A Marketing21 indításakor több helyről hallottam, hogy nem érdemes ilyen vállalkozásba fogni, mert valójában nem is éri meg kiszervezni olyan kulcsfontosságú feladatokat, mint a marketing és az értékesítés. Természetesen megértem azokat, akik emellett érvelnek, hiszen Magyarországon van egy nagyon erős olyan attitűd, hogy mindent házon belül oldjanak meg a cégek (van is rá egy külön szavunk: mókolás). Akik azonban haladni akarnak a korral, igenis mérlegelik az online marketing kiszervezés mellett szóló érveket.

Az online marketing kiszervezés legfontosabb okai

1. A digitális marketing több mint egy szakma

Az online világ rendkívül sokféle új szakmát hívott életre. A cégeknek több marketing kvalitással és informatikai jártassággal rendelkező munkavállalót kellene alkalmaznia ahhoz, hogy minden feladatot profi módon végezzen el. Meghatározott méret alatt – meggyőződésem szerint 2-3 milliárd forintos éves árbevétel a minimum – egyszerűen nem gazdaságos önálló digitális marketing részleget létrehozni és fenntartani. Mi értelme lenne foglalkoztatni külön-külön e-kereskedelem specialistát, online marketing specialistát, honlapfejlesztő informatikust, SEO specialistát, egy beugró grafikust és fényképészt (a csoportvezetőről nem is beszélve) egy olyan cégnek, aki a költségek töredékéért megrendelhetné a feladatot egy ügynökségtől?

2. A belső szaktudás gyakran nincs olyan mély, mint egy gyakorlattal rendelkező ügynökség

A marketing a 21. században kinőtte magát arról a szintről, hogy egy-két félállásban ezzel foglalkozó munkavállaló ellássa a feladatot. Képtelenség megfelelő mélységű tudást elsajátítani akkor, ha az ember a munkaidő felében ügyfelekkel telefonál és levelezik, a másik felében pedig megpróbál az online marketinggel foglalkozni. Az ilyen típusú munkaszervezésnek gyenge eredménye lesz. A rosszul kivitelezett kampányok pedig csalódást fognak okozni, végül pedig a marketingre fordított közvetlen és közvetett költségek magasabbak lesznek, mintha eleve kiszervezett formában indult volna el a tevékenység.

3. A belső kompetenciák kiépítése hosszú idő, a marketing ügynökség azonnal elérhető

A marketingtevékenység nem az a feladat, amit ráér halogatni egy vállalkozás. Bevételekre és megrendelésekre azonnal szükség van, különben feleslegesen állnak a gépek, feleslegesen kell fizetni a munkások bérét. Nincs rosszabb annál, ha egy cég értékesítési és marketing osztálya megbukik, mert az könnyen magával ránthatja a teljes vállalkozást. Ilyen esetekben nagyon jó megoldás kiszervezni a marketinget és azonnal hozzáértő személyek kezébe kerül a feladat.

4. A marketing kiszervezés stabilitást nyújt

Az ügynökségi kiszervezése stabilitást is hoz a cégeknek. Sok szervezet képes ugyan létrehozni és fenntartani egy jól funkcionális értékesítési és marketing csapatot, de bármikor előállhat olyan élethelyzet, ami ellehetetleníti a szervezeti egység megfelelő működését. A sikeres vezetők például előbb-utóbb kelendőek lesznek a munkaerőpiacon és magasabb fizetésért továbbállnak. A vezetők felmondása rontja a szervezeti egység teljesítményét, ami gyengébb értékesítéshez vezet. A külső szolgáltató cégek ezzel szemben nem szoktak felmondani az ügyfélnek és a teljesítményük is megbízhatóbb.

5. Tudástranszfer (know-how)

A marketing ügynökségek nem csak elvégzik a szükséges feladatokat, hanem gyakran meg is tanítják a cégeket arra, hogy milyen munkát is kell pontosan elvégezni ahhoz, hogy sikereket érjenek el a digitális piacokon. Ha az online marketingtevékenység professzionálisan kiépült egy ügynökség segítségével, akkor könnyebb válogatni azok között a feladatok között, amelyeket inkább házon belül célszerű elvégezni. A marketing kiszervezése nem egyenlő azzal, hogy nem marad szaktudás a cégben. Rengetek konstrukció elképzelhető és mindig azt érdemes választani, amit a cég lehetőségei elérhetővé tesznek. A Marketing21 például ingyenes marketingfelmérést biztosít a potenciális új ügyfeleknek, hogy előre át lehessen gondolni, érdemes-e együtt dolgozni és ha igen, akkor milyen feladatkiosztásban.

6. Piaci előny a versenytársakkal szemben

A kis- és középvállalkozások hatalmas piaci előnyre tehetnek szert, ha kiszervezett formában indítanak marketing kampányokat. A KKV szektorban méret szerint lefelé haladva sajnos egyre kevésbé jellemzőek a professzionális értékesítési megoldások. Minél hamarabb belekezd egy cég a marketing kiszervezésébe, annál nagyobb valószínűséggel fogja legyűrni vetélytársait. A versenyből kiemelkedő cégek pedig biztosan növekedési pályára állnak.

7. Az ügynökség még a munkavállalónál is könnyebben számon kérhető

Az online marketing kiszervezés általában egy szolgáltatási szerződés aláírásával kezdődik. Ebben a dokumentumban teljesítménykritériumok és garanciális feltételek is megjelenhetnek. A cég előre tisztázhatja, hogy mit vár a marketingtevékenységtől. Amennyiben nem sikerül teljesíteni a célokat, nincs más feladata a cégnek, mint keresni másik marketing szolgáltatót. Minden vállalkozó tisztában van azzal, hogy jogilag a szállítók könnyebben lecserélhetőek, mint a munkavállalók. Ráadásul a toborzási feladat jóval időigényesebb és bizonytalanabb, mint ajánlatokat gyűjteni az elérhető marketingügynökségektől. A Marketing21 is az ügyfelek kockázatait csökkenti piaci ajánlatával: ingyenes webanalitikát és két hónap ügynökségi díj garanciát adunk.

8. Méretgazdaságosság

A külsős szolgáltatók egyszerre több cégnek dolgoznak és egyszerre több ugyanolyan sablonossá tehető feladatot végeznek el. Márpedig a nagyobb méret egyenlő az alacsonyabb egyedi gyártási költségekkel. A digitális szolgáltatások esetében ugyanúgy működik a méretgazdaságosság, mintha kézzel fogható termékeket gyártana egy vállalat. Ha a Marketing21-hez olyan kérés érkezik, hogy indítsunk egy új hirdetést, nem kell tankönyvek tucatjait átolvasnunk, hanem a korábbi tapasztalatainkra támaszkodva elindítjuk a megfelelő hirdetést.

9. Kísérletezés helyett kipróbált megoldások

Ha egy cégnél marketing feladatokat kell elvégezni, biztosan lesz egy „hozzáértő”, akinek van egy remek ötlete, amit nemrég hallott a tévében vagy látott egy hirdetésben. Természetesen ezek az esetek is elsülhetnek jól, de minek kockáztatni kemény összegeket, ha egy külsős ügynökség a rizikózott összeg töredékéért meg tudja mondani előre, hogy várhatóan mi lesz sikeres és mi nem.