Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Ha online marketing szakemberekkel beszélsz, az első három mondatban biztosan szerepelni fog a konverzió szó (a köszönést és a hogylét felőli érdeklődést is beleértve). De miért ennyire fontos a konverzió és miért beszélünk ennyit erről? Cikkünkben lerántjuk a leplet a talányról: lássuk, mi a konverzió jelentése és miért tekinthető az egyik legfontosabb online marketing mutatószámnak!
A konverzió fogalma az online marketingben a következő: minden olyan cselekmény, amely során a weboldalra látogatók teljesítenek egy, a vállalkozás számára értékesként meghatározott célt. Amikor a felhasználó valamilyen interakciót kezdeményez (például rákattint egy hirdetésre), majd végrehajt egy kívánt célt (vásárol online vagy kitölt egy űrlapot), a rendszer mér egy konverziót. A konverziónövelés gyakran egy marketingkampány végső célja, a konverziós arány pedig kulcsfontosságú teljesítménymutatóként szokott szolgálni.
Még rövidebben megfogalmazva: a konverzió egy célteljesülés, ami az online marketing kampányok eredményességét mutatja.
A konverzió jelentése után mindenképp fontos megismerkedni annak két fajtájával: a mikro- és a makrokonverzióval. A mikrokonverzió a felhasználó által a webhelyen végrehajtott olyan apró műveletekre utal, amelyek tovább viszik az értékesítési csatornán a végső cél irányába, de még nem tekinthető a végső üzleti cél megvalósulásának.
Ide sorolható, amikor feliratkozunk egy hírlevélre, megtekintünk egy termékoldalt vagy letöltünk egy brosúrát, stb. Ezek a műveletek ugyan közvetlenül nem vezetnek eladáshoz, viszont jól nyomon követhető rajtuk a látogatók vásárlási folyamatai, valamint elköteleződésük mértéke is.
Például aki hajlandó letölteni egy termékbemutató brossúrát, biztosan nagyon erősen érdeklődik iránta. A mikrokonverzió segítségével optimalizálhatók a kampányok annak érdekében, hogy növeljék a vásárlás vagy szolgáltatás igénybevételének valószínűségét, és javítható legyen a weboldalra terelt forgalom minősége.
A makrokonverzió is egy célteljesülés. Ebben az esetben viszont egy olyan szingifikáns esemény történik, ami szorosan kapcsolódik a vállalkozás üzleti célkitűzéséhez.
Makro konverzió gyakran például egy ajánlatkérő űrlap kitöltése, vagy egy webshopon befejezett tranzakció. A performance marketing kampányok végső célja mindig egy makro konverziós esemény teljesítése, mivel ez mutatja meg a hirdetéskezelőknek, hogy célt ért a beállított hirdetés.
A vállalkozás marketingstratégiájának a végső célja, hogy ezen utolsó műveletek bekövetkezzenek. A makrokonverziók elemzésével a vállalkozások meghatározhatják, hogy mennyire teljesített jól egy hirdetés, egy kampány, vagy egy weboldal.
A konverziók mérése már önmagában képes nyereségessé tenni a vállalkozást azáltal, hogy a cég megismeri, hogy milyen marketing eszközök működnek, és milyen kampányok égetik feleslegesen a büdzsét.
Ugyan a végső konverzió jelentése egyenlő az eladással, de a mikro konverziók lehetővé teszik, hogy az alacsonyabb rangú, de értékes műveleteket is mérjük. Utóbbiak ugyanis nagyban segítenek megtalálni a potenciális ügyfeleket, majd átfordítani őket fizető vásárlóvá.
A kampányok költségeit és a megtermelt árbevételt összevetve kiszámolható a megtérülési ráta, és az, hogy nyereséges-e a hirdetési tevékenység.
A konverziókövetés előnyei:
Miután pedig sikerült felmérni a kritikus pontokat, módosíthatjuk a marketing és egyéb taktikákat (pl. weboldal optimalizáció) a vállalkozás jövedelmének fellendítéséért.
A konverzió jelentése mellett egy másik lényeges dolog a mögötte húzódó folyamatok megértése. Az online marketing konverziós folyamata az alábbi főbb lépésekből áll:
Látogatók vonzása: ez magában foglalja a különféle marketing csatornákat a webhely forgalmának növelésére. Ide sorolható többek között a keresőoptimalizálás (SEO), kattintásonkénti fizetett hirdetések (PPC), közösségi média marketing, tartalommarketing stb.
Látogatók bevonása: a vállalkozásnak értékes tartalmakat (pl. termékleírásokat, blogbejegyzéseket, videókat) kell biztosítania a weboldalán a látogató számára. Ez segít a bizalom kiépítésében, valamint hitelességet sugároz a cégről.
Konverzió ösztönzés: a következő lépés a látogató ösztönzése arra, hogy teljesítse a webhelyen az általunk kívánt műveletet. Ennek motiválására használhatunk például call-to-action (CTA), azaz cselekvésre bátorító gombokat.
Nyomon követés és elemzés: a vállalkozásoknak nyomon kell követniük a honlapjuk és marketing kampányok teljesítményét. Ennek érdekében érdemes minden lépéshez társítani mérőszámokat és analitikai eszközöket. Utóbbiak esetén az egyik legkézenfekvőbb megoldás a Google Analytics (GA4), de például Google Ads konverzió mérés vagy a Facebook Pixel (és CAPI) segítségével is értékes információkat tudhatunk meg. Az elemzésekből megérthető, pontosan hogyan lépnek kapcsolatba a vásárlók a weboldallal, és azonosíthatók a fejlesztésre szoruló területek.
Optimalizálás: az előző lépés során begyűjtött adatok alapján a vállalkozások hatékonyan optimalizálhatják webhelyeiket és marketing stratégiájukat. A konverziónövelés érdekében olyan műveleteket lehet végrehajtani ebben a fázisban, mint a weboldal tesztelése vagy az egyes marketing eszközök felülvizsgálata, vagy a kampányok költségkeretének módosítása.
Újracélzás: a nem konvertáló látogatók érdeklődést mutattak ugyan a vállalkozás iránt, de nem hajtottak végre értékes műveleteket. Gyakran ennek az az oka, hogy még nem álltak készen a vásárlásra. A vállalkozások különböző technikákat vethetnek be, amikkel vissza csalogathatják őket a honlapra. Ilyen eszköz lehet például a hirdetések újracélzása, a remarketing.
A cél- vagy landing oldalak kifejezetten a közönség egy szegmensének a fogadására és konverzióra bírásárakészülnek. Az optimalizálásukkal közvetlenül és jelentősen befolyásolhatjuk a konverziós arányt. Ezért érdemes mindig ügyelni arra, hogy rendszeresen teszteljük a céloldalak minden elemét a CTA gomboktól kezdve a címsorokon át az elhelyezett képek méretéig.
Hiábavaló lenne hatalmas mennyiségű forgalmat generálni a weboldalra, ha a látogatók nehezen tudnak eligazodni rajta. Ezért fordítsunk kiemelt figyelmet a zökkenőmentes közlekedés megvalósítására. Inkább legyen egy honlap minimalista egy-két figyelemfelkeltő elemmel, mint egy túlzsúfolt, átláthatatlan webhely.
Napjainkban az emberek nagy része szinte mindent az okostelefonján csinál: híreket olvas, tartja a kapcsolatot az ismerőseivel és vásárol online. Ezért semmiképp se felejtsük el mobilbaráttá alakítani a weboldalt a jobb felhasználói élmény érdekében.
Mai rohanó világunkban az emberek figyelmének megragadása egyre nehezebb. Egy lassú weboldalnál semmi nem öli meg jobban a felhasználói élményt. A látogató egy idő után elveszti türelmét és biztosan nem fogja kivárni azt a 10 másodpercet, míg a honlap betölt. Ezért figyeljük a webes mellett a mobilos teljesítményeket is – az optimalizálásukkal számtalan konverziós lehetőséget generálhatunk.
Szerző: Boda István, content marketing szakértő