Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Ma már nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Google Shopping teljesen felforgatta a hazai online marketing piacot 2019 második felében. Nincs egyetlen PPC marketing konferencia se Shopping előadás nélkül. Nem véletlen a felfordulás: sokan vártuk már, hogy a Google végre Magyarországon is elérhetővé tegye a Shopping hirdetéseket és az ahhoz szükséges Merchant Center platformot. Az biztos, hogy új lehetőséget nyitott meg a hirdetőknek, hiszen az eddigi szöveges hirdetésekkel ellentétben a keresési kifejezésekre immár egyedi termékajánlatokkal jelenhetünk meg a termék nevével, képpel, árral és a forgalmazó márkanevével.
A képek és az árak könnyebben magukra vonják a vásárlók figyelmét, mint a szöveges hirdetések, így nagyobb az esélye, hogy ezek közül választják ki a vásárlók a számukra legszimpatikusabb ajánlatot. A legjobb, hogy akár több termékünkkel egyszerre is megjelenhetünk, így növelve a versenyelőnyünket. Végül pedig mivel a vásárlók már kattintás előtt releváns információkat szereznek a termékünkről, így a weboldalra érkezés után sokkal nagyobb a valószínűsége a vásárlásnak.
A Shopping nagyon jó hirdetési eszköz, hiszen releváns forgalmat terelhetünk segítségével az oldalunkra. Aki rákeres a termékeink nevére, jó eséllyel hamarosan vásárolni is fog. Ettől függetlenül a Shopping hirdetés se egy csodafegyver: bizonyos termékek és webshopok esetében hihetetlen hatékony lesz, másoknál pedig alacsonyabb hatásfokkal üzemel.
A megtérülésre ezért sajnos nincs egységes válasz. A beállítás csak az első lépés, ezután következik az igazi kihívást jelentő optimalizálási munka. A Marketing21 fiókjai között is hatalmas eltérések vannak: a legjobb kampányaink képesek 20 feletti ROAS-t is hozni, de vannak fiókok, ahol a 4 feletti Shopping ROAS is jó eredménynek számít.
Ha eldöntötted, hogy belevágsz a Shopping hirdetésbe, akkor számos beállítást kell végig csinálnod. Először egy Merchant Center fiókra lesz szükséged, ahol a termékkatalógusod (product feed) fel tudod tölteni. Ha jártas vagy a Facebook katalógus hirdetések világában, akkor ismerős lehet a folyamat néhány állomása.
Ezután három kötelező beállítást kell elvégezni ahhoz, hogy Shopping típusú Google hirdetést indíthassunk. Mindhárom beállítást a „Shopping Ads Setup” menüpontból érhetjük el.
Megjegyzés: a Merchant Center-nek folyamatosan hitelesítve kell lennie. Ha valamilyen okból megszűnik a hitelesítés, kampányaink nem fognak működni.
Megjegyzés: a termékkatalógus feltöltése után néhány perccel a technikai hibákról már láthatunk egy összeállítást és javíthatjuk azokat. Az egyes termékek jóváhagyása viszont hosszabb folyamat, általában 2-3 nap múlva látjuk az eredményeket. A sikeres feltöltéshez érdemes átolvasni a Google Shopping feed követelményeket is, hiszen néhány apróságnak tűnő hiba miatt is elutasíthatja a Google a termékeinket.
A kampányokat a Google Ads rendszerében hozhatjuk létre és Shopping esetében választhatunk intelligens vagy normál kampánytípus között. Intelligens vagy angolul smart kampány esetén teljesen a rendszerre bízzuk magunkat, nincs lehetőségünk sok beállításra, még az eszközkorrekcióra sem. Érdemes kísérletezni azonban intelligens kampányokkal is, mert jó eredményeket hozhatnak. A rendszer azt javasolja azonban, hogy a gépi tanulás érdekében más kampányokban ne hirdessük ugyanazokat a termékeket, mint ami az intelligens kampányban szerepel.
Normál Shopping hirdetés esetében többféle taktikával is felépíthetjük a kampányainkat. Nálunk jelenleg egy három kampányból kialakított struktúra hozza a legjobb eredményeket nagy fiókok esetében. Mindegyiknek megadhatunk egy prioritási szintet alacsony, közepes vagy magas értékek szerint. Így, ha egy termék több kampányban is szerepel, az fog elsőbbséget élvezni, ami magasabb prioritással rendelkezik. Ha a kampányok azonos szinttel rendelkeznek, akkor viszont a magasabb licitértékkel rendelkező terméket fogja a rendszer megjeleníteni. Az általunk javasolt három kampánybeállítás:
Bár a felsorolást még bőven lehet folytatni, jöjjön 6 pont, amire mindenképp érdemes fókuszálni a Shopping kampányok optimalizálása során.
A megfelelő optimalizáláshoz első körben hozzunk létre kategória hirdetéscsoportokat, azon belül pedig termékcsoportokat. Ha egymáshoz szorosan kapcsolódó, homogén termékeket teszünk egy csoportba, akkor az optimalizálás is könnyebb lesz számunkra a későbbiekben. Amennyiben egy termékcsoporton belül csak bizonyos termékeket szeretnénk aktiválni, akkor Elemazonosító vagy angolul Item ID alapján vegyük fel a termékeket. Ebben az esetben figyeljünk oda, hogy a fennmaradó termékeket zárjuk ki a csoportból.
A nem releváns keresési kifejezések kizárása az egyik kulcs a sikeres shopping kampányokhoz. Ha a csoportosítást megfelelően elvégeztük, akkor pontosan tudjuk, milyen termékek vannak a hirdetéscsoportunkban, ami megkönnyíti számunkra a kizárásokat. Ha rozsdamentes munkaasztalokat kínálunk például, akkor az olyan általános szavak, mint a rozsda mindenképp kerüljenek kizárásra. Az alacsony átkattintási aránnyal rendelkező vagy a legtöbbet költő, de konverziót nem hozó kifejezéseket is javasolt kizárni. Egyszerű szűrők segítségével könnyedén megállapíthatjuk ezeket, célszerű azonban minimum egy hónapnyi adatot elemezni hozzá, hogy biztos döntést tudjunk hozni.
Termékcsoporton belül a már említett Item ID vagy Elemazonosító szerinti felbontással jól látható, mely termékek konvertálnak a megfelelő célértékek elérése mellett és mely termékek azok, amik nem hozzák az eredményeket. Emeljük azoknak a termékeknek a licitértékét, amik jól teljesítenek.
Ha egy termék sokat költ, de nem hozza a számokat, a licitértékeit csökkenthetjük vagy teljesen ki is zárhatjuk a termékcsoportból.
Egyszerű, de annál fontosabb optimalizálási folyamatokkal is jelentős összegeket takaríthatunk meg. Ha azt látjuk az adatok alapján, hogy bizonyos lokációkon jobb eredményeket érünk el, akkor pozitív ajánlatkorrekciót tehetünk rájuk. Ugyanígy a rosszul teljesítő helyekre negatív ajánlatkorrekciót adhatunk vagy teljesen ki is zárhatjuk őket.
Hasonlóan az előzőhöz a hirdetésütemezésnél is menjünk végig legalább havonta egyszer, hogy mely napokon és órákban jobbak vagy rosszabbak az eredményeink. Ha azt látjuk például, hogy a hétvégéken nincsenek vagy csak elenyésző számban konverziók, akkor a szombati és vasárnapi napokat kizárhatjuk, vagy negatív ajánlatkorrekcióval láthatjuk el őket. Ugyanígy, ha az éjszakai órákban csak a pénzt költjük, vagy ha azt látjuk, hogy az eredményeink jelentős része délelőttönként érkezik, akkor ezek alapján alakítsuk a licitértékeket.
A webáruházak konverziós rátája nagyon eltérő lehet eszközkategóriák szerint. Érdemes beállítani az eszköz alapú ajánlatkorrekciót a megtérülési számok figyelembe vételével: például ha alacsonyabb a konverziós ráta mobil eszközön, ajánlatkorrekcióval módosíthatjuk a max CPC értéket.
Mivel a shopping kampányok estében nem kulcsszavak alapján jelennek meg a hirdetéseink, hanem a Merchant Centerbe feltöltött adattáblázat vagy angolul product data feed adatai alapján húzza be a Google a keresési kifejezésekre legrelevánsabb termékeket, így elsődleges fontosságú az adattábla optimalizálása. Például a nem megfelelő és eléggé informatív cím esetében megjelenéseket veszíthetünk. Ennek elkerülése érdekében a címben pontos és releváns információt érdemes feltüntetni. Ugyanígy a termékleírások és a megfelelő minőségű képek is meghatározzák a kampányaink sikerességét. A product data feed optimalizálása bár hosszabb feladat, de ha körültekintően van kitöltve minden, akkor jelentős eredményeket érhetünk el.
A Shopping kampányok optimalizálására érdemes tehát időt szánni, hiszen egy-egy egyszerűbb változtatással is komoly összegeket spórolhatunk meg és jelentősen hozzájárulhatunk kampányaink sikerességéhez.
Csillag Orsolya, PPC szakértő