Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Az online marketing kulcsfontosságú a vállalkozások számára, mivel a digitális térben is eredményeket kell elérni az üzleti sikerekhez. Ebben a dinamikus környezetben gyakran hallani a “lead” kifejezésről. De vajon mit takar ez a fogalom, és miért olyan fontos az üzleti siker szempontjából? Ezúttal cikkünk fő témája a lead jelentése lesz.
A lead magyarul több jelentéssel bír, például egyszerű angol fordítással vezet, vezetni, de bizonyos kiemelt üzleti stratégiákra is ezt a szót használják. Arról nem is beszélve, hogy az újságírás világában is alkalmazzák, ahol a cikkek bevezetőjét, rövid összefoglalóját jelenti. Az online marketing világában is megvan a szó szerepe. Online marketing ügynökségként mi ezzel foglalkozunk természetesen.
A lead jelentése ebben az értelmezésben olyan személy vagy cég, aki a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt érdeklődik. Lead például, ha az adott személy feliratkozik hírlevelünkre, megadja az elérhetőségét, ajánlatot kér vagy regisztrál a honlapunkon.
Egy weboldal látogató esetében attól a ponttól tekinthetjük lead-nek, hogy megadta az elérhetőségeit nekünk. Innentől tudjuk a nevét, elérhetőségeit, és újból fel tudjuk venni vele a kapcsolatot valamilyen formában.
Az ügyfélkezelési folyamat során a lead különböző stádiumokon megy keresztül, amelyek segítenek kategorizálni és minősíteni az érdeklődőket. Gondolkodjunk vevői fejjel: először mi is érdeklődünk valami iránt, amiről még többet szeretnénk megtudni, mielőtt eljutunk a végleges, vásárlói döntésig. Ha valahol elbizonytalanodunk, akkor meggondolhatjuk magunkat az egész. Általában három szakaszt különböztetünk meg, a korai fázistól egészen az értékesítésig haladva. Ezek a következők:
Information Qualified Lead (IQL) – korai szakasz
Ez a szakasz azon potenciális ügyfelek csoportját foglalja magában, akik még csak az információk gyűjtése és az ismerkedés fázisában vannak. Ők ugyan érdeklődést mutatnak termékeink vagy szolgáltatásunk iránt, de még nem készek arra, hogy konkrét lépéseket tegyenek. Az IQL-be tartozók nagyrészt az online tartalom fogyasztói, például blogposztok olvasásával vagy letölthető e-könyvekkel való interakcióval töltik idejüket. Itt az information szó is a termékinformációra utal.
Marketing Qualified Lead (MQL) – bekapcsolódó szakasz
Azokat a lead-eket, akikmár tovább léptek az információs szakaszból, és aktívan kapcsolódnak a marketinges tartalmainkhoz, Marketing Qualified Lead-nek nevezzük. Ezek az emberek valószínűbb, hogy idővel ügyfelekké válnak, mivel már konkrétabb érdeklődést mutatnak. Például részt vehetnek webináriumokon, kitöltik a hírlevél feliratkozó űrlapokat, vagy letöltik a termékdemo-kat. A marketing eszközeink feladata, hogy megpróbáljuk vásárlás felé terelni az érdeklődőt.
Sales Qualified Lead (SQL) – komoly érdeklődés szakasz
Ebben a szakaszban a potenciális ügyfél már komolyabb érdeklődését fejezte ki és elérte azt a pontot, ahol a kereskedelmi csapatnak érdemes foglalkozni vele. Az SQL (Sales Qualified Lead) olyan szereplő, aki valószínűleg már konkrét vásárlási szándékkal rendelkezik, és készen áll a kapcsolatfelvételre a sales csapattal.
Ebben a szakaszban a lead gondozási folyamata az értékesítési csapatra hárul, akik minősítik a lead-et (eldöntik, hogy érdemes-e foglalkozni vele), valamint további kapcsolatfelvételi és konverziós lépéseket hajthatnak végre. Ez már a nagybetűs sales, vagyis a konkrét értékesítési kísérlet, ami stabil alapokon nyugszik, hiszen joggal várjuk a konverziót.
A lead-generálás lényegében a nulladik, egyben legfontosabb lépés. Enélkül nem beszélhetünk leadről sem. Az online marketingben főként négy olyan terület van, ahol elérhetjüka potenciális vevőket és partnereket. Ötödikként a tartalommarketinget is említhetjük, ami lényegében a következő példákkal átfedésben működik.
A keresőoptimalizálás (SEO) is lehet a lead-generálás egyik leghatékonyabb eszköze. Lényege, hogy a weboldalakat olyan módon optimalizáljuk, hogy azok megfeleljenek a keresőmotorok algoritmusainak, és így előrébb kerüljenek a találati listákon. Vállalkozásunk ezáltal könnyebben megtalálható lesz azok számára, akik az adott termékek vagy szolgáltatások iránt érdeklődnek. Ráadásul mindezt organikus módon.
Igaz, a SEO nem rövid távon megtérülő eszköz, sokkal inkább hosszú távú stratégia. Egy projekt akár 6-12 hónapot is igénybe vehet. Ugyanakkor az ingyenesen érkező érdeklődők ezután magas megtérülési rátát biztosítanak.
A fizetett hirdetések, vagy más néven PPC (Pay-Per-Click) is hatékony eszköze a lead-generálásnak. Lényegében a SEO ellentéte, hiszen a rövid távú sikert célozza meg: segítségével azonnal releváns érdeklődőket terelhetünk a weboldalunkra.
A fizetett hirdetések segítségével célzottan jelenhetünk meg olyan keresők találati listáin vagy más online felületeken, ahol a potenciális ügyfelek aktívan böngésznek. Akkor fizetünk, ha valaki rákattint a hirdetésre, így a költségek hatékonyan követhetőek és ellenőrizhetőek.
A személyre szabott e-mail marketinggel könnyen kommunikálhatunk a célközönséggel. Nemcsak információt oszthatunk meg termékeinkről vagy szolgáltatásainkról, hanem szorosabb kapcsolatokat is kialakíthatunk. Akár automatizált kampányokat is folytathatunk, amivel időzített és célzott üzenetekkel érhetjük el a potenciális vásárlókat, növelve az érdeklődésüket és a konverziós arányokat. Az e-mail marketing lehetőséget nyújt az adatok alapján szegmentált célzásra (pl. személyre szabott ajánlatokkal), illetve a mérhetőség révén a hatékonyság növelésére.
A közösségi média marketing ma már kihagyhatatlan üzleti eszköz és nélkülözhetetlen a lead-generálás terén is. Érdemes jelen lenni a releváns közösségi platformokon, ahol potenciális vevőink és partnereink is sok időt töltenek. Tartalmainkkal és interakcióinkkal felkelthetjük érdeklődésüket, és egyfajta összekötőként használhatjuk a közösségi média csatornákat, hogy eljuttassuk üzeneteinket az érdeklődőkhöz.
Üzleti tevékenységünk szempontjából kulcsfontosságúak azok az emberek, akik érdeklődést mutatnak termékünk vagy szolgáltatásunk iránt. Összefoglaló néven őket nevezzük lead-nek.
Szerző: Zoltán Eszter, content marketing szakértő