Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A Search Console (korábban Google Webmester Eszközök vagy Webmaster Google Tools) egy ingyenes eszköz, amellyel elemezheted weboldalad organikus forgalmát, valamint javaslatokat is kapsz a Google-től, hogy javíthasd megjelenésedet az organikus keresési találatok között. Ha még nem regisztráltál Search Console fiókot, akkor itt az idő: cikkünkben megmutatjuk a leghasznosabb funkciókat az eszközben.
A Search Console a Google ingyenes webszolgáltatása, amely megmutatja, hogyan látja a kereső a weboldaladat, és a segítségével javíthatsz is az organikus teljesítményeden.
A Search Console-ba belépve megtudhatod, hányszor jelentél meg bizonyos keresési kifejezésekre, ebből hányan kattintottak is a találatodra, valamint rálátást kaphatsz a felhasználói élményhez kapcsolódó különféle mérőszámokra is. Az adatok ismeretében pedig fejlesztheted webhelyedet a nagyobb organikus forgalom elérése érdekében.
A Search Console leghasznosabb funkciói röviden:
A Search Console-ba Google fiókoddal tudsz bejelentkezni a search.google.com/search-console címen. Ezután az első lépés, hogy sikeresen összekösd a weboldaladat az eszközzel. Ehhez először a tulajdontípust kell kiválasztanod, ami lehet domain tulajdon vagy URL előtag alapú attól függően, hogy egy domaint vagy egy URL-t szeretnél igazolni.
Domain tulajdon regisztrálása DNS rekordon keresztül működik, ezért bonyolultabb az elvégzése, hiszen az igazoláshoz a tárhelyszolgáltató felületére is be kell lépned. Ellenben az URL előtagos regisztráció valamivel egyszerűbb és gyorsabb. Azt javasoljuk, hogyha járatos vagy a DNS rekodrok szerkesztésében, akkor viszont inkább válaszd az első megoldást. Domain hitelesítéssel akár az aldomainek teljesítményét is nyomon tudod követni.
URL előtagos hitelesítéssel nem a domain segítségével, hanem az URL-t használva tudod összekötni a weboldalad a Search Console-lal. Az URL prefixes regisztráció hitelesítésére a Google több opciót is felkínál. A leggyakrabban HTML-címke vagy HTML-fájl feltöltésével érdemes próbálkozni.
Ilyenkor vagy a HTML kód <head> részébe kell a Search Console által generált egyedi hitelesítő kódot elhelyezni, vagy a weboldal gyökérkönyvtárába a HTML-fájlt feltölteni. Ezen kívül Google Analyticsen vagy Tag Manager tulajdonon keresztül is tudod igazolni a fiókot, ha el van helyezve ilyen kód az oldalon és adminisztrátor vagy a fiókokban.
Ha sikeresen összekötötted a weboldalad, akkor az alábbi menüpontokat láthatod a képernyő bal oldalán, amelyek az oldal típusától függően változhatnak. Az alábbi képen egy webáruház GSC menüjét láthatod, ezért érhető el például a Termékek funkció, ami egy hagyományos oldal esetében nem jelenik meg:
A kezdőoldalon található irányítópulton áttekintheted a legfontosabb mutatókat, amelyek néhány nap elteltével elemezhetők hitelesítés után, hiszen az eszköznek először be kell gyűjtenie az adatokat az oldalról. Lássuk sorban, hogy milyen funkciók segítségével ismerheted meg jobban vállalkozásod organikus közönségét!
A Search Concole Insights 2021-es, egyelőre még béta verziójú fejlesztése a Google-nek a cikk 2022-es szeptemberi írásakor. Azt ígéri, hogy mélyebb betekintést nyújt a kulcsszavak rengetegébe, például, hogy milyen kifejezésekre vagy az első 5 találatban és hány kattintás érkezett összesen a weboldalra az elmúlt időszakban.
A Teljesítmény menüpont az egyik legfontosabb funkció a GSC-ben. A megjelenésekre és a kattintásokra vonatkozó adatokat innen ismerheted meg. Az alapbeállítás az elmúlt 3 hónap adatait mutatja meg, de akár 16 hónapra visszamenőleg és egyéni dátumozással is megnézheted a számokat. Szűrhetsz továbbá lekérdezésre, aloldalra, országra, eszközre és keresési megjelenésre is.
Egy kevésbé ismert funkciója ennek a fülnek, hogy remek SEO tartalom ötletekre lehet bukkanni a lekérdezések között. Ha például találsz egy olyan kifejezést, amelyre magas a megjelenések száma, de kevesen kattintanak rá, akkor azon érdemes dolgozni és eljuttatni az oldaladat a top pozíciók közé. Így a megjelenések számával arányosan nő majd a kattintások száma is. Ehhez a beállításhoz be kell pipálnod az Átlagos CTR és Átlagos pozíció opciókat. Ha a jó helyezés alacsony átkattintási aránnyal jár, akkor valószínűleg az oldal címsora, title és meta leírása nem elég meggyőző. Ezen néhány perc alatt javíthatsz is és tesztelheted az eredményét a változtatásnak.
Az URL-ellenőrző eszköz megmutatja, hogy a kiválasztott URL-t indexelte-e a kereső, és jogosult-e az aloldal a keresési eredményekben való megjelenítésre. Minden lekérdezésnél az alábbi infókat tudhatod meg az URL-ről:
Megtudhatod, hogyan fedezte fel az URL-t a Google: megtalálható-e a webhelytérképen, milyen oldalak hivatkoznak rá, mikor volt a legutóbbi feltérképezés stb.
Az Index menüpont alá az alábbi funkciók kerültek:
Lássuk az Index menüpont legfontosabb pontjait, elsőként a lefedettségi hibajelentéseket. Ezek az értesítések hibaként jelennek meg a GSC-ben, de nem feltétlenül jelentik azt, hogy baj van az oldal feltérképezésével. Azonban nem árt őket ellenőrzi az indexelés javítása érdekében.
Például a 404-es találatokat érdemes átböngészni, és átirányítani azokat az URL-eket, amelyeket át lehet (azokkal az oldalakkal, amelyek nem léteznek már nem érdemes foglalkozni). A lágy 404-es hibákat is érdemes ellenőrzésre küldeni, de megtalálhatók itt a noindex címke miatt kizárt aloldalak és további feltérképezési figyelmeztetések is.
A videós indexelés egy újabb, 2022-es jelentése a Search Console-nak. A jelentés azt mutatja, hogy a webhelyeden hány indexelt oldal tartalmaz egy vagy több videót, és ezek közül hányat tudott felfedezni a kereső. Ha valamilyen okból pedig nem tudja indexelni a Google a videókat, akkor hibajelentés formájában ellenőrizheted és javíthatod.
A Webhelytérképek menüpontban beküldheted manuálisan a weblapod oldaltérképét, ezzel segítheted a Google-t az aloldalak felfedezésében, indexelésében. Ezt a funkciót mindenképp érdemes használni, ha azt szeretnéd, hogy gyorsan bejárja a Google robot az oldaladat és feltérképezze a tartalmaidat.
A Felhasználói élmény alatt kapsz egy összefoglalót az oldaladdal kapcsolatos élményről. A jelentés külön mutatja az asztali és a mobil változatot. A rangsorolási szempontok között ma már a mobil nézet számít elsődlegesnek (mobile-first index), mivel a felhasználók többsége mobilról nézi a honlapokat.
Az Alapvető webes vitals-mutatókban részleteiben is megtekintheted, hogy van-e olyan hiba a website-on, ami a felhasználói élmény rovására mehet. A leggyakoribbak az LCP (milyen gyors a legnagyobb vizuális elem betöltése az oldalon) és CLS (mennyire stabil vizuálisan az oldal) hibák, amelyek lehetnek gyengék vagy javításra szoruló mutatók. Ezek így jelennek meg a Google Search Console kezelőfelületen:
A PageSpeed Insights segítségével ellenőrizheted az oldalad technikai adottságait, ha több hibát is látsz a GSC-ben. Ha a sebesség szempontjából gyengén muzsikál a weboldalad, az sajnos gyengébb keresési mutatókatrankolást eredményezhet, és könnyen megelőzhetnek a versenytársaid a keresőoptimalizálásban.
Miután feltérképezted a lehetséges hibákat, és javítottad azokat a weboldalon, küldd be a Javítás ellenőrzése gombbal az oldaladat a Search Console-ban. Ilyenkor a Google újból ellenőrzi az érintett URL-eket.
A Mobilos használhatóság nagyon hasznos funkciója a Search Console-nak: ha feltöltéseidnél valami probléma adódik a reszponzivitással, azaz nem jól optimalizáltad a tartalmakat mobilra, akkor ebben a riportban jelzi az eszköz az alábbiakat:
Az utolsó fontos része a GSC-nek Biztonsági és kézi műveletek néven érhető el. A biztonsági problémák azok a kártékony aktivitások, amelyek potenciálisan veszélyt jelenthetnek a weboldaladra és a felhasználókra is. Ilyenek például a vírusok, adathalász támadások, kibertámadások, nemkívánatok programok. Ha a kereső érzékeli ezeket a hibákat, akkor azok bekerülnek a Biztonsági problémák menüpontba és lehetőséged van javítani azokat. Viszont amíg biztonsági kockázatokat lát a honlapon a Google, jó eséllyel nem fogsz megjelenni a keresőban.
Ha a Google kézi műveletet, azaz emberi felülvizsgálatot indít a webhelyed ellen, akkor erről a Kézi műveletek menüpontban kapsz értesítést. A kereső célja, hogy a webhelyek rangsorolásakor ne kerülhessenek előre azok, akik agresszív SEO módszereket alkalmaznak, mint például a tömeges linképítés, cloaking stb. Ilyen esetben a kézi művelet együtt jár azzal, hogy a webhelyed egy része vagy akár egésze nem jelenik meg a keresőben. Jobb elkerülni ezeket a sötét praktikákat, és időt, energiát ölni a keresőoptimalizálásba, mert egy kézi művelet a weboldalad végét is jelentheti.
Itt láthatod a weboldalara mutató külső hivatkozásokat és a belső linkszerkezetet is megvizsgálhatod. Megismerheted, hogy milyen horgonyszöveggel hivatkoznak legtöbbször az oldaladra, de a linkek számát és a linkelő oldalakat is listába rendezve láthatod.
A Linkek menüpont segít elemezni és megérteni a website-od linkprofilját. Mivel a backlinkek minősége és száma, vagyis a linképítés fontos eleme a SEO-nak, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni a Search Console-ban ezt a funkciót, így a gyanús és káros hivatkozásokat is kikerülheted.
Ennek a blogbejegyzésnek az elolvasása után már csak egy kérdésünk maradt: te használod már a Search Console-t? Ha még nem, akkor mindenképp kösd össze a webhelyeddel, és kezdj adatokat begyűjteni az organikus forgalmadról. A Search Console a keresőoptimalizálás alapvető eszköze, megismerésével te is több organikus forgalmat érhetsz el.
Szerző: Somogyi Zsófia, content marketing szakértő