Az instagram marketing sok vállalkozás számára csak egy plusz teher, éppen ezért nem is szánnak rá elég időt. A legtöbb esetben legfeljebb megosztják ugyanazt a tartalmat, amit a Facebookra készítettek. Pedig világszerte több, mint 2 milliárd aktív felhasználója van, és az emberek átlag napi 30 percet töltenek el a böngészésével. Ilyen számok mellett kár lenne kihagyni az Instagramban rejlő lehetőségeket.

Megfelelő tartalmak közzétételével nem csak a jelenlegi követőid számára maradhatsz nélkülözhetetlen, de új követőket is szerezhetsz. Hogyan válhatsz mégis igazi instagram szakértővé? Adunk néhány tippet, amivel garantáltan fellendítheted vállalkozásod közösségi média marketingjét.

Instagram marketing útmutató a sikeres vállalkozáshoz

Instagram marketing – miért éri meg felkerülni az insta térképre?

2010-es indulása óta a mai napig ez az egyik legtöbbek által letöltött alkalmazás. Ez rengeteg felhasználót jelent, amely számok napról napra növekednek. Így hát vétek lenne elszalasztani a lehetőséget és kihagyni a marketing tervünkből ezt az erős platformot. 

Az Instagram legfőbb előnye a többi közösségi média oldallal szemben, a figyelmet könnyen megragadó vizualitása. Ha Te is tudsz a vállalkozásodhoz köthető releváns képeket készíteni (termékek, tervezés, szolgáltatások stb.), akkor mindenképp ott a helyed!

Az első lépés egy jól működő közösségi média stratégia kialakítása lesz. Sok cég ugyanis nyomást érez, hogy minden platformon jelen legyen, ezért belevágnak, attól függetlenül, hogy van-e tervük vele, vagy nincs. Te ne kövesd el ezt a hibát, mivel az instagram sok tekintetben különbözik a többi oldaltól, ezért külön marketing tervet igényel. 

Mutatunk 7+1 olyan tippet, amivel kialakíthatod a saját vállalkozásod egyedi stílusát és elfoglalhatod jól megérdemelt helyed a befolyással bíró márkák neves sorában.

Az instagram marketing 0.lépése: Állítsd fel a céljaid

Mielőtt bárminek is neki kezdenél, kérdezd meg magadtól, hogy miért szeretnél jelen lenni az Instagramon? Akármilyen nagy is a kísértés, nem lehet az a válaszod, hogy „mert mindenki más is jelen van”. Annak érdekében, hogy hosszú távon sikeres lehess, meg kell határozd a céljaid, hogy megtérülhessen a belefektetett energia, idő és pénz. 

Tedd fel magadnak a kérdést, hogy miért regisztráltál?

  • Talán mert az Instagramon keresztül szeretnéd népszerűsíteni termékeid, és új ügyfelek számára is szeretnéd őket értékesíteni?
  • Esetleg közelebb szeretnéd hozni a márkát a követőidhez, ezért megosztasz velük belső folyamatokat, bemutatod a termékeket használat közben?
  • Netán a márkaismertségedet szeretnéd növelni, és ezért motiváló vagy szórakoztató tartalmakat osztasz meg?

Bármi is legyen az oka, határozd meg a jelenléted okát és állíts fel olyan célszámokat, amiket rövid időn belül reálisan el is tudsz érni.

1. Határozd meg a célközönséged

Már meg vannak a céljaid, de mielőtt belevágsz az Instagram marketing izgalmas kalandjaiba, van még egy utolsó teendőd. Határozd meg, milyen közönséget szeretnél megszólítani a profiloddal. Ehhez vegyél figyelembe olyan tényezőket, mint az életkor, nem, érdeklődési körök, motivációk, stb.

Ha el vagy veszve és nem tudod hol kezd, érdemes lehet ilyenkor egy pillantást vetni a versenytársak követőire. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy le kell másolnod őket, hisz könnyen lehet, hogy csak a rossz gyakorlatukat ismételnéd meg.

2. Válts üzleti profilra

A vállalkozásod számára létrehozott instagram oldal mindenképp üzleti profil kell legyen. Ezt a beállítások, azon belül pedig a fiók menüpont alatt tudod megtenni, a „Váltás professzionális fiókra” kattintva.

Ez a lépés elengedhetetlen, hiszen az üzleti profilnak rengeteg előnye van.

  • Először is a kapcsolatfelvétel gombbal közvetlenül fel tudják venni veled a kapcsolatot, akárcsak a weboldaladon keresztül. 
  • Lehetővé teszi továbbá a hirdetések létrehozását és közzétételét.
Instagram - Váltás professzionális fiókra

3. Használd az Instagram ingyenes marketing eszközeit

Ilyen ingyenes marketing eszköz, ami egyben a leghasznosabb is, az Insight. Segítségével rengeteg statisztikát tudsz lekérni. Megtekintheted a követőid demográfiai adatait. Életkorukat, nemüket, tartózkodási helyüket, sőt még az aktív óráikra vonatkozó információkat is megtalálod. Ráadásul megnézheted, melyik volt a hét legsikeresebb posztja és melyik bejegyzés váltotta ki a legtöbb reakciót követőidből.

Ez az eszköz tényleg felbecsülhetetlen, ugyanis ezen információkkal a birtokodban teljes képet kaphatsz arról, hogy kik, milyen gyakorisággal és milyen témakörök kapcsán érdeklődnek a tartalmaid iránt. Minél több ilyen jellegű információ van a birtokodban, annál pontosabb és érdekesebb tartalmakat tudsz létrehozni az úgynevezett engagement, vagy más néven elköteleződés fokozása érdekében.

4. Reklámozz kreatívan

Ha jól csinálod, akkor az Instagram remek platform lehet a termékeid népszerűsítésére. Ha viszont túl rámenős vagy, akkor elriasztod az embereket és úgy fognak hullani a követőid, mint a legyek. A felhasználók érzik, ha túl keményen próbálkozol és hidd el, ezt senki sem szereti. Legyen a bejegyzésed laza, kreatív, és ne utasíts vásárlásra minden posztodban. 

Mutasd be a termékeidet használat közben, emeld ki a jó tulajdonságait, amitől a követőid úgy érzik majd, hogy nem tudnak meglenni nélküle. Posztolj stílusos, jó hangulatú képeket a termékeidről, akár fotózd őket meglepő környezetben és meglátod, sokkal hatásosabb lesz, mintha csak egy egyszerű termékfotót tennél közzé egy ” Vásárolj még ma” típusú szöveggel.
Ha nem is növeli meg egyből a vásárlások számát, de biztosan szerezhetsz velük jónéhány like-ot és kommentet, ennek köszönhetően pedig új emberekhez is eljuthatsz.

Tehát mindenképp reklámozz, hiszen ezért vagy fenn. De csak finoman és kreatívan!

5. Instagram marketing: sztorizz

Az Instagram story remek lehetőség lehet új potenciális ügyfelek szerzésére. Mivel ezek a tartalmak csak 24 óráig elérhetők, a felhasználók sokkal előbb nézik meg őket, mint a hagyományos posztokat.
Exkluzív élményt nyújt, hiszen korlátozott ideig elérhető. Ebben az esetben tökéletesen működik a „ha lemaradsz, kimaradsz” elve. Ezért minden felhasználó naponta legalább egyszer végig pörgeti a felső sorban lévő Storykat. Így sokkal nagyobb valószínűséggel és sokkal előbb juttathatod el információidat követőidhez, mint akár egy bejegyzéssel.

Szuper lehetőség, hiszen ezeknél a tartalmaknál nem kell aggódni amiatt, hogy esetleg nem illeszkedik annyira az insta oldalad esztétikai megjelenésébe. Érdemes fotókkal és rövid videókkal megosztani kulisszák mögötti infókat, vagy olyan személyesebb tartalmakat, ahol megmutathatod a csapatodat, esetleg teszteled a termékedet, de bátran készíthetsz „hogyan készült” típusú bejegyzéseket is. 

Ezeknél a posztoknál más oldalakat is megjelölhetsz, akik aztán szintén meg tudják osztani a saját oldalukon a storyd. Ez remek lehetőség más márkák vagy influencerekkel való együttműködésre.
Ha pedig az egyik storyd olyan sikeres lett, hogy sajnálnád, ha 24 órán belül eltűnne, használhatod a Highlight funkciót, így mindig elérhető lesz az oldaladon lévő felső sávban.

6. Posztolj a megfelelő időben

Talán már Te is sokszor hallottad, hogy „minden a jó időzítésen múlik”. Nos, a social média világában ez hatványozottan igaz. Ha azt szeretnéd, hogy minél többen lássák a bejegyzéseidet, akkor a csúcsidőben tedd őket közzé, amikor a legtöbb ember online van.

Több kutatás is készült már ebben a témában és megállapították, hogy szombaton és vasárnap vannak fenn a legtöbben. Ellenben szerda délután és csütörtök este lehetőleg ne tegyél közzé semmit, mert akkor sokkal kevesebben használják az alkalmazást. 

A legnépszerűbb napszak a kora reggel, 6 óra tájéka. Az ilyenkor közzétett posztokat akkor fogják az emberek olvasni, amikor éppen munkába mennek, utaznak, esetleg ingáznak. Ilyenkor ugyanis a legaktívabbak.
A második helyen pedig a késő este áll, éjfél körül, amikor lefekvés előtt még mindenki átnézi egyszer a nap történéseit.  

Az Insight segítségével már azt is megnézheted, hogy pontosan mikor a legaktívabbak követőid. Ez a funkció azért lehet nagyon hasznos, mert témától és közönségtől függően eltérők lehetnek ezek a szokások. Így pontosan be tudod határolni, hogy a te célközönségednek mikor érdemes közzétenni a bejegyzéseket. 

7. Instagram marketing – ne vidd túlzásba

Mint mindent, ezt is könnyen túlzásba lehet vinni. Legfeljebb napi 1, nagyon maximum két alkalommal posztolj. Ha úgy érzed, ennél több mondanivalód lenne, akkor inkább oszd meg storyban, így nem fogod a követőid hírfolyamát leterhelni, mégis kapcsolatban maradhatsz velük.
A hangsúly ne a mennyiségen legyen, hanem a minőségen. Ha túl sok gyengébb posztot teszel közzé, alacsonyabb lesz az elérés hosszú távon, ugyanis az algoritmus nem díjazza a kevés visszajelzést szerző posztokat. Ráadásul, ha csak téged látnak követőid a hírfolyamban, akkor a lehető legrövidebb úton ki fognak követni, hiszen akármennyire is elkötelezettek, senki sem szeretné csak egy oldal bejegyzéseit látni, ha megnyitja az alkalmazást. 

Ha úgy érzed, hogy még mindig vannak homályos foltok és igazán profin szeretnéd csinálni vállalkozásod marketingjét, akkor jelentkezz online marketing tanácsadásunkra, ahol segítünk fellendíteni az online jelenléted.

Szerző: Bondici Bea, content marketing szakértő