A cégek többségének ma már az online marketing nélkülözhetetlen a túléléshez, így évről évre egyre nagyobb szeletet hasít ki a vállalkozások marketing költségvetéséből az online szegmens. A jelenség oka az, hogy nagyon hatékony és hihetetlenül gyorsan fejlődő marketing eszközökkel hirdethetők a termékek és szolgáltatások.

Az online marketing eszközök színes palettájának egyik leghatékonyabb eszközei a bannerek és a display hirdetések. Ezek segítségével könnyedén releváns forgalmat generálhatunk weboldalunkra, melynek köszönhetően vállalkozásunk új vásárlókat szerezhet. Mi a Marketing21-nél a Google Display hálózat hirdetéseit használjuk általában, mellyel folyamatosan remek eredményeket érünk el mind ügyfeleink, mind saját márkánk építése során.

A Google Display hálózat

A Google Display hálózat egy olyan vizuális hirdetési hálózat, melyen több mint 2 millió weboldalon és mobil applikációban lehet hirdetéseket vásárolni. A hálózat célzási lehetőségeinek köszönhetően egyszerűen megtalálhatjuk megfelelő közönségünket. Az offline hirdetésekkel szemben a legnagyobb előnye, hogy hirdetéseink a potenciális ügyfeleinknek jelennek meg, így sokkal nagyobb esélyünk van a vásárlók bevonzására.

A Google hálózatának segítségével megtalálhatjuk azokat a felhasználókat, melyek nagy valószínűséggel érdeklődést fognak mutatni szolgáltatásaink vagy termékeink irányába. Egy végtelenül egyszerű példa működésére: ha autók értékesítésével foglalkozunk, akkor lehetőségünk van olyan portálokon hirdetni, melyek kimondottan autókkal foglalkoznak, autózásról szólnak.

Mik azok a display hirdetések?

A display hirdetések segítségével lehetőségünk van nem csak szöveges, hanem képi hirdetések megjelenítésre is potenciális ügyfeleink számára. Figyelemfelkeltő vizuális hirdetésekkel még nagyobb eséllyel ösztönözhetjük az embereket szolgáltatásaink igénybevételére vagy termékeink megvásárlására.

A keresési kampányokhoz hasonlóan a képes hirdetéseknél is remek célzási lehetőségeink vannak. Ez garantálja, hogy kizárólag azok a személyek találkozzanak hirdetéseinkkel, akikből jó eséllyel jövőbeni ügyfeleink lehetnek. Lehetőségünk van például fölrajzi hely, életkor, nem, érdeklődési kör, téma vagy kulcsszó szerinti célzásra is.

A Google Display hálózatán többféle vizuális hirdetési forma is létezik, melyek használatával látványos eredményeket érhetünk el.

A leggyakrabban használt hirdetéstípusok a Display hálózaton

Adaptív hirdetések

Az adaptív, másnéven reszponzív hirdetések létrehozása részben automatikusan történik. Adaptív hirdetésekhez meg kell adni a szöveget, néhány méretre vágott képet és logót. Ezeket a rendszer magától úgy variálja, hogy a hálózaton található hirdetési helyekhez tökéletesen illeszkedjenek és a legnagyobb átkattintási arányú variáció fusson.

Feltöltött képes hirdetések

Ha nem vagyunk teljes mértékben megelégedve adaptív hirdetések külalakjával, akkor feltölthetünk egyedi képes hirdetéseket is. Ezek lehetnek egyszerű jpg, gif vagy png kiterjesztésű képek, illetve HTML5 formátumban létrehozott animált bannerek is.

G-mail hirdetések

Kibontható formátumú hirdetések, melyek a Gmail levelező rendszerben jellenek meg. Gyakran tartalmaznak valamilyen videót vagy képet, melyek kattintás utáni megtekintése segítségünkre lehet hirdetési céljaink elérésében.

Hirdetési méretek a Display hálózaton

A weboldalak általában teljesen egyedi designnal rendelkeznek, ezért különféle hirdetés méretek érhetők el rajtuk. Az adott oldal elrendezése határozza meg, hogy milyen méretű hirdetéseket lehet használni. Az alábbi képen találhatók a legnépszerűbb hirdetési méretek, melyek használhatók a Google Display hálózaton:

épes hirdetések szabályai a Google Ads Display kampányokban

A Google Display vizuális hirdetésekre a Google Ads irányelvei vonatkoznak. Az irányelvek figyelmen kívül hagyása, illetve megsértése a hirdetés elutasításával vagy akár a fiók felfüggesztésével is járhat.

1. Képminőség, kiterjesztés, méret

A hirdetéseknek meg kell felelnie bizonyos képminőségi követelményeknek.

  • A feltöltendő képek soha nem lehetnek homályosak vagy elmosódottak, illetve nem tartalmazhatnak olvashatatlan, felismerhetetlen szövegeket.
  • A képhez tartozó hirdetési felületet teljes mértékben ki kell hogy töltsék, de azon nem nyúlhatnak túl, tehát pontosan illeszkedniük kell.
  • Túlságosan agresszív, villódzó fényt szóró képek, melyek rendkívül zavarók és elvonják a figyelmet szintén nem használhatók.
  • Képes hirdetéseknél a megfelelő fájlformátum a jpg, jpeg, png vagy gif. Animált hirdetéseknél kizárólag HTML5 típusú fájlokat fogad el a rendszer.
  • A hagyományos feltöltött képes hirdetések mérete nem haladhatja meg a 150 Kb-ot
  • A reszponzív (adaptív) hirdetésben használt képek mérete legfeljebb 5120 Kb lehet

2. Animált hirdetések kiegészítő szabályai

Nem engedélyezettek a 30 másodpercél hosszabb animációk. Ezek ugyan lehetnek végtelenítve, de 30 másodperc után mindig le kell hogy álljanak. Elkészítésükhöz a Google Web Designer szoftvert érdemes használni, melynek letöltése és használata egyaránt ingyenes. Flash animációk a hirdetésekben nem használhatók.

3. Relevancia

A feltölteni kívánt hirdetéseknek releváns információkat kell tartalmaznia. Fontos, hogy a hirdetés minden benyújtott mezője egyazon hirdetőt képviselje és releváns legyen a hirdetni kívánt szolgáltatás vagy termék vonatkozásában.

4. Megfelelő tartalom

A hirdetések nem tartalmazhatnak félrevezető, hamis tartalmakat. Nem szerepelhetnek bennük valótlan vagy valószerűtlen állítások, melyek megtéveszthetik és cselekvésre hívhatják fel az oldalra látogatókat. Hamis, nem létező szervezet, termék, szolgáltatás, személyazonosság használata és reklámozása tilos.

5. Felnőtt tartalom

Felnőtteknek szóló tartalmak megjelenítése a hirdetésekben bizonyos feltételekhez vannak kötve. Nyílt szexuális tartalom megjelenítése, ellenjuttatásért cserébe, vágykeltési céllal, kiskorúakkal kapcsolatban szigorúan tilos, de különböző korhatáros felnőtteknek szánt tartalom reklámozására van lehetőség. Ilyenek lehetnek a különböző társkeresési oldalak, melyek nemi kapcsolat létesítésre irányulnak, vagy például plasztikai beavatkozások hirdetése.

Bannerek a Display hálózaton

Az internet felhasználók akár 90 százalékát is elérhetjük vizuális hirdetéseinkkel a Display hálózaton keresztül. Ráadásul nem a megjelenésért, hanem a kattintásokért kell fizetni. PPC (pay-per-click) árazási rendszer működik, mely egy kattintáson alapú hirdetésaukciós szisztéma.

Jól célzott, figyelemfelkeltő hirdetések használatával könnyedén vonzhatunk be vásárlókat weboldalunkra. Ennek következtében vállalkozásunk nagy előnyre tehet szert azon versenytársakkal szemben, melyek nem veszik igénybe ezt az online marketing eszközt.

Ahhoz, hogy bannerjeink valóban hatékonyak legyenek, nagy gondot kell fordítani azok tervezésére. Mára kialakult egy úgynevezett bannervakság, mely annyit tesz, hogy a felhasználók tekintete automatikusan elkerüli a hirdetéseket. Ezt a problémát úgy lehet leküzdeni, ha hirdetéseink professzionális minőségben készülnek és meghatározott időnként frissítjük is azokat. A banner vakság ugyanis akkor alakul ki, ha egy felhasználó túl gyakran találkozik egy-egy hirdetésünkkel.

10 tipp figyelemfelkeltő banner készítéséhez

1. Válasszuk ki a megfelelő célzást

Válasszunk olyan hirdetési célzást, ami garantálja, hogy releváns közönség fogja látni a hirdetésünket. Ha cégünk elektromos borotvákat forgalmaz, nem valószínű, hogy jó eredményeket fogunk elérni a https://www.femcafe.hu/ oldalon hirdetve.

2. Hozzunk létre hierarchiát

Ahogy minden grafikai anyagban, a bannereken is ki kell építeni a megfelelő hierarchiát. Három alapvető elemnek mindenféleképpen szerepelnie kell rajta.

  • A márka népszerűsítésének érdekében elengedhetetlen az adott vállalkozás logójának feltüntetése
  • Kell, hogy tartalmazzon valamilyen vonzó ajánlatot, mely azonnal megragadja a felhasználók figyelmét
  • Érdemes cselekvésre felhívó gombot is elhelyezni (Call To Action)

3. Alakítsunk ki kontrasztot

A kontraszt a figyelemfelkeltés egyik leghatásosabb eszköze. Számos módon alakíthatunk ki kontrasztot egy grafikában. Például különböző betűméretek, betűtípusok használatával, hideg és meleg színek váltakozásával, különböző eltérő formák létrehozásával.

A kontrasztot bátran lehet használni, de nem szabad túlzásba se vinni. Ha mondjuk két talpas betűtípust használunk egy banneren az nem kontrasztot, hanem konfliktust fog eredményezni. Ez inkább a hiba benyomását kelti a felhasználókban, ezért érdemes elkerülni.

4. Legyen egy fókuszpont

Szükséges egy markáns elem, amely azonnal felhívja magára a figyelmet. Bannerek esetében általában ennek egy vonzó ajánlatnak, valamilyen kedvezménynek kell lennie, de remek figyelemfelhívó ereje van egy jól megválasztott képnek, nagyobb alakzatnak, vagy a merész színhasználatnak is.

5. Figyeljünk az egyensúlyra

A sikeres kompozícióhoz meg kell találni a megfelelő egyensúlyt az alkotóelemek között. Minden elem egyedi tulajdonságokkal bír, melyeket feltétlen figyelembe kell venni a tervezés során.

6. Törekedjünk az egyszerűségre

„A kevesebb több”: Mára minden tervezést leginkább a letisztult, egyszerű design jellemez. Banner készítés során is érdemes az egyszerűséget választani. Ne használjunk felesleges elemeket, mindennek meg kell lennie a saját funkciójának. Tervezzünk, ne pedig dekoráljunk.

7. Használjunk cselekvésre felhívó gombot

A CTA használata hatékonyan növeli az átkattintási arányt. Semmi esetre se feledkezzünk meg a gombok jelentőségéről. Válasszunk tervezéskor valamilyen kontrasztos színt hozzá, hogy még inkább növeljük figyelemfelkeltő hatását.

8. Ügyeljünk az olvashatóságra

Kiemelkedő jelentőséggel bír a megfelelő tipográfia kiválasztása. Mindig valamilyen olvasható betűtípus mellet döntsünk, hiszen a szöveg legfőbb funkciója az információközlés. Kerüljük a különböző díszbetűket, nehezen olvasható betűtípusokat. Tervezés során ne használjunk kettő betűtípusnál többet, sőt általában egy is elegendő. Ha mégis kettőt használunk, akkor azok a megfelelő kontraszt hatás érdekében legyenek valóban eltérőek. Érdemes lehet például egy talpas és egy talpatlan betűtípus kombinációjában gondolkodni.

Soha ne helyezzünk el túlságosan sok szöveget a hirdetéseken, hisz a banner feladata a figyelemfelkeltés és kattintásra ösztönzés. A bővebb üzenetet a céloldal tartalmazza. Reszponzív hirdetés esetében a Google szabályzatát is be kell tartani, így a szöveg arány nem lehet több 20 százaléknál.

9. Aknázzuk ki az animációkban rejlő lehetőségeket

Animációk használatával lehetőségünk van még inkább figyelemfelhívó hirdetések létrehozására. Fontos, hogy soha ne vigyük túlzásba ezek használatát. Nem szabad, hogy eltereljék a figyelmet a valódi üzenetről. A Google 30 másodpercben maximalizálja ezek időtartamát, de igazából 15 másodpernél hosszabbat nem is érdemes készíteni.

10. Tervezzünk konzisztensen

Bannerek tervezésekor mindig figyelembe kell venni a céloldal kialakítását is. Egységes designban kell gondolkodnunk a landing oldallal. Ha nem így teszünk, az rendkívül megtévesztő lehet a felhasználó számára. Úgy fogják érezni, hogy talán nem is jó helyre érkeztek, ezért könnyedén elhagyhatják vásárlás nélkül az oldalt.

Szerző: Füzi Áron, grafikus

Felhasznált források: