A landing oldal készítés kulcs a vállalkozások online forgalmának növeléséhez. Ez az a felület ugyanis, ami a digitális térben felér a reklámtáblával, csak éppen sokkal informatívabb, részletesebb formában. Kulcsszavak, linkek, technikai tényezők, tartalomgyártás – bejegyzésünkben ezen szempontok mentén vizsgáljuk meg, hogyan érdemes a landing oldalt optimalizálni, mind a keresők, mind a hús-vér látogatók számára.

Landing oldal optimalizálás

Jól tudjuk, hogy az első benyomás milyen fontos. Egy rosszul sikerült randi után talán még van második esély, javítási lehetőség, az online üzleti térben viszont aligha. Gondoljunk picit a látogatók fejével: ha mi magunk találunk egy oldalt valamilyen termékről, szolgáltatásról, de az totálisan átláthatatlan, olvashatatlan, érdektelen, mit teszünk? Nos, alighanem továbbállunk, és már megyünk is a következő lehetőségre.

Éppen ezért vállalkozásként két fő feladatunk van:

  • felugrani a Google találatok élére, hogy egyáltalán ránk találjanak,
  • valamint meggyőzni a látogatókat arról, hogy jó helyen járnak.

Nézzük, hogy is érhetjük el ezeket!

Hol is kezdjük – mi az a landing oldal egyáltalán?

A landing oldal lényegében az angol landing page kifejezésből átvett kifejezés. A honlapnak azt az oldalát nevezzük landoló oldalnak, ahová a látogató először megérkezik. Ezek azok az URL-ek, amelyeket célzottan egy adott kampány, termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére terveznek.

A cél, hogy a látogatók valamilyen konverziót hajtsanak végre, legyen az egy termék megvásárlása, űrlap kitöltése, vagy hírlevélre való feliratkozás. Az eredményesség kulcsa az, hogy az oldal minden elemét – a tartalomtól kezdve a vizuális megjelenésig – ennek a célnak megfelelően alakítjuk ki.

Ha már alapok: egy kis keresőoptimalizálás (SEO) gyorstalpaló

A SEO – vagyis a keresőoptimalizálás – alapvető fontosságú a landing oldalaink sikeréhez, mivel ennek köszönhetően fog megjelenni a honlap a Google találatai között is. A SEO azért felel, hogy a látogató megérkezzen a honlapra, a landoló oldal kialakítása pedig azért, hogy a látogatók minél nagyobb százaléka hajtsa végre a konverziós műveletet.

A keresőoptimalizálásnak három részterülete van, így erre kell figyelni a kialakítás során is:

  • Technikai SEO: Az oldal olyan technikai beállításaira és struktúrájára fókuszál, mint például a gyorsaság, mobilbarát megjelenés, vagy a meta adatok.
  • Tartalmi (On-Page) SEO: Minőségi tartalom létrehozása és megfelelő – nem túl sok, nem túl kevés – kulcsszóhasználat a szövegben.
  • Linképítés (Off-Page): A külső releváns, szakmai oldalakról hivatkozó linkek segítenek a hitelesség növelésében.

Az első lépés a technikai és tartalmi munka, hogy legyen mire külső hivatkozásokat építeni a későbbiekben.

A landing page SEO legfontosabb elemei

Alapbeállítások és teendők, amikre mindenképpen érdemes figyelni:

  • URL: az URL rövid, könnyen olvasható legyen, ékezetek nélkül, és tartalmazza a fő kulcsszót (pl. online-marketing-kivitelezes).
  • Meta leírás: rövid összefoglaló legfeljebb 150-155 karakterben, ami szintén tartalmazza a kulcsszót, cselekvésre ösztönöz, illetve releváns információt ad a tartalomról.
  • Schema markup: segít a keresőmotoroknak jobban megérteni az oldal tartalmát, és speciális találati elemeket biztosít (pl. értékelések).
  • Cím (Title – H1): tartalmazza a fő kulcsszót, és releváns az oldal tartalmára és a felhasználók keresési szándékára vonatkozóan.
  • Rendezett alcímek (H2-H3): az alcímek (H2-H3) segítségével logikusan struktúrálhatjuk az oldal tartalmát, ami növeli az olvashatóságot és a felhasználói élményt. A landing page esetében az ideális struktúra egy darab H1-ből, egy rövid bevezetőből, 3-4 db H2-ből és 1-2 db H3-ból áll, de ezek a számok nincsenek röghöz kötve (kivéve a H1, amelyből egyetlen szerepeljen a tartalomban).
  • Rövid, lényegre és cselekvésre ösztönző (CTA – Call To Action) bevezető: az oldal bevezető szakaszában helyezzünk el rövid, cselekvésre ösztönző bevezetőt, ami felkelti az olvasó figyelmét és ösztönzi őt az oldal további tartalmának felfedezésére. Ne itt írjunk “regényt” tehát – ha erre érzünk késztetést, azt a hajtás alatti tartalmaknál is megtehetjük.
  • Informatív, edukatív, minőségi tartalom: az oldal tartalma adjon értéket az olvasónak, válaszoljon a kérdéseire és legyen informatív. Ne csak kulcsszavakra koncentráljunk, hanem a felhasználói szándékra is.
  • Technikailag kifogástalan weboldal: az oldal technikai állapota hatással van a SEO-ra és a felhasználói élményre is. A hibátlan technikai beállításokkal rendelkező oldal gyorsan töltődik, nincsenek rajta hibás linkek, illetve SSL biztonsági tanúsítvánnyal rendelkezik.
  • Szép, letisztult felület, egyszerű, de kreatív vizuális megjelenés (UI / UX): A landing oldal felülete és vizuális kialakítása meghatározó a felhasználói élmény szempontjából. A letisztult, átlátható és mobilbarát dizájn nagyban hozzájárul az oldal eredményességéhez – hiszen jól tudjuk, hogy sok látogató ma már okostelefonról érkezik az oldalra.

A felsoroltak alapján tehát már láthatjuk, mik a fő szempontok és milyen szabályokat érdemes alkalmazni. Ugyanakkor nyugodtan lehetünk kreatívak a felépítés során, nem szabad túl görcsösen ragaszkodni a SEO szabályokhoz. Elsősorban embereknek, és nem a Google robotnak írjuk a tartalmat.

Optimalizált landing oldal infografika
Optimalizált landing oldal infografika

A legjobb SEO-eszközök landing page finomhangolásához

Az alábbiakban néhány olyan SEO-eszközt mutatunk be – a teljesség igénye nélkül –, amelyek segíthetnek a landing oldalak elemzésében és javításában:

Google Search Console (Core Web Vitals): a Google ingyenes eszköze segítségével a közzétett tartalmat ellenőrizhetjük. A felület megmutatja, hogy a Google szemével mennyire lett jó a tartalom. Segítségével azonosíthatók a technikai hibák, észlelhetőek az indexelési problémák, illetve részletes információkat kaphatunk a Core Web Vitals mutatókról is (pl. LCP, FID, CLS). Ezek az adatok kiemelten fontosak a felhasználói élmény és az oldal sebessége szempontjából, ezért érdemes külön figyelmet fordítani rájuk.

Search Console webes-vitals mutatók
Google Search Console:
Core Web Vitals mutatók alapján jelöli a jó, javításra szoruló és rossz URL-eket

PageSpeed Insights: a PageSpeed Insights segítségével gyorsan kideríthetjük, hogy weboldalunk milyen sebességgel töltődik be mind asztali, mind mobil eszközökön. Előnye, hogy a Search Console-al ellentétben a közzététel után azonnal elemezhető, mivel nem kell megvárni, amíg a Google indexeli az újonnan létrehozott oldalt. Az eszköz javaslatokat ad a teljesítmény javítására, például a képek optimalizálására, vagy a JavaScript kódok tömörítésére.

PageSpeed weboldal betöltés sebesség teszt
A marketing21.hu PageSpeed teszt eredménye mobil eszközökön

WebSite Auditor: a WebSite Auditor olyan átfogó technikai audit eszköz, ami segít az oldal struktúrájának, belső linkjeinek és a technikai SEO elemeknek komplex elemzésében. Az eszköz segítségével feltárhatjuk az oldal gyenge pontjait, például a törött linkeket, hiányzó meta leírásokat vagy duplikált tartalmakat. Segít továbbá a tartalmi és technikai SEO javításában, így ideális választás mélyebb auditokhoz is.

Rank Tracker: a Rank Tracker kiváló eszköz a kulcsszavak teljesítményének nyomon követésére és a versenytársak elemzésére, valamint havi riportok készítésére. Lehetővé teszi, hogy nyomon kövessük, hogyan teljesít az oldalunk a különböző keresési kulcsszavakra, és az eredmények alapján optimalizálhatjuk a tartalmat. Hasznos információkat nyújt a versenytársak stratégiájáról is, ezáltal segít, hogy lépéselőnyben maradjunk.

Yoast SEO: a Yoast SEO az egyik legnépszerűbb WordPress plugin, ami az On-Page SEO optimalizálásában nyújt támogatást. Segít a meta leírások, a title címek és a kulcsszavak megfelelő használatában, valamint figyelmeztet a tartalmi hiányosságokra és javítási lehetőségekre. Könnyen érthető pontszámokat ad az oldal optimalizáltságára vonatkozóan, így a kezdő és haladó felhasználók számára is egyaránt hasznos lehet.

Ahrefs: az egyik legátfogóbb, legkomplexebb SEO-eszköz, ami segít a backlinkek elemzésében, kulcsszókutatásban, versenytársak elemzésében és még rengeteg dologban. Az Ahrefs segítségével mélyebb betekintést nyerhetünk a weboldalunk és versenytársaink teljesítményébe egyaránt. Ugyanakkor a szoftver költségei igen magasak, így használata csak üzleti környezetben jellemző.

Bármelyik felsorolt eszközt – vagy akár többet – használjunk, az eredmények alapján célzott fejlesztéseket végezhetünk, amelyek hosszú távon növelhetik az oldal organikus forgalmát.

Hogyan lehet magas konverziós rátát elérni a landoló oldalon?

A SEO beállítások és szövegírási szempontok abban segítenek, hogy könnyebben előre kerüljünk az organikus találatai között a Google-nek és más keresőmotoroknak. Most pedig nézzük meg, hogy mit lehet tenni annak érdekében, hogy magas konverziós rátát érjen el a landoló oldal.

Figyelemfelkeltő, ütős cím

A jól megválasztott cím azonnal megragadja a látogatók figyelmét, és felkelti az érdeklődést anélkül, hogy félrevezető lenne – valódi, releváns információt ad a szolgáltatásodról.

Rövid, de hatásos bevezető szöveg

A bevezető legyen tömör, és mutassa meg, hogyan oldja meg a látogató problémáját, garantálva, hogy az oldal tartalma valóban hasznos, nem csak egy figyelemhajhász clickbait.

Értékajánlat, egyediség (USP-k) – avagy milyen megoldást kínálunk a látogatók problémáira, és miért éppen minket válasszanak?

A látogatók számára rögtön világos kell legyen, milyen problémára kínál megoldást a szolgáltatásod (értékajánlat), és mivel nyújtasz többet, mint mások (Unique Selling Proposition, vagyis egyedi értékajánlat) – például gyorsabb kiszolgálás, személyre szabott ajánlatok, egyéb extrák.

Az olvasó megszólítása, storytelling – avagy a csapat és a vezető arca a landing page mögött

Mesélj bátran a cégről vagy a szolgáltatásról olvasmányosan, és mutasd be a csapatot vagy a vezetőt, aki meg is szólíthatja pár mondatban az olvasót, egy-egy külön rubrikában, hogy a látogatók lássák, valódi, hús-vér emberek állnak a vállalat mögött, akik megértik az ő problémáikat és hiteles megoldást kínálnak.

Hitelesítés, avagy eredmények bemutatása – rólunk mondták, ügyfelek és referenciák, értékelések

A bizalom eléréséhez fontos megmutatni az eddig elért eredményeket és az elégedett ügyfelek véleményét – ahogy ellenőrizzük az éttermeket, vendéglátó egységeket és egyéb szolgáltatókat kapott csillagok alapján is.

Összegzés

A landing oldal létrehozása elsőre nehéz feladatnak tűnhet, de egy kis odafigyeléssel nagyon jó eredmények érhetők el. A sikerhez összességében jól strukturált, reszponzív oldalra van szükség, kulcsszóra optimalizálva, minőségi tartalommal és kifogástalan technikai beállításokkal. A jó landing page a látogatókból olvasókat, majd érdeklődőket és végül vásárlókat generál.