Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A keresőoptimalizálás (angolul SEO, azaz Search Engine Optimization) célja, hogy a weboldalak keresőmotorokról érkező forgalmát növelje és a forgalom relevanciáját javítsa. Segítségével növelni lehet a vállalkozások bevételtermelő képességét, ezért rengeteg cég verseng azért, hogy előre kerüljön és növelje láthatóságát. Cikkünkben 40 SEO trükköt gyűjtöttünk össze, melyekkel a te honlapod is az élre törhet.
Remek helyen jársz, ha azonnal bevethető keresőoptimalizálás tippek érdekelnek. Ebben a cikkben működő és azonnal kivitelezhető javaslatok szerepelnek. Mielőtt azonban belevágnánk a listában, két dolgot érdemes megjegyezni:
A Marketing21 indulása óta eltelt 5 évben rengeteget változott a keresőoptimalizálás. Az eredeti cikk írásakor pontosan 25 SEO tippet és trükköt gyűjtöttünk össze, azóta azonban 15 újdonsággal kellett kiegészíteni a listát. Végül úgy döntöttünk, hogy ez lesz az a bejegyzés, amit folyamatosan frissíteni fogunk a kollégákkal. A 25 tipp így lett először 30, majd 35, jelenleg pedig 40 pontos. A könnyebb emészthetőség érdekében 10 főkategóriába rendeztük a SEO tippeket.
Reméljük lefőtt a friss kávé, mert ez egy hosszú tartalom lesz: jó tanulást kívánunk! 🙂
Ismerd meg a havidíjas keresőoptimalizálás szolgáltatásunkat!
Minden keresőoptimalizálás kampány alapja a kulcsszókutatás. Meg kell határozni, hogy milyen szavak hozhatnak eredményeket (például egy webshop esetében vásárlást, szolgáltató cég esetében megrendelést).
Nem mindegy azonban, hogy az emberek milyen szavakra keresnek, amikor a terméked vagy szolgáltatásod megrendelésén gondolkodnak. Hiába kerülsz előre például egy mélyen szakmai keresőszóra, ha a potenciális ügyfelek nem ismerik a kifejezést, így nem is ütik be a Google keresőbe.
A kulcsszavakat leggyorsabban a Google Ads kulcsszótervező funkciójával lehet megtalálni: itt teszi közzé a Google, hogy mekkora a keresési gyakoriság és a versenyintenzitás egy-egy szóra.
Nem elég megtalálni egy-egy jó nagy keresési gyakorisággal rendelkező szót. Sokkal fontosabb, hogy valóban releváns legyen a megtalált keresési kifejezés. Érdemes minél több kulcsszóból álló Excel táblázatot készítened, majd mérlegelni a várható eredményességet a keresési gyakoriság és versenyintenzitás alapján. Minél értékesebb egy szó, általában annál erősebb konkurenciával számolhatsz.
Nem jó irány azonban az se, ha túl sok kulcsszóval szeretnél elindulni: érdemes kiválasztani a vállalkozásod szempontjából legfontosabb szavakat. Ezután pedig el kell dönteni, hogy a weboldalad melyik aloldalával (URL) szeretnéd megcélozni azt. Ökölszabály alapján egy oldalnak legfeljebb egy fő kulcsszóra és további max 2-3 szorosan összefüggő SEO kulcsszóra kell céloznia.
Érdemes elkerülni azt is, hogy ugyanarra a kulcsszóra vagy kulcsszó csoportra egynél több oldallal célozz. A Google általában weblaponként csak egy oldalt fog előre sorolni.
Néha a SEO szakemberekkel is előfordul, hogy olyan szuper kulcsszavakat találnak, amelyeken azonnal meg akarják szerezni a top pozíciókat. Érdemes azonban átgondolni, hogy megéri-e olyan versenytársak legyőzését megcélozni, akik az erőforrásaid sokszorosával rendelkeznek.
Jobban jársz, ha először kicsiben gondolkozol: néhány tucat úgynevezett long tail kulcsszó (alacsony keresési gyakoriság, alacsony verseny, de magas relevancia) is hozhat sokat a konyhára. Később pedig fokozatosan el lehet indulni a nagyobb kihívások irányába.
Teljesen más keresőoptimalizálási stratégiát érdemes követni egy új és egy régi oldal esetében: ha nagyon alacsony az oldal DA pontjai (linkereje), akkor várhatóan csak kis versenyhelyzetben lesz esélye. Ilyenkor a long tail kulcsszavak kiválasztása erősen ajánlott.
Viszont ha a weboldalad már egy évtizede elérhető és korábban sok jó minőségű linket kapott, bátran elindulhatsz a kompetitív kulcsszavak versenyében is. Ezzel az eszközzel például percek alatt összehasonlíthatod az oldalad a versenytársakkal.
Amennyiben a következő kérdések közül bármelyikre nem a válasz, biztos lehetsz benne, hogy ki kell zárnod az adott keresőszót és nem szabad használnod keresőoptimalizáláshoz.
Fontos tudnod, hogy általában nem te vagy az első, aki keresőoptimalizálás segítségével akar eredményeket elérni az iparágadban. Mindig vannak olyan cégek, akik már korábban elkezdték és rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek. Miért kezdenél mindent az elején, ha hasznosíthatod az ő tapasztalataikat is? Érdemes megnézni a legjobban teljesítő versenytársakat és feltérképezni a kulcsszavakat, amelyekről forgalmat szereznek.
Ehhez már szükséged lehet egy fizetős SEO szoftverre.
Ma már nem lehet sikereket elérni a keresőoptimalizálásban akkor, ha nincs minőségi tartalom a weblapodon. Rengeteg szövegírás és tartalomkreálás (például fotózás, grafikai munkák, stb.) segítségével lehet előre jutni.
A legjobb, ha azzal kezded, hogy felteszed magadnak a kérdést: milyen tartalomra lennék kíváncsi, ha az adott témakörben keresgélnék az interneten? Értékes információkat, cikkeket és más tartalmakat kell kreálni az oldalon, így a SEO megtérülése biztosan gyorsabb lesz.
Ha a versenytársaid sikeresen jutnak előre bizonyos, iparágba tartozó kulcsszavakra, amelyekre te még nem készítettél tartalmat, akkor biztos lehetsz benne, hogy találtál egy úgynevezett content gap kulcsszót.
Elképzelhető, hogy ezek a szavak nem fognak azonnali bevételhez juttatni – például oktató jellegű cikkek, mint ez a bejegyzés – de szükséged lesz ilyen aloldalakra is. Sokszor használnak például úgynevezett GyIK oldalakat a szakértők, ahol a felhasználók által gyakran ismételt (és keresőbe beütött) kifejezések szerepelnek.
Érdemes feltérképezni, hogy pontosan milyen cikkeket, bejegyzéseket írtak a kiválasztott szavakra a versenytársak. Ha azt látod, hogy nagyon jó munkát végeztek, akkor nehéz dolgod lesz: még alaposabb kutatást kell végezned és a feltárt adatok és információk alapján részletesebb, olvasmányosabb cikkeket kell írnod. Ezzel a módszerrel biztosíthatod, hogy előnybe kerülj a régi, jól bejáratott oldalakkal szemben is. A minőségi tartalomnál nincs jobb cégér egyébként se.
Esettanulmányok: Magyarországon ugyan még kevésbé bevett gyakorlat, de külföldi SEO projektek esetében erősen ajánlott valós esettanulmányokkal bővíteni az összeállított lexikális anyagot. Az esettanulmányok sokkal plasztikusabbak és olvasmányosabbak, mint az elméleti háttér. Magyarországon valószínűleg azért nem ennyire elterjedt ez a módszer, mert kevés keresőszóra van akkora verseny, hogy megérje ezzel foglalkozni.
Szuper bevezető szöveg: Nem elég arra rávenni a látogatókat, hogy kattintsanak a cikkedre. Fontos, hogy ott is tudd tartani őket az oldalon és végigolvassák a cikket. Egy jól megírt bevezetőszöveg rávezeti az olvasókat arra, hogy miről fognak olvasni, felkelti a kíváncsiságukat és további olvasgatásra ösztönzi őket. Érdemes rövid, tartalmas és érdekes bevezetőt írni, ami nem lövi le a poént. Miért olvasna tovább bárki egy cikket, ha már az elején megtud minden lényeges információt?
Könnyű olvashatóság: a szövegnek nem csak hasznosnak és érdekesnek kell lennie. Fontos, hogy átlátható is legyen. Az interneten nem szoktunk 10-20 soros bekezdéseket olvasni. A jól tagolt szöveg segít a felhasználónak tájékozódni és megtalálni a leghasznosabb részeket. Hogyan tudod ezt elérni?
Rendszeres frissítés: az oldalon elhelyezett tartalmainkat érdemes rendszeresen frissíteni. Ha sikerült jó pozíciót elérni egy tartalommal, akkor néhány havonta ki lehet egészíteni aktualitásokkal, extra információval. A Google imádja a naprakész oldalakat!
Minden tartalomnak van előzménye: több cikk, tanulmány, konferencia során jutunk el addig, hogy megszülessen egy jó SEO tartalom. Ezeket nem csak azért érdemes lehivatkozni, mert segíti az olvasókat, hanem azért is, mert a Google szereti a releváns külső hivatkozásokat. Ebben a cikkben például sokat merítettünk a ahrefs.com cikkéből, valamint a searchenginejournal.com bejegyzéséből.
Hiába a jó tervezés és a minőségi tartalom. A megfelelő oldalbeállítások nélkül a legjobb tartalmad is elbukhat. Az úgynevezett On-Page SEO trükkök azonban segítenek abban, hogy ne csak a felhasználóknak nyújts jó élményt, hanem a keresőmotorok elvárásainak is maradéktalanul megfelelj.
Ha WordPress weblapot használsz, akkor erősen ajánljuk a Yoast SEO plugin telepítését. Nem elég azonban telepíteni a bővítményt, meg kell érteni azt is, hogy mikor milyen funkciókat érdemes használni.
A Youast SEO csak SEO címnek említi az oldal címét. Ez lesz az a sor, ami általában megjelenik a Google találatok között nagy kék betűkkel. Itt mindenképp érdemes feltüntetni a megcélzott kulcsszót.
Gyakori hiba, hogy a weblap tulajdonosok felsorolásszerűen belegyömöszölnek rengeteg keresőszót a címsorba. A Title feladata nem csak az, hogy beleírd a kulcsszót: az itt szereplő tartalom erősen meg fogja határozni azt is, hogy mekkora átkattintási arányt ér el weboldalad. A legjobb, ha használod a megcélzott kulcsszó egyszer, valamint írsz pár szót azokról az előnyökről, amiért téged érdemes választania a keresgélő felhasználónak.
Az oldaladon mindig használd rendeltetésszerűen a címsorokat. H1 címsorból csak egy legyen, majd sorban következzenek a H2, H3, H4, H5 címsor hierarchia szintek. Továbbá érdemes a kulcsszót elhelyezni a címsorokban is.
Ha nagy verseny tapasztalható egy szegmensben, akkor a H1-ben mindenképp tüntesd fel. A kulcsszó halmozás viszont itt se cél, de érdemes legalább néhány címsorba elhelyezni a megcélzott kulcsszót. Minél több címsor szerepel egy oldalon, annál jobban csökken egy-egy címsor fontossága. Érdemes a szövegeinket címsorokkal jól strukturálni és kerülni a túlzott ‘Heading’ használatot. Ha egymás után rengeteg H1, H2 vagy H3 címsor szerepel, érdemes mérlegelni az oldal átalakítását.
A meta leírás a Title alatt jelenhet meg a Google keresőben. Megírása nem egyszerű feladat. Itt is hasonlóan kell gondolkodni, mint az oldal címének írásakor:
A felhasználók a meta leírást is gyakran átfutják a Google találatok tanulmányozása során, ezért ez is hatással van az átkattintási arányra. Ha a leírás természetes szövegkörnyezetben tartalmazza a kulcsszót – lehetőleg csak egyszer – akkor a relevanciáért már megdolgoztál. Ezután el kell érni azt is, hogy a felhasználók úgy érezzék, hogy érdemes kattintaniuk. A magas átkattintási arány garantáltan növelni fogja oldalad pozícióját is.
A SEO címsor (Title) és leírás (Meta Desciption) ideális hossza több paramétertől függ: más mutat jól mobilon, más mutat jól PC-n. Ráadásul az elmúlt években a Google többször megváltoztatta a kereső kinézetét, így változott az is, hogy hány karaktertől (pixeltől) pontozza ki a szöveget.
Jelenleg az alábbi értékek az irányadók, de érdemes utána olvasni évente, mert a SEO szakma ajánlás gyakran változik:
A túl hosszú címsor és leírás csúnya és nehezebben olvasható. Minden karaktert patikamérlegen érdemes megtervezni, mert közvetetten és közvetlenül is hatással lesz eredményeidre a keresőben. A Marketing21 kezdőlapját például így állítottuk be, azonban érdemes megemlíteni, hogy ez is egy hosszú tesztelés és próbálgatás eredménye és biztosan fogjuk még módosítani a jövőben is:
A célunk az volt, hogy a felhasználó tudja, hogy mire számíthat, ha erre az oldalra kattint. Kiderül, hogy mivel foglalkozunk és miben tudunk segíteni. A Title rendezett, a Meta description pedig tartalmaz egy cselekvésre ösztönzést (call2action).
Ha egy felhasználó kattint a weboldaladra, akkor azonnal azt akarja látni, amiért érkezett: egy cikket, termékeket és árakat, videót, esetleg egy programot. Nem szabad elterelni a látogató figyelmét idegesítő felugró ablakokkal, túl sok hajtás feletti reklámmal vagy oldalsávban megjelenő hirdetésekkel. A legjobban akkor jársz, ha a felhasználót a következők fogadják:
Ez a SEO trükk rengeteget segít abban, hogy csökkenjen azoknak a száma, akik kattintás után azonnal elhagyják a weboldalt.
Ezt a pontot ma már nem érdemes túlmagyarázni: sokat és egyre többet internetezünk okoskütyükről. A PC/laptop használata már 50 százalék alá szorult Magyarországon is. A Google és a felhasználók is elvárják, hogy minden eszközön használható legyen a weboldal.
Azonnal bevethető SEO tipp ugyanakkor, hogy ma már mérni is tudod, hogy megfelel-e az oldalad a Google elvárásainak. A Google mobilbarát teszt segítségével néhány másodperc alatt megtudhatod, hogy mobilbarátnak lát-e egy URL-t a Google.
A mobilbarát tesztet itt lehet kipróbálni: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Ha minden rendben, mobilbarát oldal eredményt kaptál, akkor itt az idő, hogy a „Küldés a Google-nek” gombra kattints. Így jelezheted a keresőnek, hogy megéri az oldaladat előnyben részesíteni a gyengébb versenytársakkal szemben.
Ahhoz, hogy a grafikai tartalmak és a fotók hozzájáruljanak a SEO eredményeidhez, a feltöltött képeket megfelelően kell elnevezned. Utalni kell benne arra, hogy mi található a képen és érdemes a márkához köthető szavakat is használni.
Fontos azonban látni a hátterét is a történetnek: a Google jelenleg nem elég „okos” ahhoz, hogy meg tudja mondani, hogy pontosan mit ábrázol egy-egy kép. El kell magyarázni a keresőnek, hogy mi található a képen. Ezzel elérhetjük, hogy képeink megjelenjenek a képkeresőben, valamint további támpontokat adunk a Google-nek arról is, hogy miről szól az oldalunk. Nem elég azonban a fájlnevekre hagyatkozni. Minden feltöltött képnél végig kell gondolni a következőket:
A legjobb, ha a weboldal feltöltés előtt tömöríted és optimalizálod a képeket, de ha WordPress oldalt használsz, érdemes telepíteni egy képoptimalizáló programot is. Például a Smush Image Compression and Optimization plugint.
Ha a weblapodon bonyolult, kódhoz hasonlító URL címek vannak, akkor biztosan rossz úton jársz. Nem kiemelten fontos ugyan, de érdemes rövid, oldaltartalomra utaló URL címeket használni. Például: https://marketing21.hu/keresooptimalizalas-tippek/
A SEO tippek közül talán ez az, amit leggyakrabban hagynak ki még a tapasztalt ügynökségek is, mivel a szakértők is hajlamosak a weblap design kialakítása során megfeledkezni a SEO szempontokról.
Duplikált tartalomnak nevezünk minden olyan szövegrészt, amely egynél több aloldalon is megtalálható a honlapodon vagy az internet egy másik weboldalán. Hátránya, hogy minél nagyobb az aránya egy URL-en, annál valószínűbb, hogy figyelmen kívül fogja hagyni a Google az adott oldalt és nem kerül be találatok közé.
Sok webshop például leírja az oldal fix részein (oldalsáv, kategória címsor alatt) a szállítással kapcsolatos fontos információkat. Felhasználói szempontból ez hasznos lehet ugyan, de a Google duplikált tartalomnak fogja érzékelni, ha számtalan URL-en megtalálja.
Természetesen vannak olyan esetek, amikor dönthetsz úgy, hogy maradhat a duplikált tartalom. A cél viszont legyen az, hogy minél kevesebb ilyen tartalmad legyen. Gondold át, hogy megoldható-e duplikálás nélkül is egy-egy információ elhelyezése. Ha egyedi tartalom közlésére törekedsz minden URL-en, jobb eredményeket fogsz elérni.
Minden nap találkozok olyan weblapokkal, ahol a domain névben a kulcsszót erőltetik. Régen ennek jelentős szerepe volt, ma viszont kevésbé lényeges. (A domain jelentése bővebben itt olvasható.)
Érdemes egy jól hangzó brand nevet használni inkább, amire emlékezni fognak a felhasználók. Ezzel elérjük, hogy néhány hónap működés után a felhasználók elkezdik beütni a Google keresőbe a márkanevet. A Google ebből is tudni fogja, hogy érdemes megbízni a weblapodban, így nem kell görcsösen ragaszkodni a kulcsszó alapú domain nevekhez.
Soha nem volt még olyan fontos egy weblap betöltési ideje mint ma. A felhasználók nem fognak várni 5-10 másodperc alatt betöltődő weblapokra. Rákattintanak a vissza gombra és mennek a következő találatra. A Google is tisztában van ezzel a trenddel, ezért minden weblap tulajdonost arra ösztönöznek, hogy gyors betöltési időt biztosítsanak. A legtöbb ügyfelünk ilyenkor egyből a tárhelyszolgáltatóhoz rohan számon kérni a lassú betöltési időt. Valóban a szerver sebességétől is függ a gyors betöltési idő, de a webfejlesztés talán még fontosabb. Az első pillanattól arra kell törekedni, hogy gyors honlapokat készítsünk. Összeszedtünk ehhez néhány tippet:
A betöltési idő mérésére több eszköz is használható. Leggyakrabban a Google Pagespeed Insights rendszert használjuk, de érdemes kipróbálni a Pingdom névre keresztelt ingyenes alkalmazást is. Elsőre talán bonyolultnak tűnhet ez a rengeteg megoldás. Pedig legtöbbször elég néhány apró lépés is ahhoz, hogy a weboldal mérete elfogadható szintre csökkenjen.
Az AMP a weboldalaknak egy lebutított, kisebb méretű változata, ami szuper gyorsan tölt be bármilyen mobil készüléken. A Google lekezdte címkézni is ezeket a weboldalakat, megjelenik a találati listában az AMP jelölés, ami garantálja a mobilon böngésző felhasználóknak a remek mobilos felhasználói élményt. Ami talán még ennél is fontosabb: a Google előnyben részesíti azokat a honlapokat, amelyek rendelkeznek AMP verzióval. Az AMP egy nagyon hosszú téma. Ha mélyebben érdekel, itt lehet többet megtudni róla.
Az organikus találati lista helyeiért egyre keményebb verseny van. Külföldön, különösen angol nyelvterületen nagyon fontos, hogy kitűnjön vállalkozásunk a találati listából. A rich snippet egy HTML kód, ami segít a Google keresőnek jobban megérteni, hogy miről szól valójában az oldalunk. Ráadásul ezek a tartalmak keresés során meg is jelenhetnek a találati listában, így kiemelik az oldalunkat a tömegből. A magasabb átkattintási arány (CTR) pedig indirekt módon növeli az oldalunk helyezését is. Milyen tartalmakat emelhetünk ki?
A linképítés még ma is elengedhetetlen része a keresőoptimalizálásnak. Kutatások bizonyítják, hogy a linkerő és a találati helyezés között még ma is nagyon szoros a korreláció. Néhány szempont amit érdemes szem előtt tartani linképítés során:
A linképítés ma gyakorlatilag egy külön iparág, így terjedelmi okokból nem tér ki erre mélyebben ez a cikk. Ha szeretnél komolyabban foglalkozni a linképítéssel, ebben a bejegyzésben jó alapokat találsz: 10 egyszerű linképítés trükk.
A weblapkot érdemes már az első pillanattól úgy felépíteni, hogy támogassa a keresőoptimalizálást. A tartalmak herarchikus rendezése egy olyan SEO előfeltétel, amit a honlap tervezésekor is érdemes figyelembe venni. De mit is jelent ez pontosan?
Gyakori túloptimalizálási hiba ilyenkor, hogy a honlaptulajdonosok elérhetővé tesznek minden egyes aloldalt már a kezdőlapról. Ez se jó megoldás, hiszen így a Google nem fog tudni különbséget tenni az igazán fontos oldalak és a lényegtelen tartalmak között.
Az ügyfelek gyakran megkérdezik, hogy szükséges-e a www. a domain elé. SEO szempontból a válasz az, hogy teljesen mindegy, csak egységes legyen az egész oldalon. Személy szerint elavultnak és feleslegesnek tartom a www. használatát a domain előtt, de ez már inkább ízlés kérdése. A cél mindenképp az, hogy minden egyes aloldal egységesen jelenjen meg.
Minden weblapon vannak olyan oldalak, amelyek duplikált tartalmat okoznak. Tipikusan ilyenek lehetnek a kategória és címke gyűjtőoldalak (ha túl sok van belőle). Ezeket érdemes noindex címkével ellátni, így a Google robot tudni fogja, hogy nem kell feltérképeznie. Tapasztalataim szerint egyébként nem gond, ha a Google indexel néhány gyűjtő oldalt. A probléma akkor jelenztkezik, ha a weblapunk legtöbb oldalát emiatt nem érzékeli önálló és egyedi tartalomnak.
Néha kénytelenek vagyunk egy-egy oldalt törölni: véget ér egy promóció, szüneteltetünk egy szolgáltatást, kifut egy termék a webshopból. Gyakran olyan oldlakat is törölni kell viszont, amire korábban linket építettünk vagy ahová érkezett organikus forgalom. Ezeket az oldalakat érdemes 301 permanent redirect használatával átirányítani egy-egy hasonló és releváns oldalra.
A Google elkötelezett a biztonságos online böngészés támogatásáért, ezért előnybe részesíti a titkosítást használó, biztonságos oldalakat. Érdemes beállítani legalább egy ingyenes Let’s Encrypt SSL-t az oldalunkon, így jelezhetjük felhasználóinknak és a Google-nek is, hogy megadott adataik biztonságban vannak.
A Google igyekszik a SEO szakembereket és honlaptulajdonosokat segíteni a Search Console rendszerén keresztül. Bármely weblap ingyenesen létrehozhatja a Search Console fiókját, majd a Google adatait és javaslatait felhasználva javíthat a SEO esélyein. A rendszerben emg elhet nézni a weblapunkrta mutató linkeket, a keresési forgalmat, a találati listán való megjelenés számait, a feltérképezési hibákat, valamint be lehet állítani az előnyben részesített webhely változatokat is. Ráadásul a rendszert folyamatosan fejlesztik is, így egyre több lehetőséghez jutnak használóik. Extra tipp: a search console-ban lehet beküldeni a Google-nek a disavow txt fájlt és a Sitemap (oldaltérkép) URL-t is itt lehet beállítani.
Érdemes mindig összekötni a két fiókot: rengeteg hasznos információhoz jut így a Google Analytics és robosztusabb SEO elemzéseket lehet készíteni. Megjelenik például a Google/Organic forgalmi forráson belül a keresési kifejezések listája is.
Érdemes úgy felépíteni az oldalon elhelyezett tartalmainkat, hogy azok könnyen megoszthatóak legyenek. Be lehet állítani egy borító képet (amit a Facebook megosztásnál olvas be az üzenőfalra), címet, leírást, továbbá el lehet helyezni egy megosztás gombot is az oldalon. Ezáltal elérhetjük, hogy linkeket szerezzünk a közösségi médiából és organikusan terjedjenek a tartalmaink.
A beállításokat követően se lehet hátradőlni. A SEO egy szemléletmód, egy folyamatos befektetést igénylő marketing eszköz. Folyamatosan figyelni kell az adatokat a Google Analytics-ben és reagálni kell a kiugró értékekre. Ha változik a Google algoritmusa, könnyen hátrányba fordulhat egy olyan eszköz, ami korábban még a siker záloga volt. A tartalmainkat rendszeresen frissíteni kell, a technikai beállításokon pedig mindig lehet egy kicsit még javítani. A honlapok kersőoptimalizálása valóbjában sose fejeződik be. A sikerhez kitartó munka kell, de a jól tervezett és akaposan megvalósított SEO mindig megtérül.