Professzionális honlap nélkül egy vállalkozás sem lehet sikeres a 21. században. A 2020-as évek beköszöntével pedig olyan alapvető elvárás a vállalatok webes jelenléte, hogy minden versenyképes cégnek a lehető legjobb weboldalt kell működtetnie. Mint sok online tevékenység, ez is rém egyszerűnek tűnhet első ránézésre. Azonban rengeteg, a vállalkozásunkat kerékbe törő kisebb-nagyobb hibába belefuthatunk már a honlapkészítés kezdetekor. Cikkünkben bemutatjuk azokat a kritikus tényezőket, melyeket már a tervezés első pillanatában is számításba kell venni.

Honlapkészítés marketinges nézőpontból

Nemrég bemutattuk, hogyan is épül fel egy szuper landing page. Most inkább a teljes képre akarunk összpontosítani: hogyan lehet igazán ütős vállalatunk honlapja? A legalapvetőbb hiba, amivel találkozunk online marketing ügynökségként, hogy a cégek nem veszik figyelembe azt, hogy a weboldal alapvetően akkor sikeres, ha sok látogatót képes megszólítani.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy az új vállalkozások weboldalának forgalma nagyon csekély, közel nulla. Hacsak nincs egy nagyon ismert márkánk, akkor esélyünk sincs, hogy releváns forgalmat szerezzünk a honlapunkra marketing aktivitás nélkül. Sőt, ha már egy évek, évtizedek óta futó vállalkozást menedzselünk, akkor is felvetődik a kérdés: miként tudjuk még több emberrel megismertetni a termékeinket és szolgáltatásainkat?

A válasz az online marketing lesz. A weboldal pedig az online marketing gépezet egyik legfontosabb része. Akármilyen taktikát és stratégiát alkalmazunk a forgalom generálás érdekében, a honlapunknak igazodnia kell az eszközökhöz.

A honlaptervezés első lépései

A legelső lépés, hogy megállapítsuk, milyen weboldalt szeretnénk vállalkozásunknak, illetve miképpen fejlesszük tovább meglévő honlapunkat. A cél, hogy már a kezdeti hónapokban a lehető legrelevánsabb érdeklődőket vonzzuk be az oldalunkra. Erre kell építkeznünk hosszú távon is, megmutatva hogy miért is érdemes velünk együtt dolgozni, vagy a mi termékeinket vásárolni. Az alábbiakban következnek azok a kritériumok, amiket alaposan át kell gondolnunk még azelőtt, hogy a honlapkészítés megkezdődne.

A honlap látogatók típusai: fizetett és organikus forgalom

Weboldalunk látogatóit alapvetően két csoportba oszthatjuk: ezek a fizetett forgalom és az organikus forgalom. Az előbbit elsősorban a Google Ads, Facebook és más hirdetési felületekkel tudjuk növelni. Utóbbit a SEO és a közösségi média aktivitás erősíti. A két lehetőség egymással harmonikusan működik és vétek kizárni egyik vagy másik módszert, ha a potenciális ügyfeleinket akarjuk minél nagyobb arányban elérni.

A megfelelő honlap keretrendszer kiválasztása

A honlapkészítés tervezésének első lépései közé tartozik a megfelelő keretrendszer kiválasztása. Alapvetően három különböző típust választhatunk:

  1. Egyedi fejlesztés: előnye, hogy teljes mértékben az utolsó pixelig és funkcióig egyedi igényekre szabható. Hátránya, hogy ez a legdrágább megoldás, ráadásul a fejlesztő lecserélése is nehézkes. A legtöbb fejlesztő cég nem szívesen vesz át egyedi honlapot mástól, így az eredeti partner monopol helyzetbe kerül.
  2. Nyílt forráskódú CMS rendszer: közepesen szabható egyedi igényekre, de a legtöbb cég és webshop igényeinek megfelel. A legelterjedtebb CMS napjainkban a WordPress, de gyakran találkozni Joomla és Drupal honlapokkal is. Rövid távon drágább ugyan a bérelt honlapoknál, de egy-két év alatt megtérül a ráfordítás. Ráadásul a fejlesztő viszonylag egyszerűen lecserélhető szükség esetén.
  3. Bérelt weboldal (SaaS CMS rendszer): gyakran hirdetik ingyenes weboldalnak ezeket a platformokat, de nem érdemes beugrani a csalinak. Ahhoz, hogy használható céges honlap legyen, váltani kell a havidíjas extra szolgáltatásokra. Elterjedt napjainkban a Wix és itthon a Webnode is. Webshopok között a Shoprenter és az Unas is SaaS (Software as a Service) modellben működik. Legnagyobb hátránya a rendkívül korlátozott testreszabhatóság, hiszen kód szinten egyáltalán nem szerkeszthetők ezek az oldalak.

Az egyedi fejlesztésű honlapokat programozással készítik a webfejlesztők és fantasztikusak tudnak lenni, de nem biztos, hogy mindenki megengedheti magának az ezzel járó magasabb kialakítási és fenntartási költségeket. Ez inkább a nagy és multinacionális vállalatok világa. A mikro, kis- és középvállalkozások viszont sokkal jobban járnak, ha nyílt forráskódú CMS rendszerben készítettik el honlapjukat. A legnépszerűbb ilyen CMS a WordPress, amivel nem nagyon nyúlhatunk mellé, hiszen a legtöbb online területen dolgozó szakember számára ismert ez a keretrendszer.

Nagy előnye továbbá, hogy nem feltétlen szükséges szakembert hívni az apró módosításokhoz, hiszen egy laikus felhasználó is meg tudja tanulni a WordPress alapokat. Érdemes azonban hozzáértő céget választani, mert WP segítségével lehet nagyon jó és nagyon rossz honlapok is készíteni.

A honlapon megjelenő tartalom tervezése

Ha megvan a keretrendszer, akkor következhet a tartalom tervezése. Ez adja majd a honlap lelkét és kifejezi azt, miről is szól a vállalkozásunk. Először azt érdemes átgondolni, hogy milyen oldalakra lesz szükség vállalkozásunk bemutatása során.

Kiemelt figyelmet kell fordítanunk a kezdőlapra és az úgynevezett landing oldalakra: ezek azok az oldalak, ahová a felhasználók először megérkeznek. Gyakran a termékkategória bemutató oldalai és a szolgáltatásleírások tekinthetők landing page-nek. Ezeknél az oldalaknál mindenképp ki kell kérni az online marketing szakértők tanácsát: érdemes kulcsszókutatást végezni, továbbá marketing szövegíróval véglegesíteni a szövegezést.

A landing oldalak után következik a tartalom kialakítása: meg kell írni például a rólunk oldalt, a cég vízióját, képeket kell gyűjteni a galériába, össze kell szedni a katalógus és termékleírás PDF-eket, valamint felsorolni a partnereinket és referenciákat. Végül pedig ki kell egészíteni a listát a vásárlói tájékoztatókkal és a jogi dokumentumokkal (például ÁSZF, használati, vásárlási feltételek, adatkezelés, cookie szabályzat). Ezeket se a webfejlesztő, se a marketing tanácsadó nem tudja megtenni, legfeljebb tanácsot tud adni.

Végül pedig mindig jól láthatóan kell megjelenítenünk a vállalatunk specializációját és a versenyelőnyeinket (USP). Nemcsak a látvány, de az információ tömörsége is lényeges. Lehet, hogy órákon keresztül tudunk beszélni arról, hogy miért is érdemes minket választani, de egy potenciális ügyfelet gyorsan kell meggyőznünk (egy átlagos munkamenet 1-3 percig tart), ezért tömören és hatékonyan kell kifejeznünk magunkat.

Modern weboldal kialakítása

A 21. századi weblapoknak követniük kell fontos trendeket és technikai feltételeket is. Ezek lesznek azok a beállítások, amelyek lehetővé teszik, hogy más weboldalak és olyan szolgáltatók, mint a Google vagy a Facebook minőséginek ítéljék meg honlapunkat. A felhasználói élményt (UX) is növelni fogják, valamint mélyítik a bizalmat a honlapunk iránt. Nézzük meg ezek közül a legfontosabbakat:

  • Gyorsaság: egy lassú weboldal azonnal elrettenti a felhasználót. Maximum 2-3 másodpercünk van arra, hogy a lényeges információ betöltődjön egy eszközön, különben bukhatjuk a látogatót. Érdemes caching funkciókat alkalmazni, kisméretű képeket feltölteni és kerülni a bonyolult, optimalizálatlan kódrészletek futtatását.
  • Reszponzivitás: az internetes forgalom több mint fele mobiltelefonon keresztül történik. Mindenképp optimalizált mobilos megjelenítésre van szükség, hogy maximális élményt tudjunk nyújtani a felhasználóinknak. Ezen a felületen ráadásul még türelmetlenebbek a felhasználók, ezért fontos, hogy minél gyorsabban tudjuk átadni a vásárláshoz/ajánlatkéréshez szükséges információt.
  • Biztonság: SSL titkosítással, biztonságos fizetési szolgáltatással nemcsak a felhasználók fogják magabiztosabban érezni magukat a honlapunkon. A különböző hirdetési platformok is előnyben részesítik a megbízható weboldalakat, így alacsonyabb költséggel több kattintást vásárolhatunk.
  • Felhasználói felület (UI) és felhasználói élmény (UX): korábbi cikkünkben részletesen kidolgoztuk az aranyszabályokat erre vonatkozóan. A honlaptervezés során alaposan át kell gondolnunk ezt a két szempontot, mivel utólag nagyon nehéz javítani a hibákat. Legyünk céltudatosak és konzekvensek a vásárlási vagy kapcsolatfelvételi folyamatok során. Ha valahol az tapasztalható, hogy túl nagy a lemorzsolódás az eladási folyamatban, akkor orvosoljuk a hibát.
  • Ne legyen one-pager (egyoldalas) a honlap: általában se hirdetni, se SEO-zni nem lehet hatékonyan az úgynevezett one-pager weblapokat. Néhány ritka kivétel azért akad, de ha egy vállalat bemutatkozó oldaláról van szó, érdemes inkább elkerülni ezt a megoldást.
  • Dinamikusan bővíthető legyen a honlap: a statikus oldalak nem tudnak megfelelően reagálni a vállalatunk változásaira. Hagyjuk meg magunknak a lehetőséget a későbbiekben a módosításra és bővítésre. Egy igazán jó és modern honlap mindig naprakész.
  • Ne vállaljunk túl mély menü hierarchiát: az oldal legyen könnyen átlátható és böngészhető. Ha elrejtünk egy-egy tartalmat 5-6 kattintásnyi mélyen (a főoldalról 5-6 kattintás is szükséges ahhoz, hogy megnyissa a felhasználó), akkor valószínűleg senki nem fogja megtalálni és a keresőben se fog megjelenni. A tartalmak mélysége maximum 3 kattintás legyen és a prioritás oldalak szerepeljenek a főmenüben.

A minőségi szöveges tartalom szerepe a weboldalon

A weboldalak szövegezése kulcsfontosságú része a honlapkészítés sikerességének. Hiába írunk meg a saját perspektívánkból lényegesnek ítélt információkat a honlapra, ha azt a felhasználóink nem tudják értelmezni. Gyakori hiba például, hogy szakzsargont alkalmazunk, miközben kis technikai tudással rendelkező, átlagos vásárlóknak akarjuk eladni termékeinket és szolgáltatásainkat. De találkoztunk már olyan honlapokkal is, ahol mindössze három sor bemutatkozás volt olvasható. Ugyanakkor az is hiba, ha túl sok és túl hosszú tagolatlan szöveg jelenik meg a weboldalon.

Ráadásul nem csak a marketing szempontoknak kell megfelelnie a szövegnek, hanem a SEO tervnek is. Ehhez is szükségünk lesz a kulcsszókutatásra.

Online hirdetés kompatibilis honlap

Ahhoz, hogy egy honlap alkalmas legyen arra, hogy hirdetésekkel felhasználókat irányítsunk rá, elsősorban minőségi és releváns céloldalakra lesz szükség. Például hiába készít egy nyomda nagyon jó minőségű papírtáskákat, ha ez sehol nem jelenik meg a weboldalon.

A webshopoknál pedig kiemelten fontos a hierarchia szintek alkalmazása és releváns gyűjtőkategóriák létrehozása. Minden hirdetési fiókban elérkezik az idő, amikor automatizálásra lesz szükség és csak egy pontosan működő, hirdetési követelményeknek megfelelő webshop rendszer tudja ezt kiszolgálni. Ha a kategorizálás pontatlan, alacsony lesz a kampányok megtérülése.

SEO kompatibilitás szempontjai

A keresőoptimalizálás (SEO) hasonló elvek alapján fog működni, mint a hirdetésekre optimalizált landing oldalak. Azonban a technikai kivitelezés és a fejlesztés időhorizontja tartalmaz eltéréseket.

A SEO-s szempontok alapján történő optimalizálás egy hatalmas óceánjáró hajóra hasonlít, miközben a PPC inkább egy kamionra. SEO esetében az első pillanattól kezdve megfelelően kell meghatározni az irányt, a rakományt (tartalmat) és az érinteni kívánt állomásokat, különben hatalmas erőfeszítések árán tudjuk csak korrigálni a hibás tervezést. Már a honlaptervezés korai szakaszban érdemes kiválasztani az elsődlegesen célzott kulcsszavainkat és megkezdeni a technikai és tartalmi beállításokat.

Folyamatos fejlesztés

Egy igazán jó honlap gyakorlatilag soha nem készül el, hiszen a versenyszféra és a piac is folyamatosan változik. Ezzel együtt nekünk és a weboldalunknak is változnia kell. A weboldal tartalmait mindig lehet bővíteni új oldalakkal és bejegyzésekkel. A landing page-eket pedig az eredmények alapján kell optimalizálni.

Folyamatosan követni kell a változásokat is, amire nagyon jó érv a pár évente változó és népszerűvé váló, majd visszaeső közösségi média platformok lecserélése. Ráadásul elképzelhető, hogy pár év múlva az 5G hálózat elterjedése jelentősen átalakítja a honlapkészítés technikáit is. Nem tudjuk, hogy mit hoz a jövő, de az biztos, hogy a ma modernnek számító honlapok 5-6 év múlva már elavulttá fognak válni.

Összefoglalás

Bejegyzésünkben felsoroltunk számos kritikus tényezőt, ami a sikeres honlapkészítés feltétele, de rengeteg beállítás, technikai módosítás és tartalmi trükk létezik, amire még ügyelni kell. A végső tanács, amit adhatunk, hogy a honlap igazodjon a cég értékeihez, de jelenjenek meg benne a szakértők javaslatai is. A honlaptervezés egy nagyon fontos feladat, ezért nem érdemes félvállról venni.

Erdődi Balázs, performance marketing szakértő