre biztassa az elégedett vásárlókat. Mi például minden e-kereskedő ügyfelünknek javasoljuk, hogy a korábbi vásárlóknak küldjenek automatizált email üzenetet, amiben felkérik, hogy osszák meg pozitív tapasztalataikat.
Szerző: Zoltán Eszter, content marketing szakértő