Az Augmented Reality az egyik legizgalmasabb technológiai trend, mely felkeltette a marketinges szakemberek figyelmét. Cikkünkben bemutatjuk a jelenlegi trendeket és a jövőbeli lehetőségeit a reklámozásban.

Az Augmented Reality (kiterjesztett valóság – röviden AR) az egyik legizgalmasabb technológiai trend napjainkban. A jelentőségét érzékelteti, hogy piaci előrejelzések szerint a globális AR és VR (virtual reality – virtuális valóság) piac összértéke 2022-re meghaladhatja a 190 milliárd dollárt . A 2018-as piacméret mindössze 12 milliárd dollár volt, azonban már idénre 70%-os növekedést jósolnak.

A terület évekkel ezelőtt felkeltette a marketinges szakemberek figyelmét is, de sokan nem értik teljesen a technológia működését. Az augmented reality egy virtuális réteggel vonja be a látható környezetet. Elindítasz egy app-ot és a telefonodat ráviszed egy valós tárgyra. Az app a tárgyat átalakítja virtuális objektummá. Ilyen őrület volt néhány évvel ezelőtt a Pokemon Go app is, amikor a valós élet változott egy nagy manga játszótérré.

A cégek számára az AR fő vonzereje a fogyasztói elköteleződésben rejlik, mert a személyes élmény az interaktiv kaland hatására szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki a márkával.

AR megoldások a marketingben

Összegyűjtöttünk néhány nemzetközi és hazai példát, amiken keresztül ismertetjük, hol tart ez a technológia ma és milyen lehetőségeket rejt magában.

  • A Porsche 2018 tavaszán jelentkezett egy AR appal, ami az új Mission E, elektromos hajtású modelljüket mutatja be. A csavar a történetben hogy az autót 2019-ben tervezik piacra dobni, vagyis az app egy klasszikus teaser kampány, melyben a fogyasztók lelkesedését még az értékesítés megkezdés előtt keltik fel. Az appban kiválaszthatjuk az autó színét, felszereltségét, és megtudhatunk részleteket az alkalmazott technológiáról. A legnagyobb durranás mégis az, hogy az autót bárhol “elhelyezhetjük“a valós környezetben, sőt elvihetjük egy teszt körre is.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.porsche.missionear&hl=en_US

porsche AR reklámkampány

  • Az Audi Quattro Coasterben matchbox méretű kicsinyített Audi szabadidőautókat próbálhatunk ki tetszőlegesen összeállított hullámvasút szerű pályán.

https://itunes.apple.com/de/app/audi-quattro-coaster-ar/id1335984830?mt=8&platform=iphone%2Ciphone&preserveScrollPosition=true&ign-mpt=uo%3D4#?platform=iphone,iphone

  • Az Acura (a Honda prémium márkája az Egyesült Államokban) virtuális autóversenyző appot fejlesztett az új TLX modell bevezetése köré.

https://www.facebook.com/Acura/videos/10155446229772410/

  • A brit Glasses Direct egy webshop, ami szemüvegkeretek online értékesítésével foglalkozik. Igazi veteránnak számít az AR világában, mert 2010 óta használják a technológiát a szemüvegkeret választáshoz. A felhasználó a honlapjukon egy rövid videót készíthet az arcáról, melyre a program virtuálisan ráilleszti a kiválasztott szemüvegkereteket. A technológia segítségével akár több száz keretet felpróbálhatunk, anélkül, hogy elmozdulnánk az íróasztalunk mellől.

https://www.glassesdirect.co.uk/ditto-how-to/

Glassesdirect AR augmented reality marketing

  • Hazánkban is elindult az AR térhódítása. Legutóbb például a Kassák Residence projektnél használtak 360 fokos bejárásokat a típuslakások bemutatására, valamint AR eszközt is. Az épület kiterjesztett valóságú modellje a LARA app letöltésével érhető el, ezt követően a telefon kameráját a Kassák Residence markerére irányítva (2D kreatív anyag) megjelenik a körbeforgatható, zoomolható 3D modell. Mátray Csenge, a WING Zrt. marketingkommunikációs igazgatója, a LIVING lakófejlesztésekre specializálódott társmárka fejlesztése kapcsán elmondta, az AR ingatlan területen nagyon jól használható arra, hogy a hagyományos, fizikai makettet helyettesítse, vagyis megmutassa a fejlesztés megvalósult formáját. Ugyanakkor a technológia jellegéből adódóan, sokkal részletesebb megjelenítéssel és extrákkal tud szolgálni.

Kassák Residence augmented reality, AR cikkhez

A Jacsomedia Smart Web Applications évek óta fejleszt Augmented Reality alkalmazásokat, elsősorban gyógyszeripari ügyfeleik számára. Jacsó Péter Tivadar, a cég  kreatív igazgatója szerint ha megfelelően alkalmazzák, az AR páratlan eredményekre képes. Az AR penetráció a mobilfelhasználók körében már 2014-ben elérte a 30%-ot és azóta tovább növekedett. A fő alkalmazási terület az oktatás, a vizualizáció és a kiállítási események.

Az augmented reality buktatói

Természetesen ennek a technológiának is vannak korlátai. Az egyik ilyen, hogy nem intuitív: a használat előtt el kell magyarázni a felhasználónak, hogy mit kell tenni. Külön appot kell letölteni hozzá a használat előtt. Bár ez leírva nem tűnik megterhelőnek, az impulzus marketing világában, ahol a vevő érzelmeire kell hatni a megfelelő pillanatban ez a korlátozás jelentős számú felhasználót riaszthat el.

Nem véletlen, hogy több magyar gyártó bár fontolgatta AR alkalmazását, ezidáig még nem vágott bele, mert nem talált olyan megoldást, amit ezzel a technológiával valósíthatna meg.

A szkeptikusok az AR-ral kapcsolatban a QR kódot hozzák fel, mint elrettentő példát. A QR kód a 2000-es évek elején robbant be a köztudatba (előtte másfél évtizeddel már használták autógyárak készletoptimalizálásra, de még nem vált széleskörűen ismertté), talán emlékeztek még az óriásplakátoktól a névjegykártyákig felbukkanó négyzet alakú mátrix kódokra. A technológia végül nem ért el átütő sikert, mert a fogyasztók számára túl bonyolult volt a használata. Sokak szerint a Google kereső szorította ki a piacról.

Az AR-ral kapcsolatban azonban sokkal lelkesebbek az elemzők. Az AR már most kiválóan működik az egészségügyben, az AccuVein eszköz segítségével például könnyebben és biztosabban választható ki véna infúzió bekötéshez, mint szabad szemmel. A turizmussal kapcsolatban is nagyon optimisták az elvárások, egy globális kutatás szerint a válaszadók 84%-a szívesen használna AR appokat az utazásai során. A széleskörű marketing elterjedés még kérdéses egyelőre, de a potenciál benne van a technológiában, a többi csak a piaci szereplőkön múlik.

Címlapfotó forrás: Ready Player One film

Hegedűs Pál
Account&Founder
Red Button Marketingkommunikációs Ügynökség
https://red-button.hu