Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Mindannyiunkkal megesett már, hogy egy linkre kattintva 404-es hibába futottunk és nem értük el a keresett oldalt. Az „oldal nem elérhető” üzenet igen bosszantó tud lenni, amit nemcsak az oldalra látogatók, de a Google sem néz jó szemmel. Éppen ezért fontos, hogy a 404 hiba felbukkanásakor a lehető leghamarabb elhárítsuk a problémát. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a 404-es hibakód kapcsán és azt is megmutatjuk, hogy szüntethető meg.
A 404 a HTTP hibakódok egyike és egyben az egyik leggyakoribb is. Egyszerűen annyit jelent, hogy az adott URL-en található tartalmat, adatokat nem találja a szerver, mert az ideiglenesen nem elérhető, esetleg megszűnt vagy elavult. A 404-es hibakód kétfajtára bontható: úgynevezett soft és hard, vagyis lágy és kemény hibákra.
Soft 404: A lágy hibák esetében a keresőrobotok az adott oldalt, URL-t működőnek érzékelik, mivel a szervertől egy úgynevezett “200 success” kódot kapnak . Mivel azonban az oldalon nincs valós tartalom (például eltávolították vagy áthelyezték egy másik URL-re), egy olyan párhuzamos üzenet is érkezik, amely jelzi, hogy nincs tartalom az oldalon A felhasználók tehát 404-es üzenetbe futnak. Ez a jobbik eset, ugyanis viszonylag hamar észrevehető és általában a Google Search Console is küld róla értesítést. Weboldal tulajdonosként arra kell törekedni, hogyha vannak is 404-es oldalaink, azok ebbe a kategóriába tartozzanak.
Hard 404: A kemény 404 hiba esetén a keresőrobotok érzékelik, hogy az URL nem működik, hiszen a szerver 404-es kódot küld. Az oldalra látogatók ebben az esetben is a hibás oldalra jutnak és ezt látják is.
Több tényező is közrejátszhat abban, hogy a keresett oldal helyett 404 hiba ugrik fel. Az egyik legbanálisabb, mégis gyakori eset, amikor a felhasználó elgépeli az URL-t vagy bármilyen más okból helytelenül üti be. Ebben az esetben természetesen a weboldal üzemeltetőjeként nincs dolgunk, hiszen a hiba nem az oldalunkkal van, erről nem is fogunk értesülni. Ha viszont nem szeretnénk emiatt látogatót veszíteni, erre is van megoldás. Ellenőrizzük, melyik a leggyakoribb elgépelési hiba és használjunk 301 átirányítást a helyes URL-re.
De előfordulhat az is, hogy gyenge vagy egyáltalán nincs internetkapcsolat. Ezen a weboldal tulajdonosaként szintén nem tudunk segíteni, hiszen a gond ugyanúgy a felhasználó oldalán van. Minden más esetben viszont a mi dolgunk, hogy a lehető leghamarabb kezeljük a problémát. A 404 hiba oka lehet például az adott oldalon lévő tartalom megszűnése, törlése vagy áthelyezése átirányítás nélkül. Okozhatja emellett szerverhiba is, vagy az, hogy az URL-t rosszul írták meg a létrehozásakor. A weboldal elkészítése tehát csak a kezdeti lépések egyike. Az ilyen hibák kiszűréséhez rendszeres oldalkarbantartásra, ellenőrzésre van szükség.
1. SEO, rangsorolás szempontjából
Mindenekelőtt fontos tudni, hogy néhány 404-es oldal miatt nem fog romlani weboldalunk rangsorolása, hiszen ez egy normális jelenség az online világban. Az internet folyamatosan változik, új tartalmak jönnek létre, régiek tűnnek el, ezekből pedig 404 lesz és ezt a keresőrobotok is jól tudják. Ha viszont egy weboldal tele van velük, az már gondot okozhat. A keresőrobotok ugyanis azt feltételezik, hogy az oldal nincs megfelelően karbantartva és hátrébb sorolhatják weboldalunkat.
2. Felhasználó szempontjából
Más a helyzet azonban a felhasználó szemszögéből. Akár már egy 404-es oldal is negatív hatással lehet a felhasználói élményre és így a bizniszünkre is. Az oldal látogatójaként nagyon bosszantó azzal az üzenettel találkozni, hogy nem elérhető, amit keresünk. Ezzel azt kockáztatjuk, hogy a felhasználó visszafordul és más weboldalakon igyekszik megtalálni, amit keres. Ez egyben technikai okokból is hátrányos, hiszen növeli a honlapról való lepattanás, visszafordulás (bounce rate) arányát.
Minden 404 hiba helyrehozása az azt okozó tényezőtől függ. Nincs egyetlen módszer, amely pár kattintással megoldja a problémát. Éppen ezért sorra vesszük a leggyakoribb okokat és azok megoldásait.
1. Törölt oldal, tartalom
Tegyük fel, hogy webshopot üzemeltetsz és egy terméked kifutott, nem kapható többé. Logikusan azt hihetnénk, elég csak törölni az adott oldalt vagy termékeket az oldalról és készen is vagyunk. A dolog azonban nem ennyire egyszerű, az oldal ugyanis valószínűleg már rankol és hozzájárul a teljes weboldal eredményeihez.
Ha hirtelen megszűnik egy oldal vagy tartalom, akkor a robotok nem tudják, miért történt és hibás oldalként fogják kezelni. Ebben az esetben mindenképp irányítsd át a megszűnt oldal URL-jét egy másik, a legrelevánsabb URL-re. Így ha a látogató kattint, a 404-es oldal helyett az új oldalra kerül.
Fontos megjegyezni azonban, hogy az átirányítás csak akkor működik, ha az új oldal tényleg releváns (pl. webshop esetén a két termék nagyon hasonló). Ha viszont pl. a teljes kategória megszűnt és nincs alternatív termék, akkor inkább kerüld az átirányítást!
2. Hibás külső és belső linkek
Sajnos mindkettő vezethet 404-es hibakódhoz. Teljesen rendben van, ha a weboldaladon – például egy blog cikkben – más weboldal tartalmára hivatkozol. Érdemes viszont néha ellenőrizni, hogy az a tartalom továbbra is létező, elérhető-e.
Ugyanez a helyzet a belső linkekkel. SEO szempontból jó, ha belső linkeket helyezel el oldaladon, azonban ügyelj rá, hogy azok mind létező, valós tartalommal rendelkező oldalak legyenek.
3. Módosult, megszűnt beágyazott tartalom
Gyakran előfordul, hogy weboldalunkon más oldalról szerzett képet, videót vagy bejegyzést helyezünk el. Ez rendben van, viszont plusz felelősség, hogy rendszeresen ellenőrizzük ezeket. Megeshet ugyanis, hogy az eredeti oldalon változás történik, ami miatt nem elérhető tovább a beágyazott tartalom. Ez pedig a mi weboldalunkon is problémát jelent.
Amennyiben ilyen tartalomra bukkanunk, érdemes eltávolítani, módosítani azt a megfelelő módon, hogy a felhasználók ismét a teljes tartalmat el tudják érni.
Szerencsére nem kell 0-24 a gép előtt ülnünk és weboldalunk minden egyes oldalát és linkjét ellenőrizgetnünk. Vannak ugyanis olyan programok, amelyek folyamatosan figyelik a lehetséges hibákat és erről értesítenek is minket.
Google Search Console – Ez a platform a Google saját weboldal ellenőrző programja. Folyamatosan figyeli a weboldalakat és e-mailes értesítést küld minden egyes hibáról, nem csak a 404-esekről.
Dead Link Checker – Az URL megadásával vagy a weboldal kiválasztásával, valamint az ellenőrző kód megadásával futtathatjuk végig a keresést. Minden hibát és az azokhoz tartozó hibakódot kilistázza.
Screaming Frog – Ez a program az URL bemásolásával végzi el az ellenőrzést és kilistázza a 404-es oldalakat.
Amikor egy laikus ember 404-es hibaüzenetbe fut, az első reakció általában az, hogy megijed, vagy egyszerűen csak elhagyja a weboldalt, mert nem érzi hitelesnek. Habár nem ellenőrizhetjük minden percben, hogy az oldalunkon van-e 404 hiba, valamit mégis megtehetünk annak érdekében, hogy a látogatót az oldalon tartsuk. Szerencsére van lehetőség arra, hogy egyedi 404-es oldalt kreálj.
Állíts be valamilyen barátságos, kreatív, akár humoros designt, hátteret az oldalnak. A rajta lévő „tartalom” szövege pedig szólítsa meg a látogatót, amelyben elmagyarázod neki, hogy mi történt. Például: „Hoppá, a keresett tartalom nem található. De nézzük csak, hol lehet a gond! :)”
Ezt követően betehetsz egy kereső boxot, amiben a felhasználó rákereshet arra, amit nem talált meg, a kereső pedig lefuttatja a saját honlapon.
Szerző: Zoltán Eszter, content marketing szakértő