Ingyenes online eszköz, amellyel néhány egyszerű lépésben elérheted leendő vásárlóidat, ügyfeleidet: a Google Cégem előnyei magukért beszélnek. Az angolul Google My Business (röviden GMB) néven ismert felület aktív használatával egyszerűen növelheted forgalmadat és bevételedet. Szeretnéd tudni, hogyan használd, hogy kiemelkedj versenytársaid közül? Most lépésről lépésre, érthetően megmutatjuk!

Mi az a Google Cégem, és miért éri meg foglalkozni vele?

A Google legnagyobb előnye, hogy rendkívül kényelmes. Ha csak kósza gondolatként felmerül benned például, hogy a várható hétvégi melegrekordot egy budapesti strandon vészeld át, másodperceken belül azon kapod magad, hogy a nyitvatartástól a parkolási lehetőségeken át egészen a vendégvéleményekig már mindent tudsz a három legközelebbi opcióról. A jó öreg telefonkönyvek korában legalább egy órádba telt volna, hogy ennyi információt összegyűjts…

Éppen ezért a kényelemért éri meg energiát fektetni a Google Cégem fiókod optimalizálásába: hogy a Te céged is másodpercek alatt feltérképezhető legyen, és hogy potenciális vásárlóid, ügyfeleid gombnyomásra megtudhassák rólad azokat az infókat, amelyekre a leginkább kíváncsiak. Ha már a Google tálcán kínál egy ilyen hatékony eszközt a helyi keresőoptimalizálásra, miért ne használnád ki?

A Google Cégem igazi win-win megoldás: a Google értékesebb szolgáltatást tud nyújtani, ha a felhasználók hiteles és friss adatokat szolgáltatnak a Térképen megjelenő cégekről, a vállalkozók pedig közvetlen kapcsolatot tudnak teremteni leendő vásárlóikkal, ügyfeleikkel.

Kerülj a környéked legjobbjai közé!

Biztosan észrevetted már, hogy ha olyan termékre, szolgáltatásra keresel rá, amely fizikai üzletben érhető el (például cukrászda, kozmetika), a Google olyan találatokat dob fel, amelyek közel vannak a pillanatnyi tartózkodási helyedhez. Jellemzően a Google Térkép részletét látod meg először, a találatok helyének megjelölésével, közvetlenül alatta pedig az úgynevezett local pack található. Ez a „helyi csomag” a top 3 helyi találatot tartalmazza névvel, pontos távolsággal, címmel, értékelésekkel, árkategóriával – ha pedig lenyitjuk valamelyiket, legtöbbször nyitva tartással, képekkel, leírásokkal is találkozhatunk. Ebbe a bizonyos top 3-ba a kereső algoritmusa által a legrelevánsabbnak, leghitelesebbnek ítélt Google Cégem fiókok kerülnek. Hogy Te is megtett a kezdő lépést a Google helyi dobogója felé, regisztrálnod kell ebbe az adatbázisba!

Első lépés: Google Cégem létrehozása

A legegyszerűbb módja Google Cégem fiók létrehozásának, ha a Google fiókodba belépve meglátogatod a Google My Business oldalát, és végighaladsz a lépéseken.

A vállalatom már szerepel az adatbázisban, de nem tudom szerkeszteni: mit tegyek?

Semmi pánik! Előfordulhat, hogy a cégedet valaki már hozzáadta a rendszerhez: ezt bármelyik Google fiókkal rendelkező felhasználó (tehát „járókelő”) megteheti a Térkép felületen, a „Hiányzó hely hozzáadása” gomb segítségével. Ha ez a helyzet áll fenn, az „Ön a tulajdonosa ennek a vállalkozásnak?” lehetőségre kattintva néhány egyszerű lépésben hozzáférést kérhetsz, és el is kezdheted az optimalizálást!

A Google My Business regisztráció helyes lépései

A Google szolgáltatásaira jellemző felhasználóbarát folyamatoknak köszönhetően a regisztráció már-már banálisan egyszerű: az egyik lépés következik a másikból, technikai értelemben véve elronthatatlan. Vannak azonban bevált tippek és trükkök, hogy az alapokon túl kézzel fogható előnyre tegyél szert – ezeket osztom most meg Veled!

Így add meg a nevet!

A vállalkozásnév megadása a legegyszerűbb lépésnek tűnik, mégis sokan elbuknak már itt, az elején. A leggyakrabban elkövetett hiba, hogy a cégjegyzésben szereplő nevet írják ebbe a rubrikába – pedig a Koffeinfüggő Kft. elnevezésből nem derül ki, hogy kávézóról, kávészaküzletről, pörkölő üzemről, netán leszokást segítő tanácsadásról van szó. A lényeg, hogy a nevedben mindenképp szerepeljen a funkció, amit a vállalkozásod betölt, vagyis az a szó, amit a szolgáltatásoddal kapcsolatban az emberek a leggyakrabban beírnak a keresőbe.

Kategória: egy nem elég!

A regisztrációnál első lépésben csak egy kategória megadására ad lehetőséget a felület, de a folyamat végén ez kiegészíthető. Adj meg minden kategóriát, amely releváns a vállalkozásod szempontjából!

Cím megadása: figyelj a részletekre

A vállalkozásod címét mindig meg kell adnod: akkor is, ha mozgó szolgáltatást nyújtasz, vagy online a vállalkozásod. Ebben az esetben választhatod, hogy a Google Cégem profilodban ne legyen látható a cím, de mindenképp olyat adj meg, ahol hozzáférsz a postához, hiszen ide fog majd érkezni az azonosító kód.

Az utca, házszám pontosan olyan formában legyen megadva, ahogy a weboldaladon is szerepel! A felhasználóknak egyértelmű, hogy “Minta körút 24, 1. emelet 2. ajtó” pontosan ugyanaz, mint a “Minta krt. 24. I/2”, a keresőmotornak azonban nem. Ugyanez a helyzet a névvel és a telefonszámmal is!

Második lépés: Google My Business fiók hitelesítése

Ahhoz, hogy a Google Cégem szolgáltatás minden előnyével élhess, igazolnod kell a Google felé, hogy a vállalkozásod valós, és tényleg Te vagy a tulajdonosa. Ennek leggyakoribb módja a postai úton történő hitelesítés, amely során – a gyerekkori nyári táborok hangulatát megidézve – képeslapot küld neked a Google. A hitelesítéshez a benne található 5 számjegyű kódot kell megadnod a fiókodban. Ha ez teljesült, ezt a lépést ki is pipálhatod!

Nem érkezik meg a képeslap? Korlátlan alkalommal újrapróbálkozhatsz, de ha valami oknál fogva sehogy nem jön össze, inkább vedd fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal!

Harmadik lépés: Google Cégem profil tökéletesítése

Az alapok után jöhet a finomhangolás: ezek azok a lépések, amelyekkel elérheted, hogy a Te vállalkozásodra irányuljon a Google találati oldal reflektorfénye.

Nyitvatartás

Ne csak akkor add meg, ha boltot üzemeltetsz: egy online szolgáltatásnál is hasznos információ, hogy mikor vagy elérhető. Fontos, hogy rendszeresen frissítsd – különösen ünnepek, munkaszüneti napok, esetleg korlátozások esetén.

Vállalkozás leírása: mutatkozz be!

Ebben a rubrikában mindent elmondhatsz, amit a vállalkozásodról tudni érdemes, de csak 750 karaktered van rá. Hogy kimaxold ezt a lehetőséget, két szabályt érdemes betartanod:

  1. Hagyd a modoros beköszönéseket és a hosszadalmas körmondatokat! Tekints erre a részre úgy, mintha a híres elevator pitch koncepció írott formája lenne: a bemutatkozás megfogalmazása közben képzeld azt, hogy csak néhány emeletnyi lift-út áll rendelkezésre, hogy elmondd a lényeget.
  2. Ügyesen csempészd bele a szövegedbe a vállalkozásodhoz kapcsolódó releváns kulcsszavakat! Természetesen nem kell túlzásba esni, de két-három kifejezést ajánlott beleszőni a vállalkozás leírásába. Ha hirtelen azt sem tudod, hogyan kezdj hozzá, olvasd el kulcsszókutatásról szóló bejegyzésünket!

Attribútumok hozzáadása

A profilod szerkesztésekor nézd át alaposan, és használd ki az „Attribútumok” menüpontot! Itt számos hasznos tudnivalót jól láthatóan feltüntethetsz az érdeklődőknek a kiszolgálás módjától a fizetési lehetőségeken át a parkolásig.

Google Cégem-kompatibilis fotók készítése

Egy jól működő Google Cégem galériára két dolog jellemző: informatív és hívogató.

  • Ha üzletet működtetsz, az első képed legyen egy jó minőségű fotó az utcafrontról, hogy a Cégem profilod alapján hozzád igyekvők tudják, mit kell keresni. Hasznos még, ha a logódat/cégéredet is feltöltöd.
  • A legfontosabb képes tartalmak kipipálása után jöhetnek az extrák: szép, világos, éles képek a belső térről, plusz a népszerű, állandó termékekről.

Weboldal készítése a Google Cégem segítségével

Ha nincs weboldalad, ne a vállalatod Facebook vagy Instagram oldalának linkjét add meg a profilodban! Ennél fényévekkel jobb megoldás, ha a Google Cégem ingyenes weboldal készítő funkcióját használod. Ezen a felületen letisztult, látványos és informatív, .business.site végződésű honlapot hozhatsz létre. Ne feledd azonban, hogy a business Google platformon ily módon létrehozott webhely jogilag nem a tiéd! Bár ez ok nélkül nem valószínű, hogy megtörténik, de a Google bármikor módosíthatja, vagy el is távolíthatja azt.

A nulláról indulva tehát ez a funkció egy remek ideiglenes webhely alternatíva – idővel azonban érdemes teljes értékű, saját honlapra váltani.

Google Cégem fiók kezelése hosszú távon

Google Cégem vélemények

A Google Cégem legnagyobb előnye és hátránya egy és ugyanaz: a nyilvánosság ereje. Bárki írhat véleményt egy business Google profilra, mindenféle előszűrés nélkül – a vállalkozás jó hírnevét azonban jelentősen befolyásolja a felhasználók értékeléseinek átlaga.

Megijedni azért nincs okod: tapasztalataink szerint a funkció előnyei még mindig túlsúlyban vannak! De nézzük először, mi a teendő, ha bekövetkezik, amitől mindenki tart: mi lesz, ha negatív értékelést kapok?

Így kezeld a negatív értékeléseket!

A negatív vélemények kezelésére alapvetően egy fő szabály van: mindig válaszolj!

  • Ha részletesen megfogalmazott negatív kritikát olvasol egy konkrét termékedről/szolgáltatásodról/a kiszolgálásról, kezeld udvariasan, és biztosítsd a vevőt teljes megértésedről! A válasz nélkül hagyott negatív véleményeknél csak a cinikus, vásárlót hibáztató tulajdonosi komment a rosszabb – itt is él az ősi szabály, hogy a vevőnek mindig igaza van. Pár mondat bőven elég: biztosítsd a vélemény íróját arról, hogy a vevők legnagyobb elégedettségére törekszel, és reméled, hogy legközelebb pozitívabb élményekkel távozik. Ha van konkrét felvetés (pl. a kávézódban épp elfogyott a laktózmentes tej, és nem tudtak alternatívát kínálni a csalódott vevőnek), reagálj rá érdemben! (A példánál maradva írd meg, hogy elnézést kérsz a kellemetlenségért, hiszen a helyed célja, hogy mindenkire odafigyeljen, és arra törekedtek, hogy többé ne fordulhasson elő hasonló fennakadás.) Ezzel eléred, hogy a profilodat olvasók szemében a negatív vélemény tartalmát ellensúlyozza a szimpatikus hozzáállásod!
  • Ha szöveg nélkül hagyott 1-2-3 csillagos értékeléssel találkozol, vagy az alacsony csillagozáshoz indoklás helyett csak egy „szörnyű hely” típusú kommentet hagy az olvasó, a legjobb, amit tehetsz, ha udvariasan megkérdezed, mi az, amivel nem elégedett, hiszen szeretnél segíteni. Ha sosem kapsz választ, a többi látogató akkor is látni fogja, hogy valóban törődsz a szolgáltatásod minőségével, és megint csak te leszel a szimpatikusabb.
Amikor a válasz már nem segít
  • Sértő, obszcén véleményt kaptál? Ebben az esetben lehetséges a Google Cégem vélemény törlése! Gombnyomásra ezt ugyan nem teheted meg, de ha az érintett véleménynél a „jelentés” lehetőséget választva kitöltesz egy űrlapot, a Google – ha a komment valóban ütközik az irányelvekkel – törölni fogja azt.
  • Mindenki legrosszabb rémálma a tömeges támadás, amikor napok leforgása alatt 1-2 csillagos értékelések lepik el a Google My Business profilt. Szerencsére ez elég ritkán fordul elő – a Magyarországon látott példák egy-egy közéleti botrány hatására következtek be. Ha esetleg valami miatt veled is megtörténne hasonló, felveheted a kapcsolatot a Google ügyfélszolgálatával, hogy minimalizáld a károkat.

Így kezeld a pozitív értékeléseket!

Jól olvasod, a kedvező véleményekkel is foglalkozni kell! Itt azonban csak annyi a dolgod, hogy egy rövid mondatban megköszönd az értékelést. Ha egy alapvetően pozitív véleménybe némi kritika is vegyül (például egy kedvező, 4 csillagos vélemény, ahol az értékelő x és y ok miatt nem adott teljes pontszámot), köszönd meg az építő jellegű véleményt! Biztosítsd továbbá a felhasználót arról, hogy ezentúl az általa írtakra is jobban odafigyelsz.

Google Cégem vélemények kikapcsolása

Erre sajnos nincs lehetőség, hiszen a véleményezés lehetősége nem választható funkció: így garantálja a Google az átláthatóságot, a rendszer megbízhatóságát a felhasználók felé. Egyedül azoknál a cégeknél tiltja a véleményezést a Térkép, amelyek „végleg bezárt” jelöléssel vannak ellátva.

Kérdések és válaszok

A Google Cégem egyik fontos, a felhasználók számára nagyon hasznos funkciója a kérdezés lehetősége. Ezekre azonban bárki válaszolhat – ezért ügyelj arra, hogy te legyél az első! Ha irányelvekkel ütköző tartalomba botlanál, ugyanaz a teendő, mint a vélemények esetében. Itt egyetlen aranyszabály van: minden kérdés fontos, és választ érdemel!

Posztolj a Cégem közönségednek!

Kevesen tudják, de a posztolás nem csak a közösségi média felületeken jó lehetőség, hanem a Google Cégem fiókban is rendelkezésre áll. Ne hagyd ki ezt a lehetőséget: a rendszeres posztolás jelzi, hogy aktív vagy, a profil folyamatosan frissül, így a Google szívesebben sorol előre. Az is megfelelő lehet, ha az aktuális Facebook tartalmaid mintájára készíted őket, de figyelni kell a felület sajátosságaira is.

A Google Cégem bejegyzések egy hétig elérhetőek, ezért érdemes hetente legalább egyszer posztolni, hogy mindig legyen friss hír a profilodon! Érdemes az aktualitásokra koncentrálni: akciók, események mindig jó lehetőséget adnak a posztolásra.

Statisztikák

Ez az a funkció, amely a Google Cégem profilt a vállalkozók marketing asszisztensévé teszi. A Statisztika funkció látványos, áttekinthető diagramjaiból megtudhatsz egy sor hasznos információt: például, hogy hányan és milyen kifejezésekkel kerestek rá a cégedre, hányan tekintették meg a weboldaladat, vagy épp hányan terveztek hozzád útvonalat.

Google Cégem törlése

Ha bármilyen oknál fogva törölni szeretnéd Google My Business profilodat, egyszerűen megteheted: bejelentkezve kattints az „Információ” gombra, majd válaszd az „Adatlap lezárása vagy eltávolítása” lehetőséget. Jól gondold át – a törlés végleges! Ha újra fiókot szeretnél nyitni, újra végig kell menned a hitelesítési procedúrán. Ezért is fontos, hogy vigyázz a Google fiókod biztonságára: ne hagyd, hogy rossz kezekbe kerüljön, és odavesszen a fáradságos munkád!

A Google Cégem megfelelő kitöltése és rendszeres kezelése önmagában nagy lépés lehet az online marketing tevékenységedben. Ha azonban szeretnél szintet lépni, szakértők segítségére lesz szükséged – a Marketing21 csapata örömmel áll rendelkezésedre!

Szerző: Barta Eszter, content marketing szakértő