Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Ha olvasgattál már cikkeket online marketing témában, akkor biztosan belefutottál a „Search Engine Optimization” kifejezésbe. Mivel a növekvő versenyben egyre fontosabb a lehetséges marketing csatornák kiaknázása, ezért érdemes megismerni a keresőoptimalizálás működését alaposabban is. Ha kíváncsi vagy, hogy pontosan mi a SEO jelentése, és miért van rá neked is szükséged a digitális kampányaid sikerességének érdekében, akkor olvass tovább!
A SEO egy betűszó, ami a search engine optimization angol kifejezés rövidítése. Magyarul keresőoptimalizálásnak nevezzük azt a folyamatot, amelynek célja a website megjelenésének javítása az organikus keresési találatok között. A keresőmotor optimalizálás szolgáltatásunk lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra lehetőleg a top 10, de még inkább az első pozícióba juttassuk ügyfeleink weboldalát.
A weboldal keresőoptimalizálás az online marketing egyik legfontosabb területe a SEA, vagyis a „Search Engine Advertising” mellett. A kettő együtt alkotja a SEM, vagyis a „Search Engine Marketing”, azaz keresőmarketing tevékenységet.
A SEA egyúttal a fizetett hirdetések kategóriájába is tartozik (PPC vagyis pay-per-click), ezzel ellentétben a SEO segítségével az organikus találatok között lehet megjelenni, ahol nem kell fizetni a kattintásokért (amennyiben sikerül a Google első oldalára juttatni a weboldalunkat). Pontosítva: ökölszabály szerint az organikus kattintások kétharmada érkezik az első három pozícióra, és 5-10 százalékkal kevesebb a negyedik, ötödik, hatodik stb. találatokra. Tehát minél előrébb kerül a weboldal, annál több ingyenes látogatót lehet szerezni.
Igényes weboldal és jól beállított online marketing kampányok nélkül aligha lehet sikeres egy vállalkozás napjainkban. A magyar felhasználók évente több millió keresést hajtanak végre csak azért, hogy termékeket vásároljanak és szolgáltatásokat vegyenek igénybe online. Ráadásul ma már a márkák weboldalaira keresésekből érkezik a legjelentősebb forgalom. Ezért a jobb organikus pozíciók a kulcsszavakra fontosak a versenyben és jelentős hatással vannak az eladásokra is.
Gyakori kérdés az ügyfelek részéről, hogy mi szükség a keresőoptimalizálásra, ha fizetett Google hirdetésekkel akár a találati mező legelső helyére is lehet kerülni – a további hirdetési platformokról, mint a Facebook, az Instagram vagy épp a TikTok hirdetések már ne is beszéljünk. A válasznak három része is van:
Ugyan a SEO nem hoz azonnali konverziókat (egy átlagos keresőmotor optimalizálási projekt 6-12 hónap elteltével kezd megtérülni), de érdemes vele foglalkozni, mert a hosszú távú befektetés eredményeként ez lehet a legjobb megtérülési rátával rendelkező eszköz.
Miután a SEO jelentése már ismert és a hasznát is bemutattuk, érdemes rátérni a SEO gyakorlati működésére. Fontos tudni, hogy a Google algoritmusa (ami lefuttatja a keresési találatokat) nem publikus, de a SEO szakértők a gyakorlati tapasztalatok alapján ki tudják következtetni, hogy milyen elvek mentén dolgoznak az internetes keresők. A Google (vagy a Bing, Yahoo stb.) robotokat használ az interneten megtalálható weboldalak feltérképezésére. A botok bejárják a website-okat és elraktározzák az információt egy úgynevezett indexben.
Amikor a felhasználó beír vagy bemond egy keresési kifejezést, akkor a keresőmotor egy összetett algoritmus alapján kikeresi az indexből a leghasznosabb és legpontosabb találatokat, amelyek lehetnek weboldalak, képek, hírek vagy akár térképes találatok is. A SEO abban segít, hogy a kereső a te oldaladat listázza az első helyen.
A SEO-t három fő részterületre oszthatjuk, ezek a következők:
Az On-Page SEO azokat a keresőmotor optimalizálási technikákat jelenti, amelyek a weboldalon belül történnek – elsősorban a SEO szövegírást sorolhatjuk ide. Ez nem más, mint a weboldal feltöltése kulcsszavakra optimalizált, releváns tartalmakkal. A folyamatot természetesen megelőzi egy kulcsszókutatás, de mindenképpen az alaposan megtervezett tartalomkészítés jelenti az On-Page SEO alapját. Emellett például az alábbi gyakorlatokat is ebbe a részterületbe sorolhatjuk:
Ezzel szemben az Off-Page SEO-ba azokat a tevékenységeket sorolhatjuk, amelyek a weboldalon kívül történnek. Elsősorban a backlinkek szerzését, vagyis a linképítést szokás a legjelentősebb Off-Page eszköznek nevezni, de például a Social Signal-ok gyűjtése is részét képezi.
A Google algoritmusa azért tudott kiemelkedni a versenytársak közül, mert egy nagyon régi, de nagyon jól bevált technikát ellesett az akadémikusoktól: az egyetemeken azokat a publikációkat, kutatásokat és professzorokat tartják leginkább mérvadónak, amelyekre a többi publikáció a legtöbbet hivatkozik. Ha egy adott témában egy kutatást 2000 szakcikk hivatkozott le, akkor azt a tudományos közösség jobban elfogadja, mint azt a kutatást, amit mindössze 50-en jelöltek meg a források között.
A weboldaladról ugyanígy gondolkodik a Google: minél relevánsabb és minél több minőségi link mutat rá, a kereső szemében annál hitelesebbnek tűnik.
Például az alábbi praktikákkal te is minőségi külső linkeket szerezhetsz:
A harmadik nagy területe a keresőoptimalizálásnak a technikai SEO. Ezt gyakran egybevonják az On-Page résszel vagy egy alterületének tekintik, mivel ez is a weboldalon belül zajlik. Mindenesetre érdemes elkülöníteni, mert nem tartalmi, hanem technikai beállításokról van szó és gyakran nem is ugyanaz a szakértő végzi a két tevékenységet: a technikai SEO-hoz fejlesztő/programozó, a tartalmihoz SEO szövegíró szükséges.
A technikai SEO dióhéjban azzal foglalkozik, hogy az oldal mennyire felel meg a keresőmotorok által támasztott technikai elvárásoknak. Részét képezi például:
Összegezve, a weboldal fejlesztésekor arra kell törekedni, hogy a lehető legtöbb szempontnak megfeleljen: ezt holisztikus keresőoptimalizálásnak nevezik a SEO szakértők. A cél, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a weboldaladból és próbálj mindig csak egy picivel jobb lenni a versenytársaidnál, hogy leelőzd őket.
A search engine optimization kapcsán hallhattál a white hat, grey hat és black hat SEO kifejezésekről is. Ezek bizonyos keresőoptimalizálási módszereket sorolnak támogatott (white), tiltott (black) és tűrt vagy kevert (grey) halmazokba.
Egy kis storytime: honnan ered a fehér és fekete kalap elnevezés? A vadnyugatot ábrázoló filmekből! A nézők könnyűszerrel különbséget tudtak tenni a főgonosz és a történet hőse között: a jó sheriff fehér kalapot viselt, míg a bűnöző feketét. A terminológiát több iparág is átvette, különösen biztonságtechnikai területeken. Például, a white hat és black hat leírás szolgál az etikus és rosszindulatú hackerek megkülönböztetésére is.
A SEO ugyanezt a megfogalmazást alkalmazza:
De ki dönti el, hogy mi számít tiltott technikának? Röviden: a keresőmotorok. Ezek közül lássuk, hogy melyek a legismertebb stratégiák:
A felsorolt 4 technikán kívül számos kockáztos módszer létezik még, amelyek gyakorlását a kereső a SERP-találatokból részleges vagy teljes kitiltással is büntetheti (azaz a botok nem fogják megtalálni bizonyos tartalmaidat vagy a teljes weboldaladat).
A search engine optimization szakértők véleménye megoszlik a grey hat SEO fogalmáról, többféle definíció is létezik rá:
Megéri grey hat SEO módszereket alkalmazni? Tájékozódni a témában mindenképp érdemes, hiszen a keresőoptimalizálás sötét oldalára tévedni még csak véletlenül sem érdemes. A vállalkozásod (vagy SEO szakemberként az ügyfeled) forog kockán, ha rizikós módszereket alkalmazol, ezért jó tudni, hogy még fehér zónában mozogsz-e vagy már szürke területekre tévedtél.
Amellett, hogy a keresőoptimalizálással szerzett kattintások nem kerülnek pénzbe, több olyan előnye is van a SEO-nak, amelyekért megéri belevágni és profikat megbízni a feladattal. Cikkünk lezárásaként összegyűjtöttük azt az ötöt, amelyek szerintünk a leghasznosabbak az online marketing tevékenységedet tekintve:
1. SEO, mint content marketing
A content marketing és a keresőoptimalizálás kéz a kézben járnak: a SEO egyben egy lehetőség, hogy hasznos és kreatív tartalmakat juttass el a célközönségednek. A keresőmotorok szeretik a friss, releváns anyagokat egy témában, ezért a blogolás is remek tartalomgyártási és egyben SEO eszköz.
2. Hozzájárul a PPC kampányok eredményességéhez
A nem fizetett és a fizetett marketing eszközök fantasztikusan kiegészítik egymást. A SEO elősegíti, hogy olcsóbban vásárolhass kattintásokat: optimalizálással feljebb tornázhatod a minőségi mutatódat a Google Ads-ben és jobb árakért licitálhatsz. Egy másik példa: hiába vagy első helyen a PPC marketing hirdetések között, ha csigalassan tölt be a weboldalad, akkor szinte biztosan elkattintanak a felhasználók.
3. Segít a lokális találatok között előre kerülni
Helyi keresésnek nevezzük az olyan kifejezéseket, mint az „étterem a közelben” vagy épp „virágszalon Budapest”. Ezeket azért írják be a felhasználók a Google-be, hogy a közelükben találjanak szolgáltatót. Azoknak a vállalkozásoknak, akiknek a földrajzi elhelyezkedése üzleti szempontból értékes, kötelezően ajánlott Google Cégem fiókot létrehozni és optimalizálni. Helyi keresőoptimalizálással előre kerülhetsz a lokális kulcsszavakra a Cégprofil segítségével.
4. Növeli a megbízhatóságot
Elsőnek lenni az organikus találatok között még napjainkban is azt jelenti, hogy időt és energiát fektettél a weboldalad fejlesztésére, ami egyenlő azzal, hogy hiteles vagy. Ráadásul, ha linket is építesz és a neved említésre kerül a médiában, akkor ezzel is azt az érzést erősítheted a vásárlókban, hogy megbízható vagy.
5. Elérheted az értékesítési tölcsér tetején lévőket is
Míg a fizetett hirdetésekkel elsősorban csak a melegebb célközönséget érheted el, addig keresőmotor optimalizálással azokat is bevonzhatod a weboldaladra, akik az értékesítési csatorna tetején helyezkednek el. Általában ezek a felhasználók még csak az érdeklődés fázisában vannak: nem döntötték el, hogy szeretnének-e elköteleződni. Őket minőségi tartalmakkal lehet a legkönnyebben megnyerni.
Szerző: Somogyi Zsófia, content marketing szakértő