Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A logó az arculat ékköve. Elsődleges célja a brand, vállalkozás azonosítása. Túl sok információval találkozunk nap mint nap, ezért rövid időnk van felismerni a dolgokat. Minél erősebb egy cég megjelenése, annál eredményesebben tud kommunikálni vásárlói és partnerei felé. Még egy sarki kisboltnak is szüksége lehet minőségi logóra, amivel kitűnhet a környéken. Egy komoly vállalat esetében pedig a hosszútávú sikeres működés elengedhetetlen kelléke a profi arculat. Lássuk most a logótervezés legfontosabb ismérveit.
A legfontosabb alapelv a logótervezésnél: gyorsan felismerhető, ugyanakkor egyedi, megkülönböztethető legyen.
Minden iparág és terület rendelkezik saját trendekkel és igényekkel, amire a grafikusnak érdemes figyelni. A logó és arculattervezés így együtt jár a piac megismerésével is.
Természetesen el lehet térni az aktuális populáris stílustól, de csak megfelelő ismeretek és átgondolt tervezés birtokában. Gyakran próbálkoznak ezzel az egyediségre törekvő cégek, de a kockázatok ilyenkor átlag felettiek. A grafikussal érdemes már a tervezés előtt egyeztetni, hogy konzervatív vagy progresszív megoldásra törekszünk. Mi a Marketing21-nél a megfontolt lépések hívei vagyunk, de minden vállalkozás és élethelyzet egyedi, így az úttörő gondolatokra is nyitottnak kell lenni.
Rengeteg vállalkozás létezik, ezért megszámlálhatatlan mennyiségű logó is. Szerkezetileg 7 fő logótípust különböztethetünk meg:
Amennyiben van egy konkrét elképzelésünk a logóról, előre eldönthető, hogy mely logótípus a legalkalmasabb. Az arculattervezés szolgáltatásunk során segítünk kiválasztani a megfelelő motívumokat is ügyfeleinknek.
A logó több különböző felületen jelenhet meg változó méretekben. Emiatt nagyon fontos, hogy a logóból készüljön egy vektoros verzió. A vektorgrafikus képek, a rasztergrafikusokkal (pixel) szemben, méretváltoztatáskor nem veszítenek a minőségükből. Így akár egy óriásplakát méretében is kinyomtatható lesz a grafika anélkül, hogy homályos (pixeles) lenne. Általában .PDF .EPS .AI .CDR fájlokban tárolnak vektoros grafikákat és logókat.
A különböző méretek egy rosszul megtervezett logó esetében másik irányból is visszaüthetnek. Egy túlbonyolított, komplikált logó nagyban akár jól is nézhet ki, viszont kicsiben elvesznek a részletei és nehezebben felismerhető lesz. Nem kerülhet a logóra túl sok szöveg vagy túlzottan kidolgozott illusztráció. Ettől a szabálytól abban az esetben lehet eltérni, ha a logó formavilágát megőrizve tervezünk kizárólag nagy felületen alkalmazott változatot is.
A különböző felületek azt is jelentik, hogy más-más színvilágok mellett is meg kell állnia a helyét a logónak. Ez csak úgy érhető el, ha készül egy fekete-fehér és egy inverz változat is. A szín nélküli, fekete-fehér változat költséghatékony nyomtatásra is alkalmas. Az inverz változatban pedig fehér a logó, így különböző háttérszíneken is meg tudja állni a helyét. Például a sötétebb ruhákon gyakran jelenik meg inverz logó.
Ha azt tervezzük, hogy az internet világában is elérhető lesz a vállalkozás, érdemes olyan logóváltozatban is gondolkodni, amely négyzetes formában jelenik meg. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül négyzetesnek kell lennie a logónak, hanem hogy bizonyos mértékig egyszerűsíthető legyen. Például a weboldalak ikonja (favicon) nagyon kis méretben, négyzetes formában jelenik meg. Amennyiben indítanánk egy Facebook vagy Instagram oldalt, a profilképet négyzetes formában kell feltölteni, ráadásul az előnézeti kép kör alakban vágja ki a képet, így a szélekre is érdemes odafigyelni.
Az ideális logó különböző felületeken is jól működik, valamint kis- és nagyméretben is könnyen beazonosítható. A szerkezetileg kiváló logó pedig ezen felül dinamikus, több változatban is felismerhető.
Az alapszabályok ismerete elengedhetetlen a jó logó elkészítéséhez, de ezeken felül is van néhány elméleti szempont, amit át kell gondolni. Ezek közül a legfontosabb, hogy a logót nem saját magunknak, nem a családtagjainknak és végképp nem Facebook csoportok ismeretlen véleményezőinek készítjük. A logó egy eszköz az üzleti céljaink megvalósításához: a vásárlóknak, partnereknek és munkatársainknak készül.
A legfontosabb tehát az úgynevezett „buyer persona” meghatározása. Ők az átlagos vásárlóink, akik végső soron pénzt adnak termékeinkért és szolgáltatásainkért. Az átlagos vásárló lehet például:
Következő szempont, hogy mennyire szeretnénk egyszerűen beazonosítható vagy egyedi logót. Fodrászüzletek esetében gyakran megjelenik a fésű a logóban, így bárki rájön a vállalkozás tevékenységére a szimbólum segítségével. Ez hasznos lehet, mert sok emberhez, gyorsan eljut az információ. Viszont ha több fodrászüzlet is van a közvetlen közelben, nem fog kitűnni a tömegből. Az utóbbi években a legtöbb világhálón tevékenykedő globális cég (Google, Facebook, Ebay stb.) leegyszerűsítette annyira a logóját, hogy tipográfiai szempontból nagyon hasonló lett a megjelenésűk. Ezzel úgymond elvesztették a jellegzetességüket – ezt a szakmában sokan kritizálták is – viszont szerkezetileg jobban működnek a különböző online felületeken.
Egyedi, extrém esetekre is találhatunk példát. A filmek és videók elején gyakran animált, erőteljes és az átlagtól rendkívül eltérő logómegoldásokat láthatunk. Ezek általában nem vektorgrafikusan készülnek, hanem 3D technológiát vagy valós képi elemeket felhasználva. Ilyen a Warner Brothers, a Paramount Pictures filmek előtt megjelenő logó is.
Ugyanakkor ezek is rendelkeznek leegyszerűsített vektorgrafikus változattal, amelyek a logótervezési szabályoknak megfelelnek. A filmplakátok és online megjelenések tervezéshez használhatóak fel az egyszerűbb változatok.
Érdemes alaposan megfontolni, hogy egyszerűbb vagy jellegzetesebb logót szeretnénk-e. Láthatóan mindkét típusnak megvannak az előnyei és hátrányai is.
Logónk nem feltétlenül lesz mindenki kedvence, de ez egyáltalán nem probléma. Minden ügyfélnek, vásárlónak egyedi az ízlése, így a szubjektív véleményeknek való megfelelés helyett jobb objektív célokat felállítani és az alapján kiválasztani a végső változatot.
A tervezéskor érdemes a következő checklist-et követni:
A logótervezés trendek folyamatosan változnak, ezért egy logó se időtálló. Az arculat időnként frissítésre szorul, de ha az alapszabályokat betartjuk, akkor az embléma legalább 5-10 évig méltón képviselheti a márkánkat.
Ha tetszett a cikkünk, akkor érdemes elolvasni összefoglalónkat a tipográfiáról is!
Fucsku Dávid, designer