A weboldal elindítása előtt a legfontosabb feladat a megfelelő tárhely szolgáltató kiválasztása. Kezdőként azonban nehéz átlátni a rengeteg ajánlat között, ezért a mai bejegyzésben a saját példám alapján bemutatom, hogy milyen érvek mérlegelése után választottam.

Tárhely szolgáltató kiválasztása lépésről lépésre

Nehéz eldönteni, hogy egy szolgáltató valóban jó-e, hiszen remek marketing anyaggal dolgozik a magyarországi cégek többsége. Ráadásul sok helyen lehet olvasni azt is, hogy ma már valójában nincs is tétje, hogy kinél bérel egy weblap tárhelyet. Arra ösztönzök azonban minden kezdő weblapkészítőt, hogy ne kockáztasson, érdemes alaposan mérlegelni a döntést.

1. Írd össze a tárhely szolgáltatóval szemben támasztott elvárásokat

A tárhely igények mindig egyediek. Ha egy néhány oldalból álló céges bemutatkozó weblapra van szükséged, akkor várhatóan elegendő néhány GB méretű tárhely is. Ha egy nemzetközi értékesítésre specializált, több országban elérhető webshopot építesz, komoly szolgáltatóra és prémium csomagra lesz szükséged.

A szolgáltatóválasztást az is befolyásolja, hogy várhatóan mennyi látogatója lesz az oldalnak, hiszen más infrastruktúra kell napi egymillió oldalletöltéshez és megint más napi 100 látogatóhoz. A weblap célcsoportja is fontos szempont: ha a látogatók nagyrésze magyar felhasználó, nyugodtan válassz magyar szolgáltatót. Azonban ha a látogatóid észak-amerikaiak, érdemes egy helyi tárhelyet bérelni.

Emellett azt is jó előre látni, hogy az adott táhelyen hány weboldalt (domain nevet) szeretnél elhelyezni. Minél több oldalra van szükséged, annál nagyobb csomagot kell választani valószínűleg. Egy-egy tárhelyhez ugyanis több domain név is kapcsolható. Ezeknek a száma viszont gyakran limitált.

2. A cég megbízhatósága és a vásárlói visszajelzések

A cégeket ma már számos helyen lehet értékelni. Elérhetőek vásárlói visszajelzések a céges honlapon, a közösségi médiában és a Google Cégem szolgáltatásban is. Ismerd meg és tanulj a többi fogyasztótól! Ha nagyon sok a rossz értékelés, érdemes elkerülni a céget, de persze egy-egy elégedetlen mindig akad, így nem kell túlértékelni a negatív hozzászólásokat se. A tárhelyszolgáltatókat gyakran értékelik le olyan vásárlók, akik a hozzáértés hiány miatt ütköznek beállítási nehézségekbe. Ritka a színötös értékelés ebben a szegmensben.

3. Az alapcsomagon túl ismerd meg a bővített szolgáltatásokat is

Mindig gyanús, ha egy cég csak olcsó alapszolgáltatást kínál. Ilyenkor szólaljon meg a vészcsengő, hiszen könnyen kerülhetsz később olyan helyzetbe, amikor szükséged van extra szolgáltatásokra, de a kiválasztott cég nem is rendelkezik olyan képességgel. Ha rossz céggel szerződsz, később sok gond lesz a költöztetéssel.

4. Kínál a szolgáltató addon domain neveket a csomagban?

Az aldomainek nagyon hasznos kiegészítői egy-egy honlapnak. A blogodat elhelyezheted itt, vagy a cég különböző projektjeinek hozhatsz létre különálló oldalt. Esetleg teszt és fejlesztési célra használhatod ezeket. Ha a szolgáltató kiválasztásának pillanatában nem is érzed szükségét, később könnyen jól jöhet a lehetőség. A cégek többsége ingyen kínálja, de még mindig lehet találni fizetős szolgáltatókat is.

5. Nézd meg az árakat is, de…

Természetesen fontos, hogy jó ár-érték arányt képviseljen a csomag, amit megrendelsz. A tárhelyszolgáltatók azonban ma már annyira olcsók, hogy nem érdemes filléreskedni. Elérhetőek minőségi csomagok évi 3.000 és 20.000 forint között, ami azt jelenti hónapra lebontva, hogy egy kávé árát se kell rákölteni. Nem érdemes néhány száz forint miatt egy olcsó és rossz minőségű szolgáltatót választani.

6. Ingyenes kipróbálási lehetőséget és garancia

Nagyon sok cég kínál ingyenes kipróbálási lehetőséget akár egy-két hónapra is, valamint elérhetők pénzvisszafizetési garanciát kínáló szolgáltatók is. Véleményem szerint ez egy jó fokmérő: egy cég csak akkor ad ilyen szolgáltatást, ha biztos benne, hogy minőségi szolgáltatást tud nyújtani.

Fontos azonban az is, hogy az admin panelt le tudd tesztelni. Kiderítheted, hogy mennyire felhasználóbarát a kialakítás. A legtöbb szolgáltató valamilyen cPanel verziót használ, de vannak más rendszerek is. Ízlés kérdése, hogy ki mihez szokott, szerintem bármelyiket el lehet sajátítani pár perc alatt.

A Marketing21-nél mi a a DiMA szolgáltatót választottuk és ennek egy fontos lépése volt az ingyenes teszt tárhely kipróbálása. A szolgáltató egyébként nem a leggyakoribb cPanel admin felületet biztosítja, hanem ISPmanager-ben kezelhetők a weboldalak. Nekünk könnyű volt elsajátítani ezt a rendszer, de ez megszokás kérdése is.

7. A tárhely szolgáltató honlapján elérhetőek felhasználói segédletek és oktatóvideók

A jó tárhelyek nem csak abban segítik az ügyfeleket, hogy eljussanak a vásárlásig, hanem utána is biztosítanak jó oktatóanyagokat. Rengeteg bosszúságtól és utánajárástól kímélheted meg magad, ha olyan szolgáltatóval szerződsz, amelyik valóban figyel a felhasználói élményre és a kezelőfelület megtanítására is.

8. Milyen kapcsolatfelvételi opciók vannak? Kizárólag e-mail, vagy élő chat és telefonos elérhetőség is adott?

Talán ez a legfontosabb pont a felhasználói élményt tekintve. Ha egy tárhely szolgáltató céggel csak e-mail útján lehet felvenni a kapcsolatot, akkor az ügyintézés nagyon körülményes lesz. Az egyik legjobb megoldás, ha a honlapon elérhető a chat funkció is, ahol automatikus a kapcsolat egy ügyintézőhöz. A rendelkezésre állás szintén nem mellékes: láttam már olyan szolgáltatót, ahol az ügyfélszolgálat napi 3 óra, a hét 4 napján. A szolgáltatódat biztosan keresni fogod néhány havonta, és idegesítő lehet 30-40 percet várni az ügyfélszolgálat kapcsolására. Engem legalábbis az összes így működő telefonközpont az őrületbe tud kergetni.

9. Milyen gyors a weboldalak betöltési ideje?

Nem csak a tárhely szolgáltató határozza meg egy weblap betöltési sebességét, de erős hatással van rá. Érdemes megnézni, hogy a keresőoptimalizálást támogatni fogja-e a tárhelyed. Ha gyakran belassul és pár száz felhasználót se bír el a szerver, akkor komoly gondban leszel. A Google méri a weblapok betöltési idejét és a gyorsabbakat rangsorolja előre.

10. Kínál a cég ingyenes extrákat? Például gyors CMS rendszer telepítést és ingyenes e-mail címeket?

Innentől minden extra csak hab a tortán. Kényelmi funkció, ha az admin panelen keresztül tudod telepíteni a CMS rendszered (például WordPress, Joomla, Drupal vagy Prestashop rendszert). A mi szolgáltatónk például 10 db ingyenes e-mail címet is biztosít, amihez ugyan nem jár SMTP szolgáltatás az alapcsomagban, de a Webmail felületen keresztül is használható. Az ilyen extra funkciók miatt érdemes alaposan mérlegelni.

Összefoglalva

A tárhely kiválasztásakor nem csak az árra kell figyelni. Nagyon fontos az ár-érték aránnyal és a saját egyedi igényeinkkel is tisztában lenni. Én egy olyan szolgáltatót kerestem, amelyik gyors kapcsolatot biztosít, így segíti a keresőoptimalizálást és teljes körű szolgáltatáscsomagot tudok megrendelni a szükségletek fokozatos emelkedésével. Mivel gyakran kell addon domain neveket használnom, ez is egy fontos szempont volt, valamint a szakmai megjelenés miatt az ajándék e-mail címek is jól jöttek. Végül a szolgáltatók ajánlatainak és árainak mérlegelése után a DiMa.hu tűnt a legjobb választásnak és a tesztrendszer kipróbálása után meg is rendeltem. Ekkor még nem tudtam sokat az ügyfélszolgálat minőségéről, de szerencsére itt is pozitív meglepetésben volt részem.