Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos

Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
A marketing mix az egyik legelterjedtebb és legismertebb marketing fogalom. A közgazdasági és kereskedelmi szakközépiskoláktól kezdve, az egyetemi és főiskolai marketing képzéseikig minden órán találkozni lehet ezzel a kifejezéssel. Nagyon sok óráról kell ellógnia annak a hallgatónak, aki a diploma megszerzéséig nem találkozik legalább a marketing mix, a 4P és a 7P fogalmakkal. A Marketing21 reklámügynökség ezzel a gyorstalpalóval segít bepótolni az elméleti hátteret.
Nem állítom, hogy a marketing mix és a különböző további elméleti fogalmak ismerete nélkül ne lehetne valaki sikeres üzletember, sikeres értékesítő vagy sikeres marketing szakember. A koncepció azonban valóban segít egységes képben látni azt, hogy milyen kérdésekkel kell foglalkozni egy vállalkozás fejlesztése során, vagy egy új termék/szolgáltatás bevezetésekor. Annyiféle dolgot gondolnak a marketingről a szakemberek, az akadémikusok és a laikusok egyaránt, hogy érdemes lennie legalább néhány olyan alapvető elméletnek, amit megismerve hozzávetőleg közös értelmezési keretbe kerülhet ez a tudásanyag. A marketing mix, a 4P és a 7P szerintem pontosan ezt szolgálja. Se többet, se kevesebbet.
Definíció: a marketing mix azoknak az eszközöknek az összessége, amelyeket egy szervezet a marketing célok megvalósítása érdekében használ egy meghatározott piacon.
A marketing mix koncepció nagy múltra tekint vissza, azonban a mai formájában ismert klasszikus jelentéstartalmában Jerome McCarthy nevéhez köthető. A Michigani Egyetem professzora 1960-ban használta először a 4P kifejezést a marketing mix fogalmával összekapcsolva. A 4P, a termék, ára, értékesítés és hirdetés angol nyelven négy P betűvel kezdődő szóból áll és a koncepció valóban egységes egésszé áll össze, így az elmélet gyorsan népszerű lett a tudományos körökben, később pedig az oktatásban is. Magyarországon az angolszász gazdaságakadémiai hatás miatt terjedt el később.
A marketing mix történeténél azonban sokkal érdekesebb a jelentése, hiszen segítségével képet lehet kapni a marketing fogalmáról és a tevékenység tartalmáról.
A mix legelterjedtebb és legismertebb eleme a McCarthy által kidolgozott 4P, azonban az 1980-as években az elméleti akadémiában egyre több kritika érte a leszűkítő eszközfelsorolást. A gazdasági szerkezet átalakulása is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy felül kellett vizsgálni az eredeti koncepciót, ugyanis fel kellett ismerni, hogy a szolgáltatások tulajdonságai merőben eltérnek a termékek jellemzőitől. A szolgáltató szektor fokozatos felértékelődése pedig a figyelem középpontjába állította területet.
Ha marketingről beszélünk, akkor magától értetődik, hogy az árusított termék az egyik első, amit elemezni szükséges. Marketinges szemmel megfogalmazva termék lehet minden olyan dolog, ami kielégíti a fogyasztók igényeit és szükségleteit. Két alapvető típusra osztható: vannak megfogható tárgyak és megfoghatatlan termékek is (például szolgáltatások vagy információ).
A termékek kapcsán egy vállalkozásnak a következő kérdésekkel kell foglalkoznia:
Árazás alatt – nem meglepő módon – azt az összeget értjük, amit egy fogyasztónak ki kell fizetnie a termékért. Mikroökonómiában jártasabbak úgy is megfogalmazhatják, hogy az ár annak a mértékegysége, amekkora áldozatot egy fogyasztó hajlandó hozni a termék megszerzéséért. (Ismert: véges források esetében minden vásárlási döntés egyúttal lemondás egy másik termékről vagy szolgáltatásról.)
Tévedés azt gondolni, hogy az árat úgyis a piac határozza meg. Egy jó marketinges tisztában van azzal, hogy valójában az ár meghatározásával a termék célcsoportja is jól kijelölhető gyakran. A vállalkozások árazás során a következő kérdésekkel foglalkoznak:
A termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel foglalkozó eleme a marketing mixnek. Gyakorlatilag azt mérlegelik a vállalkozások, hogy hogyan tudják kényelmesen és praktikusan kielégíteni a fogyasztói igényeket. Részelemei lehetnek:
A marketingkommunikációért felelős részterület. Beletartozik a reklámozás, a PR tevékenység, a direkt marketing és az értékesítési promóciók is.
A szolgáltatások leírására további 3-4 olyan elemet kellett bevezetni a klasszikus marketing mix mellé, ami teljessé teszi a marketing elméleti hátterét. A leggyakrabban az alábbiakat említi a szakirodalom. Érdekes megfigyelni, hogy a vállalkozás stratégiájában egyre mélyebbre szivárog be a marketing a marketing mix újabb elemeivel. Ez is jól mutatja, hogy mára egy cég minden tevékenységét áthatja a marketing szemléletmód.
A vállalatot, a termékeket és szolgáltatásokat a munkavállalók jelenítik meg a vásárlónak. Az értékesítő, eladó felelőssége hatalmas a marketingben, hiszen a minőségi kiszolgálás ugyanúgy része a vásárlói elégedettségnek, mint egy jó marketing üzenet vagy termékelhelyezés. Ez a felismerés vezetett odáig, hogy a szolgáltatás központú marketingnek része legyen a HR is. Területei:
Az a környezet, ahol a vásárló és a kiszolgáló személyzet interakcióba lép, ahol a vásárlók kiszolgálása történik. Beletartozik a berendezés és az épített vagy természetes környezet egyaránt.
Az egyes feladatok és tevékenységek egymás után következése a vásárlók kiszolgálása során.
Egy rendkívül egyszerű felismerés szülte a hagyományos P felosztás lecserélésének vágyát: sajnos P betűvel sehogy se lehet leírni a manapság legfontosabbnak ítélt angol marketing szót, a “consumer“-t. A cégekre fókuszáló marketing mix helyett az 1980-as évek végére került előtérbe a fogyasztó-orientáltabb megközelítés. Robert Lauterborn nevéhez köthető a 4P lecserélése 4C-re 1990-ben.
Hagyományos 4P | Modern 4C | Tartalma |
Product Termék | Consumer wants and needs Fogyasztói igény | A vállalatok kizárólag az olyan termékeket tudják eladni, amire a fogyasztók keresletet támasztanak. Nem csupán a termékek fejlesztésével kell foglalkozni, hanem a fogyasztói igények megértésével is. |
Price Ár | Cost Költség | A termék ára valójában csak egy része annak, amit a fogyasztó megtesz a megszerzéséért. Az ügyfél teljes költségébe bele kell számolni minden további elemet is, mint például az időt, amíg sorban áll vagy eljut az áruházig. Ennek megértéséhez is szükség van a fogyasztói igények felmérésére. |
Promóció | Communication Kommunikáció | A promóció egy manipulatív technikát feltételez, míg a kommunikáció együttműködést sugall. A cél nem csupán az, hogy az üzenet eljusson a fogyasztóhoz, hanem, hogy egy párbeszéd részeként segítse a vállalat Őt a döntés meghozásában. |
Place Termékelhelyezés | Convenience Kényelem | A termékeket nem elég elhelyezni valahol a fogyasztó közelében. A vásárlási folyamatot kényelmessé kell tenni és tekintettel kell lenni az újszerű igényekre is, mint például az online vásárlás vagy a házhoz szállítás. A fogyasztók heterogének, így többféle igénynek kell megfelelni. |
A marketing mixet további számtalan akadémikus rajzolta újra és értelmezi ma is. Jól láthatóan nem egy egységes és megdönthetetlen rendszerezést jelent a marketing mix, hiszen folyamatosan változik a gazdaság, a piac és a technológia is. A társadalomtudományoknak ez a sajátossága. Az elméletek együtt fejlődnek és alakulnak velünk. A marketing mix megértése azonban hozzájárul ahhoz, hogy bárki el tudjon gondolkodni a vállalkozásán, majd a fogyasztó szempontjából értelmezési keretbe helyezze azt.
Az üzleti és marketing terv készítésekor érdemes legalább egyszer végiggondolni minden pontot és feltenni a kérdést: a marketing mix elemei vajon tényleg mindenhol a fogyasztói elvárásokat tükrözik? Ha egy cég felteszi ezt a kérdést, máris hatalmas lépést tett meg a fejlődés felé.