Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Ingyenes online eszköz, amellyel néhány egyszerű lépésben elérheted leendő vásárlóidat, ügyfeleidet: a Google Cégem előnyei magukért beszélnek. Az angolul Google My Business (röviden GMB) néven ismert felület aktív használatával egyszerűen növelheted forgalmadat és bevételedet. Szeretnéd tudni, hogyan használd, hogy kiemelkedj versenytársaid közül? Most lépésről lépésre, érthetően megmutatjuk!
A Google legnagyobb előnye, hogy rendkívül kényelmes. Ha csak kósza gondolatként felmerül benned például, hogy a várható hétvégi melegrekordot egy budapesti strandon vészeld át, másodperceken belül azon kapod magad, hogy a nyitvatartástól a parkolási lehetőségeken át egészen a vendégvéleményekig már mindent tudsz a három legközelebbi opcióról. A jó öreg telefonkönyvek korában legalább egy órádba telt volna, hogy ennyi információt összegyűjts…
Éppen ezért a kényelemért éri meg energiát fektetni a Google Cégem fiókod optimalizálásába: hogy a Te céged is másodpercek alatt feltérképezhető legyen, és hogy potenciális vásárlóid, ügyfeleid gombnyomásra megtudhassák rólad azokat az infókat, amelyekre a leginkább kíváncsiak. Ha már a Google tálcán kínál egy ilyen hatékony eszközt a helyi keresőoptimalizálásra, miért ne használnád ki?
A Google Cégem igazi win-win megoldás: a Google értékesebb szolgáltatást tud nyújtani, ha a felhasználók hiteles és friss adatokat szolgáltatnak a Térképen megjelenő cégekről, a vállalkozók pedig közvetlen kapcsolatot tudnak teremteni leendő vásárlóikkal, ügyfeleikkel.
Biztosan észrevetted már, hogy ha olyan termékre, szolgáltatásra keresel rá, amely fizikai üzletben érhető el (például cukrászda, kozmetika), a Google olyan találatokat dob fel, amelyek közel vannak a pillanatnyi tartózkodási helyedhez. Jellemzően a Google Térkép részletét látod meg először, a találatok helyének megjelölésével, közvetlenül alatta pedig az úgynevezett local pack található. Ez a „helyi csomag” a top 3 helyi találatot tartalmazza névvel, pontos távolsággal, címmel, értékelésekkel, árkategóriával – ha pedig lenyitjuk valamelyiket, legtöbbször nyitva tartással, képekkel, leírásokkal is találkozhatunk. Ebbe a bizonyos top 3-ba a kereső algoritmusa által a legrelevánsabbnak, leghitelesebbnek ítélt Google Cégem fiókok kerülnek. Hogy Te is megtett a kezdő lépést a Google helyi dobogója felé, regisztrálnod kell ebbe az adatbázisba!
A legegyszerűbb módja Google Cégem fiók létrehozásának, ha a Google fiókodba belépve meglátogatod a Google My Business oldalát, és végighaladsz a lépéseken.
Semmi pánik! Előfordulhat, hogy a cégedet valaki már hozzáadta a rendszerhez: ezt bármelyik Google fiókkal rendelkező felhasználó (tehát „járókelő”) megteheti a Térkép felületen, a „Hiányzó hely hozzáadása” gomb segítségével. Ha ez a helyzet áll fenn, az „Ön a tulajdonosa ennek a vállalkozásnak?” lehetőségre kattintva néhány egyszerű lépésben hozzáférést kérhetsz, és el is kezdheted az optimalizálást!
A Google szolgáltatásaira jellemző felhasználóbarát folyamatoknak köszönhetően a regisztráció már-már banálisan egyszerű: az egyik lépés következik a másikból, technikai értelemben véve elronthatatlan. Vannak azonban bevált tippek és trükkök, hogy az alapokon túl kézzel fogható előnyre tegyél szert – ezeket osztom most meg Veled!
A vállalkozásnév megadása a legegyszerűbb lépésnek tűnik, mégis sokan elbuknak már itt, az elején. A leggyakrabban elkövetett hiba, hogy a cégjegyzésben szereplő nevet írják ebbe a rubrikába – pedig a Koffeinfüggő Kft. elnevezésből nem derül ki, hogy kávézóról, kávészaküzletről, pörkölő üzemről, netán leszokást segítő tanácsadásról van szó. A lényeg, hogy a nevedben mindenképp szerepeljen a funkció, amit a vállalkozásod betölt, vagyis az a szó, amit a szolgáltatásoddal kapcsolatban az emberek a leggyakrabban beírnak a keresőbe.
A regisztrációnál első lépésben csak egy kategória megadására ad lehetőséget a felület, de a folyamat végén ez kiegészíthető. Adj meg minden kategóriát, amely releváns a vállalkozásod szempontjából!
A vállalkozásod címét mindig meg kell adnod: akkor is, ha mozgó szolgáltatást nyújtasz, vagy online a vállalkozásod. Ebben az esetben választhatod, hogy a Google Cégem profilodban ne legyen látható a cím, de mindenképp olyat adj meg, ahol hozzáférsz a postához, hiszen ide fog majd érkezni az azonosító kód.
Az utca, házszám pontosan olyan formában legyen megadva, ahogy a weboldaladon is szerepel! A felhasználóknak egyértelmű, hogy “Minta körút 24, 1. emelet 2. ajtó” pontosan ugyanaz, mint a “Minta krt. 24. I/2”, a keresőmotornak azonban nem. Ugyanez a helyzet a névvel és a telefonszámmal is!
Ahhoz, hogy a Google Cégem szolgáltatás minden előnyével élhess, igazolnod kell a Google felé, hogy a vállalkozásod valós, és tényleg Te vagy a tulajdonosa. Ennek leggyakoribb módja a postai úton történő hitelesítés, amely során – a gyerekkori nyári táborok hangulatát megidézve – képeslapot küld neked a Google. A hitelesítéshez a benne található 5 számjegyű kódot kell megadnod a fiókodban. Ha ez teljesült, ezt a lépést ki is pipálhatod!
Nem érkezik meg a képeslap? Korlátlan alkalommal újrapróbálkozhatsz, de ha valami oknál fogva sehogy nem jön össze, inkább vedd fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal!
Az alapok után jöhet a finomhangolás: ezek azok a lépések, amelyekkel elérheted, hogy a Te vállalkozásodra irányuljon a Google találati oldal reflektorfénye.
Ne csak akkor add meg, ha boltot üzemeltetsz: egy online szolgáltatásnál is hasznos információ, hogy mikor vagy elérhető. Fontos, hogy rendszeresen frissítsd – különösen ünnepek, munkaszüneti napok, esetleg korlátozások esetén.
Ebben a rubrikában mindent elmondhatsz, amit a vállalkozásodról tudni érdemes, de csak 750 karaktered van rá. Hogy kimaxold ezt a lehetőséget, két szabályt érdemes betartanod:
A profilod szerkesztésekor nézd át alaposan, és használd ki az „Attribútumok” menüpontot! Itt számos hasznos tudnivalót jól láthatóan feltüntethetsz az érdeklődőknek a kiszolgálás módjától a fizetési lehetőségeken át a parkolásig.
Egy jól működő Google Cégem galériára két dolog jellemző: informatív és hívogató.
Ha nincs weboldalad, ne a vállalatod Facebook vagy Instagram oldalának linkjét add meg a profilodban! Ennél fényévekkel jobb megoldás, ha a Google Cégem ingyenes weboldal készítő funkcióját használod. Ezen a felületen letisztult, látványos és informatív, .business.site végződésű honlapot hozhatsz létre. Ne feledd azonban, hogy a business Google platformon ily módon létrehozott webhely jogilag nem a tiéd! Bár ez ok nélkül nem valószínű, hogy megtörténik, de a Google bármikor módosíthatja, vagy el is távolíthatja azt.
A nulláról indulva tehát ez a funkció egy remek ideiglenes webhely alternatíva – idővel azonban érdemes teljes értékű, saját honlapra váltani.
A Google Cégem legnagyobb előnye és hátránya egy és ugyanaz: a nyilvánosság ereje. Bárki írhat véleményt egy business Google profilra, mindenféle előszűrés nélkül – a vállalkozás jó hírnevét azonban jelentősen befolyásolja a felhasználók értékeléseinek átlaga.
Megijedni azért nincs okod: tapasztalataink szerint a funkció előnyei még mindig túlsúlyban vannak! De nézzük először, mi a teendő, ha bekövetkezik, amitől mindenki tart: mi lesz, ha negatív értékelést kapok?
A negatív vélemények kezelésére alapvetően egy fő szabály van: mindig válaszolj!
Jól olvasod, a kedvező véleményekkel is foglalkozni kell! Itt azonban csak annyi a dolgod, hogy egy rövid mondatban megköszönd az értékelést. Ha egy alapvetően pozitív véleménybe némi kritika is vegyül (például egy kedvező, 4 csillagos vélemény, ahol az értékelő x és y ok miatt nem adott teljes pontszámot), köszönd meg az építő jellegű véleményt! Biztosítsd továbbá a felhasználót arról, hogy ezentúl az általa írtakra is jobban odafigyelsz.
Erre sajnos nincs lehetőség, hiszen a véleményezés lehetősége nem választható funkció: így garantálja a Google az átláthatóságot, a rendszer megbízhatóságát a felhasználók felé. Egyedül azoknál a cégeknél tiltja a véleményezést a Térkép, amelyek „végleg bezárt” jelöléssel vannak ellátva.
A Google Cégem egyik fontos, a felhasználók számára nagyon hasznos funkciója a kérdezés lehetősége. Ezekre azonban bárki válaszolhat – ezért ügyelj arra, hogy te legyél az első! Ha irányelvekkel ütköző tartalomba botlanál, ugyanaz a teendő, mint a vélemények esetében. Itt egyetlen aranyszabály van: minden kérdés fontos, és választ érdemel!
Kevesen tudják, de a posztolás nem csak a közösségi média felületeken jó lehetőség, hanem a Google Cégem fiókban is rendelkezésre áll. Ne hagyd ki ezt a lehetőséget: a rendszeres posztolás jelzi, hogy aktív vagy, a profil folyamatosan frissül, így a Google szívesebben sorol előre. Az is megfelelő lehet, ha az aktuális Facebook tartalmaid mintájára készíted őket, de figyelni kell a felület sajátosságaira is.
A Google Cégem bejegyzések egy hétig elérhetőek, ezért érdemes hetente legalább egyszer posztolni, hogy mindig legyen friss hír a profilodon! Érdemes az aktualitásokra koncentrálni: akciók, események mindig jó lehetőséget adnak a posztolásra.
Ez az a funkció, amely a Google Cégem profilt a vállalkozók marketing asszisztensévé teszi. A Statisztika funkció látványos, áttekinthető diagramjaiból megtudhatsz egy sor hasznos információt: például, hogy hányan és milyen kifejezésekkel kerestek rá a cégedre, hányan tekintették meg a weboldaladat, vagy épp hányan terveztek hozzád útvonalat.
Ha bármilyen oknál fogva törölni szeretnéd Google My Business profilodat, egyszerűen megteheted: bejelentkezve kattints az „Információ” gombra, majd válaszd az „Adatlap lezárása vagy eltávolítása” lehetőséget. Jól gondold át – a törlés végleges! Ha újra fiókot szeretnél nyitni, újra végig kell menned a hitelesítési procedúrán. Ezért is fontos, hogy vigyázz a Google fiókod biztonságára: ne hagyd, hogy rossz kezekbe kerüljön, és odavesszen a fáradságos munkád!
A Google Cégem megfelelő kitöltése és rendszeres kezelése önmagában nagy lépés lehet az online marketing tevékenységedben. Ha azonban szeretnél szintet lépni, szakértők segítségére lesz szükséged – a Marketing21 csapata örömmel áll rendelkezésedre!
Szerző: Barta Eszter, content marketing szakértő