Gyakran Ismételt Kérdések: marketing fogalmak, definíciók

Az online marketing anyanyelve az angol. A magyar nyelvbe bekerültek ugyan a magyarra fordított jelentései is a marketing szakszavaknak, de többségében mégis az angol megfelelőket használjuk. A szakszavak használata idehaza nem egységes, így könnyű elveszni a számtalan terminus technicus között. A Marketing21 megpróbál segíteni az eligazodásban. A fogalmak mellett egyéb gyakran felmerülő szakmai kérdésekkel is feltöltjük az oldalt és a GyIK adatbázist folyamatosan fejlesztjük.

A SEO jelentése

Angol rövidítés (Search Engine Optimization), magyarul keresőoptimalizálást jelent. Gyakorlatilag minden olyan tevékenységet magába foglal, aminek a célja, hogy egy weboldal a keresőmotorok (például Google) találatai között előrébb kerüljön. Például: linképítés, gyakran keresett szavak optimális beépítése a tartalmakba, webes szabványok betartása, stb. További infó.

Mit jelent a SEM?

Angol rövidítés (Search Engine Marketing), magyarul keresőmarketing a jelentése. Idehaza előfordul, hogy Adwords-nek nevezzük az élőnyelvben a Google Adwords keresőmarketing szolgáltatás után, azonban ez szakmailag pontatlan. A SEM-be valójában beletartozik a SEO is, azonban gyakran csak a keresőoldalak fizetett hirdetési szolgáltatásaira használjuk. A Google és más keresőmotorok lehetőséget biztosítanak arra, hogy pénzért a keresések találati oldalain előre kerüljenek a honlapok. Tovább.

A PPC fogalma

Angol szó (pay per click), jelentése kattintásonkénti fizetés. Az online hirdetések esetén elterjedt elszámolási rendszer, ami gyakran hatékonyabb a megjelenés-alapú elszámolásnál.

Az SMM fogalma

Angol rövidítés (Social Media Marketing), magyarul közösségi média marketingre lehet lefordítani. Minden olyan tevékenységet magába foglal, amikor a közösségi médiaoldalakat (például Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+, stb.) termékek vagy szolgáltatások népszerűsítésére használunk. A közösségi médiaoldalak többsége lehetőséget biztosít – korlátozott eredményességgel – ingyenes szolgáltatások igénybevételére is, például céges profil létrehozására, azonban a nagyobb tömegek eléréséhez fizetni kell. Tovább.

Az EDM jelentése

Angol rövidítés (Electronic direct marketing vagy email direct marketing), magyarul jelentése e-mail marketing. Minden olyan tevékenységet magába foglal, amikor termékek vagy szolgáltatások reklámozására elektronikus levelet küldünk. Az e-mail marketing alapja az ügyféladatbázis, ami tartalmazza az ügyfelek e-mail címét is. A közvetlen e-mail küldést a törvény országonként eltérően szabályozza, de általános elv, hogy a címzett előzetes beleegyezése szükséges ahhoz, hogy közvetlenül megkereshessük. Tovább.

Az online marketingterv

A marketing terv a vállalkozások egyik alapdokumentuma, gyakran része az üzleti tervnek. Az online marketingterv a marketingtervnek az a része, amikor internetes eszközökkel folytat a vállalkozás marketing tevékenységet. Az online marketingtervnek számos kérdésre választ kell adni: soha nem maradhat ki belőle a piackutatás, a marketing stratégia, a kivitelezési terv és a pénzügyi terv. Tovább

Mit értünk Display hirdetés alatt?

Az online marketing kapcsán általában képi vagy videóhirdetést értünk alatta. Gyakran utal a Google Display hálózatra a kifejezés, mivel a világ legnagyobb megjelenítési hálózata a Google kezében van és több mint 2 millió weboldalt tartalmaz. A Google Display hálózaton is a Google Adwords fiókkal lehet hirdetni hasonlóan a keresési hálózat hirdetéseihez (SEM). Tovább

Az e-commerce definíciója

Jelentése magyarul e-kereskedelem vagy elektronikus kereskedelem. A termékek és szolgáltatások elektronikus úton történő adás-vételét értjük alatta.

A webshop definíciója

Azokat az oldalakat nevezzük webshopnak, amelyek fő profilja a termékek és szolgáltatások árusítása. Magyarul számos további kifejezést is használunk szinonimaként, például webáruház, online bolt, online áruház, internetes bolt, internetes áruház, stb. Tovább

A content jelentése

Angol szó, jelentése magyarul tartalom. Az online marketing kapcsán leginkább a weboldalakon elhelyezett szöveges, képi, videó és multimédia anyagokat értjük alatta. Az online világban minden a minőségi tartalomról szól, ezért nélkülözhetetlen része az eszköztárnak. Tovább

A webanalitika fogalma 

Régebben elterjedt volt a webstatisztika kifejezés is. A honlapok és közösségi médiaoldalak teljesítményének mérésére használjuk a fogalmat a Marketing21-nél. Az online világban rendkívül részletes statisztikákat lehet készíteni a marketingtevékenységről. Tovább

Mit jelent a lead generálás?

A lead generálás az értékesítési folyamat része. Lead-nek nevezzük azt a személyt, aki valamilyen mértékben érdeklődik az adott cég terméke vagy szolgáltatása iránt, valamint a kommunikáció is elindult közte és a vállalkozás között. A lead generálás tehát az a tevékenység, amikor a potenciális vásárlóból lead-et formál az értékesítési folyamat. Számos lehetőség van erre, sokan ingyen letölthető tanulmányokat, mások ingyenes konzultációt vagy képzést kínálnak. Minden esetbe az a cél, hogy a potenciális vásárló elinduljon az értékesítési folyamaton. Az ingyenes online marketingfelmérés szolgáltatásunk segít kideríteni, hogy neked hogyan érdemes belevágni a lead generálásba: Tovább.

A ROI jelentése és felhasználása a digitális marketingben

Angol rövidítés (Return on Investment), jelentése befektetésarányos megtérülés. A következő képlettel számítható ki: (bevétel – eladott áruk költsége) / (eladott áruk költsége). Általában százalékos formában használjuk. A marketingben is gyakori kifejezés, mivel a marketingköltségeket is beleszámítva az eladott áruk költségébe kiszámolható, hogy megéri-e az adott marketingeszközre költeni.

Például ha egy vállalkozás termékének ára 100.000 Ft, előállítási költsége termékenként 50.000 Ft és a cég célja, hogy az értékesítésekkel 30% ROI-t érjen el, kiszámolható a maximálisan marketingre fordítható költség (x).

[100.000 – (50.000 + x)] / (50.000 + x) = 0,3  ->  x=26.923

A keresőszó és kulcsszó definíciója a Google AdWords-ben és a Google keresőben

A kulcsszavak azok a kifejezések, amiket a hirdető megad a Google Adwords-ben. Ezek azok a szavak, szóösszetételek, amelyek relevánsak a hirdetésre vonatkozóan. A keresőszó ezzel szemben az a szó, amit az interneten böngésző felhasználók valóban be is ütnek a kereséskor. Egy-egy kulcsszóhoz rendelt hirdetés több keresőszónál is megjelenhet attól függően, hogy egyezési típust állít be a marketing szakember. Például: általános egyezés, kifejezés egyezés, tökéletes egyezés, stb.

Mit jelent a CPC?

Angol rövidítés (cost per click). A webanalitikában és az online marketingben gyakran használt kifejezés. Magyarul kattintásonkénti költségnek fordítható. A Google Adwords rendszerben például az átlagos CPC az a szám, amennyit a hirdetésre kattintásért fizet a hirdető.

A CPM jelentése

Angol rövidítés (cost-per-thousand impressions). Az ezer megjelenítésenkénti költséget szokták ezzel a statisztikai számmal jelölni. Ugyan a CPC elterjedtebb manapság, de sokan preferálják továbbra is a megjelenítéshez kapcsolat árképzést. Például a brandépítő kampányok – ahol nem szükséges egy külső oldalra irányítani a fogyasztót, hiszen az üzenetet már a hirdetés is átadta – előszeretettel alkalmazzák ezt a módszert.

Mi az a konverzió?

A konverzió is egy angol szó magyarosításából származik (conversion). Egy honlap esetében azt tekintjük konverziónak, ha a látogató végrehajt egy olyan műveletet, ami az üzleti cél szempontjából hasznos. A honlap célja alapján többféle konverzió is elképzelhető: például egy lead generálás, online vásárlás, vagy egy beágyazott videó megtekintése is tekinthető konverziónak.

Mit mér a CPA és a PPA?

A CPA angol rövidítés, amely több szóösszetételt is jelenthet: cost per acquisition, cost per conversion, cost per action. Magyarul szintén többféle módon használható: konverzió alapú, vagy cselekvéshez kötött árazási stratégiának is nevezik. A PPA (pay per action) jelentése gyakorlatilag megegyezik a CPA-val. Rendszerenként és hirdetési megoldásonként eltér, hogy melyik elnevezést preferálják. Gyakorlatilag azt a költséget jelenti, ami egy bizonyos konverziós cél (például vásárlás egy webshopon) eléréséhez szükséges. Rendkívül hasznos mutatószám, hiszen ha tudjuk, hogy egy terméknek mennyi az előállítási költsége, eladási ára és a hirdetés CPA-ja, akkor kiszámolható, hogy megtérül-e a marketingbefektetés.