A bejáratott fogászatok előjegyzési listáját látva könnyű azt gondolni, hogy egészségügyi szolgáltatóként gyakorlatilag nincs szüksége marketing tevékenységre ezeknek a vállalkozásoknak. A valóság ennél jóval árnyaltabb: komoly erőfeszítést igényel egy rendelő kapacitásainak lekötése. A fogászati marketing legnagyobb kihívása ugyanis az, hogy folyamatosan új páciensekkel lássa el az orvosokat a növekvő fogászati árak mellett is. Cikkünkben bemutatunk 9 jól működő eszközt, amelyet féltucat fogászat hirdetése során gyűjtöttünk össze az elmúlt években.

Eszközök a fogászati marketing sikeréhez

1. A fogászati marketing alapja a minőségi weboldal

Egy komoly fogászatnak komoly weboldalra van szüksége. A legtöbb hirdetés és kampány erre az oldalra fogja vezetni a látogatókat, ezért bizalmat kell ébreszteni a felhasználókban. Ha a weboldal lassan tölt be, nehezen kezelhető, nem tartalmaz megfelelő mennyiségű és minőségű információt, akkor a felhasználók azonnal vissza fognak fordulni és másik szolgáltatót keresnek. A weboldal lesz a fogászati marketing alapja, ezért nem szabad félvállról venni az elkészítését. A legjobb, ha egy hozzáértő marketing cégre vagy szabadúszóra bízza, akinek van tapasztalata egészségügyi területen.

2. Keresőoptimalizálás (SEO): új páciensek kattintási költség nélkül

Évről évre gyorsan növekednek a kattintási költségek a különböző PPC (pay-per-click) hálózatokban. A Google Ads keresőhirdetések már most is gyakran több száz forint, néhány esetben akár 1000 Ft/kattintás áron érhetők el. Hosszú távon ezért a legjobban megtérülő marketing eszköz a keresőoptimalizálás lehet. A SEO segít, hogy kattintási költségek nélkül érkezzenek releváns látogatók, akik könnyen pácienssé válhatnak. Az eszköz legnagyobb nehézsége a megtérülési idő: egy-egy PPC kampány néhány nap alatt hozza az új pácienseket, a SEO projektek viszont legalább 6, de új weboldal esetében inkább 12 hónap megtérülési idővel rendelkeznek.

3. Helyi SEO megoldások

Manapság, ha bármilyen problémával szembesül az ember, az első dolga, hogy az okostelefonját hívja segítségül. Ha letörik a foga egy páciensnek, beüti a mobiltelefon keresőjébe a fogászat vagy fogorvos kulcsszavakat és azonnal megjelennek a környékbeli rendelők a Google Térképen. A lokális SEO ebben tud segíteni: a helyi keresések között előre jutva rengeteg új páciense lehet a rendelőnek. A lokális SEO viszonylag gyors, mivel nem kell több száz vagy több ezer rendelővel versenyre kelni: „csak” a környező utcák rendelőinél kell egy kicsit ügyesebben csinálni. A havidíjas keresőoptimalizálás szolgáltatásunk keretei között ezért mindig előre vesszük ezt a feladatot fogászati marketing esetében.

4. A fogászati marketinghez is kelleni fog a Google Ads

Bármennyire is magasak a hirdetési költségek, a Google Ads nélkülözhetetlen kelléke a fogászati marketingnek. Különösen akkor, ha gyorsan van szükség, nagy mennyiségben új érdeklődőkre. A Google Ads hirdetés előnye, hogy azonnal hozza az eredményeket és remekül igazítható az aktuális igényekhez. Ha egy fogászati ügyfelünknél azt látjuk, hogy egy hónapra előre nincs szabad időpont, vissza lehet venni a költésből. Ha viszont az ügyfelünknél új orvosok dolgoznak, fel lehet tekerni a költést és gyorsan biztosítani lehet a szükséges új páciens mennyiséget.

5. Fogászatok a közösségi médiában

Az egészségügyi szolgáltatók gyakran tartanak attól, hogy megjelenjenek a közösségi médiában. Érthetők a szempontjaik, mivel egy konzervatív iparágról van szó. A közösségi médiának viszont nem kell feltétlenül az „akciózásról” és a gagyi „mémekről” szólnia. Lehet ezt komolyan is csinálni.

Az általunk kezelt oldalaknál arra törekszünk, hogy erősítsük a páciensekben a bizalmat, bemutassuk a felkészült fogászati csapatot és érdekességekről írjunk dentálhigiénia témakörben. A hirdetések tervezésénél mindig figyelembe kell venni, hogy az egészségügy egy kényes témakör, ahol privacy-first mentalitással lehet csak kampányokat tervezni. Ezzel elkerülhetjük a hirdetési fiókok letiltását, de a páciensek is értékelni fogják, hogy nem követi őket olyan hirdetés, amely utal az egészségügyi állapotukra.

6. A páciens vélemények felpörgetik a fogászati marketinget

A fogorvos egy bizalmi szerepkör, ezért nagyon alaposan megválogatjuk, hogy kihez megyünk. Mivel a páciens egészsége a tét, ezért hatalmas szerepe van a bizalomépítésnek. Nagyon jó eszköz erre, ha visszajelzés írására kérjük a visszatérő pácienseket, akik már megbizonyosodtak arról, hogy jól dolgozik a fogászat. A legjobb, ha elkérjük a teljes nevüket, fotójukat és a hozzájárulásukat ahhoz, hogy a weboldalon megjelenjen az értékelésük.

A hamis értékeléseket, kitalált neveket viszont el kell felejteni. Hiteles és valós értékelésekkel lehet csak eredményeket elérni. Hiteles lehet az is, ha a pácienseket arra kérjük, hogy egy ellenőrzött felületen értékeljék a rendelőt: például a Google Cégem (3. pont) felület remek megoldás lehet a pozitív visszajelzések gyűjtésére.

7. Online PR: bizalmat kell építeni

A weboldal nem csak arra való, hogy bemutassuk a szolgáltatásokat és kirakjuk a telefonszámot. Érdemes itt gyűjteni a szakmai elismeréseket, az orvosok önéletrajzát (bemutatkozását szakmai életúttal) és a fogászatról megjelent cikkeket is. Az egyik fogászati ügyfelünknél például teljesen véletlenül derült ki, hogy a vezető szájsebész rendkívül aktív tudományos téren és kutatóként dolgozik a Semmelweis Egyetemen. A fogászati marketingben nem erény a szerénység: a szakmai elismeréseket, konferencia előadásokat, tudományos tevékenységet kommunikálni kell, mert rengeteget segítenek abban, hogy a praxis kiemelkedjen a versenytársak közül.

8. A fogászati szaktudás átadása blogcikkekkel

Minden fogászatnak vezetnie kellene egy blogot és megosztani a szakmai érdekességeknek azt a részét, amely érdekelheti a laikus pácienseket is. A blogolásnak egyszerre három célja is lehet:

  • Építi a bizalmat, bemutatja a szakmai hozzáértést
  • A dentálhigiéniai tippek megmutatják, hogy a fogászat törődik a páciensekkel
  • Építi a weboldal organikus forgalmát, támogatja a keresőoptimalizálást (2. pont)

Sokan tartanak attól, hogy nem lesz idejük blogot vezetni és ez tényleg egy nehéz feladat azoknak, akik nem írnak hosszú szövegeket minden nap. Egy marketing ügynökség viszont ebben is segíthet: egy néhány soros alapanyag alapján egy jó szövegíró bármilyen témában tud pontos és hiteles cikkeket írni.

9. „Csalitermék” a fogászati marketingben

Alapfilozófiánk, hogy egészségügyi szolgáltató ne hirdessen akciót. A leárazásokat és egyedi ajánlatokat el kell felejteni ebben az iparágban, mert rontja a hitelességet. Egyetlen kivételes eset van a fogászati marketingben, amit kicsit csúnya szóval csaliterméknek szoktak nevezni a reklámszakemberek.

A csalitermék lényege, hogy legyen egy alacsony árú belépő termék, amivel meggyőzhető a páciens arról, hogy kipróbálja a rendelő szolgáltatásait. A kezelésen megismerkedik a kedves asszisztensekkel és a profi fogorvossal vagy dentálhigiénikussal. A csalitermék nem termel azonnali profitot, de el lehet érni vele, hogy a páciens visszatérő legyen és legközelebb is a rendelőt válassza. A célra alkalmas lehet például egy kedvező árú éves fogászati kontrollvizsgálat, egy első pácienseknek szóló konzultáció, de például egy fogkőeltávolítás is.

Összefoglalás

Az elmúlt 5 évben féltucat eltérő típusú fogászattal dolgoztunk együtt online marketing területen, és ezalatt az idő alatt volt időnk megismerni a szakma marketing kihívásait. A felsorolt eszközök mindegyike működőképes és hasznos, de természetesen nem minden fogászatnak van szüksége az összes hirdetési csatornára. Nem akarom túlhangsúlyozni az online marketing szerepét: a legjobb, ha olyan jó a fogászat szolgáltatása, hogy a visszatérő páciensek és az ügyfélajánlások (word-of-mouth) önmagukban biztosítják a szükséges páciens mennyiség többségét. A legtöbb fogászat esetében viszont szükség van aktív marketing erőfeszítésekre is. Különösen abban az esetben, ha a fogászati rendelő méretének növelése a célkitűzés.