Ha olvasgattál már cikkeket online marketing témában, akkor biztosan belefutottál a „Search Engine Optimization” kifejezésbe. Mivel a növekvő versenyben egyre fontosabb a lehetséges marketing csatornák kiaknázása, ezért érdemes megismerni a keresőoptimalizálás működését alaposabban is. Ha kíváncsi vagy, hogy pontosan mi a SEO jelentése, és miért van rá neked is szükséged a digitális kampányaid sikerességének érdekében, akkor olvass tovább!

SEO jelentése - Search Engine Optimization

Mit jelent a SEO? Definíció és alapok

A SEO egy betűszó, ami a search engine optimization angol kifejezés rövidítése. Magyarul keresőoptimalizálásnak nevezzük azt a folyamatot, amelynek célja a website megjelenésének javítása az organikus keresési találatok között. A keresőmotor optimalizálás szolgáltatásunk lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra lehetőleg a top 10, de még inkább az első pozícióba juttassuk ügyfeleink weboldalát.

A weboldal keresőoptimalizálás az online marketing egyik legfontosabb területe a SEA, vagyis a „Search Engine Advertising” mellett. A kettő együtt alkotja a SEM, vagyis a „Search Engine Marketing”, azaz keresőmarketing tevékenységet.

A SEA egyúttal a fizetett hirdetések kategóriájába is tartozik (PPC vagyis pay-per-click), ezzel ellentétben a SEO segítségével az organikus találatok között lehet megjelenni, ahol nem kell fizetni a kattintásokért (amennyiben sikerül a Google első oldalára juttatni a weboldalunkat). Pontosítva: ökölszabály szerint az organikus kattintások kétharmada érkezik az első három pozícióra, és 5-10 százalékkal kevesebb a negyedik, ötödik, hatodik stb. találatokra. Tehát minél előrébb kerül a weboldal, annál több ingyenes látogatót lehet szerezni.

Miért van szükséged neked is SEO-ra?

Igényes weboldal és jól beállított online marketing kampányok nélkül aligha lehet sikeres egy vállalkozás napjainkban. A magyar felhasználók évente több millió keresést hajtanak végre csak azért, hogy termékeket vásároljanak és szolgáltatásokat vegyenek igénybe online. Ráadásul ma már a márkák weboldalaira keresésekből érkezik a legjelentősebb forgalom. Ezért a jobb organikus pozíciók a kulcsszavakra fontosak a versenyben és jelentős hatással vannak az eladásokra is.

Gyakori kérdés az ügyfelek részéről, hogy mi szükség a keresőoptimalizálásra, ha fizetett Google hirdetésekkel akár a találati mező legelső helyére is lehet kerülni – a további hirdetési platformokról, mint a Facebook, az Instagram vagy épp a TikTok hirdetések már ne is beszéljünk. A válasznak három része is van:

  • Sokan hirdetésblokkolókat használnak internetezés közben, így számukra nem jelennek meg a fizetett hirdetések.
  • A felhasználók egy része gyakran elvből nem kattint hirdetésekre, inkább legörget az organikus találatokig.
  • Ugyan a fizetett hirdetések rapid eredményeket hozhatnak, de leállításuk után megszűnnek a konverziók a weboldalon. Ezzel szemben a hónapok alatt megszerzett organikus pozíciók hosszútávon is hoznak látogatókat a weboldalra.

Ugyan a SEO nem hoz azonnali konverziókat (egy átlagos keresőmotor optimalizálási projekt 6-12 hónap elteltével kezd megtérülni), de érdemes vele foglalkozni, mert a hosszú távú befektetés eredményeként ez lehet a legjobb megtérülési rátával rendelkező eszköz.

Hogy működik a SEO?

Miután a SEO jelentése már ismert és a hasznát is bemutattuk, érdemes rátérni a SEO gyakorlati működésére. Fontos tudni, hogy a Google algoritmusa (ami lefuttatja a keresési találatokat) nem publikus, de a SEO szakértők a gyakorlati tapasztalatok alapján ki tudják következtetni, hogy milyen elvek mentén dolgoznak az internetes keresők. A Google (vagy a Bing, Yahoo stb.) robotokat használ az interneten megtalálható weboldalak feltérképezésére. A botok bejárják a website-okat és elraktározzák az információt egy úgynevezett indexben.

Amikor a felhasználó beír vagy bemond egy keresési kifejezést, akkor a keresőmotor egy összetett algoritmus alapján kikeresi az indexből a leghasznosabb és legpontosabb találatokat, amelyek lehetnek weboldalak, képek, hírek vagy akár térképes találatok is. A SEO abban segít, hogy a kereső a te oldaladat listázza az első helyen.

A Search Engine Optimization három fő területe

A SEO-t három fő részterületre oszthatjuk, ezek a következők:

  • On-Page (vagy On-Site) SEO
  • Off-Page (vagy Off-Site) SEO
  • Technical SEO

On-Page SEO jelentése: minden, ami a weboldalon zajlik

Az On-Page SEO azokat a keresőmotor optimalizálási technikákat jelenti, amelyek a weboldalon belül történnek – elsősorban a SEO szövegírást sorolhatjuk ide. Ez nem más, mint a weboldal feltöltése kulcsszavakra optimalizált, releváns tartalmakkal. A folyamatot természetesen megelőzi egy kulcsszókutatás, de mindenképpen az alaposan megtervezett tartalomkészítés jelenti az On-Page SEO alapját. Emellett például az alábbi gyakorlatokat is ebbe a részterületbe sorolhatjuk:

  • Title és metaleírás beállítása az oldalon
  • Képek ellátása image alt tagekkel, elnevezése a kulcsszavak felhasználásával
  • Belső linkszerkezet fejlesztése
  • Keresőbarát URL-ek használata
  • URL struktúra

Off-Page SEO optimalizálás

Ezzel szemben az Off-Page SEO-ba azokat a tevékenységeket sorolhatjuk, amelyek a weboldalon kívül történnek. Elsősorban a backlinkek szerzését, vagyis a linképítést szokás a legjelentősebb Off-Page eszköznek nevezni, de például a Social Signal-ok gyűjtése is részét képezi.

A Google algoritmusa azért tudott kiemelkedni a versenytársak közül, mert egy nagyon régi, de nagyon jól bevált technikát ellesett az akadémikusoktól: az egyetemeken azokat a publikációkat, kutatásokat és professzorokat tartják leginkább mérvadónak, amelyekre a többi publikáció a legtöbbet hivatkozik. Ha egy adott témában egy kutatást 2000 szakcikk hivatkozott le, akkor azt a tudományos közösség jobban elfogadja, mint azt a kutatást, amit mindössze 50-en jelöltek meg a források között.

A weboldaladról ugyanígy gondolkodik a Google: minél relevánsabb és minél több minőségi link mutat rá, a kereső szemében annál hitelesebbnek tűnik.

Például az alábbi praktikákkal te is minőségi külső linkeket szerezhetsz:

  • Vendégblogolás: vendégcikkek szerzésén keresztül nemcsak hivatkozásokat, de jó kapcsolatokat is építhetsz.
  • PR tevékenység: a PR tevékenységnek sok módja létezik, és amennyiben a marketing büdzsé engedi, érdemes energiát fektetni arra, hogy a nevünk egy-egy hivatkozással megjelenjen a megfelelő médiában.
  • Említések: a minőségi tartalmakra más szakértők vagy akár influencerek is szívesen hivatkoznak.

A technikai SEO jelentése

A harmadik nagy területe a keresőoptimalizálásnak a technikai SEO. Ezt gyakran egybevonják az On-Page résszel vagy egy alterületének tekintik, mivel ez is a weboldalon belül zajlik. Mindenesetre érdemes elkülöníteni, mert nem tartalmi, hanem technikai beállításokról van szó és gyakran nem is ugyanaz a szakértő végzi a két tevékenységet: a technikai SEO-hoz fejlesztő/programozó, a tartalmihoz SEO szövegíró szükséges.

A technikai SEO dióhéjban azzal foglalkozik, hogy az oldal mennyire felel meg a keresőmotorok által támasztott technikai elvárásoknak. Részét képezi például:

  • Mobilbarát-e (ezt a Mobile Friendly Testen lehet ellenőrizni)?
  • Mennyire gyorsan tölt be?
  • Mennyire jól optimalizáltak a képek?
  • Canonical URL használata
  • Mennyire jó az oldalon a felhasználói élmény?
  • Mennyire biztonságos (például van-e SSL tanúsítvány)?
  • Többnyelvű oldalaknál megfelelően használja-e az oldal a hreflang beállításokat?

Összegezve, a weboldal fejlesztésekor arra kell törekedni, hogy a lehető legtöbb szempontnak megfeleljen: ezt holisztikus keresőoptimalizálásnak nevezik a SEO szakértők. A cél, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a weboldaladból és próbálj mindig csak egy picivel jobb lenni a versenytársaidnál, hogy leelőzd őket.

White hat, grey hat és black hat SEO jelentése

A search engine optimization kapcsán hallhattál a white hat, grey hat és black hat SEO kifejezésekről is. Ezek bizonyos keresőoptimalizálási módszereket sorolnak támogatott (white), tiltott (black) és tűrt vagy kevert (grey) halmazokba.

White hat keresőoptimalizálás jelentése

Egy kis storytime: honnan ered a fehér és fekete kalap elnevezés? A vadnyugatot ábrázoló filmekből! A nézők könnyűszerrel különbséget tudtak tenni a főgonosz és a történet hőse között: a jó sheriff fehér kalapot viselt, míg a bűnöző feketét. A terminológiát több iparág is átvette, különösen biztonságtechnikai területeken. Például, a white hat és black hat leírás szolgál az etikus és rosszindulatú hackerek megkülönböztetésére is.

A SEO ugyanezt a megfogalmazást alkalmazza:

  • White hat SEO jelentése: olyan taktikák, amelyek nem sértik a keresőmotor irényelveit.
  • Black hat SEO jelentése: a „fekete kalapos” keresőoptimalizálás kockáztos SEO tevékenységek gyakorlását jelöli.

De ki dönti el, hogy mi számít tiltott technikának? Röviden: a keresőmotorok. Ezek közül lássuk, hogy melyek a legismertebb stratégiák:

  • Cloaking: a cloaking (vagy magyarosan álcázás) olyan keresőoptimalizálási technika, amellyel a felhasználóknak olyan tartalmat, információt tudsz szolgáltatni, amely eltér a keresőbotok által feltérképezett verziótól.
  • Doorway page: az ún. előszoba weboldalak olyan weblapok, amelyek a landolás után azonnal továbbirányítják a felhasználókat egy másik, témában nem releváns website-ra.
  • Invisible vagy hidden text: olyan tartalom, amelyet a keresőmotor megtalál, indexel, ezáltal rangsorolná is az oldalt, de a felhasználónak ez a szöveg láthatatlan.
  • Keyword stuffing: a kulcsszóhalmozás olyan módszer, amikor egy weboldal tartalmában és forráskódjában rengeteg kulcskifejezést helyeznek el, ezzel mesterségesen gyorsítva az oldal rangsorolását.

A felsorolt 4 technikán kívül számos kockáztos módszer létezik még, amelyek gyakorlását a kereső a SERP-találatokból részleges vagy teljes kitiltással is büntetheti (azaz a botok nem fogják megtalálni bizonyos tartalmaidat vagy a teljes weboldaladat).

Grey hat Search Engine Optimization: szabad vagy nem szabad?

A search engine optimization szakértők véleménye megoszlik a grey hat SEO fogalmáról, többféle definíció is létezik rá:

  • White és black hat taktikák egyidejű használata.
  • Olyan módszerek, amelyek nem egyértelműen rizikósak, de a legális technikák közé sem sorolhatók.
  • Taktikák, amelyek lehet, hogy jelenleg white/black hatnek számítanak, de jövőre akár fordulhat a kocka (erről a szakma is rendszeresen csak találgat).

Megéri grey hat SEO módszereket alkalmazni? Tájékozódni a témában mindenképp érdemes, hiszen a keresőoptimalizálás sötét oldalára tévedni még csak véletlenül sem érdemes. A vállalkozásod (vagy SEO szakemberként az ügyfeled) forog kockán, ha rizikós módszereket alkalmazol, ezért jó tudni, hogy még fehér zónában mozogsz-e vagy már szürke területekre tévedtél.

Top 5 előny, amire SEO-val (Search Engine Optimization) tehetsz szert

Amellett, hogy a keresőoptimalizálással szerzett kattintások nem kerülnek pénzbe, több olyan előnye is van a SEO-nak, amelyekért megéri belevágni és profikat megbízni a feladattal. Cikkünk lezárásaként összegyűjtöttük azt az ötöt, amelyek szerintünk a leghasznosabbak az online marketing tevékenységedet tekintve:

1. SEO, mint content marketing

A content marketing és a keresőoptimalizálás kéz a kézben járnak: a SEO egyben egy lehetőség, hogy hasznos és kreatív tartalmakat juttass el a célközönségednek. A keresőmotorok szeretik a friss, releváns anyagokat egy témában, ezért a blogolás is remek tartalomgyártási és egyben SEO eszköz.

2. Hozzájárul a PPC kampányok eredményességéhez

A nem fizetett és a fizetett marketing eszközök fantasztikusan kiegészítik egymást. A SEO elősegíti, hogy olcsóbban vásárolhass kattintásokat: optimalizálással feljebb tornázhatod a minőségi mutatódat a Google Ads-ben és jobb árakért licitálhatsz. Egy másik példa: hiába vagy első helyen a PPC marketing hirdetések között, ha csigalassan tölt be a weboldalad, akkor szinte biztosan elkattintanak a felhasználók.

3. Segít a lokális találatok között előre kerülni

Helyi keresésnek nevezzük az olyan kifejezéseket, mint az „étterem a közelben” vagy épp „virágszalon Budapest”. Ezeket azért írják be a felhasználók a Google-be, hogy a közelükben találjanak szolgáltatót. Azoknak a vállalkozásoknak, akiknek a földrajzi elhelyezkedése üzleti szempontból értékes, kötelezően ajánlott Google Cégem fiókot létrehozni és optimalizálni. Helyi keresőoptimalizálással előre kerülhetsz a lokális kulcsszavakra a Cégprofil segítségével.

4. Növeli a megbízhatóságot

Elsőnek lenni az organikus találatok között még napjainkban is azt jelenti, hogy időt és energiát fektettél a weboldalad fejlesztésére, ami egyenlő azzal, hogy hiteles vagy. Ráadásul, ha linket is építesz és a neved említésre kerül a médiában, akkor ezzel is azt az érzést erősítheted a vásárlókban, hogy megbízható vagy.

5. Elérheted az értékesítési tölcsér tetején lévőket is

Míg a fizetett hirdetésekkel elsősorban csak a melegebb célközönséget érheted el, addig keresőmotor optimalizálással azokat is bevonzhatod a weboldaladra, akik az értékesítési csatorna tetején helyezkednek el. Általában ezek a felhasználók még csak az érdeklődés fázisában vannak: nem döntötték el, hogy szeretnének-e elköteleződni. Őket minőségi tartalmakkal lehet a legkönnyebben megnyerni.

Szerző: Somogyi Zsófia, content marketing szakértő