Az e-commerce iparágban a szortiment és az árazási stratégia kialakítása az egyik legfontosabb vízválasztó a siker és a bukás között. Marketing ügynökségként rengeteg jó példával találkoztunk az elmúlt években, de megismertünk komoly buktatókat is. Ebben a cikkben összegyűjtöttük a tapasztalatainkat, hogy ezzel is segítsük a növekedésre vágyó webshop tulajdonosokat.

Árazási stratégia

Valószínűleg nincs még egy olyan iparág, ahol annyira fontos lenne a rendszeres piacelemzés, mint az online kereskedelem. A fogyasztók a digitális térben nagyon könnyen és gyorsan tudnak tájékozódni a lehetőségeikről, és könnyen össze tudják hasonlítani az ajánlatokat. A vevők jelentős része így tudatos döntést tud hozni - ha van rá ideje, kedve. A webshop tulajdonosok legfontosabb feladata, hogy rajta tartsák a kezüket a piac ütőerén, és gyorsan reagáljanak a változásokra. Egy-egy jól eltalált új termékbevezetés, vagy időben átárazott készlet hatalmas ugrást tud okozni a forgalomban.

Milyen termék kerüljön a szortimentbe?

Az árazási stratégia első kérdése, hogy mi kerüljön a kínálatba. Amikor egy kereskedő döntést hoz arról, hogy mit töltsön fel a webshopba, általában három szempontot mérlegel:

  • Mekkora a piaci kereslet a termékre (várható volumen)
  • Mekkora árréssel értékesíthető a termék (piaci ár - beszerzési ár)
  • Termékkereslet szezonalitása

Teljesen mindegy, hogy milyen méretű webáruházról beszélünk, ezeket a szempontokat minden beszerzési döntés előtt mérlegelni kell. Szerencsére van néhány szuper elemzési eszköz ezek feltérképezésére.

Szortiment tervezés

Árazási stratégia ABC elemzéssel

Az ABC elemzést sok ügyfelünk alkalmazza tudatosan vagy tapasztalati úton. Ilyenkor a termékeket három kategóriába sorolják:

  • A kategória: Nagy keresletű, magas profitot hozó termékek, amelyek biztosan maradnak a szortimentben.
  • B kategória: Lassabban fogyó vagy/és alacsony árrésű termékek, amelyeket rendszeresen felül kell vizsgálni.
  • C kategória: Alacsony keresletű termékek, amelyek kivezetésre kerülhetnek. Ha nagyon alacsony a kereslet, az árrést már mérlegelni se érdemes.

Trendek és szezonalitás

A termékkategóriák jelentős részének szezonális a kereslete: például a karácsonyi dekort csak ünnepi szezonban lehet értékesíteni, míg a kerti bútorokra tavasszal és nyár elején lesz kiugró a kereslet. A szortiment összeállításánál arra is figyelni kell, hogy minden szezonban legyen jól értékesíthető termék. Ezzel el lehet kerülni a pangó időszakokat. Az árazási stratégia tehát a szezonalitásra is reagál.

Terméktesztelés

Gyakori technika a webshopos ügyfeleink között, hogy folyamatosan tesztelnek új termékeket. Ez azt jelenti, hogy van egy törzsszortiment, ami folyamatosan elérhető a kínálatban, de rendszeresen kutatják az új lehetőségeket is. Például ha van a kínálatukban 2000 A) termék, 1000 B) termék, és kéthavonta behoznak 100-200 új terméket tesztelni. Adnak néhány hónapot a termékek fogyásának, aztán osztályozzák őket és döntenek a kivezetésről, vagy az állandó szortimentbe vételről.

A teszt termékeket mindig kis mennyiségben vásárolják, és csak akkor rendelnek nagyobb tételt, ha már biztosak a sikerében. Az ismeretlen teszt termékek arányát ritkán viszik 10-20% felé, mert nem akarják eltéríteni a figyelmet a profitot hozó legjobb cikkekről.

Piacvezető versenytársak kínálatának elemzése itthon és külföldön

Az egyik legnagyobb kihívás annak a becslése, hogy egy terméknek vagy termékcsoportnak mekkora lesz a várható kereslete. Ehhez számos eszköz áll a webshoposok rendelkezésére: általában a nagykerek is adnak segítséget, de egy gyors piackutatással az is megnézhető, hogy a nagyobb versenytársak milyen termékeket hirdetnek kiemelten.

Emellett érdemes megnézni a külföldi, hasonló kulturális sajátosságokkal rendelkező országok kínálatát is. De segítséget nyújt a döntésben például a Google Trends, vagy a Google Ads Keyword Planner is.

Szortiment tervezés és árazási stratégia

Eltérő termékek, eltérő árazási stratégia

Az árazás során a kereskedő arról hoz döntést, hogy a beszerzési árhoz képest mekkora árréssel árulja a terméket. Általános esetben azt feltételezhetjük, hogy annál gyorsabb lesz a termék fogyása, minél alacsonyabb az ára. Ugyanakkor vannak olyan esetek, amikor a termékek kereslete nem egyenes arányban csökken az áremeléssel (árrugalmas és árrugalmatlan termékek). Az árazási stratégiához néhány szempontot veszünk sorra.

Piaci ár

Mindenképp vizsgálandó, hogy a terméket (vagy a termék helyettesítő termékeit), mennyiért árulják a versenytársak. A piaci ár ugyanis minden webshopnak adottság, amihez alkalmazkodni kell. Ennek a legegyszerűbb módja megnézni, hogy mennyiért kínálják a versenytársak, de gyakran használják az alábbi módszereket is az ügyfeleink a gyorsabb adatgyűjtés érdekében:

  • Árukereső és más árösszehasonlító oldalak
  • Google Merchant Center árösszehasonlító eszköze
  • Árfigyelő, árösszehasonlító szoftverek

Impulzív termékek és szükségleti cikkek árazása

Amikor webshopokat hirdetünk, az elsők között vizsgáljuk, hogy milyen típusú a termékkör, mivel eltérő a vásárlási szokás és az árrés tolerancia a szükségleti cikkek és az impulzívan vásárolt termékek között:

  • Szükségleti vagy keresleti termékek: olyan termékek, amelyeket szükséges megvenni (a vásárlónak szüksége van rá). Ilyen esetekben gyakran kereséssel indul a vásárlási folyamat, tehát szétnéz a vevő a piacon. Ezeknél a cikkeknél nehéz jelentősen elrugaszkodni a piaci ártól.
  • Impulzíven vásárolt termékek: az impluzív termékeket egy hirdetést látva megkívánja a vásárló. Könnyen rávezethető a tranzakcióra anélkül, hogy körbenézne a piaci alternatívák között. Gyakran nincs is tökéletes helyettesítő terméke ezeknek a cikkeknek, így nagyobb mértékben lehet eltérni a piaci ártól.

Két példával szemléltetve:

  • Ha elromlik a hűtőm, szükségem van egy újra. Hűtőt nem fogok impulzívan vásárolni, de ha szükségem van rá, akkor szétnézek a piacon és ár-érték mérlegelés után kiválasztok egy terméket. Tehát egy szükségleti cikkről beszélhetünk.
  • Egy Instagram hirdetésben meglátok egy szép dzsekit. Nem feltétlenül van szükségem rá, de ha nagyon megtetszett, megrendelem. Nem fogom megnézni a többi dzsekit, mert ez keltette fel az érdeklődésem.

Árkategória és döntési tudatosság

Általános tendencia, hogy a vevők többsége tudatosabb döntést hoz magasabb ár esetében. Ez egy racionális vásárlói szokás: egy 2000 forintos termék esetében 200-300 forintnál többet nem lehet spórolni utánanézéssel, így nem veszik a fáradtságot. Viszont ha a termék ára 50000 forint, a 20 százalékkal olcsóbb kereskedőnél tízezer forintot lehet spórolni.

Érdekes jelenség így, hogy a nagy értékű termékeknél mindig alacsonyabb a kiskereskedői árrés. A párszáz vagy párezer forintos termékeknél viszont 100 százalék feletti árrések is normálisak.

Tehát minél olcsóbb egy termék, annál magasabb árrést szabhat a kereskedő.

Szortiment és árazási stratégia tévhitek

Két gyakori szortiment és árazási stratégia tévhit

"Mindegy milyen a termék vagy az ár, a jó marketing úgyis eladja"

Gyakori tévhit a kezdő kereskedők között, hogyha jó a marketing, jól vannak beállítva a Google Ads vagy Facebook hirdetések, akkor gyakorlatilag bármi eladható bármilyen áron. Nem szabad ennyire lenézni a vásárlókat! Valójában a többség tudja, hogy mire van szüksége, mire van lehetősége, és csak akkor fog vásárolni, ha meggyőző az ajánlat. A szortiment és árazási stratégia mindig a piaci keresletet kell kövesse, különben a legjobb marketing se fog gyors eredményeket hozni.

"Nem baj ha nem fogy egy termék, nem kér enni akkor se, ha fent marad a webshopban"

A minőségi termékek (A kategória) arányát mindig magasan kell tartani, különben rengeteg felesleges, nem fogyó kacat lesz a webshopban. Ez elviszi a hangsúlyt a jó termékekről, és eltereli a vásárlókat. Ráadásul gyakran a webshop marketing büdzsét is feleslegesen fogyasztja (bár ki lehet zárni a hirdetésekből ezeket).

Egy jó kínálati és árazási stratégia tehát minden e-kereskedő vállalkozás alapja. A szortimentet a kereslethez, az árakat pedig a piaci árakhoz kell igazítani, és csak indokolt esetben lehet jelentősen eltérni ettől. A árazási és kínálati stratégia lesz a legfontosabb része a sikeres üzleti modellnek.

Ha az árazás mellet egy jó marketing tervre is szükséged van, ebben a cikkben találsz egy jó mintát: Marketingterv sablon.