Az interneten nagyon széles skálán találkozhatunk szöveges tartalmakkal a legkülönbözőbb témákban. Legyen szó akár egy blogcikkről, ami a legnépszerűbb telefont mutatja be a piacon, vagy egy szakértői leírásról a hisztaminérzékenységről. Mivel ma már bárki feltölthet tartalmakat, nagyon fontos, hogy a leírás hitelessége megfelelő legyen az adott kategóriában. Ehhez nyújt segítséget a Google E-E-A-T.

Google E-E-A-T

Mit is jelent a Google (E)-E-A-T?

Az E-A-T egy mozaikszó, ami három szóból tevődik össze: Expertise - Authoritativeness - Trustworthiness, azaz Szakértelem - Tekintély - Megbízhatóság. Ezek a faktorok az oldalak minőségének rangsorolásában játszanak szerepet. A Google által készített nyilvános minőségellenőrzési útmutatóban részletes leírást találhatunk mindhárom területről. A kifejezés 2022-től egy újabb faktorral bővült, az Experience, azaz tapasztalat került be negyedik elemként az algoritmusba. A kiegészítés a pozitív felhasználói élményt erősíti a megosztott tartalmak esetében.

Mit vizsgál az algoritmus a Google E-E-A-T során?

Experience (tapasztalat) : A Google azt vizsgálja, hogy az oldal tartalma saját tapasztaláson alapul-e, azaz az írója személyes véleményét tartalmazza-e, vagy csak általánosságban ír a témáról. Ha belegondolunk, mi is egy olyan cikket keresnénk, aminek a szerzője saját tapasztalait, véleményét írja le az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Gyakran látjuk az ügyfeleinknek írt tartalmak során is, hogy mekkora szerepe van az egyediségnek, amit a saját tapasztalatokkal legegyszerűbb elérni. A Marketing21-nél végzett tesztek is azt mutatják, hogy az új tartalmak és cikkek ettől lesznek kimagasló minőségűek.

Expertise (szakértelem) : Ahhoz, hogy egy blogcikk releváns legyen, nagyban hozzájárul az is, hogy az írója mennyire van otthon az adott témában, azaz milyen szaktudással rendelkezik. Például ha autószerelési tippek után nézünk, sokkal szívesebben fogadunk szakmai tippeket egy autószerelő tollából, mintsem olyanéból, aki csak hobbiból javít autókat, és nincs túl nagy tapasztalata ezen a területen. A cél, hogy az olvasóközönség biztos lehessen abban, hogy a cikkben leírtak megfelelnek a valóságnak, és megoldást kínálnak a felmerült problémára.

Authoritativeness (tekintély) : Egy weboldal annál elismertebb, minél többen hivatkoznak rá vagy említik meg. Úgyis mondhatjuk, hogy ez a faktor az oldal népszerűségét vizsgálja. Minél többen hivatkoznak rá backlinkek formájában, a Google szerint annál nagyobb a tekintélye, azaz annál hitelesebb. A linkelés az egyik legjobb módszer a tekintély növelésére, de nem az egyetlen megoldás. Hasznos lehet, ha hivatkoznak a tartalomra a közösségi médiában is.

Trustworthiness (megbízhatóság) : Ez a legfontosabb elem és a Google E-A-T alapja. Itt az kerül felülvizsgálásra, hogy az adott oldalt mennyire látja megbízhatónak a Google, amit számos paraméter alapján dönt el. Ide tartozik például az oldal betöltési sebessége, az egyszerű navigálás a weboldalon belül vagy, hogy a biztonságos böngészést szavatoló SSL tanusítvány (HTTPS protokollt).

E-E-A-T pontszám jelentősége

Magas E-E-A-T pontszám = magasabb rangsorolás?

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy a megfelelő E-E-A-T mutatóknak milyen hatásai lehetnek egy konkrét weboldalra nézve? A válasz kissé kacifántos, mivel az E-E-A-T nem közvetlen rangsorolási tényező. Azonban ha belegondolunk, egy hiteles weboldal alapja a folyton frissülő, értékes tartalom, amelyek már jelentős hatással vannak a találati oldal rangsorára, aSERP-re. A helyes válasz tehát, hogy a jó E-E-A-T ponsztám közvetett módon jó találati rangsorhoz vezet.

YMYL weboldalak esetében kifejezetten fontos az E-E-A-T

A YMYL (Your Money or Your Life) olyan weboldalakra vonatkozik, amelyek tartalmai közvetlen hatással vannak az egyén egészségügyi, pénzügyi helyzetére, biztonságára és jólétére, jóllétére. A Google ezekkel az oldalakkal szemben (pl.: pénzügyi vagy orvosi tanácsadást kínáló oldalak) nagyobb elvárásokat támaszt, azaz jobban szűri. Az ilyen típusú tartalmaknak nagyon megbízhatónak és pontosnak kell lenniük, mivel közvetlen hatással vannak az emberek életére. Pont ezek miatt kulcsfontosságú, hogy megfeleljenek a E-E-A-T minőségi útmutatóknak.

Mit tehetsz annak érdekében, hogy hiteles legyen az oldalad?

Minden weboldalnak az elsődleges célja, hogy a Google találati listáján minél jobb helyezést érjen el. Ehhez rendszeres tartalmakra van szükség, amik relevánsak és közvetlenül egy adott problémára kínálnak azonnali megoldást. Azonban azt is megtudtuk, hogy az algoritmus milyen további szempontokat vesz figyelembe egy weboldal rangsorolása során. Ezek alapján most összeszedtük azokat a tippeket, amikkel hosszútávon te is javíthatod a keresési találatok között a helyezésedet.

1.Szánj időt a bemutatkozásra

Hozz létre egy aloldalt, ahol bemutatod magad, és megemlíted a korábbi személyes tapasztalataidat is. Ezzel erősíteni tudod a hitelességed és szakértelmedet az adott témában. Ezzel kialakíthatsz egy bizalmi kapcsolatot is olvasóiddal és vásárlóiddal az online térben.

2. A titok a rendszeres posztolásban rejlik

Minél naprakészebb az oldalad, azaz minél többször látod el friss tartalommal, annál relevánsabb lesz az látogatóknak és az algoritmusnak is. Ráadásul YMYL tartalmak esetén kiemelten fontos, hogy mindig az aktuális, éppen érvényes állításokat és szabályokat tartalmazza az adott szöveg.

3. Működj együtt más szakértőkkel

Oldalad tekintélyét azzal is növelheted, ha együttműködsz hozzád hasonló szakemberekkel az adott témában. Ezzel nemcsak érdekesebbé tudod tenni a tartalmaidat, de elősegítheted weblaplinképítését is, ami növelni fogja a tekintélyét.

4. Gondoskodj oldalad biztonságáról

A Google a HTTPS titkosítással rendelkező weboldalakat részesíti előnyben, mivel a felhasználók adatainak biztonságára nézve jelenleg ez a titkosítás a legmegfelelőbb. Gondoskodj róla, hogy a honlap megfeleljen ezeknek a követelményeknek. Megbízhatóságot azzal is lehet erősíteni, ha pontos és hiteles információkat tartalmaz a weboldalad. Fontos, hogy könnyen elérhető legyen az adatkezelési szabályzat, a kapcsolatfelvételi adatok és az impresszum is.

5. Ügyelj márkád jó hírére

Az E-E-A-T legfontosabb eleme a megbízhatóság. Mi sem növeli jobban a bizalmat a látogatók körében, mint a pozitív vélemények az adott termékről vagy szolgáltatásról. Szánj időt a különböző felületeken beérkezett vélemények kezelésére. Ez arra is jó, hogy közvetlen visszajelzést kapj a célközönségedtől. Ezt később fel is tudod használni a jövőbeli optimalizálások során. A legegyszerűbb ha létrehozol egy Google Business fiókot, ahol figyelemmel tudod kísérni a véleményeket. Továbbá a pozitív visszajelzések, vagy esetleges negatív tapasztalások hatékony kezelése, bizalmat ébreszthet a potenciális vásárlók körében is.

Google E-E-A-T jelentése

A Google E-E-A-T dióhéjban

A Google E-E-A-T egy hatásos eszköz ahhoz, hogy a találati listán minél előrébb kerülj. A fentebb említett  minőségi mutatókat (mint a tapasztalat, szakértelem, tekintély, megbízhatóság) együttesen kell alkalmazni a sikeres SEO optimalizálás érdekében. Fontos azonban tisztázni, hogy ez egy organikus folyamat, ami hosszabb időt igényel. Ettől függetlenül hatalmas értékkel bír, így érdemes az energiát rászánni.

Ha segítségre lenne szükséged a weboldalad szövegezésében vagy releváns SEO központú cikkek írásában, akkor kattints ide és vedd fel velünk a kapcsolatot! Full-service ügynökségünk a hirdetéskezeléstől a keresőoptimalizálásig mindenben segítségedre lesz, hogy kimagasló eredményeket érj el a digitális marketingben.

Szerző: Beniczki Virág, content marketing szakértő