Az online kereskedők szinte kivétel nélkül élnek alkalomadtán a kuponokban rejlő lehetőségekkel. Valóban nagyon erős konverziónövelő eszköz, hiszen mindenki imádja a kedvezményeket és olcsó(nak tűnő) ajánlatokat. Az igazi erénye azonban az, hogy csak abban az esetben kell a kedvezményt biztosítani, ha a vásárló eleget tesz az általunk meghatározott feltételeknek. Az apróbetűs részről nem szabad megfeledkezni, hiszen az alultervezett kampányoknak nagy veszélyei vannak.

Kezdjük annak a tisztázásával, hogy mit is jelent a marketingben a kupon: ezek olyan jegyek vagy dokumentumok, amelyeket árengedményként válthatnak be vásárlás során a fogyasztók. Egyaránt elterjedt eszköz az online és offline kereskedők körében is, hiszen egy gyors, olcsó és hatékony keresletnövelő eszköz.

Milyen előnyei vannak a kuponoknak?

  1. Gyorsan és egyszerűen kivitelezhető
  2. Könnyen nyomon lehet követni a kampányok eredményeit
  3. Bizonyítottan növeli a konverziós arányt
  4. Növeli a értékesítési volument
  5. Jól használható a vásárlói elkötelezettség építésére
  6. Ha félő, hogy egy-egy elavuló termék rajtunk marad, kuponnal gyorsan ki lehet üríteni a raktárat
  7. Ha gyors bevételnövelésre van szükség, jó eszköz lehet
  8. Könnyen át lehet törni a vásárlási üvegplafont új fogyasztók megszólításakor
  9. Jól átgondolt marketingpszichológia eszközt lehet kialakítani vele (erről bővebben itt lehet olvasni)

A sor könnyen bővíthető további előnyökkel, hiszen kuponból is számtalan típus van. Például az ingyenes kiszállítást biztosító kupon, az első vásárlást követő lojalitásépítő kedvezmény vagy a hírlevél feliratkozásért járó bónusz mind-mind példa lehet arra, hogy milyen sokféle célra használható. Mielőtt elragadtatnánk magunkat, érdemes a hátrányokkal is szembenézni.

A kuponok hátrányai

  1. Szinte minden esetben csökkenti az árrést
  2. Ha túlzásba visszük, rontja a márkaértéket
  3. Ha hozzászoknak a vásárlók, csökkenti a kampányidőszakok közötti konverzió, mert a következő kedvező ajánlatra várnak a vásárlók
  4. Túl sok olyan fogyasztót csábít, akik árérzékenyek és nem lojálisak (ha nem megfelelően használjuk)
  5. Csökkenhet az átlagos kosárméret, ami tovább rontja a profitrátát
  6. Csökkenti a termékek és szolgáltatások minőségébe vetett bizalmat (“túl szép, hogy igaz legyen”)
  7. Rendkívül költséges, ha nem stratégiai szemlélettel használjuk

A kuponmarketing nem kevés veszélyt rejt! Rengeteg olyan vállalkozóval találkozok, aki az első sikeres kampány láttán annyi fellelkesül, hogy sorban következnek az újabbak. Végül pedig arra eszmél, hogy a kedvezmények lejárta után még az eredetinél is alacsonyabb a forgalma. A kereskedők igazi dilemmahelyzete ez, hiszen számos tényezőt kell mérlegelni.

Egy azonban bátran kijelenthető: az állandó árakcióknál százszor hatékonyabb, ha eseti, kupon jellegű akciókkal csábítjuk a vásárlókat. Itt az ideje megtervezni, hogy milyen feltételekkel és milyen fogyasztói szegmenseknek érdemes kedvezményeket biztosítani. Fontos, hogy a kupon megtervezése során legyél tisztában az adott kupon stratégiai céljával. Ha nem tudod megmondani, hogy mi az a közvetlen összefüggés, amely révén közelebb visz a stratégiai céljaidhoz, akkor biztosan tévúton jársz. Az eseti bevételnövekedés miatt érzett sikerélményt pedig gyorsan el kell felejteni, mielőtt tönkreteszed a fogyasztóidat és a cégedet!