Az online marketingben a legnagyobb kihívás, hogy egyszerre több ezer cég küzd a potenciális vásárlók figyelméért. Nagyon nehéz elérni, hogy a számtalan értékes (és kevésbé értékes, de szenzációhajhász) tartalom és ajánlat közül épp a miénkre figyeljen valaki. A vállalkozások gyakran több száz forintot költenek arra, hogy megszerezzenek egy-egy látogatót a honlapra vagy webshopra. Ha pedig sikerül felkelteni valakinek az érdeklődését, akkor se sokáig lehet lekötni a figyelmét. Az interneten az elérhető információ mennyisége közel végtelen és pillanatok alatt el lehet veszíteni egy látogatót. A weblaptulajdonosok így minden erőfeszítést megtesznek, hogy a legtöbbet kihozzák abból az 1-2 perből, amíg valaki kizárólag az ő oldalukat böngészi.

Számtalan módszer létezik arra, hogy hogyan lehet növelni a látogatók konverziós arányát, de az egyik leghatékonyabb eszköz, ha a sürgősség érzetét kelti az ajánlat. Gondoljunk bele a vásárló helyzetébe: megnyitott egy weblapot, böngészi az ajánlatokat és talál egy neki tetszőt. Szinte biztosan nem fog azonnal lecsapni rá, ha a kényelmes fotelben ülve végignézhet 6 másik hasonló ajánlatot is egy csésze tea mellett. Ilyenkor mindenki arra gondol, hogy majd később megrendeli, ha nem talál jobbat/olcsóbbat. Márpedig ha a látogató elhagyja az oldalunkat, akkor szinte biztosan nem fog visszatérni megrendelni a termékünket. Gyakran még akkor sem, ha valóban a mi ajánlatunk a legjobb a piacon. Ennek egyszerűen az az oka, hogy elfelejti a honlap nevét, az ajánlat tartalmát, vagy meggondolja magát és úgy dönt, hogy jelenleg mégsem olyan fontos neki a termékünk/szolgáltatásunk, hogy pénzt áldozzon arra.

Más azonban a helyzet, ha az ajánlatunk a sürgősség érzetét kelti: ilyenkor a vásárló arra gondol, hogy könnyen lecsúszhat az ajánlatról és be kell érni egy rosszabb választással. A vásárló innentől kockázatot vállal azzal, ha nem cselekszik azonnal. Ha sikerül elérni, hogy a vásárló gyors döntést hozzon, akkor azonnal vásárlóvá/feliratkozóvá lehet konvertálni. Ha ezt eléri az ajánlatunk, akkor nem kell abban bízni, hogy később talán visszatér és leadja a megrendelést.

Három jó példa a vásárlás sürgetésére

Booking.com: korlátos számú foglalható szoba

Booking nevű szállásfoglalással, hotelkereséssel foglalkozó weblapon remekül alkalmazzák a szállásadók a sürgősség érzetét keltő reklámokat. Nem elég, hogy vörös kiemelt betűvel közzéteszik, hogy már csak három szabad szoba maradt, de még azzal is a gyors döntésre sarkallnak, hogy a mai napi foglalási számokat és a pillanatnyi látogatószámot is feltüntetik. Érdekes, hogy a jobb alsó call-to-action gomb azonban 4 szabad szobát ír. Valószínűleg még nekik is van mit fejleszteni a kódsorokon.

Nem lennék azért meglepődve, ha még a jövőhéten is találhatnánk szabad szobákat az i-Suite Hotel Riminiben.

Early bird jegyek a Szigetre és más fesztiválokra, koncertekre

A népszerű fesztiválok jegyeinek jelentős részét már akkor sikerül eladni, amikor még azt se lehet tudni, hogy pontosan mit vesz meg a vásárló. A koncerteket még meg se szervezték, a fellépők kilétét gyakran az utolsó hónapokban fedik fel. A Sziget fesztivál 7 napos bérlete például akciósan 85.000 forintért vehető meg, de kizárólag 2016 december 31-ig. Utána fokozatosan tovább emelkednek az árak. A fesztiválozókat két okból is sürgeti az idő: elfogyhatnak a jegyek és az ár emelkedése miatt is rosszabbul járhatnak. Nem megéri megvenni a bérletet ma, több mint fél évvel a fesztivál előtt? ?

Glamour napok

Végül pedig zárja a sort minden férfi „kedvence”: a Glamour napok. Egy offline marketing eszközről van ugyan szó, de a vásárlás sürgetésének eklatáns példája. Ilyenkor mindössze 3-4 nap érvényes kuponokat adnak a Glamour újság megvásárlóinak, amivel kedvezményes áron lehet mindenféle ruházati, elektronikai és egyéb terméket megvenni. A fogyasztók ekkor azt kockáztatják, hogy lemaradnak a kedvezményes árakról, ha nem hoznak gyors vásárlási döntést a plázákban, áruházakban. Annyira sikeres eszköz, hogy az összes vidéki és budapesti divatüzlet egy kifosztott ruhaturkálóhoz hasonlít az akció végére.