Szolgáltatások
Hirdetéskezelés
Content & SEO
Rólunk
Hasznos
Marketing alapok
Online marketing
Ajánlatkérés
Marketing ügynökségünk naponta kap ajánlatkérést érdeklődő cégek vezetőitől és ügyféloldali marketingesektől. A feltett kérdések egyből árulkodnak arról, hogy az ajánlatkérő milyen mélységig szakértője a területnek. A tapasztalt cégek azonnal tudják, hogy tételesen milyen szolgáltatásokra van szükségük, ilyenkor az online marketing árakat egy ajánlati dokumentumban összesítjük.
Sokan azonban még csak ismerkednek az online marketinggel. Nekik a marketing tanácsadás szolgáltatásunkat szoktuk ajánlani. Fontosnak tartjuk, hogy minden vállalkozás megtalálja a megfelelő marketing eszközt, mivel enélkül nem lehet hatékony marketing mixet kialakítani. A cél hagyományos ajánlatkérés és marketing tanácsadás esetében is az, hogy olyan eszközök használatában tudjunk megállapodni, amelyek hatékonyan támogatják a vállalati célokat.
“Az online marketing drága” – gyakran halljuk a vállalkozóktól. Sok cég pedig legyint is egyet és inkább feladja a növekedési terveit. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a reklámozásnál egyetlen dolog drágább hosszútávon: ha nem költ marketingre egy vállalat. Egy új gyártósor telepítése, egy új üzlethelyiség megnyitása vagy egy új szakértő alkalmazása is mind-mind nagyon drága, azonban ezen soha nem spórolnak a cégek, mert befektetésnek tekintik. Az igazság az, hogy a marketing is egy befektetés: pénzt kell költeni azért, hogy később még több vásárló és bevétel legyen. Ráadásul a digitális térben sokkal olcsóbban lehet megszólítani az embereket, mint bármilyen más eszközön. A marketing ára tehát attól függ hogyan számoljuk: mezei kiadási tételként tekintünk rá, vagy számba vesszük a realizált bevételeket is.
A marketinget azért tartják még ma is sokan kiadási tételnek befektetés helyett, mert korábban nem lehetett olyan jól számszerűsíteni a megtérülését. Ha egy gyártósor elindításának a hatására 10 százalékkal nő a termelés, akkor gyors fejszámolással elmondható, hogy 10 százalékkal fog nőni a bevétel is. A marketingkampányok eredményeit az online technológiák térnyerése előtt nem lehetett ilyen szoros összefüggésben kimutatni.
Szerencsére ma már olyan hatékony webanalitika eszköztár érhető el, hogy azonnal látni lehet egy-egy kampány eredményességét. Érdemes tehát a marketinghez fűződő elvárásokon is változtatni: adatokkal alátámasztott bevételtermelő rendszert kell kialakítani.
Az egyes marketingeszközök ráadásul össze is függnek egymással: nem érdemes például kizárólag keresőmarketingre vagy közösségi médiára épülő marketinget kivitelezni, mivel az egyes eszközök egymás hatását erősíthetik vagy éppen gyengíthetik. Az online marketing egy bevételtermelő gépezet. Ha jól sikerül kialakítani, akkor az eszközök együttesen visznek a célok felé, azonban ha nincs meg az összhang, akkor számolatlanul folyik el a pénz.
A keresőhirdetés előfeltétele például egy jó honlap, a céloldali tartalom kidolgozása, de jó hatással van rá a keresőoptimalizálás is. Nincs tehát értelme annak, ha egy cég kizárólag a legjobban árazott terméket veszi meg az ügynökségétől, másra pedig nem hajlandó költeni. Először le kell fektetni az online marketing alapjait például webfejlesztés és keresőoptimalizálás szolgáltatásokkal, ezután pedig meg kell valósítani az iparági sajátosságokhoz leginkább illő további marketing eszközöket.
A marketing kampány árának számításakor első a reklámelhelyezési költség. Ezt az összeget kell a hirdetés közreadójának – vagy egy média saleshouse-nak – kifizetni. Ha egy cég például Google Ads keresőmarketing vagy más PPC hálózaton szeretne hirdetni, akkor reklámelhelyezési költségnek tekinthető az a díj, amit a Google-nek kell fizetni.
A reklámelhelyezési költség mérete gyakorlatilag bármekkora lehet: ha egy cégnek csak napi 3000 forint hirdetési költségkerete van, akkor a megfelelő beállításokkal ez is kivitelezhető. Várhatóan nem lesz akkora hatása, mintha többet költene, de a kampány így se lesz teljesen eredménytelen.
Ügynökségenként eltér, hogy az ügyfél közvetlenül fizet a reklámokért (például a Google-nek vagy a Facebook-nak) vagy az ügynökségen keresztül történik a tranzakció. Mi a Marketing21-nél a teljes transzparenciában hiszünk, ezért az ügyfél reklámvásárlási büdzséje nem is jár nálunk. Minden ügyfél közvetlenül fizet a Google, a Facebook, a TikTok, a Taboola vagy más platform irányába. Mi kizárólag az ügynökségi díjat számlázzuk az ügyfél felé. Ezt a módszert azért díjazzák az ügyfeleink, mert így teljes kontrollt élveznek a büdzsé felett: pontosan tudják, hogy mit mikor és hol költöttek el.
(Ritkán még manapság is előfordul, hogy egy-egy szolgáltató nem enged betekintés a hirdetési fiókokba. Az ügyfél így nem tudta ellenőrizni, hogy mekkora volt a reklámvásárlás és az ügynökségi díj aránya.)
Számos olyan szolgáltatás és hirdetési stratégia létezik, amikor nem szükséges reklámelhelyezésre költeni. Az e-mail marketing, a keresőoptimalizálás és a content marketing például tipikusan olyan szolgáltatás, amikor nem feltétlenül van reklámelhelyező fél. Ezen szolgáltatások igénybevételekor a marketing ára egyedül az ügynökség megbízási díját, vagy belső megvalósítás esetében a szakemberek bérét jelenti. Továbbá a marketing eszközhöz szükséges szoftverek használata is előfizetési díjhoz kötött.
Az ügynökségi díjak általában három részre oszthatóak: tervezésre, előkészítésre és menedzsmentre
Jól látható, hogy az együttműködés előtt nem lehet pontosan megadni a marketing árat. A a tervezés munkaszakaszban alakítja ki a marketing gépezetet az ügynökség és az ügyfél közösen. Előzetes egyeztetés nélkül legfeljebb akkor lehet árajánlatot adni, ha a marketingstratégiát már megírta az ügyfél és pontosan lehatárolta a szükséges eszközöket és erőforrásokat. Szerencsésebb azonban, ha az ügynökség szakértelmét már a tervezés szakaszában bevonják a folyamatba az ügyfelek, így biztosan arra kapnak ajánlatot, amire valóban szükség van az üzleti célok eléréséhez.
Az ügynökségi díj és a reklámelhelyezési költség között szoros összefüggés van, azonban ez nem mindig egyenesen arányos. Egy-egy kampány elkészítése ugyanannyi idő akkor is, ha napi 5000 forint vagy napi 50.000 forint a költségkeret. A menedzsmentre fordított idő viszont jóval nagyobb a többet költő fiókok esetében, mivel több kampányt lehet indítani, összetettebb értékesítési tölcsért lehet felépíteni, és a több adatnak köszönhetően több tesztet lehet futtatni nagyobb fiókokban. Az árazási modellek így ügynökségenként változnak, de az alábbi három kombinációja a jellemző:
A Marketing21 a fix díj és a marketing költségvetéshez kötött díjazás modelleket alkalmazza rendszeresen. Ennek az oka, hogy a harmadik esetben marketingesként olyan számokért kellene felelősséget vállalni, amit nem 100 százalékban tudunk befolyásolni. A harmadik modell iparági szinten is inkább a nagyvállalatoknál elterjedt, valamint olyankor, ha nagyon jól mérhető adatokkal és megfelelő méretű költségvetéssel rendelkezik az ügyfél.
A fenti leírásokból is jól látszik, hogy az online marketing árak egyediek és cégenként eltérnek. Ettől függetlenül nem szeretnénk csak a levegőbe beszélni. Az alábbi két példából jól lehet látni, hogy milyen nagyságrendekkel érdemes számolni. Alább két valós árajánlat szerepel a cégek megnevezése nélkül.
Az alábbi példában szereplő cég célja a lead generálás. Nem tudnak közvetlenül online értékesíteni, mivel az ügyfeleknek először árajánlatot kell kérni. Gyakori megoldás ilyenkor a lead generáló weboldal és kampányindítás. Itt az érdeklődők információt gyűjthetnek a cégről és a szolgáltatásokról, valamint felvehetik a kapcsolatot a céggel. A lead (esetünkben az ajánlatkérő) ezután bekerül a cég CRM rendszerébe és megkezdődik az értékesítési folyamat.
A marketing konzultáció ingyenes volt a Marketing21 üzletpolitikájának megfelelően. Az előkészítő munka díja 950.000 forintba került, a menedzsmentre pedig fix 150.000 forintot költenek havonta. A reklámelhelyezési költséget pedig 350.000 Ft/hó-ban maximalizálta az ügyfél, ami visszafogott büdzsének számít.
Típus | Tétel | Ár | |
Tervezés | Marketing konzultációs | INGYENES | /alkalom |
Előkészítés | Lead generáló weblapkészítés | 790 000 Ft | /weboldal |
Google Ads fiókbeállítás | 80.000 Ft | /fiók | |
Facebook fiókbeállítás | 80.000 Ft | /fiók | |
Menedzsment | Google Ads kampánymenedzsment | 75.000 Ft | /hó |
Facebook kampánymenedzsment | 75.000 Ft | /hó | |
Webforgalmat mérő analitika | GRÁTISZ | /hó | |
Reklámelhelyezés | Reklámelhelyezési költségkeret (Facebook és Google) | 350 000 Ft | /hó |
A második példában szereplő cég közvetlen online értékesítést folytat egy webshop segítségével. Az online bolt technikai előkészítését végeztük el, ami a termékkategóriák, landing oldalak elkészítésével zárult. A termékek feltöltését az ügyfél saját magának végezte el. Az ügyfél marketing büdzséje közepes méretű és gyakran változik (kb havi 850.000 Ft), ezért alkalmaztuk a reklámvásárlás arányos ügynökségi díjat is.
Az előkészítés összesen 1.130.000 forintba került, a havi menedzsment díj pedig 150.000 forint plusz a reklámvásárlás 10 százaléka. Az eredmények tükrében a havi büdzsét várhatóan emelni fogjuk, hisz ha megtérülnek a kampányok, akkor érdemes növelni a költségkeretet. Az extra munkaórákat a +10% reklámvásárlás arányos ügynökségi díj kompenzálja, így hosszútávon is fenntartható marad az együttműködés.
Típus | Tétel | Ár | |
Tervezés | Marketing konzultációs | INGYENES | /alkalom |
Előkészítés | Webshop elkészítése és termékkategóriák feltöltése | 970.000 Ft | /webshop |
Google Ads fiókbeállítás | 80.000 Ft | /kampány | |
Facebook fiókbeállítás | 80.000 Ft | /kampány | |
Összesen | 1.130.000 Ft | ||
Menedzsment | Google Ads fiókkezelés | 75.000 Ft +10% | /hó |
Facebook hirdetéskezelés | 75.000 Ft +10% | /hó | |
Webforgalmat mérő analitika | GRÁTISZ | /hó | |
Reklámelhelyezés | 850 000 Ft | /hó |
* A táblázatok célja a szemléltetés. A példa táblázatok 2022-ben készültek. Az online marketing árak az eltelt idő függvényében változhatnak és nem tekinthetők általános árajánlatnak, mivel minden ajánlatot az egyedi igényekhez és a szükséges munkaidőhöz igazítunk.