A dropshipping egy rendkívül összetett kereskedelmi forma. A módszer sok kezdő vállalkozó számára lehet vonzó, hiszen megspórolhatod vele a kezdőtőkét. Mint mindennek, ennek is megvannak azonban a hátrányai. Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk, milyen előnyei és hátulütői létezhetnek a modellnek.

Dropshipping jelentése

Mit értünk dropshipping alatt?

A szó az angol „drop” és „shipping”, azaz „ejtés” és „szállítás” kifejezésekből származik. A dropshipping jelentése alatt olyan üzleti modellt értünk, amikor a kiskereskedelmi webshop tulajdonosa közvetítőként van jelen a nagykereskedő vagy gyártó és a megrendelő között. Mivel a készletvásárlás szükség szerint történik, ha éppen webáruház készítés előtt állsz, nem kell saját raktárkészlettel rendelkezned.

A dropshipper szerepe

A dropshipper olyan természetes vagy jogi személy, aki a megrendelő és a teljesítő között közvetít, azaz értékesíti a nagykereskedő vagy a gyártó termékeit. Éppen ezért, ha dropshipperként szeretnél működni, a készletet és a logisztikai szolgáltatásokat (futárszolgálat, raktár) is a harmadik féltől fogod igénybe venni.

Hogy néz ki a teljes folyamat?

Első lépésként találnod kell egy megbízható beszállítót. Fontos, hogy korrekt legyen, a havi- vagy éves díjakat felszámító partnereket érdemes kerülni. A nagykereskedők vagy gyártók felkutatása két módon történhet: internetes kereső és alkalmazások segítségével. Léteznek olyan appok, amelyek akár több ezer beszállítóval is képesek összekötni a webshopodat. A teljes folyamat lépései a következők:

  1. A vállalkozás megalapítása (jogi, könyvelői háttér).
  2. A beszállító(k) felkutatása, egyeztetés, szerződéskötés.
  3. Első rendelés beérkezése.
  4. A kiskereskedő továbbítja a megrendelés adatait az ellátó felé.
  5. A nagykereskedő összekészíti és kiszállítja a csomagot a vásárlónak.

A dropshipping legfontosabb kérdései

Arra, hogy mi az a dropshipping, akkor kaphatunk teljes körű választ, ha tisztázzuk, milyen kérdések merülhetnek fel a kiskereskedőben a nagykereskedő felé. Az alábbi pontok világossá tétele elengedhetetlen, hiszen meghatározhatja a jövőbeli bevételeidet, kiadásaidat, így a piaci versenyképességedet is.

  • Milyen termékeket forgalmaz, és milyen áron?
  • Valós időben elérhető a készletinformáció?
  • Mekkora a raktárkapacitása, van-e lehetőség bővítésre?
  • Csak szállítást vállal, vagy ügyfélszolgálatot és csomagolást is?
  • Mi a kiszállítás pontos határideje?
  • Milyen szoftvert használ, integrálható-e a program a webáruházadba?
Mi az a dropshipping

Mik lehetnek az előnyök?

A vállalkozás egyszerű elindítása

A raktárhelyiség megvásárlása vagy bérlése nemcsak drága, hanem rengeteg papírmunkával is jár, ezért időhatékony kereskedelmi módszerről beszélhetünk. Emellett sem a készletkezeléssel, sem a csomagolással, sem a kiszállítással nem kell bajlódnod, hiszen ezeket a munkafolyamatokat is az ellátó végzi. Csak egy bejegyzett vállalkozási formára, egy webshop motorra és egy domain névre lesz szükséged.

A dropshipping költséghatékonysága

Egy saját vállalkozás beindítása nem olcsó, mivel gyakran több ezer tételes készletet is fel kell vásárolnod, majd tárolnod egészen addig, amíg el nem adod. A dropshipping esetében nyugodtan eltekinthetsz az árukészlet felhalmozásától, így a hatalmas kezdőtőke szükségességétől is.

Olyan üzleti tevékenységről beszélhetünk, amely során az elején csupán egy laptopra lesz szükséged. Természetesen a későbbiekben a vállalkozásod növekedésével a kiadásaid is megnövekedhetnek. Ugyanakkor fontos leszögezni, anyagilag ennek az e-commerce modellnek van a legkisebb kockázata.

A raktárkészlet határtalansága

A hagyományos webshopok esetében gyakori probléma, hogy nem mindig tudják időben eladni az árukészletüket, ezért kénytelenek a már nem aktuális termékeket is értékesíteni. Szezon végén bevett módszerek lehetnek a különböző leárazások, kiárusítások és kuponok. A dropshipping esetében viszont megteheted, hogy mindig a szezonnak megfelelő termékeket árulod online, hiszen a termék valójában nem is volt nálad fizikailag.

Milyen hátrányokkal szembesülhetünk?

Nehézségek a készletkezelésben

Bármilyen kereskedelmi tevékenység egyik leglényegesebb pontja a forgalmazott termékek vagy kínált szolgáltatások nyomonkövetése. Ez pedig nemcsak a készlet mennyiségét érinti, hanem annak minőségét is. Egy saját raktár esetében a hiányos vagy hibás árucikkek azonnal kiszúrhatók. Ha azonban egy külső ellátótól rendelünk, előfordulhat, hogy túl későn szembesülünk a problémákkal. Ha a termék még soha nem járt nálad, nem fogsz tudni meggyőződni annak a minőségéről.

A minőségi problémák ugyanakkor nálad fognak lecsapódni, hiszen a garanciát érvényesíteni a vásárló nálad szeretné.

Ráadásul a raktárkészlet frissítése is nehézséget okozhat. Előfordulhat például, hogy a webshopodban még készleten van a termék, de a nagykerben valójában már nincs meg a termék, amit ki kellene szállítani a vásárlónak. Az automatikus termékfrissítés ebben persze segíthet, de azért elő fognak fordulni ilyen jellenű problémák is.

Szállítási fennakadások a dropshipping modellben

A dropshipping során gyakran fogsz több beszállítóval is együttműködni. Ez egyben azt is jelentheti, hogy többfelé kell összpontosítanod ahhoz, hogy a teljes ellátási láncot figyelemmel kísérhesd. Mind a szállítási határidők, mind a költségek változhatnak, ami akár komoly nehézségek elé is állíthatja az embert.

Például ha a webshopodba bekötöttél 3-4 dropshipping szállítót is, és a vásárló három különböző szállítótól származó terméket rendel, akkor nehéz vagy lehetetlen lesz megoldani, hogy a vevő egyszerre kapja meg a termékeket. A szállítási költségek pedig sokszorosára növekedhetnek.

Sok konkurens, kevés haszon

Mivel csekély anyagi kockázat jellemzi, a piaci verseny meglehetősen magas. A konkurens cégek többsége ráadásul igen alacsony áron értékesíti a termékeket, hiszen a kiadásaik is minimálisak. Többen úgy érezhetik, nem fektettek sok pénzt a vállalkozásukba, így megengedhetik maguknak, hogy elenyésző haszonkulccsal működjenek. Mindez pedig a te profitodat is ronthatja.

A haszonkulcsod jelentős részét végeredményben a szállítód fogja bezsebelni, így a kizárólag dropshipping módszerben működő webáruházak profitrátája jellemzően elmarad a saját készletet tároló vállalkozásoktól.

Dropshipping kihívások

A rendszer egyik alapszabálya, hogy mindig a vevőnek van igaza. Ha tehát valami baj van a szállítással vagy az áru minőségével, vállalnod kell érte a felelősséget. Ha a dropshipping Magyarországon történik, könnyebb dolgod lehet. Ha viszont egy ázsiai gyártóról van szó, a kártérítés és a garanciális ügyintézés már problémásabb lehet. Emellett mindenképp át kell gondolni a további szempontokat is mielőtt belevágnál.

  • Specializálódás: Érdemes kiválasztani, hogy milyen termékek értékesítésére specializálódsz. Színes kínálatot érdemes tartani, de meg kell találni azt a területet, amiben igazán jó tudsz lenni a piacon. A kínálat sokfélesége ugyanis azt is jelentheti, hogy nagyon széles célközönséget kell megszólítanod. Viszont ha egy jó réspiacot találsz, ott könnyebben kiépítheted a szakértői imázst.
  • Előzetes piackutatás: Az előzetes piackutatásból fogod megtudni, milyen árucikkekre van fizetőképes igény, és azt is kiszámolhatod, hogy megfelelő árrést lehet-e termelni a területen.
  • Megbízható ellátó: A nagykereskedő vagy gyártó nemcsak a termékekért felelős, hanem tartania kell veled a kapcsolatot is. Érdemes olyan szolgáltatót találni, ahol gyors és precíz az ügyfélszolgálat. Egy magyar dropshipping esetében egyszerűbb a helyzet, de egy amerikai vagy kínai ellátónál már bonyolultabb lehet a helyzet.
A magyar dropshipping meghatározása

Kinek való biztosan?

Ha éppen most készülsz belevágni egy új vállalkozás elindításába és előtte még sosem foglalkoztál ilyesmivel, érdemes alacsony anyagi kockázattal tanulnod ki a kereskedelem fortélyait. A dropshipping másodállás esetében is neked való alternatíva. Hiszen, ha kiválasztottad a megfelelő webshop motort és domain nevet, napi néhány óra munkavégzéssel is jelentős üzleti sikereket leszel képes felmutatni.

De akkor se kell elvetni a dropshipping módszert, ha már van egy bejáratott webshopod és saját árukészleted is. Sok ügyfelünk kiegészítő tevékenységként tekint erre a kereskedelmi formára, ahol tesztelni tudja egy új termékkör vagy szegmens értékét, és bővíteni tudja a meglévő szortimentet. Például bevezethetsz egy új kategóriát a meglévő webshopba, majd ha jól működik, utána nézhetsz a hagyományos beszerzési forrásoknak, vagy importálásnak is.

A legideálisabb termékek az értékesítéshez

Nincsenek szigorú megkötések arra nézve, hogy milyen árucikkekkel kereskedhetsz. Bizonyos termékek azonban különösen alkalmasak az üzleti modell eredményes működéséhez. Ilyenek lehetnek elsősorban a könnyen tárolható és szállítható eszközök, kellékek, amelyeknek magas az újravásárlási esélye, mint például

  • szépségápolási cikkek;
  • irodaszerek;
  • babatermékek;
  • kisebb sportfelszerelés;
  • ékszerek;
  • vagy mobiltelefon-kiegészítők.

A dropshipping alternatívája

Jól látható, hogy a dropshipping egyik legnagyobb hátránya a szállítás és a minőség feletti kontroll elvesztése. Ezt azonban könnyen kikerülhetjük az úgynevezett cross-shipping módszerrel, amely során a nagykereskedő vagy gyártó először a kiskereskedőnek küldi ki a rendelést. Ennek köszönhetően lehetőséged lesz ellenőrizni a termék minőségét, valamint átcsomagolni az árucikket.

Néhány ismertebb dropshipping szolgáltató kezdésnek

Rengeteg szolgáltató közül válaszhat egy webshop tulajdonos manapság, ezért a cikkben mindet összefoglalni gyakorlatilag lehetetlen. Az alábbi szolgáltatók ugyanakkor mindenképp mérlegelendők, mert a legnagyobbak közé tartoznak ma Európában:

Összefoglalva

A dropshipping modellnek számtalan előnye mellett hátrányai is léteznek. Minden esetben az adott cég kereskedelmi tevékenysége és egyéni preferenciák fogják meghatározni, érdemes-e az adott kereskedési formában gondolkodni. Ha szeretnél belevágni, mindenképp vesd össze a szolgáltatók ajánlatait, és érdemes utána kérdezni webshopos csoportokban is a kiválasztott cégeknek.

Ahogy egy hagyományos webshopnak a jó beszállító partnerek felkutatása a legfontosabb feladata, úgy egy dropshipping beszállító kiválasztása is a legnagyobb súlyú üzleti döntések közé tartozik.

Szerző: Bondici Bea, content marketing szakértő