Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Az online marketing sikerek egyik legjelentősebb kelléke a minőségi, keresőoptimalizált weboldal. A weblapokon belül pedig különösen nagy hangsúlyt kell fektetni az úgynevezett landing page oldalakra, hiszen ezekkel a felületekkel fog elsőként találkozni a marketing kampányoknak köszönhetően oldalra jutó látogató. A landing oldal minősége fogja meghatározni, hogy a látogatók hány százalékát sikerül ügyféllé vagy vásárlóvá konvertálni. Egy jól felépített, meggyőző érkezési oldal megragadja a látogató figyelmét és végigvezeti őt egészen a kasszáig vagy kapcsolatfelvételig. Ebben a cikkben kilenc olyan landing page készítési trükköt is megosztok, amelyekkel jelenleg is segítem az ügyfeleim üzleti sikereit honlapfejlesztéskor.
A tartalomnál az első néhány másodpercben sokkal fontosabb a struktúra és az átláthatóság. Néhány pillanat erejéig a látogató felméri, hogy milyen oldalra jutott, hiszen a szöveges tartalom mélyebb olvasása előtt mindenki tájékozódik először. Ha az oldal nem letisztult, vagy a menüpontok átláthatatlanok, akkor biztosan elveszítjük idő előtt a potenciális ügyfelet.
A rendezettség mellett rendkívül fontos az is, hogy a tervező tisztában legyen az oldal céljával. Minden egyes elemnek abba az irányba kell terelnie a fogyasztót, amelyet célként tűzött ki a megrendelő. Ha a cél a kapcsolati adatok megszerzése, akkor annak megfelelően kell felépíteni az oldalt. Ha a vásárlás elősegítése számít konverziónak, akkor pedig a termékeket kell jól láthatóan megmutatni a felhasználóknak.
A színeknek, gomboknak és megragadó képeknek is hatalmas szerepe van a landing page felépítésekor. Bizonyos színek, például a vörös és a zöld elősegítik azt, hogy a felhasználó rákattintson a gombokra, de a kontrasztnak mindenképp meg kell lennie.
A langing page elkészítése közben folyamatosan az oldal céljának kell a fejlesztő szeme előtt lebegnie. Rengeteg honlapon pazarolják olyan felesleges elemekkel a helyet, mint például a felhasználó/látogató számláló vagy egy teljesen felesleges óra. Ugyan a popup ablakok néha valóban hasznosak tudnak lenni – én például az exit-intent felugró ablakokat előszeretettel használom – de nem szabad ezeket sem túlzásba vinni. Elterelheti a vásárló figyelmét, valamint ha nagyon zavarja, akkor biztosan távozni fog az oldalról.
A szöveges tartalmak kezelése egy jóval nehezebb feladat. Egyrészt a fogyasztónak érdemes csak annyi információt adni, amennyi feltétlen szükséges neki (a kevesebb itt is több), hiszen a túl sok tartalom elriaszthatja. Másrészt azonban a túl kevés szöveg könnyen a keresőoptimalizálás kárára mehet. Érdemes átgondolni, hogy a látogatókat elsősorban a fizetős kampányokból, vagy a keresőből várjuk, majd annak megfelelően megírni a tartalmakat, valamint a hajtás feletti részben a legfontosabb információkat elhelyezni. Görgetés után pedig mélyebben is tájékozódhat az érdeklődő.
A landing page kialakítása előtt mindenképp definiálni kell a legfontosabb üzenteket, amivel egy termék vagy szolgáltatás eladható. A nagyobb méretű címsorokon pedig vissza kell köszönnie az erős piaci ajánlatnak, hiszen ekkor derül ki a fogyasztó számára, hogy pontosan mit is képes adni egy cég. A fő címsoron elhelyezhető a termék és szolgáltatás pontos megnevezése, valamint a különlegességet mutató néhány jelző, az alcímek pedig az előnyöket kommunikálják.
A címsorok sorrendjének és elrendezésének tervezésekor azt kell szem előtt tartani, hogy hozzávetőleg 8-9 másodperce van arra egy weblapnak, hogy meggyőzze a fogyasztót a továbbolvasásról vagy konverzióról. Ha nem sikerül ennyi idő alatt, akkor valószínűleg hamarosan a versenytársnál fog “kopogtatni” a vásárlónk.
Minél több olyan elemet érdemes elhelyezni az oldalon, ami megbízható szolgáltató/áruház érzetét kelti. Nagyon jó eszköz erre a vásárlói értékelések megosztása, a korábbi ügyfelek logóinak feltüntetése, az elnyert díjak és címek gondos elhelyezése, valamint a szakmai szervezetek logói. Népszerű elem manapság a számlálók használata is. Ilyenkor az elvégzett munkák, elégedett ügyfelek vagy üzleti pénzügyi adatok győzik meg a látogatót. Az alábbi számláló például jó szemléltetője ennek.
Nem szabad azonban ezekkel az elemekkel se túlzásba esni, valamint mindig a realitások talján kell maradni. A logók és matricák túlzsúfolása könnyen a gagyiság látszatát is keltheti.
Talán már említeni se kell, de azért mégis tegyük meg. Rengeteg vállalkozásnál látom, hogy még mindig nem optimalizálta a megváltozott internetezési szokásokhoz a weboldalt, ezért számolatlanul folyik el a pénz marketing kampányokra. Ha egy mobileszközről érkező látogató PC-re kialakított weboldallal találkozik, biztos azonnal el fogja hagyni a lapot. Ha egy landing page nem mobilbarát, gyakorlatilag lemond a potenciális vásárlók 30-40 százalékáról.
Az űrlapok hosszára és tartalmára két okból is kiemelt figyelmet kell fordítani: az egyik az idő, a másik pedig a biztonság. Senki nem szeret hosszadalmas űrlapkitöltéssel bajlódni, valamint internetezés közben szeretünk minél kevesebb személyes és kapcsolati információt megadni. Ha nem kötelező, nem kell elkérni az ügyfél postai címét, adószámát vagy lábméretét. Ehelyett érdemes előre átgondolni, hogy mire lesz biztosan szükség, és mi az, amit ráérünk később is kideríteni.
Extra marketing tipp: a legtöbb vásárlót nem zavarja, ha a nevét és e-mail címét kell megadnia egy űrlapon, azonban a születési idő és a telefonszám mezők drasztikusan csökkenteni fogják a kitöltési arányt!
Egy vállalkozásnak rendkívül sokfajta vásárlója lehet, így érdemes differenciáltan kezelni őket. Egészen más landing page lesz hatékony B2B és B2C marketing esetében, de akár a marketing csatornák szerint is érdemes lehet egyedi oldalt fejleszteni. Különösen nagy szerepe van a különböző landing oldalaknak, ha egy összetett értékesítési tölcsért valósít meg egy cég: a vásárlói út elején járó fogyasztót a csali termék használatára kell rávenni, a hírlevél olvasóját pedig meg lehet győzni egy-egy különleges akcióval (és az arra ráépített landing oldallal).
Senki sem szereti, ha egy félrevezető hirdetésre kattint és utána egészen más ajánlattal találkozik. A hirdetésnek és a landing oldalnak szorosan össze kell függenie. Használhatóak a hirdetésen és a fogadó oldalon ugyanazok a képi, videó elemek, színek, valamint a legfontosabb állítások és kreatív szövegek. A hasonló szöveges és képi tartalom megerősíti a fogyasztót arról, hogy jó úton halad és a megfelelő helyen van.
A PPC hirdetések esetében külön figyelmet kell fordítani arra is, hogy a felhasználó arra az oldalra érkezzen, amit a kreatív sugallt. Éppen ezért szoktam javasolni az ügyfeleimnek, hogy minden egyes szolgáltatásra külön-külön landing oldalt építsenek.
A landing page építés szabályai inkább csak iránymutatásként szolgálnak és nem szabad soha megmásíthatatlan tényként kezelni azokat! Minden célcsoport, minden piac és minden termék eltérő. A legjobb megoldásokat hosszú és fáradtságos úton, rengeteg próbálkozással és teszteléssel kell kitapasztalni.
Extra marketing tipp: érdemes azonos célú landing oldalból több változatot is elkészíteni, majd az egyes oldalak konverziós adatait összehasonlítani webanalitika segítségével. A tesztelés végén kiderül, hogy melyiket érdemes hosszú távon megtartani.