Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A dropshipping egy rendkívül összetett kereskedelmi forma. A módszer sok kezdő vállalkozó számára lehet vonzó, hiszen megspórolhatod vele a kezdőtőkét. Mint mindennek, ennek is megvannak azonban a hátrányai. Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk, milyen előnyei és hátulütői létezhetnek a modellnek.
A szó az angol „drop” és „shipping”, azaz „ejtés” és „szállítás” kifejezésekből származik. A dropshipping jelentése alatt olyan üzleti modellt értünk, amikor a kiskereskedelmi webshop tulajdonosa közvetítőként van jelen a nagykereskedő vagy gyártó és a megrendelő között. Mivel a készletvásárlás szükség szerint történik, ha éppen webáruház készítés előtt állsz, nem kell saját raktárkészlettel rendelkezned.
A dropshipper olyan természetes vagy jogi személy, aki a megrendelő és a teljesítő között közvetít, azaz értékesíti a nagykereskedő vagy a gyártó termékeit. Éppen ezért, ha dropshipperként szeretnél működni, a készletet és a logisztikai szolgáltatásokat (futárszolgálat, raktár) is a harmadik féltől fogod igénybe venni.
Első lépésként találnod kell egy megbízható beszállítót. Fontos, hogy korrekt legyen, a havi- vagy éves díjakat felszámító partnereket érdemes kerülni. A nagykereskedők vagy gyártók felkutatása két módon történhet: internetes kereső és alkalmazások segítségével. Léteznek olyan appok, amelyek akár több ezer beszállítóval is képesek összekötni a webshopodat. A teljes folyamat lépései a következők:
Arra, hogy mi az a dropshipping, akkor kaphatunk teljes körű választ, ha tisztázzuk, milyen kérdések merülhetnek fel a kiskereskedőben a nagykereskedő felé. Az alábbi pontok világossá tétele elengedhetetlen, hiszen meghatározhatja a jövőbeli bevételeidet, kiadásaidat, így a piaci versenyképességedet is.
A raktárhelyiség megvásárlása vagy bérlése nemcsak drága, hanem rengeteg papírmunkával is jár, ezért időhatékony kereskedelmi módszerről beszélhetünk. Emellett sem a készletkezeléssel, sem a csomagolással, sem a kiszállítással nem kell bajlódnod, hiszen ezeket a munkafolyamatokat is az ellátó végzi. Csak egy bejegyzett vállalkozási formára, egy webshop motorra és egy domain névre lesz szükséged.
Egy saját vállalkozás beindítása nem olcsó, mivel gyakran több ezer tételes készletet is fel kell vásárolnod, majd tárolnod egészen addig, amíg el nem adod. A dropshipping esetében nyugodtan eltekinthetsz az árukészlet felhalmozásától, így a hatalmas kezdőtőke szükségességétől is.
Olyan üzleti tevékenységről beszélhetünk, amely során az elején csupán egy laptopra lesz szükséged. Természetesen a későbbiekben a vállalkozásod növekedésével a kiadásaid is megnövekedhetnek. Ugyanakkor fontos leszögezni, anyagilag ennek az e-commerce modellnek van a legkisebb kockázata.
A hagyományos webshopok esetében gyakori probléma, hogy nem mindig tudják időben eladni az árukészletüket, ezért kénytelenek a már nem aktuális termékeket is értékesíteni. Szezon végén bevett módszerek lehetnek a különböző leárazások, kiárusítások és kuponok. A dropshipping esetében viszont megteheted, hogy mindig a szezonnak megfelelő termékeket árulod online, hiszen a termék valójában nem is volt nálad fizikailag.
Bármilyen kereskedelmi tevékenység egyik leglényegesebb pontja a forgalmazott termékek vagy kínált szolgáltatások nyomonkövetése. Ez pedig nemcsak a készlet mennyiségét érinti, hanem annak minőségét is. Egy saját raktár esetében a hiányos vagy hibás árucikkek azonnal kiszúrhatók. Ha azonban egy külső ellátótól rendelünk, előfordulhat, hogy túl későn szembesülünk a problémákkal. Ha a termék még soha nem járt nálad, nem fogsz tudni meggyőződni annak a minőségéről.
A minőségi problémák ugyanakkor nálad fognak lecsapódni, hiszen a garanciát érvényesíteni a vásárló nálad szeretné.
Ráadásul a raktárkészlet frissítése is nehézséget okozhat. Előfordulhat például, hogy a webshopodban még készleten van a termék, de a nagykerben valójában már nincs meg a termék, amit ki kellene szállítani a vásárlónak. Az automatikus termékfrissítés ebben persze segíthet, de azért elő fognak fordulni ilyen jellenű problémák is.
A dropshipping során gyakran fogsz több beszállítóval is együttműködni. Ez egyben azt is jelentheti, hogy többfelé kell összpontosítanod ahhoz, hogy a teljes ellátási láncot figyelemmel kísérhesd. Mind a szállítási határidők, mind a költségek változhatnak, ami akár komoly nehézségek elé is állíthatja az embert.
Például ha a webshopodba bekötöttél 3-4 dropshipping szállítót is, és a vásárló három különböző szállítótól származó terméket rendel, akkor nehéz vagy lehetetlen lesz megoldani, hogy a vevő egyszerre kapja meg a termékeket. A szállítási költségek pedig sokszorosára növekedhetnek.
Mivel csekély anyagi kockázat jellemzi, a piaci verseny meglehetősen magas. A konkurens cégek többsége ráadásul igen alacsony áron értékesíti a termékeket, hiszen a kiadásaik is minimálisak. Többen úgy érezhetik, nem fektettek sok pénzt a vállalkozásukba, így megengedhetik maguknak, hogy elenyésző haszonkulccsal működjenek. Mindez pedig a te profitodat is ronthatja.
A haszonkulcsod jelentős részét végeredményben a szállítód fogja bezsebelni, így a kizárólag dropshipping módszerben működő webáruházak profitrátája jellemzően elmarad a saját készletet tároló vállalkozásoktól.
A rendszer egyik alapszabálya, hogy mindig a vevőnek van igaza. Ha tehát valami baj van a szállítással vagy az áru minőségével, vállalnod kell érte a felelősséget. Ha a dropshipping Magyarországon történik, könnyebb dolgod lehet. Ha viszont egy ázsiai gyártóról van szó, a kártérítés és a garanciális ügyintézés már problémásabb lehet. Emellett mindenképp át kell gondolni a további szempontokat is mielőtt belevágnál.
Ha éppen most készülsz belevágni egy új vállalkozás elindításába és előtte még sosem foglalkoztál ilyesmivel, érdemes alacsony anyagi kockázattal tanulnod ki a kereskedelem fortélyait. A dropshipping másodállás esetében is neked való alternatíva. Hiszen, ha kiválasztottad a megfelelő webshop motort és domain nevet, napi néhány óra munkavégzéssel is jelentős üzleti sikereket leszel képes felmutatni.
De akkor se kell elvetni a dropshipping módszert, ha már van egy bejáratott webshopod és saját árukészleted is. Sok ügyfelünk kiegészítő tevékenységként tekint erre a kereskedelmi formára, ahol tesztelni tudja egy új termékkör vagy szegmens értékét, és bővíteni tudja a meglévő szortimentet. Például bevezethetsz egy új kategóriát a meglévő webshopba, majd ha jól működik, utána nézhetsz a hagyományos beszerzési forrásoknak, vagy importálásnak is.
Nincsenek szigorú megkötések arra nézve, hogy milyen árucikkekkel kereskedhetsz. Bizonyos termékek azonban különösen alkalmasak az üzleti modell eredményes működéséhez. Ilyenek lehetnek elsősorban a könnyen tárolható és szállítható eszközök, kellékek, amelyeknek magas az újravásárlási esélye, mint például
Jól látható, hogy a dropshipping egyik legnagyobb hátránya a szállítás és a minőség feletti kontroll elvesztése. Ezt azonban könnyen kikerülhetjük az úgynevezett cross-shipping módszerrel, amely során a nagykereskedő vagy gyártó először a kiskereskedőnek küldi ki a rendelést. Ennek köszönhetően lehetőséged lesz ellenőrizni a termék minőségét, valamint átcsomagolni az árucikket.
Rengeteg szolgáltató közül válaszhat egy webshop tulajdonos manapság, ezért a cikkben mindet összefoglalni gyakorlatilag lehetetlen. Az alábbi szolgáltatók ugyanakkor mindenképp mérlegelendők, mert a legnagyobbak közé tartoznak ma Európában:
A dropshipping modellnek számtalan előnye mellett hátrányai is léteznek. Minden esetben az adott cég kereskedelmi tevékenysége és egyéni preferenciák fogják meghatározni, érdemes-e az adott kereskedési formában gondolkodni. Ha szeretnél belevágni, mindenképp vesd össze a szolgáltatók ajánlatait, és érdemes utána kérdezni webshopos csoportokban is a kiválasztott cégeknek.
Ahogy egy hagyományos webshopnak a jó beszállító partnerek felkutatása a legfontosabb feladata, úgy egy dropshipping beszállító kiválasztása is a legnagyobb súlyú üzleti döntések közé tartozik.
Szerző: Bondici Bea, content marketing szakértő